Kysymyksiä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja tanu » 18. Tammi 2018 22:19

vaisuliini kirjoitti:*
Ok, Tanu! ;gladly: No saisinko kysyä, onko väsymyksen syy normaalia vai
raudanpuute tai B12-vitamiinin puute? Voimia ja lepoa sinulle! :)


Kiitos Vaisuliini!
Ihan on väsymys itse aiheutettua. Eli liikaa töitä ja muita velvoitteita ja liian vähän unta.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 19. Tammi 2018 07:55

vaisuliini kirjoitti:*
Lisään vielä...

Nykyään evankeliumi on joko teologinen, sakramentaalinen ja eksytyskeskeinen, jonka kautta ei voi saada aikaan raamatullisia tunnustekoja ja ihmeitä. Ei mitään! Se on niin lihallinen evankeliumi.

Siksi minä inhoan tätä nykyaikaa jokaisella solullani ja harmittaa että minä elän tätä nykyaikaa.


Mihin historian aikakauteen hyvä Vaisuliini haluaisit siirtyä( poislukien Apostolinen aikakausi Palestiinassa ym), niin kerron sinulle vähintään kolme syytä, miksi et ehkä sittenkään haluaisi muuttaa kyseiselle ajalle. Pidätkö elämääsi ajassamme siis jonkinlaisena rangaistuksena, kun kyseinen kommentti oli minusta aika outo?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2018 12:03

*
Rpe, hyvää huomenta! Tällä jutulla tarkoitan, että ne ihmisviisauden varassa tulkatut evankeliumit [ opit ] ovat lihallisia - omaksi kadotukseksi, ihan lyhyesti sanottuna, koska meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan. Nykyään lihallinen viisaus näyttää nousevan ja ottaa ohjat itselleen ihmisviisauden varassa. Niin jäi pois raamatulliset tunnusteot ja ihmeet.

Raamattu puhuu, että ihmisviisauden varassa toimiessaan ihmiset ylpistyvät omasta viisaudesta luullen, että voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisauden kautta. He viittaavat Raamatun opetuksen mukaan ylpeisiin ihmisiin, joita Jumala on vastaan [Jaak. 4:6].

Ainoastaan raamatullinen evankeliumi on meille pelastukseksi. Niin raamatullisen evankeliumin kautta julistettu Sana vahvistaa raamatullisia tunnustekoja ja ihmeitä ihmisten parantumiseksi ja tällä tavalla Kristus kirkastuu tunnusteoilla, ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla.

Voisitko sinä, Rpe, kertoa, mitä tämä Raamatun kohta 1Kor. 2:5 tarkoittaa?

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

...................................................................................................

Kun ristiinnaulittu Kristus on niille kutsutuille Jumalan voima ja Jumalan viisaus [ 1Kor. 1:21 ]. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmisten viisaus ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmisten heikkous, niin ei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä [ 1Kor. 1:17-25 ,29 ]. Niin ja amen!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 19. Tammi 2018 12:35

https://yle.fi/uutiset/3-10024423 Tässä tapaus Kaliforniasta, tässä uutisessa ei ole uskosta tai uskonnosta tai lahkosta mutta muualla on.. Kuinka ihminen harhautuu, vaikka lukee Raamattua täydeksi sudeksi ja lahkolaiseksi? Eräässä David Wilkersonin tekstissä oli, että lopulta Jumala antaa "syntisen sydämesi puhua" luullen sitä Jumalan ääneksi, Ihminen alkaa löytää kaikelle omalle tahdolleen oikeutuksia Raamatusta ja luulee toimivansa Jumalan tahdossa vaikka toteuttaa oman saastaisen sydämensä aivoituksia.. Näin syntyy tilanne joka näillä ihmisillä oli :cry: :cry: :cry:
pehmytpusu777
 

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 19. Tammi 2018 12:39

Vaisuliini: 1Kor2:5. Usko on luottamusta ihmisen ulkopuoliseen pelastukseen, ei itseensä. Järkeä ja filosofiaa tarvitaan lähes kaikkeen muuhun. Järkeä käytetään ymmärtämään, millainen maailma oli Korintissa tuolloin, jotta emme myöskään ylitulkitsisi Raamatun jakeita. Paavalille järki ja filosofia oli selkeästi ystäväviä, ei vihollisia. Onko usko tunnetta, jota voi analysoida järjellä, luottamusta, jota pohtia järjellisesti vai jotain muuta. Järkeily ei meitä pelasta, mutta uskoon kuuluu myös tiedostamista eli rationaalisia prosesseja. Sokea usko johtaa helposti opillisern mielivaltaan ja itsekeskeisyyteen. Usko on myös aina Me Uskomme uskoa( eli sitoutumista tiettyihin opinkappaleisiin, ja tässä järki on hyvä Luojan lahja, jota ei kannata halveksia). BTW. Eikö ole hyvä, että meillä ei ole esim orjuutta, mikä Raamatussa on täysin luonnollinen ilmiö? Onko kyse siis uskosta vai järjestä?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2018 13:25

*
Ok kiitos, Rpe! Kokonaisen Raamatun opetuksen mukaan se puhuu vain ihmisten viisaudesta ja Jumalan voimasta. Ei siinä kokonaisessa Raamatun luvussa mainitse mitään siitä, että usko on luottamus ihmisen ulkopuoliseen pelastukseen. Siinä luvussa Paavali toi esille opetuksen. Lue ne Raamatun kohdat, joita Paavali toi esille.

1Kor. 2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.

2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,

4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,

5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Koska, Rpe, Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu vain uskon kautta Jeesukseen - ei ihmisten viisauden kautta, että yksikään ei kerskaisi. Usko on Jumalan lahja ja usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä. Kun uskoontulon jälkeen ihminen on Jumalan armon sisäpuolella, niin hän saa armon Jumalan tuntemiseen sillä armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi [Ef. 1:8].

Siksi Paavali ei julistanut ihmisviidauden varassa, joka mitätöidään Jumalan voimaa [1Kor. 1:17]. Siksi Paavali pidättäytyi inhimillisestä ja lihallisesta ihmisviisaudesta, joka mitätöidään Jumalan voiman siinä evankeliumin julistamisessa. Siksi Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu uskon kautta, - ei inhimillisen ihmisviisauden kautta ja silloin usko on totisesti Jumalan teko ihmisissä - niin yksikään ei kerskaisi.

Ymmärrätkö, Rpe? Näytän lisää Raamatun kohdat sinulle.

1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."

20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

Rpe, tuossa jakeessa 21 lukee:'......... maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumaaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat'.

Niin koska ihmisviisaudella ei voi oppia tuntemaan Jumalaa. Jumala katsoo siitä hullutukseksi ja katsoo hyväksi saarnauttaakseen hullutuksen kautta pelastamalla ne, jotka uskovat Jumalan Sanaan. Koska Raamattu ei pyydä meiltä inhimillistä ymmärrystä, joka tapahtuu ihmisviisauden varassa, vaan että Raamattu pyytää, että Raamatun opetusta tulee uskoa, sillä meidän usko perustuu Jumalan voimaan, joka avaa ymmärrystä - kaikkeen totuuteen.

Paavali pidättäytyi inhimillisestä ja lihallisesta ihmisviisaudesta, joka mitätöidään Jumalan voiman siinä evankeliumin julistamisessa. Koska Paavali kirjoitti omin käsin sanomalla; 'minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta'.

Gal. 1:11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista.

12 Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta. RK

Paavalin joka oli Pyhässä Hengessä, julistamansa evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista, joka tapahtuu ihmisviisauden varassa. Siksi meidän usko perustuu vain ainoastaan Jumalan voimaan - Sanassa. Paavali löydettyään Kristuksen sisäisen tuntemisen sanoi: ‘Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja’ [1Kor. 11:1].

Rpe, minulla olisi pyytävää. Että voisitko pitää tauon vaikka kokonaiseksi vuodeksi pois kirkossa käynnistä, niin voisit keskittyä pääasiallisesti vain Raamatun lukemiseen kokonaiseksi vuodeksi ja samalla pitäisit huolen sydäntilastasi, että Sana olisi aina sinun sydämen rakkauden keskipisteeksi? Sinun tarvitsisi puhdistua kaikesta opista, mikä estää sinua ymmärtämästä Raamattua oikealla tavalla.

Kirjoitan vain sinun parhaan mukaan, en tällä tarkoita loukata sinua, vaan koska sinulla usko alkaisi ojentautua terveellä tavalla Raamatun ilmoittamaa Kristusta kohtaan. Minä ajattelen sinun parasta, niin pyytäisin että pitäisit tauon pois kirkosta kokonaiseksi vuodeksi ja keskittyä Raamatun lukemiseen vain kokonaiseksi vuodeksi.

;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 19. Tammi 2018 14:19

Ehkä tästä” järjettömyydestä” on turha jatkaa ja jauhaa, emme tule oikein ymmärretyiksi. Mitä tulee”kirkottomuuteen”, pidän sitä loukkaavana ja tekopyhänä pyyntönä, jolla ilmeisesti haluat kuitenkin tarkoittaa hyvää eli tulemistä oman kristillisyytesi mukaiseksi vaeltajaksi. Et varmaan pidä, jos kehotan sinua esim käymään ennakkoluulottomasti su aamuna kirkossa ja kuuntelemaan saarna, josko siellä on jotain ”epäraamatullista”. Uskalkatko?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2018 14:55

*
Hyvä veli Rpe, en todella halua loukata sinua. Sinäkin olet osa Kristuksen seurakuntaa, koska uskoontulon ja uudestisyntymisen kautta sinut liitettiin suoraan ja automaattisesti Kristuksen ruumiilliseen seurakuntaan. Siksi se on ekklesia - uloskutsuttujen seurakunta. Jumala uloskutsuu meidät olemalla Kristuksen seurakunta ja Ylipaimenena Kristus on meidän seurakunnan pää [Hebr. 6:20].

Raamattu ei edes tunne sanaa "seurakuntamattomuus". Seurakunnan nimittely ja määrittely näkyy siinä VT:ssa [Vanhassa Testamentissa], miten Jumala nimitti Mooseksen kansaa ja millä nimellä Jumala kutsui Mooseksen kansaa. Siinä se ensimmäinen nimittelemä määrittelysana ja sitä Jumala juuri tarkoittaa. Tuon esille se, mitä Raamattu tarkoittaa "seurakunnalla".

3Moos. 8:3 ja kutsu koko seurakunta koolle ilmestysmajan portille."
4 Mooses teki niin kuin Herra oli häntä käskenyt, ja seurakunta kokoontui ilmestysmajan portille.
5 Mooses sanoi seurakunnalle: "Näin on Herra käskenyt tehdä." RK

Niin siinä VT:ssa Jumala kutsui kansaa seurakunnaksi. Jumala tarkoittaa seurakunnalla kansaa. Niin myös UT:ssakin [Uudessa Testamentissa]. Kristus on meidän pää ollessamme Hänen seurakunta ja Hän on meidän ruumiillinen seurakunta [ Kol. 1:18 ].

Kol. 1:18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

Se tarkoittaa, ettemme ole seurakuntamattomia, et sinäkään, hyvä veli Rpe.

Tässä pari esimerkki, joka puhuu Jumalan Hengestä syntyneistä lapsista, jotka ovat itseasiassa Kristuksen seurakunta - kokoontuakseen yhteen - heidän kodeissa.

Room. 16:5 ja seurakunnalle, joka kokoontuu heidän kodissansa. Tervehdys Epainetukselle, rakkaalleni, joka on Aasian ensi hedelmä Kristukselle.

1Kor. 16:19 Aasian seurakunnat tervehtivät teitä. Monet tervehdykset Herrassa lähettävät teille Akylas ja Priska sekä heidän kodissaan kokoontuva seurakunta.

Vielä Raamatun mainitsemat paikan nimet:

Mitä seurakuntaan tulee; minä tuon esille Raamatun mainitsemat seurakunnan paikat.

Tessalonikalaisten seurakunta, Aasian seurakunta, Efeson seurakunta, Smyrnan seurakunta, Pergamon seurakunta, Tyatiran seurakunta, Sardeesen seurakunta, Filadelfian seurakunta ja Laodikean seurakunta jne.....

Raamattu tarkoittaa, että seurakunta on kaupungin nimen mukainen paikka, missä kokoonnuttiin yhteen - Jeesuksen nimen tähden. Kuvitellaanpa, esimerkiksi olen porilainen uskova. Minut löydetään porilaisten / Porin seurakunnasta. Pitää olla paikka selkeineen osoitteineen - joka kaupungissa, joka kylässä ja joka maaseudulla, missä kokoontua - Jeesuksen nimen tähden. Ja vielä Kristuksen opilla. Miten voi osata löytää paikan, ilman osoitetta? Siksi pitää olla selkeä osoite, niin sinne osataan löytää.


Raamatun mainitsema seurakunnankokous tarkoittaa yhteistä kokoontumista:

VT:n mukaan seurakunta kokoontui ilmestysmajan portille olemaan Jumalan seurakunta - Herran käskystä Mooseksen kautta. Niin me elämme Uuden Liiton järjestyksen mukaan, niin Herra kehottaa meitä kokoontumaan yhteen Jeesuksen nimen tähden ja pitämään yhteisen kokoontumisen - Kristuksen tulemukseen asti - ollessamme Hänen seurakunta.

Kun uskoontulon jälkeen Herra kehottaa meitä pitämään yhteisen kokoontumisen ainakaan Kristuksen tulemukseen ja ylöstempaukseen asti - ollessamme Hänen seurakunta. Pyhä Henki vie Sanan yhteyteen, joka on Kristuksen [ terveen ] opin pohjalla.

Hepr. 10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. 33/38

Niin missä Raamatussa lukee Herran se kehoitus, jonka mukaan tarkoittaa seurakuntalaista rakennusta, jota ei tule hylätä? Siinä kohdassa Raamattu tarkoittaa yhteistä kokoontumista, - ei seurakuntalaista rakennusta esim. kirkkorakennus. RK [Raamattu kansalle ry] -käännöksen mukaan se tarkoittaa yhteistä kokoontumista.

Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. RK

Rpe, saisinko kysyä, missä Raamatussa puhuu kirkosta? Voisitko tuoda sen kohdan Raamatusta tänne? Minulle ei tullut mieleen Raamatun mainitsema kirkko, kuin se kohta, jonka minä haluaisin tuoda esille.

Jeesus on se kallio, jolle seurakunta rakentuu:

Matt. 16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

Nykyään perustetaan kirkkoa väärinymmärrettävästi Jeesuksen opetuksesta. Jeesus ei tarkoita, että kirkolle tulee rakentaa seurakuntaa. Jeesus tarkoittaa, että kallio kuvaa Kristusta, jolle tulee rakentaa uskon kautta Häneen. Hän on se pelastuksen kallio.

Ps. 18:32 Sillä kuka muu on Jumala kuin Herra, ja kuka pelastuksen kallio, paitsi meidän Jumalamme -

Haluaisin tuoda esille se juttu, että Jeesuksen kanssakeskustelijat loukkaantuivat Jeesukseen, joka kehotti pysymään Hänen sanassaan, niin he olisivat totisesti Jeesuksen opetuslapsia ja totuus olisi tekevä heidät vapaiksi [Joh. 8:31-32].

Kanssakeskustelijat olivat uskonnollisia. Perinnäissäännöt ja opitut ihmiskäskyt ovat ihmisviisauden perusteella, niin siitä syystä he loukkasivat, kun heitä ojennaudutaan lähimmäisenrakkaudesti ohjaten Sanan valoon. Jeesus sanoi omin sanoin: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana [Mark. 7:6]. Jeesus tarkoittaa ulkokultaisuudella tekopyhyyttä, koska uskonnollisten ihmisten jumalanpelot ovat perinnäissäännöt ja opit ihmiskäskyt, - ei Jeesus Sanana ole heidän sydämen ensisijainen kohde.

Niin Raamatun mainitsema sotapäällikkö Naemas, joka sairastui spitaaliin, koki peseytymistä loukkaukseksi ja siksi suuttui. Kun häntä kehotettiin sukeltamaan seitsemän kertaa Jordanissa niin ruumis paranee entiselleen ja puhdistuu. Se Naemaksen opetus pätee siihen, että Jumalan Sana puhdistaa pois ylpeitä ajatuksiaan, joka tulee lihallisesta ihmisvisaudesta [Joh. 15:3]. Sillä järjen päätelmät ovat ylpeydestä [ 2Kor. 10:5 ]. Naemas päätti nöyrtyä ja sukelsi, niin puhdistui täysin. Huomaatko, että Naemas nöyrtyi? Niin se pätee myös siihen, että Jumalan Sanaan tulee nöyrtyä - terveellä tavalla, niin Jumala johdattaa hänet avaamalla ymmärrystä kaikkeen totuuteen.

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

2Kor. 10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Vielä Raamattu puhuu paljon terveestä nöyryydestä, josta Jumala hyötyy johdattaen heidät kaikkeen totuuteen.

Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.

Loukkauksesta vielä, koska ihmisviisauden varassa syntynyttä oppia ei arvioida, niin siitä syystä loukataan. Siksi uskonnolliset ihmiset loukkaavat, kun heitä ohjaa lähimmäisenrakkaudellisesti Sanan valoon. Se ihmisviisaus johtaa aina loukkaukseen, kun hänen viisautta arvioidaan. Siksi Raamattu puhuu, että ihmisviisauden varassa toimiessaan ihmiset ylpistyvät omasta viisaudesta luullen, että voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisauden kautta. He viittaavat Raamatun opetuksen mukaan ylpeisiin ihmisiin, joita Jumala on vastaan [Jaak. 4:6].

Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."

Rpe, sinun pitäisi nähdä oikealla tavalla, että ei ole tarkoitus loukata sinua, vaan että minä oikaisen sinua Sanan valoon, että sinä ymmärtäisit ja sinulla usko Kristuksen sisäisessä tuntemisessa alkaisi ojentautua terveellä tavalla. Olet tärkeä, ja myös Jumalalle rakas.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja rpe » 19. Tammi 2018 16:39

Kirkko (kyriakee= Herralle kuuluva)esiintyy välillisesti käännöksestä riippuen.( esim 1Kor 11:20 voidaan ymmärtää sanalla kirkko) Ymmärrän seurakuntarakenteen osittain eri tavalla kuin valtaosa täällä olevista ”kodeissa kokoontuvan seurakunnan” mallin kannattajat, koska Raamatussa sana ecclesia ei tarkoit vain ”uloskutsutut” kuten esim Apt tekokjen mukaan osin asia voidaan ymmärtää. Siksi esim P Paavalin seurakuntaopetuksetja kysymykset hänen roolistaan ”seurakunnassa” ovat ongelmallisia, johtuen tulkintojen ”moderniudesta” ja historiattomuuden haasteista.( itse kannatan enemmän klassista/perinteistä tulkintatapaa tässä kysymyksessä). Koska näen, että Raamatussa tapahtuu opin ja käytänteiden kehitystä, ei seurakuntarakennetta voi rakentaa vain varhaisvaiheen mukaan, (Apt teot), vaan se voidaan ymmärtää laajemmin(esim ekklesia=kansankokous), jolloin tulee huomioiduksi myös esim Timoteuskirjeiden virkateologia, joka on erilainen kuin vanhemmassa kehitysvaiheessa. ( ns kolmisäikeinen virka on olemassa Raamatussa ja siihen vedotaan jo esimerkkinä esim yhtävanhoissa apostolisten isien kirjoituksssa). Siksi ajatus ” minä vetoan vain Raamattuun” on ainakin virka ja seurakuntakysymyksissä osittain ongelmallinen, koska UT on syntynyt myös kehityksen tuloksena. (Eihän Paavalikaan kirjoittanut kaikkia omia kirjeitäkään...)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2018 17:01

*
Ok, kiitos, Rpe!

Huomautan, että seurakunnan määrittely ja nimittely, jonka Jumala määritti ja nimitteli, alkoi ensinnäksi Vanhassa Testamentissa. Jumalan nimittely ja määrittely näkyy myös UT:ssakin. Jumala tarkoittaa seurakunnalla kansaa, alkaen VT:sta UT:iin asti.

Kirkkous eli kirkon syntymä alkoi paljon myöhemmin Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen. Koska kirkon perustaminen johtui väärinymmäretystä opetuksesta, jonka mukaan Jeesus tarkoitti kalliota, jolle tulee rakentua.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkko

Jumalan nimittely ja määrittely on aikaisimpi ja pysyvä opetus Raamatun mukaan, niin UT:ssa näkyy se sama Jumalan nimittely ja määrittely.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron