On aika nostaa kissa pöydälle

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

On aika nostaa kissa pöydälle

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Syys 2020 11:49

*
Rauhaa kaikille! :pc:

No kirjoitan kohdistamatta keneenkään ja toivoisin että kirjoitukseni ei suututtaisi tai loukkaantuisi. Yritän kirjoittaa hengen sävyssä. Toivon löytäväni lempeät sanat kirjoittaakseni. Vaikka tätä on kivuliasta lukea. En haluaisi että se satuttaisi ketään.

Se asia alkoi huolestuttaa minua. En tiedä mistä aloittaisin ensin... Kun vaihteeksi olin suomi24:n keskustelupalstoilla ja olin nikiltä nöyrälammas. Olen huomannut, että uskovien keskellä kuulopuheen, huhun ja näön perusteella ilman sitä että kaksin keskenään pitää ottaa selvää, onko asia totta ja vielä tekstien perusteella asia on johdannut väärinymmärrykseen, mukaan levitään ne asiat uskovien keskellä ja ne on pahasti kasaantunut ja kasaantuu kokoajan pysähtymättä. Sivustakatsojana oli surullista katsoa seuraten keskustelua.

Aloitan ensin itsestäni. Kun siellä minuun on vihastunut ja otin selvää siitä, miksi. Minulle kerrottiin että täällä uskonaskel-foorumissa olen vienyt taustatukea pois ja sen takia hän on saanut bannin. Se avasi silmiäni, koska en aiemmin tullut ajatelleeksi sitä asiaa ja aloin tutkia itseäni ja siten pyysin siitä anteeksi. Kyllä kaduin siitä.

Siten minua herjattiin siitä syystä että olen yksi niistä uskonaskel-fooorumin uskovista. Otin selvää siitä ja siten minulle kerrottiin että PP on eksyttäjä ja vielä profeetta ja suojelen muka salateorioita ja naisena muka opetan. Yritin oikaista ne asiat oikeaan ymmärrykseen ja yritin selittää että se ei ole opettaminen vaan keskusteleminen, mutta se oli turhaan. Nämä väitteet tuntui siltä ikäänkuin repeäisi. Mutta tunsin silti ihmeellisen rauhan sydämessäni. Ne asiat jäi pyörimään mielessäni ja olin hämmentynyt.

No palataan vielä profeettaan. Sanoin etten ole koskaan kuullut siitä. Minulle sanottiin että kun sanat laskeutuu sydämelle ja jää puhuttamaan, se tarkoittaa profeetta. Mietin sitä asiaa. Minulle Herra on joskus puhunut, se ei tarkoita että minulla olisi profetian armolahja kuten Filippuksen tyttärillä oli. Meissä asuu Pyhä Henki. Hän puhuu meille tulevista asioista joko ajatuksen kautta ja sanojen kautta ja jopa unen kautta. Tiedän myös että Herran ääni ja järjen ääni voi joskus mennä sekaisin keskenään ja siksi sitä on koeteltava Sanalla. Pyhä Henki asuu meissä ja ilmoittaa meille mitä on tuleva. Se ei tarkoita, että olisi profeetta.

Joh. 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Myös mietin miten yhdessä rakentuminen Kristuksessa voisi onnistua. Minua huolettaa että näön, kuulopuheen ja tekstien (joiden mukaan johtaa väärinymmärrykseen) mukaan toimitaan. Minua huolettaa myös että kaksin keskenään asiasta selville ottaminen jää pois. Se on yksi hyvä tapa ottaa selvää, onko asia totta ja se voi osoittaa että se on perätön asia. Ilman sitä on riski uskoa valheeseen mitä puhutaan ja levittää ja elää sen mukaan. Älä ole levittäjä vaan ota asiasta selvää kaksin keskenään onko se asia totta, niin elät nuhteettomasti Herrassa!

Mietin myös, jos olisi täydellinen opettaja ettei koskaan opettaisi jotain väärin Raamattua vastaan. Olisiko mahdollista että sellainen täydellinen opettaja olisi olemassa joka ei koskaan erehtyisi opettaessaan ja tässä ajassa? Tiedän että jokainen opettaja on vajavainen ja samoin kaikki opetukset ovat vajavaisia siksi Herra on antanut Sanalla koettelemisen jonka kanssa otetaan vastaan rakkautta totuuteen ja koetella Sanalla takertumatta henkilöön ja hengen sävyssä.

Otin myös selvää että siihen liittyy vanhan liiton laki, Paavali, joka noudatti loppuun asti vanhan liiton lakia esim. kolmas temppeli ja Paavalin puhdistautuminen vanhan liiton järjestyksen mukaan Apt. 21:24, 26 ja Hepr. 6:2 1992 ja sellainen kohta, jossa sanotaan että Paavali ei ole tehnyt vääryyttä temppeliä vastaan. En muista missä kohdassa.

Raamattua luettuani ymmärsin, miksi sitä asiaa ajetaan ja siitä syystä halutaan noudattaa mitä Raamatussa sanotaan. Mutta kahtijakautuminen sen asian puolella ja sitä vastaan minua huolettaa. Olisi paras tapa odottaa Herralta ilmestyvää ymmärrystä siihen niin silloin sopu uskovien keskellä löytyy, se parempi kuin lyödään asia heti lukkoon ja pidetään siitä kiinni, se johtaa riitautumaan muita uskovia vastaan. Myös minua huolettaa että Raamatun tulkinnan alle painostetaan että pitää uskoa samalla tavalla mitä toinen uskoo ja opettaa ilman Herran ilmestyvää ymmärrystä. Koska ilman Herran ilmestyvää ymmärrystä siinä on riski että usko voi vääristyä ja kieroutua.

Riidanalaista keskustelua seuraillessani minulle tuli sellainen ajatus. Se on vaikeatajuinen selitys mitä tarkoitan. Yritän avata ymmärrystä siitä ajatuksesta, joka tuli minulle.

Kun jos usko perustuu ihmisten viisauteen, se hakee ihmisten viisautta avaakseen siihen, mitä Raamatussa tarkoittaa ja ihmisten viisauden nojalla se avaa ymmärrystä siihen, mitä Raamatussa tarkoittaa, se ajaa riitautumaan muita uskovia vastaan ja riitautuu uskovien keskellä sillä se ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista (inhimillistä Biblian mukaan), riivaajien viisautta. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno, sanoo Raamattu. Se tarkoittaa että ilman Jumalaa ohjaillaan itseään ihmisten viisauden nojalla.

Ja minulle tuli myös toinen ajatus. Kun jos usko perustuu Jumalan voimaan. Kun uskotaan Raamattuun pitäytymällä Sanaan sellaisena kuin se on ilmoitettu meille ja siihen pitäytymällä saa Herralta avaamaa ymmärrystä ja tällä tavalla Hän johdattaa samaan yhteen uskoon ja silloin siinä se on yksimielisyyttä, ja eletään sovinnossa muiden kanssa ja rakennutaan Jumalan asumukseksi Hengessä.

No lopulta haluaisin sanoa että tämä foorumi on suurennuslasin alla, levittäjät seuraa tätä aktiivisesti voidakseen levittää siellä suomi24 keskustelupalstoilla. Minusta tuntui että henkilökohtaisuuksiin meneminen on enemmän kiinnostuksen kohde siellä suomi24:n keskustelupalstoilla ja siellä tykätään lukea ikäänkuin juorulehtiä ja osallistutaan mukaan siihen. Se minua huolettaa. Tämän foorumin kannalta mietin vetäydynkö kokonaan pois että tämä saisi kasvaa rauhassa Kristusta kohtaan.

No haluaisin sanoa että joka ilta tunsin miten Herra laskeutui päälleni ja tunsin Hänen rakkaudellisen läsnän. Minulla ei ole mitään hätää. Kaikki hyvin. Ai niin, anteeksi että yhtäkkiä olin poissa. Suljin FB-profiilin kokonaan pois ja samalla olin poissa täältä. Selvitin ajatuksiani. Kyse on lähimmäisten puolesta vastuuntuntoisuudesta ja huolehtimisesta, niin minäkuva jäi kokonaan syrjään. Mietin joskus mitä minä tahdon uskonelämältäni ja kuka minä olen ja mikä luonne minulla on. Aina kyselin Herralta, mitä Hän tahtoo minun kohdalleni ja sillä tavalla etsin Herran tahtoaan itseäni kohtaan ja ihan koko ajan.

No haluaisin sanoa että kun olin silloin uusi foorumilainen, niin esitin erästä kysymystä joka liittyy jotain Raamatun asiaan ja myöhemmin sain sisäisen näyn PP:sta. Näin hänen kasvoja ja siitä kun hän etsi Herraa rukoillen. Herra kysyi ensin minulta luvan saako tuoda asiat PP:lle. Jumala oli hienovarainen minua kohtaan koska silloin olin rikkoutunut ja pidin asiat sisälläni. En myös luottanut keneenkään uskovaan. Siten Jumala kysyi luvan saako tuoda PP:lle. Sanoin Jumalalle; 'Siitä vaan!'. Seuraavana päivänä tulin foorumiin ja hämmästyin kovasti miten ne asiat osui oikeaan paikkaan mitä PP kirjoitti. Ajattelin; 'Uskomatonta!'. Herra toimi ihmeellisellä tavalla PP:n kautta.

Myöhemmin näin hauskan unen. Olin bussilla ja katselin muita istuvia ihmisiä. Totesin että hekin ovat myös Jeesukseen uskovia jotka ovat mukana kyydissä kanssani. Katsoin kuljettajaa. Hämmästyin että se oli PP: Hän kääntyi minua päin ja tervehti. Ujona tervehdin takaisin. Siten minä katsoin tarkasti sitä tietä, johon PP vie. Mietin minne ollaan menossa. Yritin koetella sitä tietä Sanalla ja olin niinkuin alokas. Opin kokoajan koettelemaan Sanalla sitä tietä. Siten jokin raskas uni tuli silmiini. Yritin väkisin pitää silmät auki. Yritin valvoa sitä tietä mutta yhtäkkiä vaivuin syvään uneen. Siten heräsin ja näin että hän valvoi rukoillen ja lukien Raamattua ja samalla ajoi bussia. Vaivuin uudelleen uneen ja siten tapasin itseäni nukkumasta ja olin nolostunut.

PP kääntyi minua päin ja kysyi hymyillen miten voin. Hän tiesi että nukuin. Minua hävetti kovasti ja pyysin anteeksi että nukuin. Hän sanoi ettei se mitään. Myöhemmin hän uudelleen kääntyi minua päin ja sanoi; 'Valvo ja Koettele kaikki Sanalla'. Nämä sanat mietitytti minua. Jäin miettimään siitä asiasta. Siten hän taas kääntyi ja kehotti uudelleen valvomaan ja koettelemaan kaikki Sanalla. Nämä sanat upotti minuun. Siten uni päättyi. Tajusin että nämä sanat tuli Herralta. Herra osoitti minulle että kaikki pitää koetella Sanalla ja myös PP:n opetukset.

Mitä vajavaisuuteen tulee, sitä olen miettinyt. Jos ihminen maan päällä olisi täydellinen, se tarkoittaa että se ei koskaan erehtyisi. Millainen täydellinen ihminen mahtaisi olla joka ei koskaan erehtyisi ja vielä maan päällä. Se on kaukana todellisuudesta.

Kärkkäästi tuomitseminen ja vielä näön, kuulopuheen, huhun ja väärinymmärryksen mukaan ei ole hedelmällistä. Älä osallistu siihen vaan ota itse asiasta selvää kaksin keskenään, onko asia totta.

No haluaisin itse pyytää anteeksi jokaiselta ja myös lukijoilta jos olen aiheuttanut jotain epäoikeudellista asiaa ja vääryyttä ja jotain muuta. Anteeksi vilpittömästi - sydämeni pohjalta! Kadun.

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: On aika nostaa kissa pöydälle

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Syys 2020 11:25

*
Jatkan vielä siitä että usko perustuu Jumalan voimaan. Mietin sitä asiaa. Kun Jumala on kutsunut kansaa ulos Egyptistä ja siten erämaassa Hän on riisuttanut kaikki pois mihin lihassa on luottanut ja opettanut että jokaisesta Sanasta eletään. Aluksi lauma on ollut suuri ja siten luvattuun maahan on päässyt vain pienentynyt lauma. Se pienentynyt lauma on päättänyt noudattaa Jumalan Sanaa, jonka avulla on mennyt oikealle paikalle eli luvattuun maahan. Mutta missä loput? Ne loput on saanut surmansa erämaassa koska "järki" on ohjaillut heitä, miten he itse ovat halunneet tehdä ilman Jumalaa.

5Moos. 8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.

5Moos. 32:47 Sillä ei ole se turha sana, joka ei koskisi teitä, vaan siinä on teidän elämänne; ja sen sanan varassa te elätte kauan siinä maassa, johon te menette Jordanin yli, ottamaan sen omaksenne."

Sama asia pätee tähän nykyaikaan. Jos järki ohjailee tulkiten Raamattua, siinä ihmisten viisauden nojalla luodaan oma käsitys ja siten käsityksestä tulee enemmän uskon ensisijaiseksi kohteeksi. Siinä helposti riitaudutaan uskovien keskellä miten "järki" sanoo joko sen puolesta tai sitä vastaan. Koska usko perustuu ihmisten viisauteen [1Kor. 2:5].

On luotuja käsityksiä opillisessa muodossa ja ihmiskäsin kuten kolmiyhteinen ja kolminaisuus jne. Mietin ihmetellen, miksi yksin Raamattu ei riitä. Sanan varassa eläminen on kokonaan pois ja siinä eletään ihmisten viisauden nojalla luotujen käsityksen mukaan ja ne ohjaillaan. "Järki" ohjailee ja siinä on "järkiuskovaisuutta". Riitautuminen uskovien keskellä tuntuu ikuiselta kunhan yritetään ohjata oman käsityksen alle, miten uskotaan ihmisten viisauden nojalla tulkiten Raamattua ja jätetään elämättä Sanan varassa ja tajuamatta että tulee elää jokaisesta Sanasta joka lähtee Jumalan suusta.

Herra kaitsee omia Sanalla, kun usko perustuu Jumalan voimaan [1Kor. 2:5]. Ja eletään Sanan varassa [5Moos. 32:47, Matt. 4:4]. Siinä ymmärretään Jumalan Sanan merkitystä ja arvoa siksi eletään Sanan varassa. Ja siinä eletään sovinnossa muiden kanssa ja rakennutaan Hengessä Herran asumukseksi. Siinä synnytään yksimielisyyttä Kristuksessa. Siinä Herra kaitsee Sanalla samaan yhteen uskoon. Yksi usko, sanoo Raamattu [Ef. 4:5]. Se tarkoittaa pelastavaa uskontilaa.

Kun jos usko perustuu Jumalan voimaan, se tarkoittaa että eletään Sanan varassa ja pitäydytään Sanaan sellaisena kuin se on ilmoitettu meille, siinä saa Herralta avaamaa ymmärrystä. Jos siinä jossain kohdassa ajatellaan toisin, siinä Herra kyllä ilmoittaa, kuinka asia on. Minulla on konkreettinen kokemus siitä että Herra on ilmoittanut minulle, kuinka asia on. Tällä tavalla Herra kaitsee omia Sanalla kunhan usko perustuu Jumalan voimaan ja pitäydytään yksin Sanaan sellaisena, kuin se on ilmoitettu meille.

Fil. 3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.

Kun jos usko perustuu ihmisten viisauteen, niin sellaisten järkiuskovaisten kanssa on vaikea päästä keskinäiseen rauhaan ja rakentua yhdessä, kun ne aina ajavat riitautumaan muita vastaan ja omat luodut käsitykset opillisessa muodossa ovat enemmän heille keskeisintä kuin Raamattu. On parempi vetäytyä pois ja keskittyä Herraan Jeesukseen.

Järki ohjailee muita ja toisaalta Herra kaitsee omia Sanalla, siinä tie erottautuu. Järki niinkuin olisi jumala, ohjailee omien luotujen käsitysten mukaan ja toisaalta Jumala kaitsee vain Sanalla. On parempi keskittyä Kristukseen ja kasvaa Häneen päin kaikessa rauhassa. Jumala on rauhan Herra, siellä ei ole epäjärjestystä. Kun pitäydytään Jumalan Sanaan sellaisena kuin se on ilmoitettu meille, siinä Sana ilmoittaa kaiken itse ja avaa ymmärrystä johon usko perustuu, se riittää. Tällä tavalla Herra kaitsee Sanalla.

Hebr. 12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

Herjattava sävy tuntui siltä ja se olisi vähän sama kuin repeäminen. Minulle tuli mieleen Raamatun kohta. Kun minua herjattiin, nämä herjaukset sattuu myös meidän Herraan.

Ps. 69:10 Sillä kiivaus sinun huoneesi puolesta on minut kuluttanut, ja niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun.

Room. 15:3 Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: "Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun."

Saatan joskus poiketa osioon 'Raamattu kansalle -käännös' kirjoittamaan ja ehkä myös muihin osioihin välittämättä levittäjästä / levittäjistä jotka kyttäävät tätä suurennuslasin kanssa. Voit itse lukea ja kuunnella PP:n opetukset FB:ssa. Herra on antanut meille Sanalla koettelemista, sitä varten koetellaan kaikki ja pidetään se mikä hyvää on ja vältetään kaikenlaista pahaa ja vaelletaan lähimmäisenrakkaudessa. Seurataan yksin Kristusta keskittymällä Häneen!

1Tess. 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
5:22 karttakaa kaikenkaltaista pahaa.

Room. 12:21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: On aika nostaa kissa pöydälle

ViestiKirjoittaja Juhani » 14. Syys 2020 18:03

Hei Vaisuliini!

Vähän jo ihmettelinkin, että missä olet ollut kun sinusta ei ollut kuulunut mitään pitkään aikaan.

Noista ihmisistä tuli mieleeni, jotka syyttävät ja panettelevat muita uskovia.. ne lyönnit ja parjaamiset kohdistuvat samalla myös suoraan Kristukseen. Raamattu sanoo että panettelijat, pilkkaajat ym eivät pääse taivasten valtakuntaan - joten ymmärtääkseni on hyvin vakavasta asiasta kyse.

Meidän pitää nostaa päämme ylös ja katsoa Kristukseen, eikä välittää aina siitä mitä muut puhuvat tai sanovat.

Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

Gal 1:10
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: On aika nostaa kissa pöydälle

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Syys 2020 19:19

Juhani kirjoitti:Hei Vaisuliini!

Vähän jo ihmettelinkin, että missä olet ollut kun sinusta ei ollut kuulunut mitään pitkään aikaan.

Anteeksi, Juhani!

Juhani kirjoitti:Noista ihmisistä tuli mieleeni, jotka syyttävät ja panettelevat muita uskovia.. ne lyönnit ja parjaamiset kohdistuvat samalla myös suoraan Kristukseen. Raamattu sanoo että panettelijat, pilkkaajat ym eivät pääse taivasten valtakuntaan - joten ymmärtääkseni on hyvin vakavasta asiasta kyse.

Meidän pitää nostaa päämme ylös ja katsoa Kristukseen, eikä välittää aina siitä mitä muut puhuvat tai sanovat.

Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.

Gal 1:10

Kiitos rohkaisun Raamatun kohdasta! :) Muuten olen myös osasyyllinen eli riistin tajuamatta taustatukea bannin saaneelta jäseneltä täällä foorumissa ja siitä syystä minuun on vihastunut. Rukoilen että hän antaisi minulle anteeksi siitä. Pidän huolen että olen täysin neutraali täällä keskustelufoorumissa.

Täällä keskustelufoorumissa naisena kirjoittaminen voi vaikuttaa lukijoiden jotka ovat miesuskovia, mukaan opettamiselta. Se on vaikea paikka minulle.

No minulla ei ole mitään hätää. Kaikki hyvin! :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron