Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Touko 2015 18:23

*
No tutkin miettien mihin alkoholilla juominen voi johtaa ja missä rajaa voi juoda esim. vatsavaivaan tilkan punaviinin kanssa. Kun Jumala on asettanut meille lakia, se tuntuu kieltävän paljon vapautta meiltä ja siinä on pitkä lista mikä ei saa tehdä.

Tutkiessani tajusin että se on selvä huomata että "synti lista" voi vahingoittaa meidän terveyttämme ja voi riistää vapauttamme - varastamalla meidän terveyttämme ja vapauttamme ja tappamalla meitä henkisesti ja fyysisesti ja tuhoamalla meidät hautaan asti.

Jumala on tosi rakastava Isä joka ajattelee meidän parasta asettamalla meille lain, jossa tuntuu pitkältä se lista kiellettäväksi nauttimisen. Ja myös syntilista on helposti koukuttava kun oma ihmisvoima ei siihen riitä rajoittamiseksi.

Alkoholilla juominen voi vahingoittaa terveyttä myös.
http://www.iltalehti.fi/elintavat/20150 ... 0_el.shtml
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Touko 2015 20:03

*
Mutta Jeesushan joi viiniä ja siitä Häntä myös moitittiin viininjuojaksi. Hän jokaisella aterialla, myös viimeisellä joi viiniä pysymällä raittiina. Juopotteleminen on syntiä, ei viina ja viini sinänsä mutta en itse uskalla juoda viiniä ja varmaan minulla pää on heikko humaltumaan heti. Ihmetyttää ja mietityttää kuinka se onnistui Jeesukselta? :wtf:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja JHK » 07. Touko 2015 22:48

Jos viini olisi ollut liikaa Jumalan pojalle, ei meidän pelastamisemme kyllä olisi häneltä onnistunut. :) En ole itse absolutisti, ja olen juonut ihan sivistyneesti ja asiallisesti niin olutta, viiniä kuin myös väkeviä, joutumatta känniin, joten ei tuo ihan mahdotonta taida olla.
JHK
 

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 08. Touko 2015 10:27

Se humaltuminen on ilmoitettu suositus ...siis että emme juo niin ,että humaltuisimme sillä siitä tulee irstas meno ...no sellainen maalaisjärki tässäkin asiassa ,että jos sattuu joskus ottamaan niin järkevästi järjellä .
Lienee ennemuinoin alkoholi ollut parannukseen tai huonolaatuisten pilaantuneiden vesien sijaan myös käytetty .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Touko 2015 10:36

Synti (muinaiskreikaksi ἁμαρτία, hamartía, "harhaanosuminen") viittaa Jumalan tahtoa vastaan rikkomiseen. Harhaanosumiseen Jumalan tahdosta ja suunnitelmasta.

Synti on syntiä siksi, että se rikkoo meitä ja läheisiämme, johtaa tuskaan, kipuun itkuun ja pahimmillaan kadotukseen ja kuolemaan. Synti synnyttää lisää syntiä ja etenee kuin tauti uskostaosattomassa väestössä, ellei joku katkaise synnin kierrettä.

Esim:

Jos uskosta osatonta lyödään niin hän kokee pahaa oloa ja kipua, ja haluaa aiheuttaa tätä pahaa takaisin, maksaa samalla mitalla vähintään.

Jos lyöjä on vahvempi ja hän ei voi lyödä takaisin eikä poliisistakaan ole apua hän katkeroituu helposti ja kerää vihaa sydämeensä. Tämä kerääntynyt viha, katkeruus ja pahansuopaisuus sitten aikaajoin purkautuu sillätavalla että joko itselleen tai toiselle jolle pystyy tekemään pahaa, tehdään pahaa , koska oma sydän on täynnä sitä. Näin synti aiheuttaa pahan syklin ja lumipalloefektin ja lisääntyy.

Siinä on anteeksiantamisen voima, että se katkaisee tämän lumipalloefektin! Se on yksi syy miksi Raamattu opettaa anteeksiantamisesta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja JHK » 09. Touko 2015 10:20

Ajattelen klassista kristinuskoa mukaillen että synti on hyvän puutetta. Samaan tapaan kuin vaatteessa oleva reikä ei ole mitään ainetta, vaan tyhjää siinä missä pitäisi olla jotakin muuta. Kun yhteys Jumalaan puuttuu, se saa aikaan vääristymiä luodussa, joka on luojasta riippuvainen. Paavalia mukaillen room. 7 uskovilla on yhteys Jumalaan, ja jopa tahto hyvään, mutta ei voimia tehdä tuota hyvää, niinpä mekin teemme syntiä, tässäkin näkyy hyvin juuri tuo hyvän puute elementti.
JHK
 

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja toni t » 09. Touko 2015 14:05

JHK kirjoitti:Ajattelen klassista kristinuskoa mukaillen että synti on hyvän puutetta. Samaan tapaan kuin vaatteessa oleva reikä ei ole mitään ainetta, vaan tyhjää siinä missä pitäisi olla jotakin muuta. Kun yhteys Jumalaan puuttuu, se saa aikaan vääristymiä luodussa, joka on luojasta riippuvainen. Paavalia mukaillen room. 7 uskovilla on yhteys Jumalaan, ja jopa tahto hyvään, mutta ei voimia tehdä tuota hyvää, niinpä mekin teemme syntiä, tässäkin näkyy hyvin juuri tuo hyvän puute elementti.


Ei hyvän puute voi olla syntiä. Jos sinulla ei ole jotain sellaista jota et edes omilla kyvyilläsi voi ostaa tai saada niin ei se ettei sinulla ole sitä ole syntiä. Hyvän puute voi johtaa syntiin eli Jumalan tahdon vastaisiin tekoihin mutta itse puute ei vielä ole syntiä. Synti on Jumalan tahdon ja lainvastainen teko ja se on syntiä siksi että se rikkoo Jumalan lakia. Laittomuus eli Jumalan lainvastaiset teot ovat syntiä.

Ei vauvat synny syntisiksi vaikka heiltä puuttuu usko Jeesukseen. Vauvat pelastuu jos ne kuolevat koska he eivät ole rikkoneet Jumalan lakia vastaan eli tehneet syntiä. Emme perineet Aadamilta automaattisesti syntiä vaan luonnon joka on hanakka tekemään syntiä. Aadamilta saimme perinnöksi myös kirouksen kautta tulleen kuoleman mutta me emme perineet Aadamin syntejä niin että olisimme heti automaattisesti syntisiä. Jokaisesta tulee syntinen sillä hetkellä kun hän rikkoo henkilökohtaisesti Jumalan lakia.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Touko 2015 22:48

*
Mietin ihmetellen että väkevä viina ei ole syntiä vaan juopotteleminen. Olin ihmeissäni ja mietin kuinka mahdollista juoda viinaa kännäämättä joka on noin 40% alkoholipitoista eikä se varmaan onnistuisi keneltäkään joka juo varovasti sitä väkevää viinaa eikä varovaisuus onnistu.

Olisi vielä kysyttävää. Jos on alle 4% alkoholipitoinen esim. siideri niin hitaasti juomalla nauttii siideristä ja vain yksi pullo lauantaisin. Keho tuntuu miten stressitila väistyy ja vapauttuu stressistä ja rentoutuu kans. Eikö se ole syntiä? Ei se ole kyllä juopottelemista. Saako kristitty nauttia siitä joskus tai silloin lauantaisin tai silloin tällöin?

En haluaisi uskoani kieroutuvan kasvamalla luullen ettei kaikkea saa juoda mitä Raamattu ei tarkoita koska Raamattu puhuu vain juoppoudesta ja viinillä juomisesta, niiden väliltä on selkeä erotus. Juoda saa muttei juopotella. Niin siksi pani miettimään voiko vähäalkoholista juoda?! No jos on entinen alkoholisti, ei voi juoda enää ja on parempi jättää juomatta. Mutta jos itse ei ole alkoholisti, osaa rajoittaa juomisen ja juo yksinään kotosalla kuin saunalla ja joskus ravintolassa syöden ateriaa punaviinin kanssa kenenkään katsomatta.

Uskoontulleet entiset alkoholistit eivät tule loukatuksi kun katsoo juojien vapautta nauttimaan ks. 1Kor. 8:9 ja entisten alkoholistien takia on parempi juoda yksin, eikä tällä tavalla voi saata heidät lankeamaan. En itse suosittele entisten alkoholistien juoda koska he voi menettää vapauden. Kristus on heidät kutsunut vapauteen.

Tervehenkinen uskonkasvu on kyseessä. Paavali sanoi; 'en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi? Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?' ks. 1Kor. 10:29-30. Sen takia haluaisin kasvaa tervehenkisesti ja haluaisin kiittää Jumalaa vapaudestani nauttimaan enkä tykkää että mua tulee tuomita ulkonäön perusteella. Koska en aio juopotella vaan juoda, siinä on selkeä erotus.

Omantuntoni takia kirjoitan kysyäkseni voiko juoda raittiisti?

Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

1Tim. 5:23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Touko 2015 23:10

*
Jos vähäalkoholinen juoma ei ole syntiä, miksi ihmeessä kielletään juomisen ja tuomitaan ulkonäön perusteella riistämällä kristityn vapauden kiittämään Jumalaa mistä nauttii niinkuin Paavali? Se ei ole kyllä tervehenkistä...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Touko 2015 23:23

*
Raamattu puhuu kristittyjen vapaudesta kiittämään Jumalaa mistä nauttii mutta Raamatun mukaan kristittyjen vapaus voi tulla heikkouskoisille uskoville loukkaudeksi. Niin siksi minä tähtään tervehenkiseen uskonkasvuun ajatellen rakkaudellisesti heikkouskoisia uskovia tukemalla ja pidän huolen siitä että saan itse kans nauttia vaikka piilossa :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron