Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja JHK » 10. Touko 2015 08:33

Mietin ihmetellen että väkevä viina ei ole syntiä vaan juopotteleminen. Olin ihmeissäni ja mietin kuinka mahdollista juoda viinaa kännäämättä joka on noin 40% alkoholipitoista eikä se varmaan onnistuisi keneltäkään joka juo varovasti sitä väkevää viinaa eikä varovaisuus onnistu.


Jos olet joskus nähnyt niitä pieniä laseja joista näitä juomia on tarkoitus nauttia, niin oivallat että se määrä mitä kerralla sopii ottaa on aika pieni. 4cl viskiä vastaa lasillista (12cl) viiniä, joka vastaa yhtä tölkkiä olutta (33cl). Tiedän kestäväni kaksi tuollaista annosta alkoholia ilman sivuvaikutuksia, ja se on itselläni sääntö, minkä verran saan juoda. Kolmatta annosta en ota. Tähän päivään mennessä en ole kännissä ollut.
JHK
 

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Touko 2015 10:50

*
Ok joo olen huomannut että mieheni ei yhtään kännännyt kun joi pari oluttölkkiä. Olen itse pari kertaa kokeillut noin alle 1cl konjakkia kahvikupin kanssa. Alkoholipitoinen konjakki laimentaa kahvilla ja maidolla pois. Se on 40% alkoholipitoinen.

No äsken muistelin miten olin erään uskonsysterin luona ja siellä pidettiin raamattutunnin niin siten menimme kahville ja siten uskonsysteri kaatoi mehua lasiin ja siten eräs uskonveli näki mehun pulloa joka oli alkoholipitoinen lasipullo ja se loukkasi häntä. :shock: :? Hän on niin herkkä uskonveli jota tunnen. Niin luin äsken Room. 14 lukua tutkien ja miettien. Tiedoksi vain että uskonsysteri sai toiselta tyhjiä pulloja joita hän itse tarvitsee valmistaakseen mehua.

Room. 14:21
Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Touko 2015 21:46

vaisuliini kirjoitti:Koska en aio juopotella vaan juoda, siinä on selkeä erotus.

Omantuntoni takia kirjoitan kysyäkseni voiko juoda raittiisti?


Kiitos sinulle Vaisuliini kirjoituksistasi ja myös sinulle JHK kun kirjoittelitte alkoholipitoisten juomien juomisesta.

Vaisuliini, sinä kyselet voiko juoda alkoholia silloin tällöin, esim. kerran viikossa tulematta siitä riippuvaiseksi, niin ainakin ymmärsin.

Kyllähän sellaisia ihmisiä tietääkseni on jotka siihen pystyvät mutta alkoholin säännöllinen nauttiminen, pienikin määrä esim. kerran viikossa, voi jossain vaiheessa muuttua pahempaan suuntaan eli kerran viikossa vaikkapa 1-2 olutpulloa ei enää riitäkään vaan aletaan nauttimaan esim. kaksi kertaa viikossa ja myös alkoholin määrä voi alkaa myös pikku hiljaa, ikään kuin hiipimällä nousemaan isommaksi määräksi eli pullo kaks ei enää tunnukaan missään vaan tarvitaan jo isompi määrä että se hyvä olo tulee eli se tietty nousuhumala jossa alkaa tulemaan hiukan rennompi ja estottomampi olotila.

Entisenä alkoholiriippuvaisena en kyllä pysty suosittelemaan kellekään edes pienten alkoholimäärien nauttimista esim. kerran viikossa tai jotain vastaavaa mutta se että tekee siitä alkoholin nauttimisesta itselleen jonkun säännöllisen tavan niin se kuulostaa ainakin minun korviini aika pahalta. Jos menee kysymään jolta kulta alkoholistilta että kuinka sinun juomisesi alkoi niin yleensä vastaus on että jostain se juominen silloin joskus vain alkoi ja ajan myötä sitten pikku hiljaa juominen vain niin kuin itsestään alkoi lisääntymään.

Vaikka Jumala otti minulta uskoon tullessani noin viisitoista vuotta sitten juomisen himon pois niin silti käytin alkoholia vielä jossain määrin silloin tällöin jonkun aikaa kunnes vasta pääsin siitä huonosta tavastani lopullisesti eroon. Mutta kiitos ja kunnia edelleen Herralle että Hän paransi minut aikanaansa jo hyvinkin pahaksi muuttuneesta alkoholiriippuvaisuudestani.

Mutta niitäkin uskovia (entisiä alkoholisteja) on joille pienikin määrä alkoholia voi laukaista himon eli että pitää saada lisää alkoholia juodakseen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja Olli » 10. Touko 2015 22:23

Minä koen tuon juomisen samalla tavalla kuin pekka edellä. Jo ennen uskoon tuloani (viikko) koin että tein jotenkin väärin kun join serkkuni kanssa kaljaa ja polttelin sikaria. Uskoon tuloni jälkeen kyselin itseltäni ja yritin uskotella itselleni, että voinhan joskus ottaa tölkillisen kaljaa tai lasillisen viiniä. Asiaa pähkäiltyäni ja kuunneltuani Pyhän Hengen ääntä koin jotenkin varmistuksen siitä, että turha minun on pelata sen "viinan" kanssa. Olen saanut Jumalan armosta niin mahtavan "työehtosopimuksen", että turha lähteä leikkimään sen kanssa.

Ja mitä siihen kaljaan ja sikariin tulee niin ei todellakaan ole tehnyt mieli uskoontulon jälkeen. Saunakalja muuttu limsaksi ja sunnuntaipäivän rapulat kirkossa käynniksi, kiitos Herralle!
Olli
 
Viestit: 16
Liittynyt: 01. Huhti 2015 05:08

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Touko 2015 06:39

*
Pekka kysyn opettaako Raamattu raittiista juomisesta? Raamattu puhuu jos epäilee, niin se syyllistyy syntiin. Jos pitää puhtaana, silloin se on hänelle puhdasta eli omatunto ei enää syytä häntä. Raamattu osoittaa että voi juoda omantunnon mukaan.

Jeesushan joi kun Häntä moitittiin viininjuojaksi niin se todisti että Hän joi myös itse. Paavali kirjoitti Room. 14 luvun ja toisesta jutusta eli kristittyjen vapaudesta niin sanoi että heikkouskoisten takia on parempi jättää juomatta viiniä niin se tarkoittaa että Paavali varmaan joi raittiisti - ei heikkouskoisten uskovien nähdessä.

Minua ahdistaa sairashenkinen uskonkasvu joka kieroutuu kasvamalla kieltämällä paljon itseltään mitä Raamattu ei tarkoita. Raamattu puhuu myös että omantunnon mukaan pitää puhtaana, se on hänelle puhdasta eli se on tervehenkinen uskonkasvu joka kasvaa suoraan Kristusta päin.

No muuten haluaisin kertoa mitä minulle tapahtui niin eräänä iltana avasin siideritölkin ja kaadoin lasiin ja maistoin aluksi ja siten se pääsi unohtumaan. Siten aamulla katsoin lasia ja huomasin unohtaneeni täysin juoda sen. :shock: :thumbup: Se puolesta kertoo että en ole vielä kahliintunut siihen. Eli osaan kyllä rajoittaa juomisen.

Jos te tiedätte jotain raittiista juomisesta niin voisitteko sanoa että voi juoda raittiisti omantunnon mukaan jos itse ei ole heikkouskoinen? Ai niin siitä omastatunnostani vielä... En itse pidä syntinä ja ihmettelen itse kans miksen pidä syntinä niin mietin tarkoittaako se että pidän puhtaana...? Nolottaa kysyä koska en tunne mitään sydämessäni jotain mikä antaisi ymmärtämään että se olisi epäpuhdasta... :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Touko 2015 10:57

vaisuliini kirjoitti:Ok joo olen huomannut että mieheni ei yhtään kännännyt kun joi pari oluttölkkiä. Olen itse pari kertaa kokeillut noin alle 1cl konjakkia kahvikupin kanssa. Alkoholipitoinen konjakki laimentaa kahvilla ja maidolla pois. Se on 40% alkoholipitoinen.


Olen tietoinen siitä, että jos esim. aviomies juo silloin tällöin mutta kuitenkin säännöllisesti muutaman oluen niin silloin helposti se juomistapa voi tarttua vaimoonkin. Pienimuotoinen alkoholipitoisten juomien nauttiminen voi aluksi tuntua hyvinkin kivalta asialta mutta entisenä alkoholistina en pysty näkemään siinä mitään hyvää. Aivan hyvin voi juoda vaikka kylmän kokiksenkin sen vaikkapa siiderin sijaan. Tietysti limuakaan ei kannata sen korkean sokeripitoisuuden takia juoda kovin paljoa jos haluaa pitää kilonsa kurissa.

Eilen sain jälleen Jumalan armosta katuevankelioida erästä alkoholistia joka on semmoinen sanoisinko vaikeampi tapaus mutta saan onneksi kuitenkin luottaa siihen, että Jumalalle mikään ei ole mahdotonta. Olinhan minäkin aikoinaan niin syvällä "suossa", kaulaani myöten, mutta niin vain Jeesus Kristus kutsui minua luokseen sillä tavoin, että sain Hengessä nähdä Hänen kasvonsa korkeuksissa, tosin en pystynyt Hänen kasvojaan juurikaan näkemään tai oikeastaan katsomaan koska Hänen kasvonsa loistivat niin kuin aurinko täydeltä terältä paistaa. Hänen suuri rakkautensa, anteeksiantonsa ja armonsa sai minut tuntemaan itseni hyvin heikoksi ja vajavaiseksi mutta se kokemus jätti minuun sellaisen jäljen jota en voi koskaan unohtaa. Jumalan voima on niin suurta että sitä ei voi ihminen oikein kunnolla edes käsittääkään. Kun saa kohdata Jumalan armon ja sen voiman joka voi muuttaa kuolleesta elävän.

Kiitos Isälle Jumalalle ja Herralle Jeesukselle Kristukselle, aina ja iankaikkisesti, amen. Jumalan siunausta teille kaikille rakkaat uskonystävät tähän kauniiseen armon päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Touko 2015 11:26

Raamattuhan sanoo selvästi että voi käyttää "iisisti" esim terveydekseen mutta ei saa juopua...mutta puhutaankos siellä mistään muusta kuin viinistä.Mitähän näistä sananlaskujen luvuista ja jakeista pitäis ajatella??

Sananl 31

1 Lemuelin, Massan kuninkaan, sanat, joilla hänen äitinsä kasvatti häntä.
2 Mitä, poikani; mitä, kohtuni poika; mitä, lupausteni poika?
3 Älä anna voimaasi naisille, vaellustasi kuningasten turmelijatarten valtaan.
4 Ei sovi kuningasten, Lemuel, ei sovi kuningasten viiniä juoda eikä ruhtinasten kysellä: "Missä väkijuomaa?" 5 Muutoin hän juodessaan unhottaa, mitä säädetty on, ja vääntelee kaikkien kurjuuden lasten oikeuden.
6 Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille. 7 Sellainen juokoon ja unhottakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko.

Sananl 9
1 Viisaus on talonsa rakentanut, veistänyt seitsemän pylvästänsä.
2 Hän on teuraansa teurastanut, viininsä sekoittanut ja myöskin pöytänsä kattanut.
3 Hän on palvelijattarensa lähettänyt kutsua kuuluttamaan kaupungin kumpujen rinteiltä:
4 "Joka yksinkertainen on, poiketkoon tänne". Sille, joka on mieltä vailla, hän sanoo:
5 "Tulkaa, syökää minun leipääni ja juokaa viiniä, minun sekoittamaani.
6 Hyljätkää yksinkertaisuus, niin saatte elää, ja astukaa ymmärryksen tielle." -
7 Joka pilkkaajaa ojentaa, saa itsellensä häpeän, ja häpeäpilkun se, joka jumalatonta nuhtelee.
8 Älä nuhtele pilkkaajaa, ettei hän sinua vihaisi; nuhtele viisasta, niin hän sinua rakastaa.
9 Anna viisaalle, niin hän yhä viisastuu; opeta vanhurskasta, niin hän saa oppia lisää.
10 Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. -
11 "Sillä minun avullani päiväsi enenevät ja jatkuvat elämäsi vuodet.
12 Jos olet viisas, olet omaksi hyväksesi viisas; ja jos olet pilkkaaja, saat sinä sen yksin kestää."
13 Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä.
14 Hän istuu talonsa ovella, istuimella kaupungin kummuilla,
15 kutsumassa ohikulkijoita, jotka käyvät polkujansa suoraan eteenpäin:
16 "Joka yksinkertainen on, poiketkoon tänne". Ja sille, joka on mieltä vailla, hän sanoo:
17 "Varastettu vesi on makeata, ja salattu leipä on suloista".
18 Eikä toinen tiedä, että haamuja on siellä, että hänen kutsuvieraansa ovat tuonelan laaksoissa.

Onkohan yleensä viinin juominen kuitenkin esikuvaa tulevasta...Pyhästä Hengestä joka on apu kaikkeen...mihin me enää viiniä tarvittais, muutakuin silloin kun muistelemme Herramme Jeesuksen Kristuksen ristinkuolemaa?
systeri
 

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja JHK » 11. Touko 2015 16:18

Suomessa on hirven yleistä se että ensin todetaan viinin olevan raamatussa ok, mutta sitten lyödään tiskiin kasa argumentteja miksi alkoholi on kuitenkin pahaa ja tuomittavaa, ja miksi kristityn pitäisi oikeastaan olla sitä juomatta. Kyseessä on kristityn vapaus tehdä sellaista, mitä kirjoitukset eivät synniksi sano, ja mistä oma omatunto ei soimaa. Paavali asettaa tälle vapaudelle kuitenkin sen rajan, että tulee huomioida muut oman vapauden käytössä.
Viimeksi muokannut JHK päivämäärä 11. Touko 2015 16:20, muokattu yhteensä 1 kerran
JHK
 

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja paa » 11. Touko 2015 16:19

Viiniä murhemielisille? Joo, ja kohta on murhe vielä isompi, kun ihminen on alkoholisti :shock: . Tähän minäkin kuulisin selityksen, jos joku tietää.

Puolisoni on ollut nyt kolme vuotta raittiina. Sitä edeltävät vuodet kuluikin hänen juomisensa ympärillä, enemmän tai vähemmän. Suurin osa riidoista liittyi viinaan ja kättä väännettiin siitä kuinka usein hän joi, kuinka paljon, kenen kanssa, missä jne. Paljon itkua, vihaa, rikottuja lupauksia, valvottuja öitä ja totuuden silottelua. Joskus sai soittaa ambulanssin, taksin tai työnantajan perään ja selitellä, joskus valvoin yön ja vahdin ettei toinen tee itsemurhaa. Senkin hän kyllä sitten lopulta teki, tosin Jumala pisti hommalle stopin, ennen kuin henki lähti kokonaan. Nyt sen sijaan jaksan ihmetellä sitä, että näinkö ihanaa elämä voi olla, kun toinen raitistui. Voisin itkeä ilosta.

Sen vaan sanoisin, että älkää juoko, jos vähänkin tuntuu ettei homma pysy hanskassa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Mitä synti tarkoittaa? Ja miksi se on syntiä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Touko 2015 17:09

*
Pekka, en halua loukata tällä kirjoituksellani koska olet raitistunut ja vapauttunut.

Kyllä Raamattu puhuu oikeasta käytöstä viinin kanssa raittiisti. Myös Raamattu puhuu vapaudesta mutta vain ne uskovat jotka pitävät omaatuntoa puhtaana ja pitää juomista puhtaana, silloin se on niille puhdasta ja osaavat rajoittaa juomista ja pysyvät yhä raittiina eikä heidän omaatuntoa soimaa enää mutta se tarkoittaa vain niitä uskovia jotka eivät ole heikkouskoisia eivätkä ole entisiä alkoholisteja. Anteeksi tällainen kirjoitukseni!

Onhan heikkouskoisilla uskovilla vapautta koska Kristus on kutsunut heidät vapauteen. Mutta keskitytään mitä Raamattu puhuu, niin se puhuu oikeasta käytöstä viinin kanssa, omastatunnosta ja raitishenkisestä vapaudesta. Raamattuhan puhuu vatsavaivasta sanoen äläkä juoko pelkkää vettä vaan tilkkaa punaviiniä. Tulee sääliksi jos jättää käyttämättä vapautta joka on suonut ei-heikkouskoisille uskoville. Paavali on saanut nauttia vapaudesta miksen minä voi?! Heikkouskoiset uskovat älkää koetelko juomista, pitäkää vapaudestanne kiinni. Kristus on teidät kutsunut vapauteen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa

cron