Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Huhti 2015 21:32

Kristillisissä piireissä on uskovia, jotka uskovat eläinuhrien toimittamisen palaavan voimaan tuhatvuotisessa valtakunnassa. Raamatun kokonaisopetuksen valossa voimme olla varmoja siitä etteivät eläinuhrit enää palaa takaisin tuhatvuotisessa valtakunnassa. Opetus eläinuhrien palaamisesta häpäisee ja murentaa Herran Jeesuksen sovitustyötä ja Jeesuksen syntiuhria sekä Hänen sovitusvertansa. Tämän tähden on tärkeätä käydä lyhyesti läpi se miksi Jumala ei enää koskaan palauta takaisin eläinuhrijärjestelmää. Tutki ja koettele kirjoitukseni Raamatun sanan valossa rukouksen kera.


Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/tuhatvu ... hreja.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Touko 2015 13:44

Ensin tekstin alussa mainitaan Hesekielin kirjan, mutta sitten siihen ei oteta kantaa mitenkään. Mitä me teemme esim. Hes 46:n kanssa? Aika vaikea tuota on lähteä kumoamaan, vaikka kuinka siteeraisi muita pätkiä raamattua. Nyt tarvittaisiin selitys näille jakeille, selitys joka loistaa poissaolollaan tuossa kirjoituksessa.

HESEKIEL 46
1. "Näin sanoo Herra, Herra: Sisemmän esipihan portti, se, joka antaa
itään päin, olkoon suljettuna kuusi työpäivää. Mutta sapatinpäivänä se avattakoon; myös avattakoon se uudenkuun päivänä.
2. Silloin tulkoon ruhtinas porttieteisen kautta ulkoa ja asettukoon portin ovenpieleen; ja kun papit uhraavat hänen polttouhriansa ja yhteysuhriansa, niin hän kumartaen rukoilkoon portin kynnyksellä ja menköön sitten ulos. Mutta porttia älköön suljettako ennen iltaa.
3. Ja maan kansa kumartaen rukoilkoon sen portin ovella sapatteina ja uusinakuina Herran edessä.
4. Ja polttouhrina, joka ruhtinaan on uhrattava Herralle sapatinpäivänä, olkoon: kuusi virheetöntä karitsaa ja virheetön oinas; 5. ja ruokauhrina: eefa-mitta oinasta kohti, mutta ruokauhrina karitsoita kohti se, mitä hän voi ja tahtoo antaa, ynnä hiin-mitta öljyä eefaa kohti.
6. Uudenkuun päivänä olkoon polttouhrina: virheetön mullikka, kuusi karitsaa ja oinas, virheettömiä;
7. ja ruokauhrina hän uhratkoon eefan mullikkaa kohti ja eefan oinasta kohti sekä karitsoita kohti sen, mitä hän saa hankituksi, ynnä öljyä hiin-mitan eefaa kohti.
8. Ja kun ruhtinas tulee, niin tulkoon porttieteisen kautta ja menköön ulos samaa tietä.
9. Mutta kun maan kansa tulee juhlina Herran eteen, niin se, joka pohjoisportin kautta tuli kumartaen rukoilemaan, menköön ulos eteläportin kautta, ja joka tuli eteläportin kautta, se menköön ulos pohjoisportin kautta; älköön kenkään palatko sen portin kautta, josta tuli, vaan menköön ulos vastakkaisesta.
10. Ja ruhtinas tulkoon heidän joukossansa, kun he tulevat, ja menköön ulos, kun he menevät.
11. Juhlina ja juhla-aikoina olkoon ruokauhri: eefa mullikkaa kohti ja eefa oinasta kohti sekä karitsoita kohti se, mitä mikin voi ja tahtoo antaa, ynnä öljyä hiin-mitta eefaa kohti.
12. Milloin ruhtinas uhraa vapaaehtoisia lahjoja, polttouhrin tai yhteysuhrin vapaaehtoisena lahjana Herralle, avattakoon hänelle portti, joka antaa itään päin, ja hän uhratkoon polttouhrinsa sekä yhteysuhrinsa samoin, kuin hän uhraa sapatinpäivänä, ja menköön ulos; ja hänen mentyänsä suljettakoon portti.
13. Uhraa vuoden vanha virheetön karitsa joka päivä polttouhriksi Herralle: uhraa se joka aamu.
14. Ja sen lisäksi uhraa ruokauhriksi joka aamu kuudennes eefaa ynnä öljyä kolmannes hiin-mittaa lestyjen jauhojen kostuttamiseksi. Tämä on ruokauhri Herralle - ikuinen, pysyvä säädös.
15. Niin uhratkaa joka aamu karitsa, ruokauhri ja öljy jokapäiväiseksi polttouhriksi.
16. Näin sanoo Herra, Herra: Jos ruhtinas antaa jollekin pojistansa lahjan, on se tämän perintöosa. Se on tuleva hänen pojillensa: se on perintöosana heidän omaisuuttansa.
17. Mutta jos hän antaa lahjan perintöosastaan jollekin palvelijoistansa, olkoon se tämän omana vapautusvuoteen saakka, mutta sitten tulkoon takaisin ruhtinaalle: sehän on hänen perintöosaansa ja on tuleva hänen pojilleen.
18. Älköönkä ruhtinas ottako kansan perintöosia, niin että sortaisi heitä pois heidän perintömaaltansa. Omasta perintömaastaan hän antakoon perintöosia pojillensa, ettei kukaan minun kansastani tulisi häädetyksi pois omalta perintömaaltansa."
19. Sitten hän vei minut siitä sisäänkäytävästä, joka oli portin sivuseinämällä, niiden kammioiden luo, jotka olivat pyhitettyjä papeille ja jotka antoivat pohjoiseen päin. Ja katso, siellä oli eräs paikka kauimpana länttä kohti.
20. Ja hän sanoi minulle: "Tämä on paikka, missä pappien on keitettävä vikauhri ja syntiuhri sekä leivottava ruokauhri, etteivät veisi ulos sitä ulompaan esipihaan ja siten tulisi pyhittäneeksi kansaa". 21. Sitten hän vei minut ulompaan esipihaan ja johdatti minut esipihan neljän nurkkauksen ohitse, ja katso, esipihan joka nurkkauksessa oli piha.
22. Esipihan neljässä nurkkauksessa oli suljetut pihat, neljänkymmenen pituiset ja kolmenkymmenen levyiset; nämä neljä nurkka-alaa olivat yhtä suuret.
23. Ja niissä neljässä oli ympärinsä kivikehä, ja alas kivikehään oli tehty keittoliesiä ympärinsä.
24. Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat keittäjäin suojat, joissa temppelipalvelijat keittävät kansan teurasuhrit".


Minä en ainakaan näe mitään pakotietä: Käsittääkseni Hesekielin kirjan temppeliä ei ole vielä rakennettu, eikä tuosta "ruhtinaasta" ole mitään tietoa tässä vaiheessa. Jumala itse käskee antaa uhrit; uhrattiin ne sitten tässä ajassa tai tulevassa, niin ei tuosta kyllä pääse muulla pakoon kuin toteamalla uhreilla olevan symbolinen merkitys. Nyt kaivattaisiin selitys noille Hesekielin jakeille, ei riitä että todetaan "uhreja ei tulla uhraamaan", kun teksti sanoo nimenomaan päinvastoin.
JHK
 

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Touko 2015 19:53

Päivitin tekstiä sivulleni:

Hes 45:17 Mutta ruhtinas toimittakoon polttouhrit, ruokauhrin ja juomauhrin juhlina, uusinakuina ja sapatteina, kaikkina Israelin heimon juhla-aikoina; hän uhratkoon syntiuhrin, ruokauhrin, polttouhrin ja yhteysuhrin toimittaakseen sovituksen Israelin heimolle.

Ne jotka uskovat, että tuhatvuotisessa valtakunnassa uhrataan eläinuhreja perustelevat sen usein, sillä että Hesekielin kirjan tuhatvuotisen valtakunnan eläinuhreilla on synneistä muistuttava merkitys, eikä syntien sovittava merkitys ja siksi tuhatvuotisessa valtakunnassa voidaan uhrata eläinuhreja. Hesekielin kirjan luvuissa 40, 43,44 ja 46 kerrotaan eläinuhreja uhrattavan syntien sovitukseksi. Tämä tarkoittaa sitä, opetus eläinuhrien syntien muistuttavasta merkityksestä ei täsmää Hesekielin kirjan todistuksen kanssa, sillä Hesekielin kirja sanoo eläinuhrien olevan syntien sovitukseksi, ei syntien muistuttamiseksi.

Hes 45:22 Sinä päivänä uhratkoon ruhtinas omasta puolestansa ja maan kaiken kansan puolesta mullikan syntiuhriksi.

Hesekielin kirjan luvuissa 44,45,46 ja 48 puhutaan ruhtinaasta, jonka jotkut sanovat olevan Jeesuksen tuhatvuotisessa valtakunnassa. Tämä väite ei kuitenkaan pidä paikkaansa, koska Hesekielin kirjan luvussa 45 kerrotaan kuinka ruhtinas joutuu uhraamaan syntiuhrin itsensä ja kansan puolesta. Herra Jeesus on synnitön, eikä Hänen tarvitse uhrata itsensä puolesta syntiuhria. Tämä tarkoittaa sitä, että Hesekielin kirjan ruhtinas ei ole Herra Jeesus.

http://www.kotipetripaavola.com/tuhatvu ... hreja.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Touko 2015 23:24

Täytyy olla kysees "tämän maailman ruhtinas" ja hänen eläinuhrinsa, muuten eläinuhrit ei voi tulla takaisin Jeesuksen uhrin jälkeen.Mutta miksi hän uhraa Herralle??
systeri
 

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Touko 2015 08:54

Tuhatvuotisessa rauhanvaltakunnassa on toivottavasti rauha myös eläimillä eikä kukaan enää tee pahaa kenellekään; ei edes ihminen tapa eläintä. Silloin konkreettiset eläinuhrit eivät ole mahdollisia. Pitäisi mennä vähän syvemmälle näihin profeettojen kirjoihin Hengessä, että ymmärtäisi, mistä todella on kysymys. Systeri jo vähän hakikin hengellistä merkitystä :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja JHK » 03. Touko 2015 10:56


Täytyy olla kysees "tämän maailman ruhtinas" ja hänen eläinuhrinsa, muuten eläinuhrit ei voi tulla takaisin Jeesuksen uhrin jälkeen.Mutta miksi hän uhraa Herralle??


Miksi Herra käskisi hänen uhrata itselleen?

Jos toteamme että uhrit eivät ole symbolisia, niin silloin meidän täytyy myös väittää että tämä temppeli on jo ollut olemassa - Herra itse määrää profetiassa uhrit. Jeesuksen ajan jälkeen siis nämä ei-symboliset uhrit halventaisivat sovitustyötä ja sama pätee myös tuhatvuotiseen valtakuntaan. Mikäli temppeliä ei ole ollut (kuten historian pohjalta asian laita on), eikä tule, niin tämä profetia on joko virhe raamatussa, tai sitten symbolinen juttu. Olen kyllä vuosikaudet argumentoinut symbolista tulkintaa vastaan monista syistä.

Jonkinlainen selitys olisi kiva.
JHK
 

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Touko 2015 12:50

Kaikki tuhatvuotista valtakuntaa koskevat Raamatun kohdat, jotka opettavat eläinuhreista on ymmärrettävä symbolisesti Herran Jeesuksen syntiuhrin esikuvina, ei kirjaimellisena opetuksena, koska sitä minkä Jumala on kumonnut pelastushistoriassaan, niin sitä Hän ei enää uudelleen pystytä ja aseta voimaan.
Viimeksi muokannut PetriFB päivämäärä 28. Touko 2019 23:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja JHK » 06. Touko 2015 09:13

Tässä joitakin syitä joita olen aikoinaan listannut symbolista tulkintaa vastaan:

• Miksi Hesekielin temppelin rakennuksesta annettaisiin yksityiskohtaiset mitat, jos se ei olisi todellinen, fyysinen rakennus? Huoneiden mitat, ovien yksityiskohdat, ikkunat – mikä on niiden symbolinen merkitys, jos ne eivät ole konkreettisia yksityiskohtia. Raamattu ei tietääkseni sisällä yhtään vastaavaa kuvausta rakennuksesta, joka pitäisi ymmärtää (pelkästään) symbolisesti.
• Hesekiel näkee luvussa 42 Jumalan kunnian saapuvan temppeliin, samalla tavoin kun hän näki sen lähtevän aiemmasta temppelistä, joka oli ihan oikea, fyysinen rakennus. Minusta on outoa jos jälkimmäinen temppeli nyt olisikin jokin symbolinen vertauskuva seurakunnasta tms.
• Miten tarkalleen ottaen tulkitaan symbolisesti ne yksityiskohtaiset ohjeet joita temppelipalveluksesta annetaan? "tehtäköön, tuotakoon, uhrattakoon"...?
• Jos temppelissä uhrattavat uhrit, syntiuhri, ruokauhri ja vikauhri, eivät ole konkreettisia uhreja, niin mitä ne sitten symbolisesti ovat? Koska karitsa on kristuksen symboli, ja sen uhraaminen hänen uhrinsa kuva, niin mitä ihmettä ne tässä sitten symbolisesti ovat? Symbolin symboleja? Mitä symboloi se että ruhtinas uhraa edestään ja kansansa edestä syntiuhrin tässä näyssä?
• Mitä nämä sukukuntien maa-alueiden jaot ovat symbolisesti? Yleensä raamattu selittää itse omat symbolinsa, antamalla vastaavia tapauksia esimerkeiksi (Kuten Danielin kirjan tapaus verraten ilmestyskirjaan). Symbolien tulkinnalle ei mielestäni löydy kunnollisia lähtökohtia.

Miksi Jumala antaa kahdeksan lukua kuvausta temppelistä jota ei tule? Miksi puhutaan maanjaosta jota ei tule? Pappien asuinsijoista joita ei tule? Mitä asioita nämä kaikki yksityiskohdat symboloivat, jos kyseessä ei ole ihan konkreettinen ennustus? Nämä ovat minun argumenttini tuota symbolista tulkintaa vastaan.
JHK
 

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Touko 2015 10:36

Ilmestyskirjassa on myös mittoineen kuvausta kaupungista, jonka kuitenkin olen ymmärtänyt symbolisesti: "Ja sillä, joka minulle puhui, oli mittasauvana kultainen ruoko, mitatakseen kaupungin ja sen portit ja sen muurin. Ja kaupunki oli neliskulmainen, ja sen pituus oli yhtä suuri kuin sen leveys. Ja hän mittasi sillä ruovolla kaupungin: se oli kaksitoista tuhatta vakomittaa. Sen pituus ja leveys ja korkeus olivat yhtä suuret. Ja hän mittasi sen muurin: se oli sata neljäkymmentä neljä kyynärää, ihmismitan mukaan, joka on enkelin mitta (Ilm.21:15-17)." Mutta täytyy kyllä sanoa, että aika olematonta on minun ymmärrykseni tuosta Hesekielin kirjan temppelikuvauksesta, kun en siitä kovasti mitään symbolisestikaan saa...

Minä kuitenkin ymmärrän juuri tuon Jumalan kunnian saapumisen temppeliin helposti kuvauksena uudesta liitosta, jossa Jumala ei enää asu käsin tehdyissä temppeleissä, vaan nimenomaan "...hänen huoneensa olemme me (Hebr.3:6)..."

Kannattaa lukea rinnakkain Hesekieliä ja heprealaiskirjettä. Heprealaiskirje jossain määrin antaa uuden liiton valoa Hesekielin temppelikuvauksille.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta eläinuhreja

ViestiKirjoittaja paa » 06. Touko 2015 15:38

Ei uhratakaan. Silloin ei ole enää mitään pahaa eikä kuolemaa ja eläimetkin saa hengata rauhassa, ja joka liputtaa eläinuhrien puolesta, halveksuu Jeesuksen ristinkuolemaa ja täydellistä sovitustyötä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa

cron