"Jeesus mielenositukset"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Joel.A » 01. Touko 2015 12:45

Ihan mielen kiintoisia ajatuksia tullut...

Minulla "sinänsä" ei ole "Jeesus marssia" kohtaan mitään, mutta se minua hieman kummastuttaa, että se marssi tuodaan sellaiseen paikkaan missä ihmiset voivat joutua sellaiseen tilanteeseen jossa he pakolla/väkisin joutuvat näkemään sekä kuulemaan Jeesuksesta ilman että he voisivat kieltäytyä kuuntelemasta sekä näkemästä tai juosta pakoon tälläisestä tilanteesta.

Tietysti voisi ajatella niin, että sehän on juuri hyvä juttu että näin käy, koska ihmiset joutuvat näkemään sekä kuulemaan totuutta ja ehkäpä myös näin "johdattua" uskoo, mutta jos katsomme Raamattuun niin minä ainenkin huomaan sen, että totuuden tuominen valoon ei tapahtunut "väkisin ja pakolla". tarkoitan siis väkisillä ja pakolla sitä, että mennää sellaiseen paikkaan "julistamaan" evankeliumia jossa ihminen ei pääse esim työpaikkansa ja aikansa vuoksi "juoksemaan karkuun".

Sellainen kysymys myös vähän herää, että onko tässä otettu nyt mallia jumalattomien malista tuoda omaa asiaansa esiin?

Ajatellaan vaikkapa Jeesuksen julistus tapaa. Eihän Hänkään opettanut/julistanut kansaa sellaisessa paikassa jossa ihmiset joutuivat pakolla kuulemaan Häntä vaan Hän meni sellaiseen paikkaan puhumaan/julistamaa jossa ihmisillä oli mahdollisuus valita mitä kuulevat ja mitä ei?. Sekä se, että Jeesus ei pitänyt myöskään itsestään meteliä vaan halusi vähän niinkuin "lymyillä" eli vähän niinkuin julistaa totuutta hiljaisuudesta käsin.

Voisin ehken ajatella niin, että jos Jeesus marssi tahdotaan järjestää niin sen tulisi tapahtua sellaisessa paikassa ja ajassa jossa ihmisillä on mahdollisuus edes jotenkin "juosta" tilanteesta karkuun sekä ne jotka siihen osallistuvat eivät myöskään pitäisi mekkalaa.
Joel.A
 

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Touko 2015 13:51

Toisaalta vappuna mekastetaan muutenkin, joten kaupungille lähtevä tietää jo etukäteen että liikkeellä on marssijoita, juhlijoita ym. remuajia.
JHK
 

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Touko 2015 15:31

Ehkä pitäisi valita kokonaan toinen päivä tuolle "kristilliselle marssille" kuin vappupäivä.

Mutta eipä taida olla Raamatussa mitään opetusta järjestää tuollainen uskovien marssi tai osallistua tuollaiselle uskovien marssille?

Tuo marssi kantaa Jeesuksen nimeä, onko Jeesus sitten Raamatussa asettanut tuollaisen marssin uskoville eli Hänen seuraajilleen marssittavaksi?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Juha » 01. Touko 2015 17:12

Joel.A kirjoitti:Ihan mielen kiintoisia ajatuksia tullut...

Minulla "sinänsä" ei ole "Jeesus marssia" kohtaan mitään, mutta se minua hieman kummastuttaa, että se marssi tuodaan sellaiseen paikkaan missä ihmiset voivat joutua sellaiseen tilanteeseen jossa he pakolla/väkisin joutuvat näkemään sekä kuulemaan Jeesuksesta ilman että he voisivat kieltäytyä kuuntelemasta sekä näkemästä tai juosta pakoon tälläisestä tilanteesta.

Tietysti voisi ajatella niin, että sehän on juuri hyvä juttu että näin käy, koska ihmiset joutuvat näkemään sekä kuulemaan totuutta ja ehkäpä myös näin "johdattua" uskoo, mutta jos katsomme Raamattuun niin minä ainenkin huomaan sen, että totuuden tuominen valoon ei tapahtunut "väkisin ja pakolla". tarkoitan siis väkisillä ja pakolla sitä, että mennää sellaiseen paikkaan "julistamaan" evankeliumia jossa ihminen ei pääse esim työpaikkansa ja aikansa vuoksi "juoksemaan karkuun".


??? Ei ketään missään välissä "pakotettu" kuuntelemaan mitään. Jos jotakuta ei uskon näkeminen kiinnostanut, niin mikään ei estänyt pakenemasta paikalta... Ketään ei sidottu kiinni mihinkään tuoliin että "nyt joudut katsomaan ja kuuntelemaan". Kuljimme tietyn reitin vain kaupungilla. Monet katselivat kyllä, enkä nähnyt että kukaan olisi juossut karkuun. Ei julkisessa kulkueessa ole mitään sen enempää väärää kuin katuevankelioinnissakaan.

Sellainen kysymys myös vähän herää, että onko tässä otettu nyt mallia jumalattomien malista tuoda omaa asiaansa esiin?


Mikä on jumalattomien malli? Jos tein jotain väärää, niin voisinko kuulla että millä perusteella?

Ajatellaan vaikkapa Jeesuksen julistus tapaa. Eihän Hänkään opettanut/julistanut kansaa sellaisessa paikassa jossa ihmiset joutuivat pakolla kuulemaan Häntä vaan Hän meni sellaiseen paikkaan puhumaan/julistamaa jossa ihmisillä oli mahdollisuus valita mitä kuulevat ja mitä ei?. Sekä se, että Jeesus ei pitänyt myöskään itsestään meteliä vaan halusi vähän niinkuin "lymyillä" eli vähän niinkuin julistaa totuutta hiljaisuudesta käsin.


Mielestäni Jeesus ei lymyillyt:

19 Niin ylimmäinen pappi kysyi Jeesukselta hänen opetuslapsistaan ja opistaan.
20 Jeesus vastasi hänelle: "Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään.
21 Miksi minulta kysyt? Kysy niiltä, jotka ovat kuulleet, mitä minä olen heille puhunut; katso, he tietävät, mitä minä olen sanonut." Joh. 18:19-21
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 01. Touko 2015 17:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Juha » 01. Touko 2015 17:19

pekka kirjoitti:Ehkä pitäisi valita kokonaan toinen päivä tuolle "kristilliselle marssille" kuin vappupäivä.


Vappuna on enemmän porukkaa liikkeellä, josta seuraa että useampi ihminen näkee ja kuulee.

Mutta eipä taida olla Raamatussa mitään opetusta järjestää tuollainen uskovien marssi tai osallistua tuollaiselle uskovien marssille?


Onko Raamatussa sitten jotain minkä perusteella olisi väärin osallistua? Yhtä lailla voisi lähteä sanomaan että Raamatussa ei puhuta myöskään kristillisistä nettifoorumeista mitään.

Tuo marssi kantaa Jeesuksen nimeä, onko Jeesus sitten Raamatussa asettanut tuollaisen marssin uskoville eli Hänen seuraajilleen marssittavaksi?


Tämän voisi nähdä eräänlaisena evankeliointitapana, tapana herätellä ihmisiä että Jeesus elää ja edelleen on ihmisiä jotka uskovat Häneen. Ennen marssia ja marssin lopuksi myös rukoilimme kaupungin ihmisten puolesta yhteisellä kokoontumispaikalla.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Joel.A » 01. Touko 2015 18:44

Juha kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Ihan mielen kiintoisia ajatuksia tullut...

Minulla "sinänsä" ei ole "Jeesus marssia" kohtaan mitään, mutta se minua hieman kummastuttaa, että se marssi tuodaan sellaiseen paikkaan missä ihmiset voivat joutua sellaiseen tilanteeseen jossa he pakolla/väkisin joutuvat näkemään sekä kuulemaan Jeesuksesta ilman että he voisivat kieltäytyä kuuntelemasta sekä näkemästä tai juosta pakoon tälläisestä tilanteesta.

Tietysti voisi ajatella niin, että sehän on juuri hyvä juttu että näin käy, koska ihmiset joutuvat näkemään sekä kuulemaan totuutta ja ehkäpä myös näin "johdattua" uskoo, mutta jos katsomme Raamattuun niin minä ainenkin huomaan sen, että totuuden tuominen valoon ei tapahtunut "väkisin ja pakolla". tarkoitan siis väkisillä ja pakolla sitä, että mennää sellaiseen paikkaan "julistamaan" evankeliumia jossa ihminen ei pääse esim työpaikkansa ja aikansa vuoksi "juoksemaan karkuun".


??? Ei ketään missään välissä "pakotettu" kuuntelemaan mitään. Jos jotakuta ei uskon näkeminen kiinnostanut, niin mikään ei estänyt pakenemasta paikalta... Ketään ei sidottu kiinni mihinkään tuoliin että "nyt joudut katsomaan ja kuuntelemaan". Kuljimme tietyn reitin vain kaupungilla. Monet katselivat kyllä, enkä nähnyt että kukaan olisi juossut karkuun. Ei julkisessa kulkueessa ole mitään sen enempää väärää kuin katuevankelioinnissakaan.

Sellainen kysymys myös vähän herää, että onko tässä otettu nyt mallia jumalattomien malista tuoda omaa asiaansa esiin?


Mikä on jumalattomien malli? Jos tein jotain väärää, niin voisinko kuulla että millä perusteella?

Ajatellaan vaikkapa Jeesuksen julistus tapaa. Eihän Hänkään opettanut/julistanut kansaa sellaisessa paikassa jossa ihmiset joutuivat pakolla kuulemaan Häntä vaan Hän meni sellaiseen paikkaan puhumaan/julistamaa jossa ihmisillä oli mahdollisuus valita mitä kuulevat ja mitä ei?. Sekä se, että Jeesus ei pitänyt myöskään itsestään meteliä vaan halusi vähän niinkuin "lymyillä" eli vähän niinkuin julistaa totuutta hiljaisuudesta käsin.


Mielestäni Jeesus ei lymyillyt:

19 Niin ylimmäinen pappi kysyi Jeesukselta hänen opetuslapsistaan ja opistaan.
20 Jeesus vastasi hänelle: "Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään.
21 Miksi minulta kysyt? Kysy niiltä, jotka ovat kuulleet, mitä minä olen heille puhunut; katso, he tietävät, mitä minä olen sanonut." Joh. 18:19-21



Öö.. Ensinnäkin miksi otat aiheen näin henkilökohtaisesti itseesi? Ja toiseksi et ole tainnut ajatuksella lukea sitä mitä olen kirjoittanut?
Joel.A
 

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Joel.A » 01. Touko 2015 18:48

Juha kirjoitti:
Mutta eipä taida olla Raamatussa mitään opetusta järjestää tuollainen uskovien marssi tai osallistua tuollaiselle uskovien marssille?


Onko Raamatussa sitten jotain minkä perusteella olisi väärin osallistua? Yhtä lailla voisi lähteä sanomaan että Raamatussa ei puhuta myöskään kristillisistä nettifoorumeista mitään.

Tuo marssi kantaa Jeesuksen nimeä, onko Jeesus sitten Raamatussa asettanut tuollaisen marssin uskoville eli Hänen seuraajilleen marssittavaksi?


Tämän voisi nähdä eräänlaisena evankeliointitapana, tapana herätellä ihmisiä että Jeesus elää ja edelleen on ihmisiä jotka uskovat Häneen. Ennen marssia ja marssin lopuksi myös rukoilimme kaupungin ihmisten puolesta yhteisellä kokoontumispaikalla.


Näitten kysymysten takia kannattaakin ennemmin miettiä tätä asiaa tuon "hiljaisuus" kysymyksen kautta.
Joel.A
 

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Touko 2015 21:05

Joel.A kirjoitti:
Juha kirjoitti:
Mutta eipä taida olla Raamatussa mitään opetusta järjestää tuollainen uskovien marssi tai osallistua tuollaiselle uskovien marssille?


Onko Raamatussa sitten jotain minkä perusteella olisi väärin osallistua? Yhtä lailla voisi lähteä sanomaan että Raamatussa ei puhuta myöskään kristillisistä nettifoorumeista mitään.

Tuo marssi kantaa Jeesuksen nimeä, onko Jeesus sitten Raamatussa asettanut tuollaisen marssin uskoville eli Hänen seuraajilleen marssittavaksi?


Tämän voisi nähdä eräänlaisena evankeliointitapana, tapana herätellä ihmisiä että Jeesus elää ja edelleen on ihmisiä jotka uskovat Häneen. Ennen marssia ja marssin lopuksi myös rukoilimme kaupungin ihmisten puolesta yhteisellä kokoontumispaikalla.


Näitten kysymysten takia kannattaakin ennemmin miettiä tätä asiaa tuon "hiljaisuus" kysymyksen kautta.


Niin, en tiedä sitten mutta helposti tuommoinen uskovien kulkue voi ikään kuin hukkua tuohon vapun muuhun ohjelmatarjontaan ja karnevaalihumuun kun vappuna on niin paljon kaikenlaista ohjelmaa kaupunkien keskustoissa.

Mutta saahan sitä tietenkin marssille osallistua jos haluaa ja pitäisikö sitten marssia jonain muinakin päivinä kuin vain kerran vuodessa vappuhulinan keskellä? Tietysti normaalia katuevankeliointia voi harrastaa vuoden jokaisena päivänä. Ja tietysti nykypäivänä voidaan harrastaa myös nettievankeliointia vaikka vuoden jokaisena päivänä. Kiitos Herralle.

Sinänsä kait ihan hyvä asia, että eri uskonsuunnat ja lahkotkin kokoontuvat yhteen kun vain muistetaan pitää ekumeeninen aate pois tuolta marssilta(kin). Mutta tietääkseni uskovien hajaannuksen tilaa ei tuokaan marssi poista vaan kukin uskonsuunta ja lahko poteroituu taas marssin jälkeen omiin poteroihinsa ja nimikylttiensä taakse ikään kuin ei tuota yhteistä tapahtumaa olisi ollutkaan, näin luulisin ainakin.

Kuka tietää osallistuuko esimerkiksi Jehovan todistajiakin tuollaiselle marssille?

Ja toivottavasti musiikki ja lauluvalinnat ovat todellakin vain ja ainoastaan hengellisiä mitä tuona marssin aikana soitetaan ja lauletaan, virret varmaankin sopivat tosi hyvin tuommoiselle marssille laulettaviksi, niissä on monta kertaa hyvin puhuttelevat sanat.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Touko 2015 22:23

Toiset roikkuivat netissä ja foorumeilla, toiset käveli kaduilla pitäen evankeliumin sanomaa yllä ylistysvirsin ja rukouksin tuoden Jeesuksen suloista uutista ihmisille.

Kumpi joukko sai enemmän hyvää aikaan? :silent:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Joel.A » 01. Touko 2015 22:57

Mikko Murpatti kirjoitti:Toiset roikkuivat netissä ja foorumeilla, toiset käveli kaduilla pitäen evankeliumin sanomaa yllä ylistysvirsin ja rukouksin tuoden Jeesuksen suloista uutista ihmisille.

Kumpi joukko sai enemmän hyvää aikaan? :silent:


Hmm.. Toisaalta voisi ajatella ja kysyä myös niin, että mikä porukka saa aikaseksi enemmän hyvää se porukka joka paljon rukoilee ja lukee/tutkii sanaa vai se joka on paljon äänessä ja esillä kaikkialla ja kaikille vai se joka tekee näitä edellisiä asioita paljon vähemmän, mutta käy katsomassa orpoja, leskiä tai vaikkapa vankilassa olevia?

Mutta näihin Kysymyksiin vastaisin niin, että vain yksin Jumala tietää näihin vastauksen.

Ihan näin yleisesti vielä kaikille, että ennenkuin avasinkaan tämän ketjun niin en tiennyt mitään näistä tulevista Jeesus marsseista et milloin näitä järjestetään ja missä vasta kuin esim Pekan tuoman informaation kautta. Eli tämä avaus ei koskenut yksistään Tampereella olevaa Jeesus marssia vaan ihan vaan yleisesti ja ylipäätään näitä tälläisiä marsseja/mielenilmaisuja/mielenosoituksia.
Joel.A
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa