"Jeesus mielenositukset"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Leea » 01. Touko 2015 23:03

Mikko Murpatti kirjoitti:Toiset roikkuivat netissä ja foorumeilla, toiset käveli kaduilla pitäen evankeliumin sanomaa yllä ylistysvirsin ja rukouksin tuoden Jeesuksen suloista uutista ihmisille.

Kumpi joukko sai enemmän hyvää aikaan? :silent:


Netissäkin voi evankelioida, pitäisi enemmänkin käyttää hyödyksi nettiä evankelioimiseen. Kadulla, töissä, harrastuksissa, netissä jne. paikkoja kyllä löytyy sanoman viemiseen. Ja on uskovia joille sopii eri tavat uskosta kertomiseen, jollekin voi olla kahdenkeskiset keskustelut, toisille isommalle yleisölle puhuminen, osalle kirjoittamisen kautta jne...Ei kai siinä kannata alkaa kilpailemaan kumpi joukko saa enemmän aikaan, kaikki toimitaan kristittyinä kuitenkin yhdessä esim. viemään evankeliumia eteenpäin. Uskovat ovat erilaisia ja eri tehtävät kullakin.

Jeesus-marssissa itseäni mietityttää tuo ekumeeninen yhteys ja tuossa aiemmassa linkissä mainittu hengellinen sodankäynti. Tuskin kaikki marssilla olijat noista kuitenkaan samaa mieltä, osa varmaan aidosti haluaa Jeesus-nimeä esiin.
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Joel.A » 01. Touko 2015 23:26

Leea kirjoitti:Jeesus-marssissa itseäni mietityttää tuo ekumeeninen yhteys ja tuossa aiemmassa linkissä mainittu hengellinen sodankäynti. Tuskin kaikki marssilla olijat noista kuitenkaan samaa mieltä, osa varmaan aidosti haluaa Jeesus-nimeä esiin.


Tästä tulikin mieleen, että voiko se hyöty mitä lähdettiin marssilta hakemaan, mennäkin väärään osoitteeseen?

Esim, että minä osallistuisin tälläiselle ekumeeniselle marsille sillä odotuksella, että jos edes yksin heräisi ajattelemaan Jeesusta. Noh sieltä se yksi sitten herääkin ajattelemaan Jeesusta, mutta sotkeutuukin tähän ekumeniaan ja voi vaikka viedä sen henkilön lopulta kadotukseen juuri tämän ekumenian takia.

Minusta tämä Sanan kohta on todella hyvä kohta siihen miten tulee edetä ja toimia evakelioimisessa.

Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." ‭Matteus‬ ‭28‬

Opetetaanko muuten evankeelisillä Jeesus marsseilla/mielenilmaisuissa ihmisiä pitämään kaikki se mitä Jeesus on käskenyt/opettanut uskovan pitää? Tämä kysymys esim pätee myös evankeelisillä musiikki tapahtumillakin tai vaikka traktaattien jaossa?

Jos ei opeteta niin miks ei?, koska eikös Jeesus juuri opettanut sitä, että kun Hänen opetuslapsensa mielii tai sekä on lähetetty evankelioimaan niin tämän myös tulee opettaa pitämään sen minkä Jeesus on Raamatussa käskenyt pitää?
Joel.A
 

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Leea » 01. Touko 2015 23:54

Joel.A kirjoitti:
Leea kirjoitti:Jeesus-marssissa itseäni mietityttää tuo ekumeeninen yhteys ja tuossa aiemmassa linkissä mainittu hengellinen sodankäynti. Tuskin kaikki marssilla olijat noista kuitenkaan samaa mieltä, osa varmaan aidosti haluaa Jeesus-nimeä esiin.


Tästä tulikin mieleen, että voiko se hyöty mitä lähdettiin marssilta hakemaan, mennäkin väärään osoitteeseen?

Esim, että minä osallistuisin tälläiselle ekumeeniselle marsille sillä odotuksella, että jos edes yksin heräisi ajattelemaan Jeesusta. Noh sieltä se yksi sitten herääkin ajattelemaan Jeesusta, mutta sotkeutuukin tähän ekumeniaan ja voi vaikka viedä sen henkilön lopulta kadotukseen juuri tämän ekumenian takia.

Minusta tämä Sanan kohta on todella hyvä kohta siihen miten tulee edetä ja toimia evakelioimisessa.

Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." ‭Matteus‬ ‭28‬

Opetetaanko muuten evankeelisillä Jeesus marsseilla/mielenilmaisuissa ihmisiä pitämään kaikki se mitä Jeesus on käskenyt/opettanut uskovan pitää? Tämä kysymys esim pätee myös evankeelisillä musiikki tapahtumillakin tai vaikka traktaattien jaossa?

Jos ei opeteta niin miks ei?, koska eikös Jeesus juuri opettanut sitä, että kun Hänen opetuslapsensa mielii tai sekä on lähetetty evankelioimaan niin tämän myös tulee opettaa pitämään sen minkä Jeesus on Raamatussa käskenyt pitää?


Niin nuo on kyllä hyviä pohdintoja. Itse olisin todella varovainen kaiken ekumeenisen toiminnan kanssa. Osa uskovista ei ehkä ole niin selvillä kaikkien tilaisuuksien todellisesta luonteesta ja saattavat alussa mennä tietämättäänkin mukaan näihin. En ole kovin hyvin itse perehtynyt tähän Jeesus-marssi asiaan, mutta joiltakin sivuilta jäi sellainen käsitys että olisi ekumeeninen.
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Touko 2015 00:10

Leea kirjoitti:Niin nuo on kyllä hyviä pohdintoja. Itse olisin todella varovainen kaiken ekumeenisen toiminnan kanssa. Osa uskovista ei ehkä ole niin selvillä kaikkien tilaisuuksien todellisesta luonteesta ja saattavat alussa mennä tietämättäänkin mukaan näihin. En ole kovin hyvin itse perehtynyt tähän Jeesus-marssi asiaan, mutta joiltakin sivuilta jäi sellainen käsitys että olisi ekumeeninen.


Kyllä nuo marssit ekumeenisia ovat:


Suomen ekumeeninen neuvosto:

http://www.ekumenia.fi/paikallinen_ekum ... deapankki/

"Paikallisen ekumenian ideapankki


3.8. Muita ekumeenisia kokoontumisia


Ekumeenisia juhlakulkueita (’praasniekka’ ortodoksisessa traditiossa) niin maalla kuin merelläkin.


Kahden kirkkokunnan yhteisiä päiviä (esim. alustus ja keskustelua annetusta teemasta).


Ekumeeninen siunaus liittyen kevätkylvöön.


Ekumeeninen kiitosjuhla syksyllä sadonkorjuun jälkeen.


Ekumeeninen päivä luomiselle ja luonnon oikeuksille (Ortodoksinen kirkkovuosi alkaa 1.9. ja tämä päivä on myös Ekumeenisen patriarkan siunaama päivä luonnon puolesta). Helsingin ekumeeninen toimikunta järjestää puistotapahtuman Kirkot pihalla.


Ekumeeninen kokoontuminen vappuna.


Jeesus-marssi (mm. Helsingissä, Tampereella, Vaasassa) esimerkiksi kaupungin torilla joko poliittisten puheiden jälkeen tai niiden yhteydessä; hengellistä ohjelmaa, puhetta ja musiikkia."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Touko 2015 10:30

No niimpä näyttää olevan kiistattomasti tuo ekumenisuus vahvasti taustalla tuossa. Joudun siksi muuttamaan oman mielipiteeni tästä tilaisuudesta.

Itse marssissa en näe mitään vikaa, mutta tuo ekumenisuus on itselleni kauhea asia.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja paa » 06. Touko 2015 15:46

Ekumeeninen kokoontuminen vappuna.

Jeesus-marssi (mm. Helsingissä, Tampereella, Vaasassa) esimerkiksi kaupungin torilla joko poliittisten puheiden jälkeen tai niiden yhteydessä; hengellistä ohjelmaa, puhetta ja musiikkia."


No mikä 'hengellisestä ohjelmasta, puheesta ja musiikista' tekee ekumeenisen? Ettehän ole kuulleet edes noita puheita.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Touko 2015 18:56

paa kirjoitti:
Ekumeeninen kokoontuminen vappuna.

Jeesus-marssi (mm. Helsingissä, Tampereella, Vaasassa) esimerkiksi kaupungin torilla joko poliittisten puheiden jälkeen tai niiden yhteydessä; hengellistä ohjelmaa, puhetta ja musiikkia."


No mikä 'hengellisestä ohjelmasta, puheesta ja musiikista' tekee ekumeenisen? Ettehän ole kuulleet edes noita puheita.


Se on ilmoitettu ekumeeniseksi tilaisuudeksi suomen ekumeenisenneuvoston kotisivuilla:

Suomen ekumeeninen neuvosto:

http://www.ekumenia.fi/paikallinen_ekum ... deapankki/


Muita ekumeenisia kokoontumisia:

Ekumeeninen kokoontuminen vappuna.


Jeesus-marssi (mm. Helsingissä, Tampereella, Vaasassa) esimerkiksi kaupungin torilla joko poliittisten puheiden jälkeen tai niiden yhteydessä; hengellistä ohjelmaa, puhetta ja musiikkia.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja paa » 07. Touko 2015 04:42

Mutta sisällöstä ei kuitenkaan ole tietoa? Minusta olisi hyvä käydä itse tutkailemassa paikan päällä mikä on homman nimi, vaikka tokikin tuo epäilyttävältä haiskahtaa. Mutta en uskalla tuomita pelkän nettisivun perusteella, kun suoria raamatullisia perusteita marssin kieltämiseen ei minusta ole.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja pekka » 07. Touko 2015 09:40

paa kirjoitti:Mutta sisällöstä ei kuitenkaan ole tietoa? Minusta olisi hyvä käydä itse tutkailemassa paikan päällä mikä on homman nimi, vaikka tokikin tuo epäilyttävältä haiskahtaa. Mutta en uskalla tuomita pelkän nettisivun perusteella, kun suoria raamatullisia perusteita marssin kieltämiseen ei minusta ole.


Olisi kiva tietää oliko joku foorumilainen mukana tuollaisella (vappu)marssilla ja jos joku oli niin kertoisi miten se ekumeenisuus tuli tuosta marssista esille, eli oliko esimerkiksi marssilla mukana myös katolisia, ortodokseja ja "jehovantodistajia" jne. ?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: "Jeesus mielenositukset"

ViestiKirjoittaja Joel.A » 07. Touko 2015 09:58

paa kirjoitti:Mutta sisällöstä ei kuitenkaan ole tietoa? Minusta olisi hyvä käydä itse tutkailemassa paikan päällä mikä on homman nimi, vaikka tokikin tuo epäilyttävältä haiskahtaa. Mutta en uskalla tuomita pelkän nettisivun perusteella, kun suoria raamatullisia perusteita marssin kieltämiseen ei minusta ole.


Minusta ekumeenisuus kertoo jo aika paljon vähän sama, että RKK:in kertoo aika paljon. Minäkään en kiellä ja tuomitse ketään joka tahtoo marsseja marssia olipa ne missä nimessä tahansa järjestetyt, mutta tahdon kyseenalaistaa kaiken semmoisen liikehdinnän josta ei Raamattu joko kerro mitään tai sitten kertoo, mutta raamit/tapa toimia olivat erillaisia.

Raamattu ei kerro kirkkokunnistakaan mitään, mutta silti niillä on valtava "status" uskovien keskuudessa ja kuten tiedämme ja näemme, että Raamattu ei opeta rakentamaan kirkkokuntia.

Minusta jos aikomus on joko evankelioida tai järjestyä seurakuntana niin näillä(kin) kahdella tavalla on selvät raamit olemassa Raamatussa. Minusta se ei voi eikä varmasti menekään niin, että kutakin/mitäkin asiaa mitä Raamattu ei suoranaisesti kerro tai kiellä niin tästä huolimatta näitä voidaan pitää "kristillisenä" toimntana.
Joel.A
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 4 vierailijaa

cron