Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Huhti 2015 07:02

*
Jäin miettimään ihmetellen miksi pitää yrittää ymmärtää liian vaikeatajuista tietä koska Jumala ei tee näin ja Jumala johdattaa suoralla ja tasaisella tiellä joka on helppotajuiseksi jokaiselle ihmiselle ja yksin Jumala avaa ymmärryksen jokaiselle yksilölle vaikka samalla viivalla ollaan jokos ennemmin tai myöhemmin.

Ajatelkaa ihmisiä, miten he voivat tulla uskoon jos tie on liian vaikeatajuinen ja monimutkainen?! Miten he voivat kasvaa uskossa kun tie on liian vaikeatajuinen ja monimutkainen?!? Paavali täytyi alentaa itsensä ollakseen heikko voittaakseen sieluja. Se tarkoittaa että Paavali tyhjensi itsensä eikä pannut itsensä liian korkealle voittaakseen sieluja. Jeesus tuli maan päälle palvelemaan ihmisiä niin sama asia pätee meihin kun emme pane itseämme liian korkealle oikaisemaan monia sillä uskontiellä niin samalla itse kompastuu siihen.

Tie on sellainen, kun kokee miten on itse rakentunut Kristuksessa ja näkee asiat selkein silmin kaikella ymmärryksellä. Tällä tavalla aivot eivät helposti mene solmuiksi. Ies tuntuu olla sopivalta ja kevyeltä kannettavaksi eli tuntuu hyvältä kasvaa uskossa. Jumala on niitä vastaan jotka yrittää tehdä tiestä vaikeatajuisemmaksi ja monimutkaisemmaksi. Lopettakaa tavoittaa liian korkeaa älkääkä tähtää korkeuteen... :)

1Kor. 9:22
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Huhti 2015 07:17

Sananlaskujen 1 Raamattu 1933/38 (R1933)

1 Salomon, Daavidin pojan, Israelin kuninkaan, sananlaskut,
2 viisauden ja kurin oppimiseksi, ymmärryksen sanojen ymmärtämiseksi,
3 taitoa tuovan kurin, vanhurskauden, oikeuden ja vilpittömyyden saamiseksi,
4 mielevyyden antamiseksi yksinkertaisille, tiedon ja taidollisuuden nuorille.
5 Viisas kuulkoon ja saakoon oppia lisää, ja ymmärtäväinen hankkikoon elämänohjetta
6 ymmärtääkseen sananlaskuja ja vertauksia, viisasten sanoja ja heidän ongelmiansa.
7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.


Herra opettaa ymmärtämään myös vaikeita asioita. Eivät kaikki asiat myöskään raamatussa ole helppoja ymmärtää:

2 Pietarin 3:14-16Raamattu 1933/38 (R1933)

14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.
JHK
 

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Huhti 2015 07:27

*
Paavali kerskasi mieluummin omasta heikkoudesta koska Kristuksen voima asui hänessä niin hän palveli käyttäen Kristuksen voimaa niin ihmiset kasvoivat uskossa ja ihmiset hänen kautta tulivat uskoon. Kristuksen voiman avulla ihmiset saivat ymmärryksen ja Paavali oli siihen aikaan heikko voittaakseen sieluja ja kasvattaakseen heitä uskossa Kristusta päin. Paavali ei tähtännyt liian korkeuteen ja siksi mieluummin kerskasi omasta heikkoudesta. Hän sanoi: "Tulkaa seuraajikseni niinkuin olen Kristuksen seuraajana." Meidän tulee tehdä samoin niinkuin Paavali.

Raamattu ei ole liian vaikeatajuinen minulle koska Jumala avasi ymmärryksen minulle ollessani tavallinen nöyrä... :shifty:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 23. Huhti 2015 09:30

Olet oikeassa siinä , että uskontie ei ole vaikeaselkoinen tai vaikea.

Monet ongelmat johtuvat siitä, että uskova voi syödä hengellistä ruokaa johon ei ole tottunut vielä.

Paavali opetti sen mukaan , kuin mitä kuulija oli valmis vastaanottamaan. Juuri uskoontulleille alkeita (maitoa) ja varttuneemmille jo monimutkaisempia totuuksia.

Näin uskovienkin kesken seurakuntayhteydessä pitäisi olla.

Foorumi taasen on siitä huono , että täällä on asioita laidasta laitaan on maitoa ja samassa pöydässäjo tuhtia lihaakin eli on buffetti auki, jokainen syököön sitä ruokaa mihin kykenee ja mikä aukeaa.

On totta kyllä, että saisi olla enemmänkin maitoa tarjolla :).

Hepr.5

11 Tästä meillä on paljon sanottavaa, ja sitä on vaikea selittää, koska olette käyneet hitaiksi kuulemaan.
12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.
13 Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi;
14 mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja Joel.A » 23. Huhti 2015 10:49

vaisuliini kirjoitti:*
Jäin miettimään ihmetellen miksi pitää yrittää ymmärtää liian vaikeatajuista tietä koska Jumala ei tee näin ja Jumala johdattaa suoralla ja tasaisella tiellä joka on helppotajuiseksi jokaiselle ihmiselle ja yksin Jumala avaa ymmärryksen jokaiselle yksilölle vaikka samalla viivalla ollaan jokos ennemmin tai myöhemmin.

Ajatelkaa ihmisiä, miten he voivat tulla uskoon jos tie on liian vaikeatajuinen ja monimutkainen?! Miten he voivat kasvaa uskossa kun tie on liian vaikeatajuinen ja monimutkainen?!? Paavali täytyi alentaa itsensä ollakseen heikko voittaakseen sieluja. Se tarkoittaa että Paavali tyhjensi itsensä eikä pannut itsensä liian korkealle voittaakseen sieluja. Jeesus tuli maan päälle palvelemaan ihmisiä niin sama asia pätee meihin kun emme pane itseämme liian korkealle oikaisemaan monia sillä uskontiellä niin samalla itse kompastuu siihen.

Tie on sellainen, kun kokee miten on itse rakentunut Kristuksessa ja näkee asiat selkein silmin kaikella ymmärryksellä. Tällä tavalla aivot eivät helposti mene solmuiksi. Ies tuntuu olla sopivalta ja kevyeltä kannettavaksi eli tuntuu hyvältä kasvaa uskossa. Jumala on niitä vastaan jotka yrittää tehdä tiestä vaikeatajuisemmaksi ja monimutkaisemmaksi. Lopettakaa tavoittaa liian korkeaa älkääkä tähtää korkeuteen... :)

1Kor. 9:22
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.


Minusta ainenkin tuntuu siltä, että enempi ja enempi tännekin "alalle" työnnetään väkisillä kaiken maailman "asiantuntijoita" jotka osaavat ja tietävät kaiken ja sitten homma menee siihen, että se joka ei ole "asiantuntia" sen sanomisia ei kuunnella vaan pikemminkin niille nauretaan. Yleensä nämä "asiantuntiat" tahtovat olla näitä kouluja käyneitä sekä myös nämä "asiantuntiat" tahtovat hyvin usein puhua niin "hienosti", että tavallinen tallaaja ei loppu peleissä ymmärrä yhtään mitään tai ymmärtää ehken silloin jos on wikipedia esillä.

Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. Hebrealaiskirje‬ ‭8‬

Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra". 1. Korittolaiskirje‬ ‭1‬

Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele. Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille. Jaakobin kirje‬ ‭3‬

Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas. Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa"; (‭1. Korittolaiskirje‬ ‭3‬



Onneksi se oikea viisaus näkyy hengen hedelmissä. Ei siinä mitä ihminen puhuu ja millä tavalla ja kuinka paljon hän on saanut "käännynnäisiä".
Joel.A
 

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja tanu » 23. Huhti 2015 15:02

vaisuliini kirjoitti:*
Jäin miettimään ihmetellen miksi pitää yrittää ymmärtää liian vaikeatajuista tietä koska Jumala ei tee näin ja Jumala johdattaa suoralla ja tasaisella tiellä joka on helppotajuiseksi jokaiselle ihmiselle ja yksin Jumala avaa ymmärryksen jokaiselle yksilölle vaikka samalla viivalla ollaan jokos ennemmin tai myöhemmin.

Ajatelkaa ihmisiä, miten he voivat tulla uskoon jos tie on liian vaikeatajuinen ja monimutkainen?! Miten he voivat kasvaa uskossa kun tie on liian vaikeatajuinen ja monimutkainen?!? Paavali täytyi alentaa itsensä ollakseen heikko voittaakseen sieluja. Se tarkoittaa että Paavali tyhjensi itsensä eikä pannut itsensä liian korkealle voittaakseen sieluja. Jeesus tuli maan päälle palvelemaan ihmisiä niin sama asia pätee meihin kun emme pane itseämme liian korkealle oikaisemaan monia sillä uskontiellä niin samalla itse kompastuu siihen.

Tie on sellainen, kun kokee miten on itse rakentunut Kristuksessa ja näkee asiat selkein silmin kaikella ymmärryksellä. Tällä tavalla aivot eivät helposti mene solmuiksi. Ies tuntuu olla sopivalta ja kevyeltä kannettavaksi eli tuntuu hyvältä kasvaa uskossa. Jumala on niitä vastaan jotka yrittää tehdä tiestä vaikeatajuisemmaksi ja monimutkaisemmaksi. Lopettakaa tavoittaa liian korkeaa älkääkä tähtää korkeuteen... :)

1Kor. 9:22
heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.



Hyvin ja viisaasti kirjoitettu, Vaisuliini. :thumbup:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja tanu » 23. Huhti 2015 15:15

Mikko Murpatti kirjoitti:Foorumi taasen on siitä huono , että täällä on asioita laidasta laitaan on maitoa ja samassa pöydässäjo tuhtia lihaakin eli on buffetti auki, jokainen syököön sitä ruokaa mihin kykenee ja mikä aukeaa.

On totta kyllä, että saisi olla enemmänkin maitoa tarjolla :).

Hepr.5

11 Tästä meillä on paljon sanottavaa, ja sitä on vaikea selittää, koska olette käyneet hitaiksi kuulemaan.
12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.
13 Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi;
14 mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.


Hyvä vertaus taas Mikolta tuo "buffetti". :-P

Harmittaahan se välillä, kun tuntuu ettei jotain asiaa ymmärrä...
Johtuu varmasti myös omasta saamattomudesta ja laiskuudesta, että itsellä ei ole ymmärrystä kuin ihan uskon perusasioihin.
Niin helposti tekee rankan päivän jälkeen kaikkea muuta kuin viettää aikaa Herran kanssa :oops:
Toisaalta mulle riittää sen "kultaisen kruunun" sijaan ihan vaikka Hankkija-lippis päähän ja takarivin paikka. Jos vaan joskus pääsisi sinne Taivaan kotiin.
Kunpa vain osaisi elää ihmisiksi muita palvellen ja rakastaen ja Luojaa murehduttamatta.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Huhti 2015 16:19

Sisar vaisuliinilta erinomainen kirjoitus :clap:

San.8:8. Kaikki minun puheeni ovat oikiat: ei ole siinä mitään petosta eli vääryyttä.
9. Ne kaikki ovat selkiät niille, jotka niitä ymmärtävät, ja oikiat niille, jotka taidon löytävät.


San.3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6. Mutta ajattele häntä kaikissa teissäs, niin hän sinua oikein johdattaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja paa » 25. Huhti 2015 20:52

Luulen että moni asia muuttuu liian vaikeaksi ja monimutkaiseksi, kun ihminen yrittää omin aivoin niitä väkisin järkeillä. En tarkoita etteikö aivojaan saisi käyttää, mutta pitäisi antaa Jumalan ohjata eikä kiirehtiä Hänen tarkoittamaansa vauhtia nopeampaa.

Nykyään on kyllä kaikenlaista opinsuuntaa, opettajaa, seurakuntaa ja opusta, jotka aika tehokkaasti vatkaavat ihmisen ajatukset solmuun ja suorastaan vääristelevät totuutta uskosta.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Uskon tie ei ole liian vaikeatajuinen eikä monimutkainen

ViestiKirjoittaja JHK » 26. Huhti 2015 08:50

Minua häiritsee tietyissä kristillisissä piireissä koulutuksen halveksinta. Yleensä ne, jotka eivät ole käyneet kouluja, tekevät hirveän numeron siitä, miten pahoja ja huonoja ihmisiä ne ovat jotka ovat käyneet kouluja. Paljon suuremman metelin itseasiassa kuin mitä koulutetut yleensä koulutuksestaan tekevät. Yliopiston käyneenä tiedän ettei se tee kenestäkään sen parempaa ihmistä, mutta joissakin yhtyeksissä minua kohdellaan sen tähden kuin olisin tehnyt syntiä nuo viisi ja puoli vuotta.

Apostoli Paavali oli opiskellut arvostetun Rabbi Gamalielin opissa, ja osasi kirjoitukset miltei ulkoa - hänellä oli aikansa teologinen koulutus. Profeetta Daniel oli saanut koulutuksen vanhan maailman huipputieteisiin Baabelissa - hänellä oli "yliopistotutkinto" (Tietysti teksti sanoo ymmärryksen lahjan tulleen Jumalalta - kuten kaikkien muidenkin lahjat tulevat). Ja Sitten on vielä Mooses, joka koulutettiin Apt 7:22: "kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa." Hänelläkin oli aikansa huippututkinto. Luukaksen evankeliumin kirjoittaja omaa kattavat tiedot lääketieteestä, ja on kirjoittanut UT:n hienoimman kreikan kielen - koulutuksen ansiota ilman muuta. Sitten taas toisaalta meillä on Pietari, Johannes ja Jaakob - Galilealaiset kalastajat, aikansa "ammattikoululaiset". UT olisi valtavan paljon köyhempi ilman näiden miesten panosta sen sisältöön. Raamatun kirjoittaneiden joukkoon mahtuun niin korkeasti koulutettuja kuin kouluja käymättämiäkin.

Tottahan raamattua opettavankin on sitä opiskeltava - luettava sitä, tutkittava erilaisia käännöksiä, ehkä opeteltava lukemaan hieman alkukieliäkin, ja tutkittava historiallisia taustoja. Selvä asiahan se on, ettei sellaisesta pidä puhua, mistä ei tiedä mitään. Tekeekö kaikki tuo lukeminen sitten ihmisen jollain lailla paremmaksi? Ei minusta. Se mitä tahdon tällä sanoa on, että oli koulutusta tai ei, älyä tai ei, maallista asemaa tai ei, niin kaikki olemme kristuksen ruumiissa samanarvoisia. Ei kukaan saa kehuskella koulutuksellaan, muttei ketään sen tähden saa myöskään väheksyä.
JHK
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 7 vierailijaa