Paavali ja salahankkeet

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Paavali ja salahankkeet

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 22. Helmi 2011 02:26

Ei ainakaan tästä foorumista tehdä mitään klikkiytynyttä ja eri "salaseuroihin" jakaantunutta keskustelufoorumia. Asioista voi turvallisesti keskustella avoimesti, eikä ketään kohtaan käytetä hengellistä väkivaltaa. Ei me voida pakottaa muottiin ketään Herran omaa. Emme toisaalta voi tinkiä Rakkaudesta Totuuteenkaan. Mutta meidän on oltava rehellisiä Herraa kohtaan, joka näkee kaiken kuitenkin ja itseämme kohtaan. Olemme eri kasvuvaiheessa olevia kristittyjä. On oltava hengellistä silmää nähdä nämä asiat. Taivaallista Viisautta saa Herralta, kun sitä pyydämme.

entä jos foorumilla onkin jo salaliitto. kuka tunnustaa.

Tästä lainauksesta tuli mieleen esimerkkinä Paavali ja hänen vastustajansa, kun ajatellaan salaseuroja.
Apostolien teot 20:
17Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat. 18Ja kun he saapuivat hänen tykönsä, sanoi hän heille: "Te tiedätte ensimmäisestä päivästä asti, kun minä Aasiaan tulin, miten minä kaiken aikaa olen ollut teidän kanssanne; 19kuinka minä olen palvellut Herraa kaikella nöyryydellä ja kyynelillä, koettelemuksissa, jotka ovat kohdanneet minua juutalaisten salahankkeiden tähden; 20kuinka minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille sitä, mikä hyödyllistä on, ja opettamasta teitä sekä julkisesti että huone huoneelta, 21vaan olen todistanut sekä juutalaisille että kreikkalaisille parannusta kääntymyksessä Jumalan

puoleen ja uskoa meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen. 22Ja nyt, katso, minä matkustan, sidottuna hengessä, Jerusalemiin, enkä tiedä, mikä minua siellä kohtaa. 23Sen vain tiedän, että Pyhä Henki jokaisessa kaupungissa todistaa minulle ja sanoo, että kahleet ja ahdistukset minua odottavat. 24En minä kuitenkaan pidä henkeäni itselleni minkään arvoisena, kunhan vain täytän juoksuni ja sen viran, jonka minä Herralta Jeesukselta olen saanut: Jumalan armon evankeliumin todistamisen.

salahankkeita tapahtui jo Paavalillekin. Hän julisti parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen, totuutta, evankeliumia armosta, julkisesti ja huone huoneelta.

tuota aiemmin sanottiin, että:
Apostolien teot 9:
22Mutta Saulus sai yhä enemmän voimaa ja saattoi Damaskossa asuvat juutalaiset ymmälle näyttäen toteen, että Jeesus on Kristus.
23Ja pitkän ajan kuluttua juutalaiset pitivät keskenään neuvoa tappaaksensa hänet. 24Mutta heidän salahankkeensa tuli Sauluksen tietoon. Ja he vartioivat porttejakin yöt päivät, saadakseen hänet tapetuksi. 25Mutta hänen opetuslapsensa ottivat hänet yöllä, päästivät hänet muurin aukosta ja laskivat alas vasussa. 26Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä

opetuslapsiin; mutta he kaikki pelkäsivät häntä, koska eivät uskoneet, että hän oli opetuslapsi. 27Mutta Barnabas otti hänet turviinsa ja vei hänet apostolien tykö ja kertoi heille, kuinka Saulus tiellä oli nähnyt Herran, ja että Herra oli puhunut hänelle, ja kuinka hän Damaskossa oli rohkeasti julistanut Jeesuksen nimeä. 28Ja niin hän kävi heidän keskuudessaan sisälle ja ulos Jerusalemissa ja julisti rohkeasti Herran nimeä. 29Ja hän puhui ja väitteli hellenistien kanssa; mutta he koettivat tappaa hänet. 30Kun veljet sen huomasivat, veivät he hänet Kesareaan ja lähettivät hänet sieltä Tarsoon.

Juutalaiset ja hellenistit yrittivät tappaa, omat pelkäsivät häntä. oletan, että hellenistit ei uskossa.. en tunne sanan merkitystä. Porttejakin (sisäänkäyntejä) vartioitiin, tappovalmiudessa.

Roomalaisille 1:
13Ja minä en tahdo, veljet, teiltä salata, että jo monesti olen päättänyt tulla teidän tykönne saadakseni jonkin hedelmän teidänkin keskuudestanne, niinkuin muidenkin pakanain, mutta olen ollut estetty tähän saakka.

Paavali oli estetty tulemasta toisten keskuuteen.
Salaliittoteorioita?

Galatalaisille 2:
11Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.

Keefasta Paavali vastusti suoraan päin kasvoja.

2Timoteus 4:
14Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan. 15Kavahda sinäkin häntä, sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme.


Apostolien teot 23:
30Mutta kun minulle on annettu ilmi, että miestä vastaan on tekeillä salahanke, lähetän hänet nyt heti sinun luoksesi; olen myös kehoittanut hänen syyttäjiään sanomaan sanottavansa häntä vastaan sinun edessäsi." 31Niin sotamiehet, saamansa käskyn mukaan, ottivat Paavalin ja veivät hänet yötä myöten Antipatrikseen.


1Timoteus 1:
18Tämän käskyn minä annan sinun toimitettavaksesi, poikani Timoteus, aikaisempien, sinusta lausuttujen ennustusten mukaisesti, että niiden nojalla taistelisit jalon taistelun, 19säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet. 20Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.


2Timoteus 4:
9Koeta päästä pian tulemaan luokseni. 10Sillä tähän nykyiseen maailmaan rakastuneena jätti minut Deemas ja matkusti Tessalonikaan, Kreskes meni Galatiaan ja Tiitus Dalmatiaan.

Vastustusta. Paljon muutakin vastustusta Paavali kohtasi. Hän paljasti syylliset myös nimeten.

Jeesus paljasti syylliset myös vertauksilla:
Luukas 20:
19Ja kirjanoppineet ja ylipapit tahtoivat ottaa hänet sillä hetkellä kiinni, mutta he pelkäsivät kansaa; sillä he ymmärsivät, että hän oli puhunut sen vertauksen heistä.
lähtökuoppa
 

Re: Paavali ja salahankkeet

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 22. Helmi 2011 15:04

Apostolien teot 24:
1Viiden päivän kuluttua ylimmäinen pappi Ananias meni sinne alas muutamien vanhinten ja erään asianajajan, Tertulluksen, kanssa, ja he ilmoittivat maaherralle syyttävänsä Paavalia. 2Ja kun Paavali oli kutsuttu esille, rupesi Tertullus syyttämään ja sanoi: 3"Runsasta rauhaa me olemme sinun kauttasi, korkea-arvoinen Feeliks, saaneet nauttia, ja sinun huolenpidostasi on parannuksia aikaansaatu tämän kansan hyväksi, sen me kaikin puolin ja kaikkialla ja kaikella kiitollisuudella tunnustamme. 4Mutta etten aivan

kauan sinua viivyttäisi, pyydän sinua hetkisen meitä suosiollisesti kuulemaan. 5Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies, 6ja hän on koettanut pyhäkönkin saastuttaa. Sentähden me otimme hänet kiinni. 8Voit itse häntä tutkimalla saada tietää kaiken, mistä me häntä syytämme." 9Ja myös juutalaiset yhtyivät syyttämään häntä ja väittivät asian niin olevan.

Paavalin vastustajat, olivat solmineet salaliiton, joka kävi ilmi (luku 23). Hänen syyttäjänsä maaherran edessä eivät omasta salaliitostaan puhuneet mitään mutta syyttivät häntä avoimesti.

Apostolien teot 25:
14Ja kun he viipyivät siellä useampia päiviä, kertoi Festus Paavalin asian kuninkaalle ja sanoi: "Täällä on eräs mies, jonka Feeliks on jättänyt vankeuteen; 15käydessäni Jerusalemissa juutalaisten ylipapit ja vanhimmat ilmoittivat syyttävänsä häntä ja pyysivät, että hänet tuomittaisiin. 16Mutta minä vastasin heille: 'Ei ole roomalaisten tapa antaa ketään alttiiksi, ennenkuin syytetty on asetettu vastakkain syyttäjäinsä kanssa ja on saanut puolustautua syytöstä vastaan'.

Paavalia pyydettiin tuomittavaksi ilman oikeudenkäyntiä, mutta hän sai puolustautua syytöstä vastaan.

Apostolien teot 26:
1Niin Agrippa sanoi Paavalille: "Sinun on lupa puhua puolestasi". Silloin Paavali ojensi kätensä ja lausui puolustuksekseen: 2"Pidän itseäni onnellisena, kuningas Agrippa, kun sinun edessäsi tänä päivänä saan puolustautua kaikesta siitä, mistä juutalaiset minua syyttävät, 3olletikin, koska sinä tarkkaan tunnet kaikki juutalaisten tavat ja riitakysymykset.

myöhemmin kuningas Agrippan edessä Paavalille suotiin puolustuspuheenvuoro.
lähtökuoppa
 

Re: Paavali ja salahankkeet

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 22. Helmi 2011 15:41

Ihan sattumalta klikkasin linkkiä. Tälläiset salaliitot tulevat kyllä aikanaan esille ja sellaisesta ei kannata sen enempää kirjoitella. Puhtaalla mielellä ja sydämellä Herran edessä taivalletaan joka päivä itse kukin. Herra näkee meidän motiivit. Emme pääse pakoon.
Ja surman suuhun kukaan ei liene halua vapaaehtoisesti Herran edessä. Vilpillinen mieli ei ole Herralle otollinen. Tähän kohtaan voisi ottaa Raamatusta pätkän, johon sanon rukouksen hengessä Amen.

Snl.30:7 "Kahta minä sinulta pyydän, älä niitä minulta koskaan kiellä, kuolemaani saakka:
30:8 Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köyhyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää,
30:9 etten kylläisenä tulisi kieltäjäksi ja sanoisi: "Kuka on Herra?" ja etten köyhtyneenä varastaisi ja rikkoisi Jumalani nimeä vastaan."

:amen4: Siunausta :hugehug:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa