Apostolit (viettivätkö apostolit pääsiäistä)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Huhti 2015 18:39

*
Luuk. 22:15 Hän sanoi heille: "Minä olen hartaasti halunnut syödä kanssanne tämän pääsiäisaterian ennen kärsimystäni.
16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." RK


Eikö ne kohdat tarkoita että juhlien ohessa pitää viettää noudattamisen perusteella kunnes meidät otetaan ylös temmaten ja siten siellä uudessa Jumalan valtakunnassa Jeesus voi syödä meidän kanssamme?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja kalamos » 02. Huhti 2015 20:14

Paavali (1 Kor 5:7-8) kirjoitti:Peratkaa pois vanha hapatus,
että teistä tulisi uusi taikina,
niinkuin te olettekin happamattomat;
sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

Viettäkäämme siis juhlaa,
ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa,
vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja uuhi » 02. Huhti 2015 20:53

Vaisuliini, mielestäni sinun ei ehkä kannattaisi lukea sen fb-kaverisi viestejä, ettei hän eksyttäisi sinua, mielestäni hän tekee väärin jos hän vaatii uskovia pakanoita viettämään niitä juhlia. Samoin mielestäni petri tekee väärin kun hän vaatii uskovia pakanoita pitämään sapattikäskyn.



Emeal opettaa:

... the apostle Peter asked regarding this matter: "Why do you test elohim by putting a yoke on the neck of the disciples which neither our fathers nor we were able to bear?" [Acts 15:10]. It was then revealed by the holy spirit that the Gentile believers were not obligated to keep the law of Moses...

... apostoli pietari kysyi koskien tätä asiaa: "Miksi te siis nyt kiusaatte elohimia ja tahdotte panna oppilaiden niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?" [apostolien teot 15:10]
Sitten tuotiin ilmi pyhän hengen avulla että pakana uskovia ei velvoitettu pitämään mooseksen laki.


Eräs william opettaa:

"Jewish christians continued to follow the law of Moses. Paul also kept the law. ”

Suomeksi: "juutalaiset kristityt jatkoivat mooseksen lain noudattamista. Paavali myös piti lain.


[opetuksessa oleva jakeen apt. 15:10 käännös vuoden 1938 käännöksestä pienin korjauksin]





but took leave of them, saying, 'It behoveth me by all means the coming feast to keep at Jerusalem, and again I will return unto you -- elohim willing.' And he sailed from Ephesus,


[Act 18:21 young's literal translation, korjattu termi elohim]
Tästä jakeesta apt 18:21 puuttuu osa suomalaisesta vuoden 1938 käännöksestä, se osa löytyy byzanttilaisesta tekstistä, ja vuoden suomalaisesta 1776 bibliakäännöksestä. Mikä juhla mahtoi olla kyseeessä, sitä en tiedä.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Huhti 2015 21:20

kalamos kirjoitti:
Paavali (1 Kor 5:7-8) kirjoitti:Peratkaa pois vanha hapatus,
että teistä tulisi uusi taikina,
niinkuin te olettekin happamattomat;
sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

Viettäkäämme siis juhlaa,
ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa,
vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.


Kiitos paljon :thumbup: Sinun kirjoituksesi avasi ymmärrystä niin siten muistin erään uskonveljen kirjoituksen niin selaillessani etsin ja löysin tämän kirjoituksen.

Erään uskonveljen mukaan happamaton leipä "matzah" hepreaksi merkitsee parannuksen tekemistä, synnin ja pahuuden pois laittamista, sekä jokavuotisessa uskon vaelluksessa tilamme hengellistä valvomista.

Jeesus puhui fariseusten ja saddukeusten hapatuksesta, jota tuli karttaa. Paavali puhuu lihan synneistä, joista uskovien tulee tehdä parannus. Uusi "taikina" viittaa "uuteen-luomukseen", eli Kristukseen. Hänen kauttaan pyhityksemme tapahtuu Jumalan voimassa, ja valvomme tilaamme hapatukselta (maailma + uskonnollinen tekopyhyys).

Uuhi ymmärrän joo. Samalla tavalla näen samaa mitä sinä kirjoitit. Eli VT:n juhlat viittaavat Kristukseen. VT:n pesach kuvastaa itse asiassa Kristusta, pääsiäiskaritsaa.

FB:sta vielä... Minun kamu kääntyi messiaaniseksi juutalaiseksi ja opettaa edes sitä samaa minun kamupiirissäni mitä messiaaniset uskovatkin koska itse seuraa fb:tä. Kun joku uskova "palauttaa" hänet eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden, sanoo Raamattu.

Saisinko kysyä vielä yhden kerran teiltä molemmilta? Se yksi kohta tökkii minulla vielä koska ei sitä voi ottaa pois muista Raamatun kohtista.

Kun Jeesus puhui Jumalan valtakunnasta, jossa täyttymys tapahtuu ja niin Jeesus syö ateriaa kanssamme. Missä on se Jumalan valtakunta? Siis ylöstempauksen jälkeen ylhäällä Taivaassa?

Luuk. 22:16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Huhti 2015 00:14

Tässä ketjussa voidaan jatkaa aloittajan aiheesta, joka selviää ensimmäisestä postista.




Loput on siirretty suljetulle osastolle :

viewtopic.php?f=10&t=2062

-Ylläpito
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja kalamos » 04. Huhti 2015 08:54

vaisuliini kirjoitti:Ihmetellen huomasin, miksi apostolit eivät viettäneet pääsiäistä paitsi Jeesuksen muistoateriaa. Jeesus taisi viettää viimeistä pääsiäistä opetuslasten kanssa mutta ei ole sellaista kohtaa Raamatusta että apostolit valmistaisivat pääsiäistä... Mutta entä pitkäperjantai? Pitäisikö noudattaa viettäen sitä kans?


Opetuslapset valmistivat Jeesuksen käskyn mukaan pääsiäislampaan:
Matteus (26:17:19) kirjoitti:Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä
opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat:

"Mihin tahdot, että valmistamme pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
Niin hän sanoi:
"Menkää kaupunkiin sen ja sen luo ja sanokaa hänelle:
'Opettaja sanoo:
Minun aikani on lähellä; sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa'."

Ja opetuslapset tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja valmistivat pääsiäislampaan.


Tuon pääsiäisaterian perinteisen syömisen
ja siis siihen kuuluvien eri vaiheiden myötä Jeesus avasi opetuslapsille sen,
mitä tämä kaikki tarkoitti.

Matteus (26:28) kirjoitti:Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi
ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi:

"Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi:
"Juokaa tästä kaikki;
sillä tämä on minun vereni, liiton veri,
joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.


Ja tuon happamattoman leivän ja viinin me edelleen juomme.
Mutta ei enää vain pääsiäisen aikaan, ja aina kun me niin teemme,
me teemme sen Hänen muistoksensa.
Ja samalla me syömme tuossa leivässä sitä Pääsiäislammasta, Kristusta,
joka on teurastettu, joka lainaus oli edellisessä viestissäni.

Eli nyt me saamme jatkuvasti syödä ja juoda Kristusta.
Ja yhteisessä kokoontumisessa me näin tekemällä aina julistamme Herran kuolemaa,
joka on meille Elämä.

Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
kiitti, mursi ja sanoi:

"Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan;
tehkää tämä minun muistokseni".

Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi:
"Tämä malja on uusi liitto minun veressäni;
niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".

Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan,
te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.



Tuohon seremoniaan kuului montakin maljaa,
mutta ei nyt siitä sen tarkemmin.

vaisuliini kirjoitti:Kun Jeesus puhui Jumalan valtakunnasta, jossa täyttymys tapahtuu ja niin Jeesus syö ateriaa kanssamme. Missä on se Jumalan valtakunta? Siis ylöstempauksen jälkeen ylhäällä Taivaassa?

Luuk. 22:16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." RK


Kyllä me uudestisyntyneet
eli uusiksi tulleet tietenkin vietämme tuota juhlaa,
- kuten edellisessä viestissäni lainauksen Raamatusta annoin -
koska meidän Pääsiäislampaamme on teurastettu.
Siis jokaisella ehtoollisella muistelemme Hänen kuolemaansa,
joka on pääsiäisen täyttymys.

Mutta aina kun Valtakunnasta puhutaan,
niin siinä on kaksi ulottuvuutta.
Jumalan Valtakunta on jo meissä,
mutta me emme vielä ole Jumalan Valtakunnassa.
Toki olemme Kristuksessa, joka itse asiassa on Jumalan Valtakunta.
Mutta kerran Jumalan Valtakunta - Messiaan Valtakunta -
on näkyvää todellisuutta myös Maan päällä.
Eli kun me tulemme yhdessä Jeesuksen kanssa hänen vihittynä vaimonaan
taivaasta takaisin maan päälle,
on hääjuhlan aika, johon viini kuuluu olleellisena osana,
kuten käy ilmi Jeesuksen ensimmäisestä tunnusteosta.
Silloin Ylkä juo sitä meidän kanssamme.
Ja silloin maan päällä on alkanut Hänen Valtakuntansa.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Huhti 2015 16:44

*
Ok en tiennyt että happamattoman leivän juhlan ensimmäisenä päivänä Jeesus antoi ohjeen pääsiäisen vietosta eli vietetään samalla kertaa myös muistoateriaa muistaen Hänen kuolemaan asti. :thumbup:

Kun vietetään Jeesuksen muistoateriaa niin yleensä jaetaan leipää ja viinimaljaa niinku yleensä ehtoolliskokous eikä mitään sellaista pääsiäisateriaa mutta kun näen että Jeesuksen opetuslapset söivät pääsiäisateriaa paitsi Jeesus ja apostolit. Apostolien aikana vain leipä ja viinimalja... Sori tämä juttu ei vielä avannut minulle...

Vasta nyt huomasin muistoaterian mutta ei vietetä Jeesuksen muistoateriaa pääsiäisenä. Se jää huomaamatta kans. :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja kalamos » 05. Huhti 2015 08:39

Eli nyt me emme enää syö happamatonta leipää vain seitsemän päivää
vaan koko ajan. Ja niin me olemme yhtä Hänen kanssaan.
Me olemme happamattomat.

Paavali (1 Kor 5:7-8) kirjoitti:Peratkaa pois vanha hapatus,
että teistä tulisi uusi taikina,
niinkuin te olettekin happamattomat;
sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

Viettäkäämme siis juhlaa,
ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa,
vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.


Siis nyt on koko ajan Pääsiäislammas eli Kristus jo valmistettu.
Hänet on jo teurastettu. Häntä me syömme ehtoollisessa.
Se leipä, jonka me syömme, on Hänen eli teurastetun Pääsiäislampaan ruumis.

Matteus (26:28) kirjoitti:Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi
ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi:

"Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".


Me voimme tehdä tämän tietenkin kiirast..staina,
mutta myös joka ikinen päivä.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Apostolit (viettivätkö apostolit pääsiäistä)

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 05. Huhti 2015 11:45

Lisätty otsikkoon tarkennusta :)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Apostolit (viettivätkö apostolit pääsiäistä)

ViestiKirjoittaja pekka » 05. Huhti 2015 16:13

Pääsiäinen (Wikipedia):

http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4inen

"Kristinuskon pääsiäinen on vuosittainen juhla, jota vietetään Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana.[1] Ylösnousemus on Jeesuksen ja kristillisen uskon ydinkohtia, ja pääsiäinen on kristinuskon vanhin ja tärkein juhla vuodesta.[2][3] Pääsiäistä edeltää useissa kirkoissa hiljainen viikko, joka huipentuu pitkäperjantaihin, historialliseen[4][5] Jeesuksen ristiinnaulitsemisen päivään. Varsinainen pääsiäinen alkaa pääsiäissunnuntaista, jolloin kristityt juhlivat Jeesuksen ylösnousemusta ja sitä seuraa toinen pääsiäispäivä. Nämä päivät ovat pyhäpäiviä Suomessa ja monessa muussa maassa.[6]

Pääsiäisenä perinteenä on ollut askartelemalla valmistetut pääsiäismunat, vitsat ja rairuohot sekä pääsiäisruoat. Suomessa perinteisiin on kuulunut myös katsoa tai esittää pääsiäisnäytelmiä, pääsiäisvaelluksia, joissa yleisö voi osallistua Kristuksen kärsimyskertomukseen.[7] Tunnetuimpia niistä ovat Passiodraama, Ylös Jerusalemiin ja Via Crucis – Ristin tie.

Juutalaisuudessa pääsiäistä vietetään Mooseksen aikaisen Egyptin orjuudesta vapaaksi pääsemisen muistoksi, mistä johtuu myös sana pääsiäinen. Juutalaisten juhlan nimi on pesah ja siihen liittyvä Happamattoman leivän juhla. Pesahin ajankohta ei ole sidoksissa kristilliseen pääsiäiseen, vaan se määräytyy juutalaisen kalenterin mukaan.[8][9]

Kristillinen juhla antoi uuden sisällön esikristilliselle kevään juhlalle.[3] Nykyiseen pääsiäiseen liittyy useita keväisen luonnon heräävän elämän vertauskuvia. Näitä ovat muun muassa narsissit, rairuoho, keltaiset pääsiäistiput sekä kanit eli puput sekä hiirenkorvalle puhkeavat koivunoksat ja pajunkissat. Kevätpäiväntasauksen jälkeen valo voittaa pimeyden ja lämpö kylmyyden: vertauskuvallisesti elämä voittaa kuoleman.[10] Muna on eri puolilla maailmaa tunnettu hedelmällisyyden ja kasvun vertauskuva."

.......................................


Katolinen kirkko Suomessa:

http://katolinen.fi/?page_id=267

"Liturgia


Liturginen vuosi

Roomalaisen messukirjan johdannosta:

17. Vuoden mittaan kirkko viettää Kristuksen koko salaisuutta: hänen ihmiseksi tulemisestaan helluntaihin ja hänen tulemisensa odotukseen asti.


I Kolmipäiväinen pääsiäisjuhla

18. Koska Herra Kristus lunasti ihmiset ja kirkasti Jumalan täydellisesti ennen kaikkea pääsiäissalaisuuden kautta, kun hän kuolemallaan meidän kuolemamme voitti ja ylösnousemuksellaan elämän uudisti, ovat Herran kärsimiseen, kuolemaan ja ylösnousemukseen liittyvät kolme päivää koko kirkkovuoden huipentuma. Syystä sanotaankin, että sitä huipentumaa, mitä sunnuntai merkitsee viikolle, pääsiäinen merkitsee koko vuodelle.

19. Kristuksen kärsimisen, kuoleman ja ylösnousemuksen kolmipäiväinen pääsiäisjuhla alkaa kiirastorstain iltamessusta, saavuttaa keskipisteensä pääsiäisyönä ja päättyy pääsiäissunnuntain vesperiin.

20. Pitkänäperjantaina ja mahdollisesti myös pyhän viikon lauantaina pääsiäisyön vigiliaan saakka vietetään kaikkialla pääsiäispaastoa.

21. Pääsiäisvigilia, pyhä yö, jolloin Kristus nousi kuolleista, on “kaikkien vigilioiden äiti”. Valvoen kirkko odottaa sinä yönä Herran ylösnousemusta ja viettää sitä pyhin sakramentein. Siksi koko vigilia onkin vietettävä yöllä, niin että se aloitetaan vasta auringon laskettua tai päätetään ennen auringon nousua pääsiäissunnuntaina.


II Pääsiäisaika

22. Viidenkymmenen päivän aikaa ylösnousemuksen sunnuntaista helluntaisunnuntaihin vietetään kuin yhtä ainoaa juhlapäivää tai pikemminkin “suurta Herran päivää”. Nämä ovat ne päivät, joina erityisesti lauletaan “Halleluja”.

23. Tämän ajan sunnuntait ovat pääsiäissunnuntaita, ja ne ovat järjestykseltään, ylösnousemuksen sunnuntain jälkeen, pääsiäisen toinen, kolmas, neljäs, viides, kuudes ja seitsemäs sunnuntai. Tämä viidenkymmenen pyhän päivän aika päättyy helluntaisunnuntaihin.

24. Pääsiäisajan ensimmäiset kahdeksan päivää muodostavat pääsiäisoktaavin, ja niitä vietetään kuin Herran juhlapyhiä.

25. Neljäntenäkymmenentenä päivänä pääsiäisen jälkeen vietetään Kristuksen taivaaseenastumisen juhlaa. Siellä, missä tämä päivä ei ole pakollinen juhlapyhä, sitä vietetään pääsiäisen seitsemäntenä sunnuntaina (vert. 7).

26. Kristuksen taivaaseenastumisen jälkeiset arkipäivät helluntaita edeltävä lauantai mukaan luettuna valmistavat Pyhän Hengen, Lohduttajan, tulemiseen.


III Paastonaika

27. Paastonajan tarkoituksena on valmistaa pääsiäisen viettoon. Paastonajan liturgia valmistaa toisaalta katekumeeneja johdattamalla heitä kristillisen initiaation eri asteiden kautta ja toisaalta uskovia kasteen muistamisen ja katumuksenteon kautta, virittäytymään pääsiäisen salaisuuden viettoon.

28. Paastonaika kestää tuhkakeskiviikosta kiirastorstain iltamessun alkuun. Tuhkakeskiviikosta pääsiäisyöhön asti ei lauleta Hallelujaa.

29. Tuhkakeskiviikkona, jota on kaikkialla pidettävä paastopäivänä, toimitetaan tuhkan jakaminen.

30. Tämän ajan sunnuntait ovat nimeltään paaston ensimmäinen, toinen, kolmas, neljäs ja viides sunnuntai. Kuudes sunnuntai, joka aloittaa pyhän viikon, on “Herran kärsimisen palmusunnuntai”.

31. Pyhän viikon päämääränä on muistella Kristuksen kärsimistä, alkaen hänen messiaanisesta tulostaan Jerusalemiin. Kiirastorstaiaamuna piispa viettää yhdessä papistonsa kanssa konselebraatiomessua. Tässä messussa hän siunaa pyhät öljyt ja valmistaa krisman."

.............

Katolisen kirkon katekismus 1324:

”Eukaristia on koko kristillisen elämän lähde ja huippu. Se sisältää kirkon koko hengellisen aarteen, nimittäin itse Kristuksen, meidän Pääsiäisemme.”

Kuva
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa