Apostolit (viettivätkö apostolit pääsiäistä)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Apostolit (viettivätkö apostolit pääsiäistä)

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Maalis 2015 15:55

*
Huomasin itse ihmetellen miksi apostolit eivät enää viettäneet pääsiäistä paitsi Jeesus. Mutta VT:n juhlat viittasivat huomaavaisesti Kristukseen ja siten uusi liitto tuli niin siten kaikki juhlat Jeesuksessa on jo toteutunut, paitsi pasuunoiden juhla.

Oli pieni kinailu messiaaniseksi kääntyneen uskovan kanssa jonka mukaan pitää noudattaa noita juutalaisten juhlia jotka ovat VT:sta. Miettiessäni tulin tulokseen että Jumala ei kutsu meitä lain alle suoritettavaksi vaan seuraamaan Jeesusta - ottamalla Jeesuksen ikeensä päällemme ja opimme Hänestä, sillä Hän on hiljainen ja nöyrä sydämeltä, niin Kristuksen sisäisen tuntemuksen kautta löydämme levon, niin ja sielumme lepää Hänessä.

Sillä Hänen ikeensä on sovelias ja kuorma on keveä, eikä Hän laita päällemme jotain raskasta kannettavaa, mitä emme itse jaksa kantaa kuten ne juutalaisten juhlat, jotka ovat hankaloina, lähes mahdottomina järjestettävinä täällä Suomessa.

Apostolit nuhtelivat siitä raskaasta kantamisesta, kun fariseukset kehottivat pakanoita ympärileikkaamaan ja noudattamaan Mooseksen lakia. Apostolit saarnasivat vain ainoastaan Kristuksesta eikä mitään niistä juhlista, joita tulisi noudattaa. Kyllä apostolit saarnasivat Kristuksen muistoateriasta.

Ap.t. 15:10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?

11 Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin." <---eli pakanatkin.

Ihmetellen huomasin, miksi apostolit eivät viettäneet pääsiäistä paitsi Jeesuksen muistoateriaa. Jeesus taisi viettää viimeistä pääsiäistä opetuslasten kanssa mutta ei ole sellaista kohtaa Raamatusta että apostolit valmistaisivat pääsiäistä... Mutta entä pitkäperjantai? Pitäisikö noudattaa viettäen sitä kans? :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Maalis 2015 16:04

*
Messiaaninen uskova laittoi Raamatun kohdan (Joh. 14:15) ja sanoi: 'Vaatiiko hän rakastamaan häntä itseään? Jeesushan sanoi (Joh. 14:15), "jos te minua rakastatte, te pidätte minun käskyni". Jumalan sanan mukaan toimiminen on rakkauden ilmentymä. Itse rakastan Jumalaa sitä enemmän, mitä enemmän opin hänestä. Herran juhla-ajat ovat yksi, milloin opin erityisen paljon, koska silloin tulee opiskeltua -- ja uskon, että juuri näin hän on tarkoittanutkin'.

Sanoin hänelle että juhlat eivät ole niitä käskyjä vaan että Jumalan sanat joita aiotaan pitää kiinni, se rakastaa Jumalaa. Hän laittoi minulle linkin. Toinen uskova sanoi; 'Ompa valaiseva linkki niin kannattaa katsoa'. Messiaaninen juttu tuntuu levittävän siellä fb:ssa. No voisitteko koetella tämän linkin?

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=26250
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja JHK » 31. Maalis 2015 19:54

Älä piittaa tuosta. Nämä tällaiset ihmiset rientävät ensimmäisenä sanomaan, että ei juhlia ole pakko viettää, sitten heti perään he toteavat, että JOS rakastamme Jumalaa, rakastamme myös hänen juhliaan, ja sitten juhlia on kuitenkin pakko viettää. Näin he siis järkeilevät, ja tekevät tyhjäksi aiemmin sanotun.
Mutta Apostoli Paavali kirjoitti näin:

Kirje Kolossalaisille 2:
8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.

18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.


Juudaistit vihaavat Paavalia, ja koettavat kaikin tavoin vääristää hänen sanansa. Kun se sitten ei toimi, mutta himo juutalaisuuteen on yhä kova, sanovat he lopulta, että Paavali oli eksyttäjä.
JHK
 

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Maalis 2015 23:44

*
Niinpä, JHK. Näen että VT:n juhlat eli ne Jumalan asettamat juhlat yllättävästi viittaavat Jeesukseen. Esim. mitä VT:n pääsiäiseen tulee niin siinä sanotaan; 'älkääkä siitä luuta rikkoko' --> Joh. 19:33 Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,

Apostolien aikana Jeesus oli teurastettu pääsiäislammas. Se on päivänselvää, että VT:n pääsiäinen oli se tuleva Kristus.

Ikäänkuin ne juutalaisten juhlat olisivat ilmoittaneet Jeesuksen tulevan tulevina päivinä. Kun uusi liitto tuli niin ne juhlat ovat Kristuksessa jo toteutunut ja Kristus on se "lain täyttymys, loppu ja päämäärä. Mutta juutalaiset juhlivat tietämättä että Kristus on se lain loppu, täyttymys ja päämäärä, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Katsoin sitä linkkiä tänään. Pari juttua jäi epäselväksi. Efraimin ja Juudan Sauvat Jumalan kädessä yhdistetään yhteen niin siten Hengen vuodatus alkaa tapahtua eli "kuolleet luut heräävät". Mutta en ymmärrä miksi kristittyjä linkki koskee myös koska käsittääkseni Jumala tulee kokoamaan ne ihmiset pohjoisesta takaisin Israeliin.

Ne ihmiset ovat alun perin niistä kymmenestä kadonneesta heimosta eli heillä on juutalainen sukujuuri mutta tuon linkin mukaan puhuu 12 heimosta??? 12 heimoa tuossa linkissä puhutaan mutta jossain puhutaan 10 heimoa? Kumpiko on raamatullinen ja oikea opetus jokos 12 tai 10? :shock: :? :?: :roll: Epäselvä juttu!!!

Ne heimot Jumala on karkottanut rikkomatta lupauksen Aabrahamille eli Jumala on luvannut Aabrahamille että hänestä tulee kansojen paljouden isä. Eli Jumala pitää lupauksen kokoamalla ne karkoitetut (kadonneet heimot) takaisin Israeliin. Eli heillä on juutalainen sukujuuri mutta on ristiriitaista kun tuon linkin mukaan koskee kaikki kristittyjä katsomatta juutalaista sukujuurta.

Mutta olen vielä vähän ihmeissäni miksi apostolit eivät viettäneet pääsiäistä mutta pitivät kyllä Jeesusta teurastettuna pääsiäislampaana. Eli meidän ei tarvitse viettää pääsiäistä ollenkaan? Entä se pitkäperjantain vietto?

Tuo linkki ja Paavalin opetus on toisille ristiriitaista. Koska apostolin mallia tulee seurata, kuten Paavali itse sanoi 1Kor. 11:1 kohdan mukaan.

1Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.

Tässä on ydinasia esimerkkeineen, jota meidän tulisi seurata. Mutta huomasin ihmetellen, että apostolit eivät viettäneet pääsiäistä, mutta kyllä muistoateriaa.

Paavali käytti kyllä Mooseksen lakia ja profeettojen sanoja, koska ne ilmoitti Kristuksen tulevan niinä tulevina päivinä ja Paavali selitti käyttäen niitä, koska ne juuri todistaa Kristuksesta. Paavali ei sanonut mitään juhlista, vaan yksin Kristuksesta.

Ap.t. 28:23 Ja he määräsivät hänelle päivän, ja silloin tuli heitä vielä useampia hänen luoksensa majapaikkaan. Ja näille hän aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti ja todisti Jumalan valtakunnasta, lähtien Mooseksen laista ja profeetoista, saadakseen heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta.

Paavali oli vankina kuulusteltavaksi Kristuksen tähden ja hän ei muista puhunut, kuin vain ainoastaan Kristuksesta - käyttäen Mooseksen lakia ja profeettojen sanoja, mitkä viittaavat vain Kristukseen.

Ap.t. 26:22 Mutta Jumalan avulla, jota olen saanut tähän päivään asti, minä seison ja todistan sekä pienille että suurille, enkä puhu mitään muuta, kuin minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,
23 että nimittäin Kristuksen piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille."

Olkaamme apostolin seuraajia ottamalla selvää, mitä apostolit tekivät. Se on meidän uskontien lähtö- ja keskipisteenä, vaikka on vastenkohtainen tuota linkkiä kohtaan. Mutta sauvat yhdistetään, niin siten Hengen vuodatus alkaa tapahtua, se vielä minua mietityttää. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2015 07:29

*
Minä ajattelin ihmetellen kuinka kristinusko on vääristynyt eli sen mukaan täytyy muistaa pääsiäistä viettämällä vaikka missään Raamatun kohdissa ei sano mitään. Apostolit julistivat saarnaten vain teurastetun pääsiäislampaan evankeliumia joka on julistamisen keskipisteenä eli 'Kristuksen piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille'.

He apostoleina eivät yhtään viettäneet pääsiäistä. Kirkoissa ja seurakunnissa vietetään siitä huolimatta kuitenkin pääsiäistä, vaikka Paavali pyysi olemaan hänen seuraajaksi niinkuin Hän on Kristuksen seuraajana.

Onko teidän uskontien lähtö- ja keskipisteenä olla apostolin seuraajana niin uskaltaisitteko jättää viettämättä pääsiäistä koska itse asiassa Kristus on jo teurastettu pääsiäislammas, josta meidän tulisi julistaman tälle kansalle...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Huhti 2015 09:07

vaisuliini kirjoitti:*
Minä ajattelin ihmetellen kuinka kristinusko on vääristynyt eli sen mukaan täytyy muistaa pääsiäistä viettämällä vaikka missään Raamatun kohdissa ei sano mitään. Apostolit julistivat saarnaten vain teurastetun pääsiäislampaan evankeliumia joka on julistamisen keskipisteenä eli 'Kristuksen piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille'.

He apostoleina eivät yhtään viettäneet pääsiäistä. Kirkoissa ja seurakunnissa vietetään siitä huolimatta kuitenkin pääsiäistä, vaikka Paavali pyysi olemaan hänen seuraajaksi niinkuin Hän on Kristuksen seuraajana.

Onko teidän uskontien lähtö- ja keskipisteenä olla apostolin seuraajana niin uskaltaisitteko jättää viettämättä pääsiäistä koska itse asiassa Kristus on jo teurastettu pääsiäislammas, josta meidän tulisi julistaman tälle kansalle...


En ole koskaan uskossa ollessani viettänyt pääsiästä ulkoisesti. Olen rukouksessa kiittänyt Herra Jeesuksen uhrista, ja miettinyt sitä. En ole kokenut mitään kehotusta semmoiseen tradition viettoon.



En tässä arvostele niitä jotka viettävät sitä, sillä onhan Herra Jeesuksen uhrikuolema muistamisen ja kiitollisuuden arvoinen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 01. Huhti 2015 10:48

Hmm oma ajatus on ,että Pääsiäinen on kaunis tapa muistaa Herraa ja en itse osaa määritellä tarkkaa "muotokuvioo vaan ,että Sydän sykkii silloin Herralle Kiitollisena . Hiljennyn ja muistelen sitä ,kuinka Herra joutui todella karmean Teurastuksen kohteeksi itse ja Hän antoi kalleimman uhrin.
Raakaa ,mutta Kaunista.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2015 13:12

*
Saahan tokihan muistaa mutta noudattaminen on vaarallista kuten messiaaniset uskovat kehottavat noudattamaan viettämällä niin usko voi vääristyä noudattamalla ja se tekee uskonnolliseksi. Apostolit ainoastaan viettävät Kristuksen muistoateiaa muistaen Jeesuksen tulemukseen asti. Siinä selvää eroa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2015 16:10

*
Jeesus otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Siten Hänet ristiinnaulittiin. Jeesus ei antanut muita ohjeita noudatettavaksi kuin muistoaterian. Siksi apostolit eivät viettäneet pääsiäistä. Ikäänkuin Jumala olisi suunnitellut tämän kaiken ettei ihmiset alkaisi olla uskonnollisiksi jos pääsiäinen olisi uskoville noudatettavaksi vaan että Jumala täytti sen Kristuksessa jo. Siten Kristus on se pääsiäislammas ja lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo Häneen. Se vältetään näin uskonnolliseksi tulemisen noudattamisen perusteella. :roll:

Minä en vielä löytänyt selkeän kohdan Raamatusta siitä että apostolit valmistaisivat pääsiäisen noudatettavaksi. Jos apostolit pitävät pääsiäistä tärkeänä opetuksena, kyllä se mainittaisiin Raamatussa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2015 16:21

*
En ole lapsuudestani saakka syönyt mämmiä kuten pääsiäisenä on tapana... Pelkästään ulkonäöstä jätin aina syömättä mämmiä, ainakaan tähän päivään asti... :sick: :shifty:
No voisitteko koetella kirjoituksiani Sanalla? Kiitos!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron