Apostolit (viettivätkö apostolit pääsiäistä)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2015 17:41

*
Löysin PP:n kirjoituksen.
Nisankuun 14 päivän ehtoolla tuli syödä pääsiäiskaritsa, joka kuvaa Kristusta. Pääsiäiskaritsa syötiin sen muistoksi, kun Herra vapautti israelilaiset egyptiläisten orjuudesta.
:thumbup: Tällä tavalla minä näen VT:n pääsiäisen viittaavan Kristukseen joka kuvaa pääsiäiskaritsaa. :clap:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2015 21:11

*
Kamupiirissäni on yksi mies joka kääntyi messiaaniseksi uskovaksi ja oli kristitty koska hänen sukujuuri paljastui että hän on itse juutalainen. Hän pitää oikeanlaisena oikeaoppisena messiaanisten uskovien opetuksia ja messiaaniset uskovat pitävät meidän Raamattuamme opillisesti paljon vääristymänä.

Pesach'in (pääsiäisen) viettoa he pitävät Jumalan tahtona, vaikka asia ei ole näin. Mielestäni jokainen saa viettää ikäänkuin vapaasti omasta halusta kunhan se ei katso ikäänkuin Jumalan tahtona, uuden liiton pyhiltä.

Sain tietää myös toiselta uskonveljeltä joka tunsi toisen miehen joka oli kristitty mutta kääntyi messiaaniseksi uskovaksi. Mietin eikö tällainen rabbinistinen oppi ole vastenkohtaista Raamattua kohtaan eli tämä voisi viedä kadotukseen niinkuin toisenlainen evankeliumi?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Huhti 2015 23:00

Olet oikeassa, kyseessä on toinen evankeliumi. ¨
Galatalaisille 1:
6. Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
7. joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10. Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

Pelastus on yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden - hän on yhdellä uhrilla kertakaikkisesti tehnyt omansa täydellisiksi. Kristuksen uhriin ei voi lisätä mitään, eikä siinä ole ihmisen omaa tekoa mukana tippaakaan. Nämä messiaanisten opit on tarkoitettu juutalaiseen korvasyyhyyn. Tämä väärä oppi tempaa tosin mukaansa myös sellaisia pakanoita, jotka eivät ymmärrä evankeliumin ydintä - sitä että Jumala vanhurskauttaa jumalattoman ilman tekoja.
Galatalaisille 2:
15. Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen
, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Sellainen joka opettaa että pelastuakseen on uskon lisäksi vietettävä juhlia lain mukaan saarnaa toista evankeliumia, ja tekee tyhjäksi Jumalan pojan evankeliumin.
Galatalaisille 3:
. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet?
- jos se on turhaa ollut.
5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".

11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Nämä "messiaaniset" (mikä tarkoittaa samaa kuin "kristitty", mitä he usein kieltävät olevansa) kerskaavat lain noudattamisellaan, mutta eivät pidä laista edes puolta. Temppelisäännökset, sotalait, kuolemanrangaistukset, tupsut vaatteissa ym. he jättävät sikseen, ja noudattavat joitakin valittuja käskyjä, ja niiden tähden ajattelevat olevansa parempia kuin me "pakanat". He väittävät noudattavansa lakia, mutta pitävät siitä vain valikoidun osan.
Galatalaisille 4:
10. Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.

12. Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.
13. Tiedättehän, että ruumiillinen heikkous oli syynä siihen, että minä ensi kerralla julistin teille evankeliumia,
14. ja tiedätte, mikä kiusaus teillä oli minun ruumiillisesta tilastani; ette minua halveksineet ettekä vieroneet, vaan otitte minut vastaan niinkuin Jumalan enkelin, jopa niinkuin Kristuksen Jeesuksen.
15. Missä on nyt teiltä kerskaaminen onnestanne? Sillä minä annan teistä sen todistuksen, että te, jos se olisi ollut mahdollista, olisitte kaivaneet silmät päästänne ja antaneet minulle.
16. Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
17. Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.
18. On hyvä, jos osoitetaan intoa hyvässä asiassa aina, eikä ainoastaan silloin, kun minä olen teidän tykönänne.
19. Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,
20. tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä.
21. Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
22. Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.

23. Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
¨
Paavali huolestui galatalaisten juhla-ajoista; samoin on meidänkin syytä huolestua, kun kristuksen sijaan aletaan julistaa juutalaisia juhlia ja tapoja, ikään kuin suhteemme Jumalaan olisi kiinni meidän omasta suorittamisesta, eikä Jumalan armosta, joka tulee osaksemme ilman lain tekoja.
Galatalaisille 5:
1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2. Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.

4. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
6. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
7. Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
8. Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
9. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.


Abraham ei noudattanut Mooseksen lakia, eikä viettänyt juutalaisia juhlia - hän uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala luki hänet vanhurskaaksi. Kuka kehtaa vaatia lain tekoja meiltä, kun ei Jumala vaatinut niitä edes uskomme kantaisältä Abrahamilta?!
JHK
 

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Huhti 2015 23:25

Tuossa JHK jo selvittikin hienosti Juutalaisuuden ongelmia.

Suurin niistä on minusta tuo, että valikoidaan mitä pidetään mutta ei pidetä kaikkia VT:n säädöksiä kuitenkaan. Kelpaamme Jumalalle vain ja ainoastaan Herra Jeesuksen uhrin vuoksi, vain Jeesuksen kautta vanhurskautettu kelpaa Jumalalle, sillä Jeesus täytti koko lain puolestamme, ja kaikki säädökset ja kirjoitukset. Se on jo täytetty. Ei tarvitse yrittää täyttää sitä enää.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Huhti 2015 06:42

*
Ok kiitoksia JHK ja Mikko :thumbup: Messiaanisuuden ja pakanuuden väliltä on se laihasti Jumalan Sanalla viitoittama tie joka on tasainen ja suora vanhurskaille. Muu tie on oman ihmisaivoituksen mukaan mutkaisempi. :crazy:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Huhti 2015 07:08

*
Minä mietin että Jumala ja Sana ovat keskenään erottamattomia siksi Jumala ei ole koskaan sellainen, joka ohittaisi Sanaa toimimalla tai olisi ilman Sanaa ja toimisi ilman sitä Sanaa. Jumala ei ole sellainen. Sana on persoona eli itse Jeesus. Mutta messiaaniset uskovat tajuamattaan kääntyvät VT:n puoleen noudatettavaksi ja tietämättään hylkäävät Sanan joka on itse Kristus. Eikö ole vaarallinen ja huolestuttava juttu?!

Jumala ja Sana täydentävät keskenään toisiaan mutta messiaaniset uskovat ottavat VT:n juhlat noudatettaviksi, tällä tavalla he katsovat että juhlat ja Jumala täydentävät keskenään toisiaan. :shock: :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Huhti 2015 09:24

Tarkoittaako messiaaninen juutalainen semmoista henkilöä , joka seuraa juutalaisuuden oppeja, mutta uskoo myös Kristukseen?

Minä luulin joskus, että se tarkoittaa semmoista joka on kääntynyt juutalaisuudesta krtistityksi (hyljäten juutalaisuuden opin).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 02. Huhti 2015 11:22

messiaaniset minäkin ymmärrän aina ,että he ovat kääntyneet kristityiksi ja Jeesus on nro 1 ...kuten meillä entisillä pakanoilla.
Sitä en mene sanomaan jos joku on sitte kehittänyt tai jäänyt johonki välimaan oppiin ja pitää sitten juutalaisten tavat ja kristittyjen opin ??Kenties ne perinnäissäännöt.

Suurin harha tuossa väärässä armonopissa on juuri tuo ,että papit "antaa sellaisen kuvan ,että tee mitä vaan niin Herra on sinut pelastanut ja sehän on Raamatun tekstin mukaan täyttä soopaa.Siitä se Laodikea alkaa ku väärää syötetään.
Pyhyys säilyi suomessa kun vielä puhuttiin pappien suulla parannuksen teosta ,mutta ei kuulu enää .Päinvastoin homous yms on sallittua ....synti joka estää Taivaaseen pääsyn.Voi tätä suomea ...
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Huhti 2015 14:53

"Messiaaninen juutalainen" on siis juutalainen joka uskoo Jeesuksen olevan Messias. Jos joku on vain "Messiaaninen", niin hän on todennäköisesti kristitty, joka on messiaanisten juutalaisten tai jonkinlaisen juutalaisia juuria korostavan yhteisön opetuksen piirissä.
JHK
 

Re: Apostolit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Huhti 2015 18:33

*
Äsken tutkin Raamattua niin ymmärrän messiaanisia uskovia ja heidän pelkoa. Ne kohdat johtavat väärinymmärrykseen luullen että jos jättää viettämättä pesach'ia niin heidät voi hyvin verrata viiteen tyhmään morsiameen. Tutkiessani tunsin ahdistuksen ja tuskin tällaista Jumala tarkoittaa eikä Jumala ole tapana laittaa kuormat päällemme noudatettavaksi juutalaisten juhlien ohessa. :shock: :? :cry:

Luuk. 22:15 Hän sanoi heille: "Minä olen hartaasti halunnut syödä kanssanne tämän pääsiäisaterian ennen kärsimystäni.
16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." RK

Luuk. 13:25 Kun talon isäntä on noussut ja sulkenut oven, te jäätte seisomaan ukopuolelle ja alatte kolkuttaa ovea sanoen: 'Herra, avaa meille!' Mutta hän vastaa teille: 'En tunne teitä enkä tiedä, mistä olette.'
26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'

27 Mutta hän sanoo: 'En tunne teitä enkä tiedä, mistä olette. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.'
28 Siellä on itku ja hammasten kiristys, kun näette Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on heitetty ulos.

29 Tulijoita saapuu idästä ja lännestä, pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioivat Jumalan valtakunnassa. RK

Jes. 49:12 tässä he tulevat, he tulevat kaukaa: nuo pohjoisesta, nuo lännestä, nuo siiniläisten maasta! RK

Siksi Juutalaiset viettävät pesach'ia noiden Raamatun kohtien tähden noudattamisen perusteella.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa