en kai minä ole se?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

en kai minä ole se?

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 19. Helmi 2011 01:38

Matteus 26:
20Ja kun ehtoo tuli, asettui hän aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa. 21Ja heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut". 22Silloin he tulivat kovin murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "Herra, en kai minä ole se?" 23Hän vastasi ja sanoi: "Joka minun kanssani pisti kätensä vatiin, se kavaltaa minut.

Esimerkkinä asenteesta, joka kyseenalaistaa ja tutkii asiat Herran edessä. "Herra, en kai minä ole se?"
Tällaiseen tutkimiseen Herra vastaa. Hän vastasi opetuslapsille kysyttäessä, kuka se on.

1Korinttolaisille 11:
31Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi; 32mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.


2Korinttolaisille 13:
5Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.
lähtökuoppa
 

Re: en kai minä ole se?

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 19. Helmi 2011 03:01

---
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 25. Elo 2013 15:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: en kai minä ole se?

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 19. Helmi 2011 10:48

Matteus 26:
22Silloin he tulivat kovin murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "Herra, en kai minä ole se?"

kiinnittäen vielä huomiota asenteeseen.. kun sanottiin, että yksi teistä on syyllinen - kavaltaja. he murehtuivat. ja alkoivat kysellä, olenko minä se. ei tullut itsevarmuus, että minä se en ainakaan ole (farisealaisuus). oli herkkyyttä vielä murehtua. ja kysyä Herralta (itsensä tutkiminen kuten publikaani).

Galatalaisille 6:
2Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. 3Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä. 4Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on; 5sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.


Roomalaisille 14:
4Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

Näistä käynee ilmi, että se omakohtainen (itsensä) tutkiminen ollee ensisijaista.
lähtökuoppa
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron