ღ Kristus tuodaan ilmielävänä ღ

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

ღ Kristus tuodaan ilmielävänä ღ

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Maalis 2015 17:22



Tänään töissä ahdistuneena menin vessaan ja rukoilin Jumalaa. Sanoin Jumalalle; milloin tämä kaikki loppuu? Ja siten huomasin että Kristus tuodaan minulle ihan ilmielävänä, jopa vessassa. Huomasin myös Hänen rauhan joka lievittää ahdistuneen sielun niinkuin lääke ja siten muistin kohdan. Ymmärsin mitä kohta tarkoittaa. Kaikki ahdistukseni ja masennukseni eivät voi verrata tuohon Jeesuksen rauhaan, ikäänkuin Jeesuksen rauha voittaa kaiken, mikä alhaalla maailmassa ahdistaa ja masentaa.

Matt. 11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

Mutta huomasin jotain. Muut uskovat aina puhuivat että Pyhällä Hengellä on oma persoona. Osa uskovista sanoivat jääräpäisesti, että on kolmipersoonainen Jumala eli Pyhällä Hengellä on oma persoona, Jeesuksella oma persoona ja Jumalalla oma persoona mutta on yksi Jumala. Mutta minä tänään vessassa en nähnyt Pyhän Hengen persoonan, näin vain Kristuksen. Mietin onko raamatullista opettaa että Pyhällä Hengellä olisi oma persoona?


Pyhän Hengen päätavoite on tuoda Kristuken ilmielävänä, esittää Häntä ja kirkastaa Hänet omana persoonana (<---Kristuksen persoona ). Siellä vessassa tiesin heti Pyhän Hengen mutta näin vain Kristuksen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: ღ Kristus tuodaan ilmielävänä ღ

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Huhti 2015 21:31

Persoona-asia on hiukan hankala varmaan, koska Raamatussa ei puhuta persoonista. Tavallisessa kielenkäytössä persoonalla tarkoitetaan ihmistä tai yksilöä. En oikein osaa sanoa kuuluuko edes Jeesusta tai Jumalaa sanoa persooniksi. En yleensä käytä persoona-sanaa näissä yhteyksissä. En oikein ymmärrä, mitä persoonalla ajetaan takaa..? Olen kuullut, että sanan juuri olisi jossain naamiota tarkoittavassa sanassa...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: ღ Kristus tuodaan ilmielävänä ღ

ViestiKirjoittaja JHK » 26. Huhti 2015 22:11

Olennaista ei taida olla sanan juuri, vaan se, mitä sillä tarkoitetaan. Kristillisellä kentällä mm. puhutaan että uskomme persoonalliseen Jumalaan - siis Jumalaan jolla on tavalla tai toisella oma mieli, tahto, luonne, tunteet jne. Vastakohtana esim. intialaiselle "Brahman" jumaluudelle, joka on ei-persoonallinen (niin kuin jokin esine tai asia, meri, hiekka, vuori, jne.). Meillä ei taida olla mitään korvaavaa sanaa tuolle persoonalle nykykielessä. Subjekti olisi ihan jees, mutta on aika hieno sana. Tietoisuus ontuu, ja on jo kovasti new-age käytössä, joten ei. Henkilöä taisi joku tällä foorumilla kritisoida, koska se on liian inhimillistävä.

Pyhä Henki toimii raamatussa persoonan tavoin, puhuu, tekee tekoja, tulee murheelliseksi, puolustaa, lohduttaa jne. Jeesus sanoi menevänsä Isän tykö ja lähettävänsä puolustajan. Pyhä henki kirkastaa Jeesusta ja muistuttaa hänen sanoistaan - minusta selkeästi persoonallisen olennon toimintaa. Henki tietää mitä Jumalassa on ja tutkii Jumalan syvyydet - aktiivista toimintaa, johon mielestäni tarvitaan mieli/tietoisuus. (1. korinttolaisille luku 2 liittyy oikeastaan kokonaan aiheeseen).

Pyhän Hengen pesroonallisuuden kieltävät tietääkseni ainoastaan jehovan todistajat. Heille PH on sähköön verrattavissa oleva persoonaton ilmiö - niin kuin tuo hindujen Brahman.
JHK
 

Re: ღ Kristus tuodaan ilmielävänä ღ

ViestiKirjoittaja Blum » 26. Huhti 2015 22:31

Pyhän Hengen pesroonallisuuden kieltävät tietääkseni ainoastaan jehovan todistajat. Heille PH on sähköön verrattavissa oleva persoonaton ilmiö - niin kuin tuo hindujen Brahman.


Itse olen pitänyt Pyhän Hengen tekemisiä kohtuullisen hyvänä argumenttina Jehovan todistajia vastaan. Pyhä Henki nyt vain yksinkertaisesti näyttää käyttäytyvän aivan kuin persoona, vaikka Raamattu sitä ei selkeästi toteaisikaan. Jehovan todistajien argumentaatiota tuntevana kuitenkin olen aika varma, että he voisivat puolustautua seuraavasti: "Raamatussa kyllä personoidaan monia asioita, joiden tiedämme olevan persoonattomia, esimerkiksi viisaus (Luuk. 7:35), kuolema (Room. 5:14), synti (Room. 5:21), vesi ja veri (1. Joh. 5:7–8). Persoonan tekemisiltä näyttäviä kuvauksia tulee siis pitää vain kielellisinä tehokeinoina."

Mitä tähän argumenttiin voisi vastata?

Itse olen miettinyt, että toisaalta vakuuttaako Raamattu missään nimenomaisesti, että Pyhä Henki olisi vain persoonaton vaikuttava voima? Onko mitään tällaista kohtaa, jonka valossa meidän sitten tulisi tulkita kaikki persoonalliselta tekemiseltä vaikuttava?
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: ღ Kristus tuodaan ilmielävänä ღ

ViestiKirjoittaja JHK » 26. Huhti 2015 23:06

Tuossa on kyllä sellainen pointti Blumilla että meidän ei pidä ainoastaan suostua passiivisesti puolustamaan omaa oppiamme, vaan haastaa myös jehovantodistajat demonstroimaan se oma oppi! Pistetään ne näyttämään raamatusta että Pyhä Henki ei ole persoonallinen - veikkaan että aika laihaksi jää sen yritys.
JHK
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa