Jumalan ystäväksi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumalan ystäväksi?

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 18. Helmi 2011 00:53

luin tuolta raamattu-puolelta, että sinne oli laitettu tämä sananpaikka:
Jaak.2:23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.

tämä asia oli mielessä eilen illalla, ja nyt laitan tänne..

miten pääsemme Jumalan ystäväksi? pitämällä käskyt.. antamalla henkemme Hänen edestään? Pietari ja muut opetuslapset väittivät, että antaisivat Jeesuksen puolesta vaikka henkensä mutta eivät voineet sitä lupausta pitää, vaan pakenivat sen paikan tullen. sen sijaan Hän antoi henkensä meidän edestämme. (meidät on jo vapautettu vihollisuudesta)
Uskomalla Jumalaa niinkuin Aabraham? Kyllä, niinkin.

Johanneksen evankeliumi 15:
12Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut. 13Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä. 14Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. 15En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni. 16Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. 17Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee. Onko kyse kuulemisesta (Jumalan tahdon omalla kohdallaan sekä jopa osin toisten=armolahjat, Pyhän Hengen jakamat) ja tekemisestä kuulemisen mukaan..

Galatalaisille 5:
22Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. 23Sellaista vastaan ei ole laki. 24Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. 25Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. 26Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.


Filippiiniläisille 2:
5Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, 6joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, 7vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; 8hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. 9Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 10niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, 11ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.


Matteus 14:
23Ja laskettuaan kansan hän nousi vuorelle yksinäisyyteen, rukoilemaan. Ja kun ilta tuli, oli hän siellä yksinänsä.

Uskoisin, että Herra meni yksinäisyyteen rukoilemaan.. kuulemaan Jumalan tahdon. Hengessä ja Totuudessa yhteys Isään.

Opetellen omalla kohdalla Herran kanssa, mitä Jumalan ystävyyteen tarvitaan. :hearts:
lähtökuoppa
 

Re: Jumalan ystäväksi?

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Helmi 2011 01:19

Johanneksen evankeliumi 15:
12Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut. 13Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä. 14Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. 15En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni. 16Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi. 17Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee.

Onko kyse kuulemisesta (Jumalan tahdon omalla kohdallaan sekä jopa osin toisten=armolahjat, Pyhän Hengen jakamat) ja tekemisestä kuulemisen mukaan..



Joh.15:14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.

Mitä Jeesus käski tehdä?

Joh.15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Mitkä käskyt?

Joh.15:12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

Jeesus käskee rakastaa toisia.

Gal.5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Tämä yksi käsky pitää koko Jumalan lain sisällään.

Matt.22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Noissa kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat. Jeesus sanoo noissa käskyissä riippuu kaikki laki ja Jeesus tarkoittaa koko lakia.

Nämä kaksi käskyä sisältävät Jumalan lain eli 10 käskyä. Neljä ensimmäistä käskyä laista käsittelevät ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta ja kuusi viimeistä käsittelee ihmisen ja lähimmäisen välistä suhdetta.

Gal.5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Jaak.2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette

Tämä yksi käsky pitää sisällään myös Jeesuksen mainitseman toisen käskyn sillä ihminen ei voi rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään jos ei ensin rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi. Siksi ihmisen tulee ensin rakastaa Jumalaa ja sitten ihminen saa voiman rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään.

Joten jos ihminen rakastaa lähimmäistä kuin itseään niin hän on jo ensin rakastanut Jumalaa kaikesta sydämestä. Siten tuo yksi käsky rakasta lähimmäistä kuin itseäsi sisältää kaiken lain.

Room.13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Paavali sanoo että nuo kolme 10 käskyn käskyä ja mikä muu käsky vain laista eli 10 käskystä sisältyy käskyyn rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Sillä rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa.

On siis kyse siitä että pidämme Herran Jeesuksen käskyt (rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi joka sisältää koko 10 käskyä eli lain). Eli elämme Jumalan sanan opetuksen mukaan. Jumalan sana on kaikille ihmisille annettu Raamatun kautta ja kun elämme ja pidämme Jeesuksen sanassaan ilmoittamat käskyt niin pysymme Hänen ystävinään. Emme koita täyttää lakia vaan elämme Jumalan armosta Jumalan tahdon mukaan sillä Hän laittoi Pyhän Henkensä kautta lakinsa sydämiimme ja vaikuttaa tahtomista ja tekemistä.

Room.5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Kun synnymme uudesti saamme Pyhän Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan sydämeemme. Tämä Jumalan rakkaus anttaa meille voimaa ja tahtoa elää Jumalan lain 10 käskyn mukaista elämää ja näin laki eli 10 käskyä on kirjoitettu mieleemme.


Toisilta tulevat profetiat tulee aina koetella Jumalan sanalla sillä Jumalan sanan mukaan tulee aina elää ja jos profetia on sanaa vastaan ei se ole Jumalalta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jumalan ystäväksi?

ViestiKirjoittaja Hessu » 18. Helmi 2011 11:05

toni l kirjoitti:Kun synnymme uudesti saamme Pyhän Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan sydämeemme. Tämä Jumalan rakkaus anttaa meille voimaa ja tahtoa elää Jumalan lain 10 käskyn mukaista elämää ja näin laki eli 10 käskyä on kirjoitettu mieleemme.


Aamen!

Jumalan suosio tulee aina ennen kuuliaisuutta. Eikä sitä suosiota voi mitenkään ansaita tai saavuttaa, vaan se voidaan ottaa vastaan uskossa, sillä se perustuu täysin ja ainoastaan Jeesuksen ristin työhön. Monet uskovat yrittävät olla kuuliaisia saadakseen suosion, ja sitten väsyvät ja turhautuvat ja masentuvat kun ei se onnistu, saattavat jopa luopua uskostaan. Siksi on tärkeää julistaa ristin sanomaa niille, jotka eivät vielä ole ymmärtäneet ja/tai ottaneet vastaan Jumalan ansaitsematonta suosiota osakseen. Muuten käskyistä tulee heille taakkoja joita he eivät jaksa kantaa. Niille, jotka ovat ottaneet vastaan armon, ovat käskyt kevyitä kantaa (siis Jumalan tahdon mukaiset käskyt, ihmiskäskyjen pitämiseen ei Pyhä Henki anna voimaa).

Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme. (Ef.2:8-10)
Hessu
 

Re: Jumalan ystäväksi?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Helmi 2011 13:19

Amen yhdyn edellisiin.

Tiit 2:
11 ¶ Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Jumalan armo johdattaa uskovan kasvuun, jossa hän oppii hylkäämään syntejä, jumalattomuutta sekä maallisia himoja. Jumalan armo myös kasvattaa uskovaa elämään siveästi, vanhurskaasti ja jumalisesti tässä maailmassa.

Tämän kaiken vaikuttaa Pyhä Henki, joka vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä. Jos ja kun Jumala saa vaikuttaa armoaan, joka opettaa meitä hylkäämään jumalattomuutta sekä kasvattaa Jumalan tahdon mukaiseen elämään, niin silloin sen kykenee kantamaan, eikä se ole taakka, jota ei jaksa kantaa, vaan Jumalan rakkauden ja armon vaikutus, jota haluaa tehdä ja kykenee tekemään Jumalan avulla.

Jos koitamme muuttua ilman Jumalan armoa ja rakkautta totuuteen (Jumalan voimaa), niin silloin väsymme ja uuvumme ja voimme jopa luopua uskosta tai sitten meistä tulee teeskentelijöitä ja lakihenkisiä kiivailijoita.

Matt 11:
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Alkutekstissä sana ies tarkoitti sellaista iestä, jolla kytkettiin esim. kaksi eläintä yhteen tekemään töitä ja ikeen kautta eläinten isäntä ohjasi eläimiä juurin sinne minne isäntä halusi. Ies sana tarkoitti myös sellaista iestä, joka oli puinen keppi, jonka molemmista päistä laitettiin roikkumaan kantamuksia. Näin kantaja pystyi kantamaan enemmän kuin hän olisi käsillään kyennyt kantamaan. Eli, ies auttoi häntä kantamaan enemmän kuin hän itse kykeni.

Tämä Herran Jeesuksen ies on Pyhä Henki. Jumalan Pyhä Henki on kuin tuo Matt 11 kuvaama ies. Pyhä Henki antaa meille voimia, kykyä ja halun hylätä syntiä sekä voiman, kyvyn ja halun elää ja kasvaa toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti.

Herra Jeesus antaa meille levon Pyhän Hengen kautta, niin että levosta käsin saamme palvella Herraa, sekä saamme levon lihan töistä, jotka rasittavat ja tuhoavat meitä. Saamme kasvaa Herrassa oppimaan olemaan nöyriä Herran ja ihmisten edessä. Pyhän Hengen ies on sopiva ja keveä, koska se perustuu Jumalan voimaan meissä, eikä meidän omaan voimaamme.

Uskon elämässä tarvitaan myös kuuliaisuutta, mutta ei lihan voiman kautta tehtyä kuuliaisuutta, vaan Pyhän Hengen vaikuttamaa kuuliaisuutta, joka ei uuvuta meitä, vaan virvoittaa ja uudistaa meitä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jumalan ystäväksi?

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 18. Helmi 2011 17:36

olenkin lukenut tästä aiheesta kymmenen käskyä ja sitten taas oli niitä muita käskyjä lisäksi (600 jotakin). uskon, että Jeesus halusi olla kuuliainen Jumalalle ja Hänen tahdolleen. Siihen sisältyy armo ja laajuus, jota ei järjellä ajatellen ymmärrä, eikä sitä tässä ajassa niin paljoa voi ymmärrystä saavuttaa, että armo kävisi ymmärrykseen täysin. se on jokapäiväistä sekä kuulemista, ja laki on hyvä, mutta se ei ole päämääränä, Jeesuksen käskyt, ne Hän kyllä opettaa meille. Taivuttaen hiljaa, ettemme mene poikki.

Kuulemisesta vain, että Jumalan kanssa alkaen varmaan niin, että ensin aloitetaan pienistä asioista, kuten aletaan kertoa hänelle omista tekemisistään jne. sitten vähitellen Herra alkanee opastamaan interaktiiviseen suhteeseen. ihminen ja Jumala -vuoropuhelua. vähän kuin ihmissuhteet syvenevät, Jumalasuhdekin syvenee (ystävyyssuhde). siitä tullee rakkaus Jumalaan, myös kun Häntä kuulee. Hän itse opastaa meitä jokaista, oman aikataulunsa mukaan, ei vaadi meiltä niin kuin ihmiset, hyväksyy meidät jopa virheineen, niitä, jotka avoimesti sydämestään Häntä seuraavat.

profetiat tulee aina koetella, Jumalan sanalla ja Hengellä ja Jumalan Sanalla, näin uskoisin. raamatusta ei kuitenkaan voi tehdä suojavarustusta, ettei tarvitse ottaa vastaan, jos ei halua, miten haluaa tulkita, ymmärtääkö oikein.. uskoisin, että Jumalan profeetta Samuel myös koetteli saamansa asiat Jumalan Sanalla (esikuvaa Jeesuksesta).
1Samuel 3:
19Ja Samuel kasvoi, ja Herra oli hänen kanssansa eikä antanut yhdenkään sanoistansa varista maahan. 20Ja koko Israel Daanista Beersebaan asti tiesi, että Samuelille oli uskottu Herran profeetan tehtävä. 21Ja Herra ilmestyi edelleenkin Siilossa; sillä Herra ilmestyi Samuelille Siilossa Herran sanan kautta. Ja Samuelin sana tuli koko Israelille.


Hebrealaisille 10:
7Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala'." 8Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, 9sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen. 10Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

[color=#800080]psalmi 40:
6(40; :7) Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi. 7(40; :8) Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. 8(40; :9) Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni."


Miten henkilökohtaisesti elämässä koette olevanne Jumalan ystäviä? Millä lailla Jumalan ystävyys tuntuu ja osoittuu?
lähtökuoppa
 

Re: Jumalan ystäväksi?

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Helmi 2011 18:20

lähtökuoppa kirjoitti:olenkin lukenut tästä aiheesta kymmenen käskyä ja sitten taas oli niitä muita käskyjä lisäksi (600 jotakin). uskon, että Jeesus halusi olla kuuliainen Jumalalle ja Hänen tahdolleen. Siihen sisältyy armo ja laajuus, jota ei järjellä ajatellen ymmärrä, eikä sitä tässä ajassa niin paljoa voi ymmärrystä saavuttaa, että armo kävisi ymmärrykseen täysin. se on jokapäiväistä sekä kuulemista, ja laki on hyvä, mutta se ei ole päämääränä, Jeesuksen käskyt, ne Hän kyllä opettaa meille. Taivuttaen hiljaa, ettemme mene poikki.

Kuulemisesta vain, että Jumalan kanssa alkaen varmaan niin, että ensin aloitetaan pienistä asioista, kuten aletaan kertoa hänelle omista tekemisistään jne. sitten vähitellen Herra alkanee opastamaan interaktiiviseen suhteeseen. ihminen ja Jumala -vuoropuhelua. vähän kuin ihmissuhteet syvenevät, Jumalasuhdekin syvenee (ystävyyssuhde). siitä tullee rakkaus Jumalaan, myös kun Häntä kuulee. Hän itse opastaa meitä jokaista, oman aikataulunsa mukaan, ei vaadi meiltä niin kuin ihmiset, hyväksyy meidät jopa virheineen, niitä, jotka avoimesti sydämestään Häntä seuraavat.

profetiat tulee aina koetella, Jumalan sanalla ja Hengellä ja Jumalan Sanalla, näin uskoisin. raamatusta ei kuitenkaan voi tehdä suojavarustusta, ettei tarvitse ottaa vastaan, jos ei halua, miten haluaa tulkita, ymmärtääkö oikein.. uskoisin, että Jumalan profeetta Samuel myös koetteli saamansa asiat Jumalan Sanalla (esikuvaa Jeesuksesta).
1Samuel 3:
19Ja Samuel kasvoi, ja Herra oli hänen kanssansa eikä antanut yhdenkään sanoistansa varista maahan. 20Ja koko Israel Daanista Beersebaan asti tiesi, että Samuelille oli uskottu Herran profeetan tehtävä. 21Ja Herra ilmestyi edelleenkin Siilossa; sillä Herra ilmestyi Samuelille Siilossa Herran sanan kautta. Ja Samuelin sana tuli koko Israelille.


Hebrealaisille 10:
7Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala'." 8Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, 9sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen. 10Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

[color=#800080]psalmi 40:
6(40; :7) Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi. 7(40; :8) Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. 8(40; :9) Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni."


Miten henkilökohtaisesti elämässä koette olevanne Jumalan ystäviä? Millä lailla Jumalan ystävyys tuntuu ja osoittuu?


613 käskyt kuului vanhaan liittoon. Uudessa liitossa on voimassa Jumalan laki 10 käskyä ja 10 käskyä on täytetty tässä. Gal.5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Jeesuksen käsky oli rakastaa toisia. Toisin sanoan Jeesus käski ihmistä elämään 10 käskyn eli Jumalan lain mukaan ja joka näin tekee pysyy Hänen ystävänään. Jeesus oli kuuliainen Isälleen ja piti Isänsä käskyt.

Joh.15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Joh.15:17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

Hebr.6(40; :7) Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi. 7(40; :8) Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. 8(40; :9) Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni."

Uudestisyntymässä Jumalan laki (10 käskyä) laitetaan ihmisen sydämeen uudessa liitossa vanhan liiton kivitaulujen sijaan. Koska laki on Pyhässä Hengessä laitettu sydämiimme ja Jumala on vuodattanut rakkautensa Pyhän Hengen kautta sydämiimme niin me mielellämme elämme lain eli 10 käskyn opetuksen mukaista elämää ja rakastamme Jumalaa ja toisiamme ja nämä käskyt eivät ole raskaat sillä elämme Pyhän Hengen mukaan emme lihan.

Raamattu on juurikin suojavarustus meille kaikkea eksytystä ja väärää profetiaa vastaan ja siksi kaikki tulee koetella sanalla sillä Jumalan profetia ei ole Raamatun sanaa vastaan.

Room.14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

Herran Jeesuksen ystävyys ihmiselle tuo vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. ;gladly: :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jumalan ystäväksi?

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 19. Helmi 2011 00:43

psalmi 40:
6(40; :7) Teurasuhriin ja ruokauhriin et sinä mielisty; minun korvani sinä avasit, polttouhria ja syntiuhria sinä et vaadi. 7(40; :8) Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. 8(40; :9) Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni."

on niin puhutteleva raamatunpaikka, että laitan tämän uudestaan. :)

käsky ja laki sanoinakin ovat varmaan sellaisia, etten niistä siksikään pidä :D ovat niin 'pakollisen' kuuloisia. :cool: en ole mikään raamattuasiantuntija :)

vanha liitto on mielestäni siten voimassa, että varjoja ja kuvia uudesta liitosta sieltä löytyy. lisäksi Sana on edelleen elävä, eikä vain joskus aikanaan elänyt.

Jeesukselta oppia rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistään. :hearts: pahimman vihamiehensäkin puolesta tulisi rukoilla kuin ystävänsä puolesta. :roll: itsessään ei tällaista rakkautta taida olla ellei Jumala sitä vaikuta.. ja yllättyä siitä, kun Jumala antaa.
lähtökuoppa
 

Re: Jumalan ystäväksi?

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 19. Helmi 2011 01:11

Miten henkilökohtaisesti elämässä koette olevanne Jumalan ystäviä? Millä lailla Jumalan ystävyys tuntuu ja osoittuu?
voiko Jumalan ystävyys tuottaa tuskaa? :hys:
mielestäni voi.. maailma (ja uskovatkin) heittää ulos.

Johannes 15:
18Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. 19Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa. 20Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne. 21Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt. 22Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat. 23Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni. 24Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni. 25Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'.
26Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. 27Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani."


Johanneksen evankeliumi 1:
9Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. 10Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. 11Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. 12Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, 13jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. 14Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.


koettelemuksetkaan, joihin joudutaan (Jeesuksen nimen tähden?) eivät välttämättä ole nannaa:
apostolien teot:
18Ja kun he saapuivat hänen tykönsä, sanoi hän heille: "Te tiedätte ensimmäisestä päivästä asti, kun minä Aasiaan tulin, miten minä kaiken aikaa olen ollut teidän kanssanne; 19kuinka minä olen palvellut Herraa kaikella nöyryydellä ja kyynelillä, koettelemuksissa, jotka ovat kohdanneet minua juutalaisten salahankkeiden tähden; 20kuinka minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille sitä, mikä hyödyllistä on, ja opettamasta teitä sekä julkisesti että huone huoneelta, 21vaan olen todistanut sekä juutalaisille että kreikkalaisille parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen ja uskoa meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen.
lähtökuoppa
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa

cron