Apo 22:16

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Apo 22:16

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Helmi 2015 23:51

*
Oli tosi mielenkiintoista se keskustelunaihe tuossa fb:ssa. Eräs uskonveli toi kuvan niin siinä on tekstit.
Minä lukiessani tajusin että se on liian vähän saarnattavaksi koska se on erittäin tärkeä aihe.

Ja nyt, mitä viivytelet! Nouse ja huuda avuksi hänen nimeään, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.' Apo 22:16 RK

Tässä on se kuva jota klikkaamalla pääsee katsomaan arameankielistä kohtaa kasteesta.
http://1.bp.blogspot.com/-jPbkqaTH7Ow/V ... %C3%A4.jpg

Jos viivytellään väheksymällä kastetta, joka on Jumalan tahdonmukainen. Niin itse asiassa se väheksyy
Herramme Jeesuksen ristin kuolemaa ja ylösnousemusta. Parannuksessa synnistä pois kääntyvän ihmisen
tulee astua "kasteen-hautaan", joka on Jumalan asetus, ei ihmisen. Raamatun mukaan kasteen kautta
meidät Kristuksen kanssa yhdessä haudataan kuolemaan, niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän
kirkkauden kautta, niin mekin vaellamme uudessa elämässä kasteen jälkeen.


Meidät on siis yhdessä hänen kanssaan haudattu kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus
herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin mekin vaeltaisimme uudessa elämässä. Room. 6:4 RK


Kaste on Kristuksen opin alkeista. Kun olemme ymmärtäneet alkeet, niin meidän tulee päästä eteenpäin
koskien tätä aihetta, eli ei viivytetä, vaan kaikella ymmärryksellä otamme vastaan kasteen Jeesuksen nimessä,
kunhan se ei ole pelastuskysymys.

Tokihan raamatullinen kaste on tärkeä asia, jota ei pidä sivuuttaa. Mutta pelastuskysymys se ei kuitenkin ole.
Raamatullinen vesikaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kaste on kuuliaisuuden osoitus
Jumalalle halusta seurata ja palvella Häntä. Uskoontullut ei ota kasteen pelastuakseen, koska itse on jo pelastunut!
Kaste tulee siis ottaa seuraavalla uskon askeleella Jeesukseen, ei ihmisten painostuksesta,
eikä pelastusvarmuuden paikkaamiseksi.

Jos ihmisen pelastuminen perustuu kasteeseen, se on jo langennut pois armosta, koska se tapahtuu teoilla,
eikä Jumalan armolla. Uskonlahja on Jumalan aikaansaama armolahja. Usko on se ainoa pelastuksen tekijänä,
ei kaste. Koska Raamattu opettaa, että yhtenä ja ainoana pelastuksen tekijänä on uskoa Jeesukseen,
se pelastuu Jumalan armosta.

Sakramentaalinen kaste on väärä, tehtiinpä se sitten aikuiselle tai lapselle, koska siinä uskotaan pelastuvan.
Vain usko Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa, uudestisyntymisen saa aikaan Jumalan Henki ja Jumalan Sana,
ei suinkaan kastevesi. Sakramentti-oppi on noituutta, joka saa ihmisissä aikaan väärän rauhan.
Mutta viivytteleminen väheksyy itse asiassa Kristuksen ristin kuolemaa ja ylösnousemusta. Siksi apostolit
tuohon aikaan ensin julisti evankeliumia niin ihmiset tulivat uskoon kuultuaan evankeliumia ja
samassa päivässä he ottivat kasteen vastaan Jeesuksen nimessä ollakseen uudessa elämässä Kristuksen kanssa...

Se on valitettavasti liian vähän saarnattavaa nykyaikana niin viivyttelemällä he eivät ymmärrä, että se väheksyy
Kristuksen ristin kuolemaa ja ylösnousemusta. Mielipiteitä? Että kaste on samassa paketissa uskoon tulemisen kanssa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apo 22:16

ViestiKirjoittaja kalamos » 18. Helmi 2015 09:56

Sinä kirjoitat todella syvällistä, hengellistä tekstiä. Sinulla on korvat kuulla Jumalan Sana.
vaisuliini kirjoitti:Tokihan raamatullinen kaste on tärkeä asia, jota ei pidä sivuuttaa. Mutta pelastuskysymys se ei kuitenkin ole.
Raamatullinen vesikaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kaste on kuuliaisuuden osoitus
Jumalalle halusta seurata ja palvella Häntä. Uskoontullut ei ota kasteen pelastuakseen, koska itse on jo pelastunut!


Heprealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee monikossa opin kasteista Hepr 6:2
Raamattu puhuu siis monista eri kasteista.

Tärkein niistä tapahtuu sinä hetkenä, kun me synnymme uudesti ylhäältä, Hengestä.
Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita,
ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
1 Kor 12:13
Tuossa jakeessa mainitaan kaksikin eri asiaa. Mutta vesikasteesta siinä ei puhuta ollenkaan,
vaan samasta kasteesta kuin tässä: Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu Mark 16:16

Näissä kohdin ei siis puhuta vesikasteesta.
Sillä se ei pelasta siinä iankaikkisuusmielessä, mistä Jeesus tuossa lauseessa puhuu;
eli kun Jeesus kirjaimellisemmin kääntäen sanoo, että
uskova ja kastettu pelastuu, mutta ei uskova joutuu kadotukseen.

Tämä jako kahteen ei siis tapahdu kastealtaalla, vaan siinä hetkessä,
kun Israelin kansan lailla lähdemme pois orjuudesta, ulos Egyptistä.
Silloin meidät kastetaan pilvessä.
Eli juuri sinä hetkenä, kun me olemme tulleet osallisiksi Pääsiäislampaastamme,
ja sitten kiireesti lähdemme liikkeelle, meidät on siirretty pilven alle.

Sitten kyllä kuljemme myös meren läpi.
Mutta ei siis ole sattuma, että Paavali mainitsee asiat tässä järjestyksessä:
Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä,
että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä.
1 Kor 10:1-2

Kaste pilvessä ja kaste meressä ovat siis kaksi eri kastetta.
Mutta näiden kahden kasteen lisäksi on kolme muutakin kastetta,
yhteensä siis ainakin viisi kastetta.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Apo 22:16

ViestiKirjoittaja JHK » 18. Helmi 2015 19:52

Varhaiset kristityt tunsivat hyvin nuo raamatunpaikat, joissa kaste liitetään syntien anteeksiantoon. He uskoivat kasteessa tapahtuvaan syntien anteeksisaamiseen, jotkut jopa uudestisyntymään. Sellainenkin tulkinta pääsi aikanaan leviämään, ettei kasteen jälkeen tapahtuneita syntejä voi enää saada anteeksi!

Jos ajatellaan sitä että Johannes kastaja, ja myöhemmin opetuslapset kastoivat ihmisiä parannukseen, on kasteessa kyse henkilökohtaisesta katumuksesta ja parannuksen teosta - täten voidaan ajatella että kasteessa pyydetään anteeksi syntejä, ja voidaan hyvällä syyllä sanoa, että synnit myös saadaan anteeksi kasteessa.

Kaste ei kuitenkaan ole ehto syntien anteeksiantamiselle, sillä Jeesus antoi anteeksi syntejä ilman kastetta niille jotka uskoivat. Kasteen jälkeen syntiä tehneen ei tarvitse uusia kastettaan, vaan ainoastaan parannus, ja synnit on jälleen saatu anteeksi. Täten katumus, tunnustus ja parannus ovat anteeksiannon ehdot, ja kaste on parannuksen ja kääntymyksen merkki. Näin minä uskon.
JHK
 

Re: Apo 22:16

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Helmi 2015 22:16

kalamos kirjoitti:Sinä kirjoitat todella syvällistä, hengellistä tekstiä. Sinulla on korvat kuulla Jumalan Sana.
vaisuliini kirjoitti:Tokihan raamatullinen kaste on tärkeä asia, jota ei pidä sivuuttaa. Mutta pelastuskysymys se ei kuitenkin ole.
Raamatullinen vesikaste ei ole kaste pelastukseen, vaan kaste pyhitykseen. Kaste on kuuliaisuuden osoitus
Jumalalle halusta seurata ja palvella Häntä. Uskoontullut ei ota kasteen pelastuakseen, koska itse on jo pelastunut!


Heprealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee monikossa opin kasteista Hepr 6:2
Raamattu puhuu siis monista eri kasteista.

Tärkein niistä tapahtuu sinä hetkenä, kun me synnymme uudesti ylhäältä, Hengestä.
Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita,
ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
1 Kor 12:13
Tuossa jakeessa mainitaan kaksikin eri asiaa. Mutta vesikasteesta siinä ei puhuta ollenkaan,
vaan samasta kasteesta kuin tässä: Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu Mark 16:16

Näissä kohdin ei siis puhuta vesikasteesta.
Sillä se ei pelasta siinä iankaikkisuusmielessä, mistä Jeesus tuossa lauseessa puhuu;
eli kun Jeesus kirjaimellisemmin kääntäen sanoo, että
uskova ja kastettu pelastuu, mutta ei uskova joutuu kadotukseen.

Tämä jako kahteen ei siis tapahdu kastealtaalla, vaan siinä hetkessä,
kun Israelin kansan lailla lähdemme pois orjuudesta, ulos Egyptistä.
Silloin meidät kastetaan pilvessä.
Eli juuri sinä hetkenä, kun me olemme tulleet osallisiksi Pääsiäislampaastamme,
ja sitten kiireesti lähdemme liikkeelle, meidät on siirretty pilven alle.

Sitten kyllä kuljemme myös meren läpi.
Mutta ei siis ole sattuma, että Paavali mainitsee asiat tässä järjestyksessä:
Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä,
että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä.
1 Kor 10:1-2

Kaste pilvessä ja kaste meressä ovat siis kaksi eri kastetta.
Mutta näiden kahden kasteen lisäksi on kolme muutakin kastetta,
yhteensä siis ainakin viisi kastetta.


Ok joo. Toinen juttu vielä joka ei liity tähän juttuun koska minä huomasin lukiessani kohtia ja minua mietityttää Mooses johon päättyy kastetta koskevat jutut. Katsoin omaa Raamattuani, siinä lukee näin:

1Kor. 10:1 Veljet, en tahdo teidän olevan tietämättömiä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren poikki.
2 Heidät kaikki kastettiin Moosekseen pilvessä ja meressä.

Otsikkona "Varoitus epäjumalien palvelemisesta".

Heidät kastettiin pilvessä ja meressä ~ Moosekseen. Se mietityttää minua vielä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apo 22:16

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Helmi 2015 22:16

JHK kirjoitti:Kaste ei kuitenkaan ole ehto syntien anteeksiantamiselle, sillä Jeesus antoi anteeksi syntejä ilman kastetta niille jotka uskoivat. Kasteen jälkeen syntiä tehneen ei tarvitse uusia kastettaan, vaan ainoastaan parannus, ja synnit on jälleen saatu anteeksi. Täten katumus, tunnustus ja parannus ovat anteeksiannon ehdot, ja kaste on parannuksen ja kääntymyksen merkki. Näin minä uskon.
:thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Apo 22:16

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Helmi 2015 22:23

*
Uskonkuuliaisuus tapahtuu sydämen pohjalta ja halu(kin) seurata Kristusta ottamalla kasteen vastaan kunhan se ymmärtää kasteen alkeet mutta on niitä uskovia jotka ovat tietoisia kasteen alkeista muttei tee ja jättää ottamatta kasteen, itse asiassa he väheksyvät Kristuksen ristin kuolemaa ja ylösnousemusta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa

cron