lepopäivä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Heinä 2014 23:21

Juha kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Minä haluaisin kysyä koska minulla omaatuntoa vielä kolkuttaa. Raamattu sanoo; 'älkää sinun perhe tee töitä sapattina' mutta minun mieheni tekee kaikki lauantait autoprojektin kanssa. Se on hikistä hommaa. Teenkö minä syntiä? :oops:


Ethän sä sun miehes tekoja pysty kontrolloimaan ja uskon että on kyse siitä että mitä itse tekee ja laittaa perheensä tekemään. Eihän sinun miehesi tekemät valinnat ole sinun syysi.


Mutta tämä kohta antoi ymmärtää että Jumalan lapsi pitää huolen ettei hänen oma perhe tee töitä sapattina.

5Moos. 5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja Temeph » 19. Heinä 2014 23:52

Itse olen ajatellut sapatin pitämistä uuden liiton opetuksen kannalta. Toista päivää on hankala pitää toista parempana kun työskentelen kolmessa vuorossa ja seitsemänä päivänä viikossa. Herbrealaiskirje 6 opettaa että Kristuksen opin ensiaskelia on "parannuksen teko kuolleista teoista". Kuollut teko on mikä hyvänsä teko jonka teen ansaitakseni Jumalan suosiota. Kristus ansaitsi minulle Jumalan mielisuosion. Sitähän uskon vanhurskaus on.

Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa. Hebr. 4:9-10

Uuden liiton uskovalle on siis varattu sapatinlepo ja joka on levossa, lepää omista teoistaan. Teot mitä sen sijaan teemme, tapahtuu siksi koska pysymme viinipuussa Jeesuksessa Kristuksessa ja kannamme hedelmää.

sitähän pelätty lakihenkisyys on että rikomme uuden liiton sapattia omilla teoillamme.

Toki lepo arjessa on tärkeää ja on nähtävissä kuinka rahanhimo länsimaissa on saanut kaupatkin olemaan auki joka päivä. Levon ja hiljentymisen mahdollisuus vain vähenee. Mutta tätä paljon tä.rkeämpää on omistaa lepo Herrassa.
Temeph
 
Viestit: 13
Liittynyt: 17. Heinä 2014 04:39

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 20. Heinä 2014 07:21

Vaisuliini, ymmärtäisin että meidän tulee lukea ja ymmärtää tuo kyseinen kohta siten, että koska mies on perheen pää, hänen tulee huolehtia siitä, ettei esim. painosta perhettään tekemään mitään sellaista, mikä voidaan lukea pakonomaiseksi työksi.

Itse koen sapatin niin päin, että se antaa meille uskoville luvan ja mahdollisuuden lepoon rinnastettuna siihen, että Raamattu kuitenkin opettaa meitä, kuten vanha kansa sanoi: "Ei Jumalakaan laiskoja elätä!" :D

Eli meillä on lupa viettää lepopäivää, ei pakkoa.

Itse en vietä sitä lainomaisesti määrätystä kellonlyömästä toiseen, vaan pyrin siihen, että annan n. seitsemän päivän välein itselleni oikeutetusti luvan antaa aikaa enempi rukoukseen, Raamatunlukuun ja lepoon, kuin normaalina työpäivänä ja tuon teen olosuhteista johtuen pääsääntöisesti sunnuntaina.

Mutta jos esim. lasteni lapset tarvitsevat hoitajaa sunnuntaina, että vanhempansa pääsevät viemään hyvää sanomaa muille, ilmanmuuta ajan tuon 40 kilometrin matkan edestakaisin ja menen pitämään huolta lapsista.

Ja toisinaan sunnuntai on minulle kaikkea muuta kuin lepoa, kun lapsemme pamahtavat tähän perheineen ja porukat on syötettävä ja juotettava ja silloin pyrin sitten pitämään maanantain lepopäivänä.
Siivetön
 

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Heinä 2014 10:02

*
Entäs jos itse on työtön miten sapattina käy? Jokapäiväinen sapatti :D Mutta kiinnostaisi tietää miten työttömien uskovien tulisi toimia lauantain sapattina...? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja paa » 20. Heinä 2014 11:19

Jos ajattelee, että työttömän työtä on niiden työpaikkojen hakeminen ja etsiminen ja hänen täytyy edistää työpaikan saamista esim. koulutuksilla, kursseilla tmv. niin sapattina ei noita asioita sitten tarvitse tehdä, vaan työtönkin saa levätä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Heinä 2014 11:58

Jesaja 58:

13 Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,

14 silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut.

.........................................

13. Jos sinä käännät jalkas sabbatista pois, niin ettes tee sinun tahtoas minun pyhäpäivänäni, niin se pitää iloiseksi sabbatiksi kutsuttaman, Herran kunnialliseksi pyhäksi; sillä niin sinä häntä ylistät, kuin et tee sinun teitäs, etkä niistä löydetä, jotka sinulle kelpaavat, eli mitä sinä puhut.

14. Silloin on sinulla ilo oleva Herrassa, ja minä ylennän sinun maan kukkulain päälle, ja tahdon sinua ruokkia Jakobin sinun isäs perimisestä; sillä Herran suu on sen puhunut. Biblia.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 20. Heinä 2014 12:04

Hyvä myöskin huomioida Jeesuksen sanat "Mark. 2:27 "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 20. Heinä 2014 14:51

taivaltaja kirjoitti:Hyvä myöskin huomioida Jeesuksen sanat "Mark. 2:27 "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.


Nimenomaan näin!

Jonka voisi ilmaista myöskin niin, että kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
Siivetön
 

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Heinä 2014 15:04

Evankeliumi Markuksen mukaan 3:

1. Ja hän meni taas synagoogaan, ja siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut.

2. Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.

3. Niin hän sanoi miehelle, jonka käsi oli kuivettunut: "Nouse ja astu esille".

4. Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Mutta he olivat vaiti.

5. Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: "Ojenna kätesi". Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.

............................................

1. Ja hän meni sisälle jälleen synagogaan, ja siellä oli ihminen, jolla oli kuivettunut käsi.

2. Ja he ottivat hänestä vaarin, jos hän hänen sabbatina parantais, kantaaksensa hänen päällensä.

3. Ja hän sanoi sille ihmiselle, jolla kuivettunut käsi oli: astu edes!

4. Ja hän sanoi heille: sopiiko sabbatina hyvää tehdä eli pahaa tehdä? henkeä vapahtaa taikka tappaa? Mutta he vaikenivat.

5. Niin hän katsoi heidän päällensä vihaisesti ja oli murheissansa heidän sydämensä kovuuden tähden, ja sanoi ihmiselle: ojenna kätes! ja hän ojensi, ja käsi tuli terveeksi niinkuin toinenkin. Biblia.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 20. Heinä 2014 15:50

Jeesus hieman pehmensi monia asioita kun hypättiin uuteen liittoon,mutta kun sitte ajattelee oikein maallisesti ja lihallisesti niin kyllä sellainen hiljentymisrauhoittumisrentoutumispäivä Herrassa tekee ihan terää ja niin ,että se katkaiseen kuin kuin kuuma veitsi voin sen arkirutiinin ,joka saattaa jollakin jumia päälle niin ,että tehdään ylikierroksilla niin kauan ,että ollaan joko kipeitä fyysisesti tai stressitasot on todella korkealla huomaamatta .Olen itsessäni tutkinut tätä asiaa ja täytyy sanoa ,että ihan vaikea tapaus kyseessä ;)
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa