Temeph kirjoitti:Itse olen ajatellut sapatin pitämistä uuden liiton opetuksen kannalta. Toista päivää on hankala pitää toista parempana kun työskentelen kolmessa vuorossa ja seitsemänä päivänä viikossa. Herbrealaiskirje 6 opettaa että Kristuksen opin ensiaskelia on "parannuksen teko kuolleista teoista". Kuollut teko on mikä hyvänsä teko jonka teen ansaitakseni Jumalan suosiota. Kristus ansaitsi minulle Jumalan mielisuosion. Sitähän uskon vanhurskaus on.
Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa. Hebr. 4:9-10
Uuden liiton uskovalle on siis varattu sapatinlepo ja joka on levossa, lepää omista teoistaan. Teot mitä sen sijaan teemme, tapahtuu siksi koska pysymme viinipuussa Jeesuksessa Kristuksessa ja kannamme hedelmää.
sitähän pelätty lakihenkisyys on että rikomme uuden liiton sapattia omilla teoillamme.
Toki lepo arjessa on tärkeää ja on nähtävissä kuinka rahanhimo länsimaissa on saanut kaupatkin olemaan auki joka päivä. Levon ja hiljentymisen mahdollisuus vain vähenee. Mutta tätä paljon tä.rkeämpää on omistaa lepo Herrassa.
Näin minäkin asian näen, eli meidän tulee tässäkin asiassa varoa, ettemme rakenna siitä oppia, joka on vain ns. "viisauden maineista itsevalittua jumalanpalvelusta ja nöyryyttä", kuten Kol.kirje 2 meille opettaa.
Kol. 2
16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.