lepopäivä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja paa » 23. Heinä 2014 10:15

Mikko Murpatti kirjoitti:Juu en minä vastauksellani sitä vihjaillutkaan että kukaan haluaisi sapatti asiassa mennä lain alle :D.


Tiedän. :unity:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja tanu » 23. Heinä 2014 10:33

Mikko Murpatti kirjoitti:Juu en minä vastauksellani sitä vihjaillutkaan että kukaan haluaisi sapatti asiassa mennä lain alle :D.

Puhelin vaan siitä näkökulmasta että ihminen aina tuo lihastansa jotakin ihmeellisyyksiä kaikkeen mukaan :) en sanonut että keskustelijat niin nyt tässä tekevät vaan yleisesti tarkoitin asiaa.

Minustakin on mielenkiintoista tutkia tätä asiaa.

Tällä hetkellä olen siinä uskossa ikäänkuin yhteenvetona, että sapattina olisi hyvä tehdä asioita, jotka ovat Jumalan mielenmukaisia, siis ihan mitä tahansa semmoista, ja tavallaan pyhiyyää (omistaa) sen päivän Jumalalle.

Esim:

Nuorena kaverini Ville-Pekka soitti minulle lauantaina ja kysyi klassisen: Voiksä olla mun kaa?

Tähän vastasin: Joo

Näin olin pyhittänyt päivän Ville-Pekalle, se päivä oli omistettu hänen kanssaan ajanvietolle ja asioille joita hän ja myös minä halusimme tehdä. Voi olla että oli jonkin asteista neuvotteluakin: Mennäänkö potkimaan palloa pumppaamon seinään?

Minä: Joo!

Näin oli tämäpäivä pyhitetty Ville-Pekalle ja vietimme sen brutaali palloilun merkeissä :D. Riippumatta siitä mentiinkö uimaan, kalaan, palloilemaan oli päivä pyhitetty (omistettu, annettu) hänelle.

Näin tämä sapatin pyhitys minulle aukeaa.

Herra ottaa yhteyttä ja kysyy: Voitsä olla? Mitä tehtäisiin?



Olipas mukavan maanläheinen esimerkki! :D

Nykyäänkin lapset kun hakee kavereita, niin aina kysyvät, että " voit sä olla?"
Sillon kun itse olin pikku-kolperi, niin ei noin kysytty, mutta en kyllä muista mitä sanottiin...?
Varmaan vaan, että pelataanko jalista? Tai tuutko ulos?
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Mitä sapattina "pitää" tehdä?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 23. Heinä 2014 12:57

Juu, tosi hieno esimerkki aiheesta!

Siksikin, että tuo hyvin esiin sen, ettei pakon sanelemasta yhteisestä päivästä jää käteen kummallekaan mitään hyvää, vaan sen tullee lähteä siltä pohjalta ja sillä mielellä, että kumpikin haluaa ja kaipaa saada viettää yhteisen siunausrikkaan päivän.

Uskon nimittäin, että Jumalakin haluaa kohdata meitä, eikä vain niin, että Jumala vaatisi ainoastaan meiltä halua kohdata Häntä.
Siivetön
 

Re: lepopäivä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Helmi 2019 14:25

*
Hei, olisi kysyttävää. :think2:

Niin ne kaksi lukua minua puhutteli, haluaisin kysyä siitä.

Raamatun mukaan tottelemattomuuden takia Sana ei sulautunut, se ei pääse lopulliseen ja todelliseen lepoon, joka on uudessa Jerusalemissa, jos ymmärrän oikein. Se minua mietityttää, tarkoittaako se siitä, mitä luulen? Että koskeeko se sunnuntain lepopäivän viettäjiä, jotka eivät halua ottaa vaarin Herran asettamasta lauantain sapattipäivästä, vaan he pitävät sunnuntain lepopäivää raamatullisena opetuksena, joka nostaa Herran tahtoaan vastaan ja he eivät pääse lopulliseen lepoon, joka on uudessa Jerusalemissa?

En halua pelottaa tällä kysymykselläni, mutta voisiko joku avata ymmärrystä, mitä Hepr. 3 loppuluvulla ja Hepr. 4 alkuluvulla tarkoittaa, kun siinä puhutaan levosta ja sapatista. Se antoi minun ymmärätä, että mitä tottelemattomuuteen tulee, se estää Sanaa sulautumisen, koska sydän ei ole avoin ottamaan vastaan rakkauden totuuteen tutkivin mielin. :wtf: :roll:

Sitä Hepr. 3 loppulukua lukiessani minulle tuli ajatusta siitä, että egyptistä kansa lähti ja alkoi kapinoida Herraa vastaan siitä, että lähti pois Egyptistä. Se halusi jäädä Egyptiin lihan mukaan. Näen sen, että sama asia pätee siihen, että Herra kutsuu ulos kansaa valheellisesta luopioseurakunnasta, joka on luopunut Herran asettamasta lauantain sapatista, kansa alkaa kapinoida, eikä halua ottaa vastaan Herran kutsumuksen, jonka ohessa on mahdollista kasvaa ulos valheiden siteistä.

Näin se kansa luopuu Herrasta. Se luku on tavallaan varoitukseksi. Sen mukaan epäuskon takia ei voi päästä lepoon. Hepr. 4 luku puhuu lopullisesta ja todellisesta levosta, joka on uudessa Jerusalemissa. Jos tänä päivänä kuulee Herran ääntä, älä paaduta sydäntä, niinkuin kansa erämaassa paadutti sydäntä. Se on varoitukseksi.

Hepr. 4:11 Pyrkikäämme siis pääsemään siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa

Hebr. 4:1 Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.

Hebr. 4:9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.

No en kirjoita tänne sen sapattiin liittyvän jutun, mikä sai minua ojentautumaan kaikella ymmärryksellä. Vain tämä osa, siis esittämäni kysymys minua mietityttää. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: lepopäivä

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 04. Helmi 2019 15:45

Kun hyvää saa tehdä sapattina lepopäivänä niin eikö se leskimummon auttaminen tai orvon auttaminenkin ole hieman työtä ,mutta kun se tehdään sydämmellä toista auttaen eli hyvää toiselle niin hyvää se on .Jokainen varmaan auttaa jos naapurin pentti soittaa,että tule auttamaan olen jumissa..ei kai kukaan meistä kiellä apua sen nojalla ,että kuule pentti... ny on sapatti .

Siis katkaistaan arkityöputki ja katse Jumalaan ja rauhoitutaan ja jos tavataan vaikka ystäviä ja vaikka käynti srkssa tai vastaavaa .Sitten taas 6 päivää riittää pakertamista .Minä myös ymmärrän ,että teemme tämänkin halusta ei pakosta tai kaavan mukaisesta noudattamisesta.
Uskon myös ,että lepo on tärkeää myös valveilla ollessa ihmiselle ...se vaan on.
Jumalan Henki ohjaa opastaa ja kasvattaa meitä kaikessa niin myös tässä kunhan maltamme kuunnella ja hiljentyä kuuntelemaan.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: lepopäivä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Helmi 2019 18:24

*
Anteeksi, en tarkoita, että tässä voisi nojautua omaan ymmärrykseen, vaan haluaisin tietää, mitä Raamattu tarkoittaa. En halua mennä sivuun, eli toiseen aiheeseen. Haluaisin pysyä aiheessa, mikä minua mietityttää. Voit jutella sapattiin liittyvästä asiasta ilman minua, jos haluat.

Kannattaisi lukea Hepr. 3 loppuluku ja 4 alkulukua, etsien Herran tahtoaan, mitä Hän oikeastaan tarkoittaa tässä asiassa. Minusta se on kai varmaan tärkeä tietää. Koska ei kukaan puhu siitä. Olisi aika nostaa esille se tärkeä asia, ennenkuin olisi liian myöhäistä.

Hebr. 3:7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,

8 älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,

9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;

10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;

11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni.'"

12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,

13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;

14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.

15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",

16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?

17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?

18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?

19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.

Hepr. 4:1 Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.

2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.

3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.

4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";

5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni."

6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,

7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."

8 Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä.

9 Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.

10 Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.

11 Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron