Gallup maailman iästä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kuinka vanhaan maailmaan uskot?

Raamatun Jumala loi maailman kuudessa (24h) päivässä noin kuusituhatta vuotta sitten
14
100%
Raamatun Jumala loi maailman miljardeja vuosia sitten
0
Ei ääniä
Maailma syntyi ilman Jumalan ohjausta miljardeja vuosia sitten
0
Ei ääniä
Ei kiinnosta
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä : 14

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Helmi 2015 16:09

JHK kirjoitti:Joillakin ihmisillä on perin ahdasmielisiä käsityksiä tällaisista asioista. Tulet törmäämään moneen uskovaan, joka epäilee pelastustasi, jos et usko kaikessa samoin kuin he. En kuitenkaan usko että kukaan tällä foorumille kehtaisi mennä niin pitkälle.

Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä siitä, millaiset mielipiteet menevät "hyväksyttävän tulkinnallisen vaihtelun" piiriin, vai alkaako harhaoppi suoraan siitä mihin "virallinen tulkinta" loppuu. Ehkä aloitan aiheesta keskustelun.


Aloita ihmeessä, jätetään tämä ketju maailman iälle mutta ehdottamasi ketju on tarpeellinen, ja itsellänikin olisi tähän ajatuksia tuotavana joita olen viimeviikoilla hirveästi pureskellut ja niiden kanssa kamppaillut.

Jos jaksat jossain välissä niin aloita keskustelu, tai jos tahdot voin minäkin laittaa sen vireille?

Mutta tämä on tärkeä aihe ja vaikuttaa suoraan miten näemme veljemme ja sisaremme ja on hyvä miettiä yhdessä tätäkin asiaa.

Tähän ketjuun pyydän ettei tästä aiheesta enää avauksia, vaan odotelkaa että uusi keskustelu tästä nousee , kiitos :).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja JHK » 24. Helmi 2015 19:38

Pistän tulemaan :)
JHK
 

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja systeri » 24. Helmi 2015 21:11

PetriFB kirjoitti:2 Moos 20:
1 ¶ Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8 Muista pyhittää lepopäivä.
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 ¶ Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 Älä tapa.
14 Älä tee huorin.
15 Älä varasta.
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Jumalan Kymmenen Käskyä ovat Käskyt, jotka Hän Itse omalla sormellaan kirjoitti kivitauluun, kaikki muut käskynsä Jumala antoi ihmisten kirjata ylös. Tämä tarkoittaa sitä, että Kymmenen Käskyä ovat todella tärkeitä Käskyjä, sillä ne ovat jokaisen liiton perusta sekä Iankaikkiset Käskyt. Neljä ensimmäistä Käskyä kertovat kuinka ihmisen tulisi käytännössä uskoa ja rakastaa Jumalaa. Kuusi viimeistä Käskyä kertovat kuinka ihmisen tulisi kunnioittaa ja rakastaa lähimmäistään.

Otan tarkasteluun seuraavan kohdan:

2 Moos 20:
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Kymmenessä Käskyssä Jumala sanoo, että ihmisen tulee tehdä työtä kuusi päivää ja levätä seitsemäs päivä, koska Jumala loi taivaat ja maan kuutena päivänä ja seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi. Jumala sanoo itse, että Hän loi taivaat ja maan kuudessa päivässä sekä seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi. Jumala asetti seitsenpäiväisen viikon luomistyön perusteella.

Koska luomisen aika kerrotaan Kymmenessä Käskyssä, niin se tarkoittaa sitä, että sillä on todella tärkeä merkitys ja siksi se on myös todella selvästi kerrottu Kymmenessä Käskyssä. Ei tämä asia ole tietenkään mikään pelastuskysymys, mutta tärkeä se on. Jumala haluaa että ymmärtäisimme sen kuinka luominen tapahtui kuudessa päivässä, siksi Hän kirjoitutti sen selvästi Kymmeneen Käskyyn.


No joo,hyvä se on uskoa vaan näin :) Mua vaan jäi sen verran "huvittamaan" tämä tonin kysymys isoäidille


2.Moos.20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Isoäiti uskotko että tämän Jumalan Omalla Sormella kiveen kirjoittama Jumalan lain käsky on totta? Puhutaanko kohdassa mielestäsi normaaleista päivistä vaiko epämääräisistä ajoista joita emme voisi tietää?


odottiko toni että isoäiti olis vastannu että voi se puhua että olis mahdollisesti 6000 työpäivää ja 1000 lepopäivää :-P Toni ei tunne isoäitiä pätkääkään kun näin hassuja kyselee :)
systeri
 

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 25. Helmi 2015 20:51

Kysyin isä ukon mielipidettä maailman iästä, ei muuta tuumannut, kuin että "ainakin niin kauan kuin itse oon täällä ollut "
pehmytpusu777
 

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 25. Helmi 2015 22:57

:lol: Siihen omaan syntymään asti taaksepäin voi tosiaan olla melko varma maailman olemassaolosta...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 25. Helmi 2015 23:50

En tiedä onko yksi aikajakso epäselvää, meinaa luomisen 7 päivän ja syntiin lankeemuksen välillä ollut aika
pehmytpusu777
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron