Gallup maailman iästä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kuinka vanhaan maailmaan uskot?

Raamatun Jumala loi maailman kuudessa (24h) päivässä noin kuusituhatta vuotta sitten
14
100%
Raamatun Jumala loi maailman miljardeja vuosia sitten
0
Ei ääniä
Maailma syntyi ilman Jumalan ohjausta miljardeja vuosia sitten
0
Ei ääniä
Ei kiinnosta
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä : 14

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja paa » 19. Helmi 2015 22:40

Lily kirjoitti:Paa ei tietenkään kukaan voi sitä tietää, eihän edes Poika itse tiedä, vaan pelkästään Isä tietää.

Tarkoitin juutalaisten kalenterilla sitä, että ovat kuitenkin hyvin laskeneet ajanlaskun kulun, Herra on heille antanut viisautta siihen. Tarkoitin myös sitä, samaa kuin Pekka, että vielä ei olla ylitetty 7000 vuoden rajaa.

Toki tuossa juutalaisten kalenterissa ompi varmasti jonkin verran laskennallista heittely virhettä suuntaan jos toiseen.

Mutta kyllä ollaan ihan lopun aikojen kynnyksellä.

Eikä ekosysteemikään enää kovin kauan meitä täällä helli.

Japsi tiedemiehet ovat sitä mieltä että fukushima on maailman loppu, että loppujen lopuksi koko maapallon väestö tulee altistumaan siitä lähtevään säteilyyn. Muutenkin kaikkia raamatun ilmoittamia asioita tapahtuu koko ajan kiihtyvässä määrin.

Eli paljon tapahtuu koko ajan niitä asioita mistä Jeesus ja ilmestyskirja puhuu. Nostetaan päämme, koska aika on lähellä :)

Amen :hugehug:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2015 12:33

Kuuntelin ääniraamattua eilen puolinukuksis ja havahduin tähän kohtaan.

Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Ja mulle tuli mieleen tämä aihe maailman iästä... onko se tosiaan niin tarpeellinen evankeliumia viedessä ,että se pitää ikään kuin korottaa Ristin sanoman edelle?? ...sen vaikutuksen oon taas viime päivinä saanu.
systeri
 

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Helmi 2015 14:20

systeri kirjoitti:Kuuntelin ääniraamattua eilen puolinukuksis ja havahduin tähän kohtaan.

Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Ja mulle tuli mieleen tämä aihe maailman iästä... onko se tosiaan niin tarpeellinen evankeliumia viedessä ,että se pitää ikään kuin korottaa Ristin sanoman edelle?? ...sen vaikutuksen oon taas viime päivinä saanu.


Ei kukaan korota maailman ikää ristin sanoman edelle. Maailmassa on olemassa paljon ihmisiä, jotka uskovat maailman olevan 4,5 miljardia vuotta vanha ja tämä usko tieteeseen estää heitä uskomasta Jeesukseen. Ns. kreationismi maailman iän kautta romuttaa käsityksen 4,5 vuotta vanhasta maailmasta. Kun tämä myytti murtuu, niin heitä voi alkaa kiinnostamaan ristin sanoma.

Raamattu opettaa, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Raamatun opetuksen mukaan usko on Jumalan lahja, jonka ihminen vastaanottaa uskon kautta sen jälkeen kun Jumala on ensin lähestynyt ihmistä evankeliumin kautta.

Evankeliumia Herrasta Jeesuksesta julistetaan jumalattomille ihmisille ja kun ihminen kuulee evankeliumin niin Pyhä Henki näyttää hänelle todeksi synnin, vanhurskauden sekä tuomion. Pyhä Henki näyttää siis ihmiselle syntisyytensä sekä synnin palkan, joka on iankaikkinen kadotus. Tämän seurauksena ihminen ymmärtää olevansa syntinen; tämä on se kuuluisa synnintunto; eli ymmärrys siitä, että on syntiä tehnyt ja on vailla Jumalan kirkkautta. Pyhä Henki näyttää myös ihmiselle Herran Jeesuksen sovitustyön, jossa on syntien anteeksiantamus. Kun ihminen katuu ja tunnustaa syntinsä ja vastaanottaa pelastuksen (parannus), niin silloin hän on pelastunut Jumalan armosta ilman omia tekojansa.

Miten Jumalan Henki toimii kun Hän johdattaa meitä kohtaamaan jumalattomia ihmisiä sekä julistamaan heille evankeliumia, että he pelastuisivat? Raamattu antaa meille siitä selkeän kuvan esimerkiksi apostoli Paavalin toiminnan kautta.

Apt 17:
16 ¶ Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia.
17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja," koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
19 Ja he ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: "Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?
20 Sillä outoja asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat."
21 Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.
22 ¶ Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ‘Tuntemattomalle jumalalle’. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ‘Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.
29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
32 ¶ Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin".
33 Ja niin Paavali lähti heidän keskeltänsä.
34 Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat; niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa.
Paavali keskusteli muun muassa epikurolaisten ja stoalaisten filosofien kanssa. Epikurolainen filosofia uskoi jumalien olemassaoloon. He uskoivat niin jumalien kuin myös ihmisten olevan tehty atomeista. Stoalaiset uskoivat universumin olevan jumala sekä esimerkiksi, että ihmisen järkikin oli osa jumaluutta, ollen näin osa universumin jumaluutta. Paavali puhui myös Ateenalaisille, jotka uskoivat moniin erilaisiin jumaliin ja uskomuksiin.

Miten Pyhä Henki vaikutti ja johdatti Paavalia julistamaan evankeliumia näille ihmisille? Paavali meni ihmisten luokse, eli sinne missä jumalattomat ihmiset ovat. Liian usein uskovat odottavat ja rukoilevat, että jumalattomat ihmiset tulevat uskovien kokoontumisiin. Näinkin voi käydä ja hyvä niin jos joku uskomaton tulee uskovien kokoontumiseen ja pelastuu siellä. Alkuseurakunnan uskovat kuten apostoli Paavali menivät jumalattomien luokse julistamaan evankeliumia. He eivät mainostaneet ja markkinoineet evankeliumia ihmeillä ja merkeillä, vaan he menivät jumalattomien luokse julistamaan evankeliumia ja Jumala vahvisti julistetun sanan siten, että ihmisiä pelastui ja parantui sairauksista kaduilla ja toreilla, jossa heille julistettiin evankeliumia.

Paavali kumosi ateenalaisten opetukset, joiden mukaan jumalat asuivat heidän temppeleissään. Ihmiset veivät temppeliin lahjoja ja uhreja jumalille. Paavali kumosi tämän opetuksen sanomalla, ettei Jumalaa voida palvella siten, että hän tarvitsi jotakin (epäjumalanpalvelijoiden lahjoja jne.)

Paavali kumosi epikurolaisten uskomuksen, että jumalat ja ihmiset ovat tehty atomeista sanomalla, että Jumala on tehnyt maailman ja kaikki mitä siinä on. Paavali kumosi opetuksen pakanallisista epäjumalista, joita ihmiset palvoivat patsaiden muodossa, jotka oli tehty hopeasta, kullasta ja kivestä sanomalla ettemme saa luulla (uskoa) Jumaluuden olevan samankaltainen kulta tai hopea tai kivi.

Paavali kumosi stoalaisten käsitykset jumaluudesta sanomalla ettei Jumala ole sellainen millaiseksi ihmisen inhimillinen järki (ajatus) Hänet kuvailee.

Paavali puhui parannuksenteosta ja Jeesuksesta, joka tulee vanhurskaasti tuomitsemaan ihmiset synnin tekojensa mukaan. Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa paljasti niitä valheita, joihin he uskoivat ja julisti heille totuuden sekä evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Tämän seurauksena osa kuulijoista tuli uskoon. Jopa areiopagin jäsenkin hylkäsi valheet ja tuli uskoon Herraan Jeesukseen.

Raamattu opettaa meille todella yksityiskohtaisen tarkasti millä tavalla Jumala synnyttää uskon ihmisen sydämeen. Jos ihmisen sydämelle ei paljastu ja avaudu synnit siteet ja uskomukset, jotka estävät häntä pelastumasta, niin hän ei kykene vastaanottamaan pelastuksen evankeliumia Herrassa Jeesuksessa. Jumalan sanan totuus paljastaa ihmiselle synnit. Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa taitavasti paljasti valheet, jotka hän kumosi Jumalan sanan totuuden kautta. Tulee muistaa sekin ettei pelkkä synnistä puhuminen tuo pelastusta, vaan synnin paljastaminen sekä evankeliumi Herrasta Jeesuksesta. Pelastuksen pääpaino on evankeliumi Herrasta Jeesuksesta.

2 Kor 10:
4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle
Raamattu opettaa, että Jumala johdattaa meitä siten, että saamme Pyhän Hengen viisauden ja voiman kautta paljastaa valheet (kaikki järjen päätelmät) sekä kumota ne Jumalan sanan totuuden kautta ja julistaa ihmisille pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

Nykyajan ihmisistä suuri osa uskoo evoluutioteoriaan. Miten Jumala johdattaa Herran Jeesuksen opetuslapsia evankelioimaan niitä ihmisiä jotka uskovat evoluutioon? Samalla tavalla kuin apostoli Paavali julisti Ateenassa evankeliumia ihmisille, jotka uskoivat ihmisviisauteen.

Tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulee kertoa evoluutiossa olevat valheet ja ristiriidat sekä kertoa heille pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Evoluutioteorian valheiden paljastaminen ei pelasta ketään, mutta voi romuttaa ihmisen uskon evoluutioon. Silloin kun hänen maailmankuvansa romahtaa ja hän huomaa sen olevan valhetta (syntiä), niin hän voi vastaanottaa pelastuksen evankeliumin uskomalla Herraan Jeesukseen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja kalamos » 21. Helmi 2015 09:11

Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Sen jälkeen Hän ei ole kohdistanut Maahan mitään toimenpidettä,
mikä Raamatussa ilmaistaisiin verbillä luoda.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Helmi 2015 11:17

kalamos kirjoitti:Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Sen jälkeen Hän ei ole kohdistanut Maahan mitään toimenpidettä,
mikä Raamatussa ilmaistaisiin verbillä luoda.


Kalamos, tässä on kolmekymmentä Raamatun jaetta (Raamattu haku "luonut"-sanalla) missä puhutaan kuinka kaikki on luotu mitä on olemassa ja Jumala on kaiken tämän luonut mitä on olemassa eli mitä sinä nyt oikein tarkoitat?


Job 31:15

Eikö sama, joka äidin kohdussa loi minut, luonut häntäkin, eikö sama meitä äidin sydämen alla valmistanut?

Job 33:4

Jumalan henki on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut.

Ps. 8:3

(8:4) Kun minä katselen sinun taivastasi, sinun sormiesi tekoa, kuuta ja tähtiä, jotka sinä olet luonut,

Ps. 33:15

hän, joka on luonut kaikkien heidän sydämensä, joka tarkkaa kaikkia heidän tekojansa.

Ps. 89:47

(89:48) Muista, kuinka lyhyt minun elämäni on, kuinka katoavaisiksi sinä olet luonut kaikki ihmislapset.

Ps. 94:9

Joka on korvan istuttanut, hänkö ei kuulisi? Joka on silmän luonut, hänkö ei näkisi?

Ps. 104:26

Siellä kulkevat laivat, siellä Leviatan, jonka sinä olet luonut siinä leikitsemään.

Ps. 139:13

Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.

Sananl. 20:12

Kuulevan korvan ja näkevän silmän-molemmat on Herra luonut.

Sananl. 22:2

Rikas ja köyhä kohtaavat toisensa; Herra on luonut kumpaisenkin.

Jes. 40:26

Nostakaa silmänne korkeuteen ja katsokaa: kuka on nämä luonut? Hän, joka johdattaa esiin niitten joukot täysilukuisina, joka nimeltä kutsuu ne kaikki; suuri on hänen voimansa ja valtainen hänen väkensä: ei yksikään jää häneltä pois.

Jes. 40:28

Etkö tiedä, etkö ole kuullut: Herra on iankaikkinen Jumala, joka on luonut maan ääret? Ei hän väsy eikä näänny, hänen ymmärryksensä on tutkimaton.

Jes. 41:20

jotta he näkisivät ja tietäisivät, huomaisivat ja myös ymmärtäisivät, että Herran käsi on tämän tehnyt, Israelin Pyhä sen luonut.

Jes. 42:5

Näin sanoo Jumala, Herra, joka on luonut taivaan ja levittänyt sen, joka on tehnyt maan laveuden ja mitä siinä kasvaa, antanut henkäyksensä kansalle, joka siinä on, ja hengen niille, jotka siellä vaeltavat:

Jes. 43:7

kaikki, jotka ovat otetut minun nimiini ja jotka minä olen kunniakseni luonut, jotka minä olen valmistanut ja tehnyt.

Jes. 45:8

Tiukkukaa, te taivaat, ylhäältä, vuotakoot pilvet vanhurskautta. Avautukoon maa ja antakoon hedelmänänsä pelastuksen, versokoon se myös vanhurskautta. Minä, Herra, olen sen luonut.

Jes. 45:12

Minä olen tehnyt maan ja luonut ihmisen maan päälle; minun käteni ovat levittäneet taivaan, minä olen kutsunut koolle kaikki sen joukot.

Jes. 45:18

Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan-hän on Jumala-joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra, eikä toista ole.

Jes. 54:16

Katso, minä olen luonut sepän, joka lietsoo hiilivalkeata ja kuonnuttaa aseen käytäntöönsä; mutta minä olen myös luonut tuhontuottajan hävittämään sen.

Jer. 38:16

Silloin kuningas Sidkia vannoi salaa Jeremialle sanoen: "Niin totta kuin Herra elää, joka on luonut tämän meidän elämämme: minä en sinua surmauta enkä jätä sinua näiden miesten käsiin, jotka etsivät sinun henkeäsi".

Aam. 4:13

Sillä katso: hän on se, joka on tehnyt vuoret ja luonut tuulen, joka ilmoittaa ihmiselle, mikä hänen aivoituksensa on, joka tekee aamuruskon ja pimeyden ja joka kulkee maan kukkulain ylitse-Herra, Jumala Sebaot, on hänen nimensä.

Sak. 12:1

Ennustus, Herran sana Israelista. Näin sanoo Herra, joka on jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä:

Mal. 2:10

Eikö meillä kaikilla ole sama Isä? Eikö sama Jumala ole meitä luonut? Miksi me olemme uskottomat toinen toisellemme ja rikomme isiemme liiton?

Mark. 10:6

Mutta luomakunnan alusta Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi.

Mark. 13:19

Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.

1. Tim. 4:3

ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.

1. Tim. 4:4

Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;

Hepr. 1:2

on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut

Ilm. 4:11

"Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut".

Ilm. 10:6

ja vannoi hänen kauttansa, joka elää aina ja iankaikkisesti, hänen, joka on luonut taivaan ja mitä siinä on, ja maan ja mitä siinä on, ja meren ja mitä siinä on, ettei enää ole oleva aikaa,
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

ViestiKirjoittaja kalamos » 23. Helmi 2015 14:50

Useissa lainaamissasi kohdissa ei alkutekstissä ole sanaa luoda.
Teepä haku uudelleen vaikkapa Bibliasta.

Moni noista jakeista ei myöskään liity Maan luomiseen
eivätkä edes Maan tekemiseen/muovaamiseen.

Eli tuossa ei ollut mitään,
mikä ei pitäisi yhtä sen kanssa, mitä kirjoitin.

Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Sen jälkeen Hän ei ole kohdistanut Maahan mitään toimenpidettä,
mikä Raamatussa ilmaistaisiin verbillä luoda.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re:

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Helmi 2015 18:32

kalamos kirjoitti:Useissa lainaamissasi kohdissa ei alkutekstissä ole sanaa luoda.
Teepä haku uudelleen vaikkapa Bibliasta.

Moni noista jakeista ei myöskään liity Maan luomiseen
eivätkä edes Maan tekemiseen/muovaamiseen.

Eli tuossa ei ollut mitään,
mikä ei pitäisi yhtä sen kanssa, mitä kirjoitin.

Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Sen jälkeen Hän ei ole kohdistanut Maahan mitään toimenpidettä,
mikä Raamatussa ilmaistaisiin verbillä luoda.


Tässä on kaksikymmentäseitsemän Raamatun jaetta Bibliasta (Raamattu haku "luonut"-sanalla) missä puhutaan kuinka kaikki on luotu mitä on olemassa ja Jumala on kaiken tämän luonut mitä on olemassa:


2. Moos. 4:11

Ja Herra sanoi hänelle: kuka on luonut ihmisen suun? Eli kuka on tehnyt mykän taikka kuuron, eli näkevän taikka sokian? Enkö minä Herra (ole niitä tehnyt)?

5. Moos. 32:6

Niinköstä te Herralle maksatte, hullu ja tyhmä kansa? Eikö hän ole sinun Isäs ja sinun Lunastajas, joka sinun luonut ja valmistanut on?

Neh. 9:6

Sinä olet Herra yksinäs, sinä olet luonut taivaat ja taivasten taivaat kaiken heidän sotaväkensä kanssa, maan ja kaikki, mitä sen päällä on, meret ja kaikki, mitä niissä on; ja sinä teet kaikki nämät eläväksi; ja taivaan sotajoukot kumartaen rukoilevat sinua.

Ps. 89:12

Pohjan ja etelän olet sinä luonut: Tabor ja Hermon kiittävät sinun nimeäs.

Sananl. 8:26

Ei hän ollut vielä maata luonut, ja mitä sen päällä on, eikä maan piirin vuoria.

Saarn. 7:14

Ole iloinen hyvinä päivinä, ja ota myös pahakin päivä hyväkses; sillä sen on Jumala luonut toisen kanssa, ettei ihminen tietäisi, mitä tuleva on.

Saarn. 7:29

Ainoastaan, katso, sen minä löysin, että Jumala on luonut ihmisen oikiaksi; mutta he etsivät monta taitoa.

Jes. 27:11

Hänen oksansa pitää murtuman kuivuuden tähden, niin että vaimot niillä valkeata tekevät; sillä se on ymmärtämätöin kansa, sentähden ei myös se, joka heidät tehnyt on, armahda heitä, ja joka heidät luonut on, ei ole heille armollinen.

Jes. 40:26

Nostakaat silmänne korkeuteen ja katsokaat, kuka ne kappaleet luonut on, ja vie edes heidän joukkonsa luvulla? kutsuu ne kaikki nimeltänsä? Hänen varansa ja väkevä voimansa on niin suuri, ettei häneltä mitään puutu.

Jes. 40:28

Etkös tiedä? etkös ole kuullut? Herra ijankaikkinen Jumala, joka maan ääret on luonut, ei väsy eikä näänny; hänen ymmärryksensä on tutkimatoin.

Jes. 41:20

Nähtää, tuta ja ymmärtää ja huomattaa, että Herran käsi on nämät tehnyt, ja Israelin Pyhä on nämät luonut.

Jes. 43:7

Kaikki, jotka minun nimelläni ovat nimitetyt, jotka minä luonut olen, valmistanut ja tehnyt minun kunniakseni.

Jes. 43:15

Minä olen Herra teidän Pyhänne, joka Israelin luonut olen, teidän Kuninkaanne.

Jes. 45:12

Minä olen tehnyt maan, ja luonut ihmisen sen päälle; minä olen se, jonka kädet ovat levittäneet taivaan, ja antanut käskyn kaikelle sen joukolle.

Jes. 45:18

Sillä näin sanoo Herra, joka taivaan luonut on, Jumala, joka maan on valmistanut, ja on sen tehnyt ja vahvistanut sen, ja ei niin sitä tehnyt, että se olis tyhjänä ollut, vaan valmisti sen että siinä asuttaisiin: Minä olen Herra, ja ei kenkään muu.

Jes. 57:19

Minä olen luonut huulten hedelmän: rauhan, rauhan sekä kaukaisille että läheisille, sanoo Herra, ja olen heitä parantanut.

Jer. 10:16

Mutta Jakobin osa ei ole senkaltainen; vaan hän on se, joka kaikki luonut on, ja Israel on hänen perintönsä vitsa: Herra Zebaot on hänen nimensä.

Jer. 51:19

Mutta Jakobin osa ei ole senkaltainen, vaan hän on se, joka kaikki luonut on, (Israel on) hänen perimisensä valtikka: Herra Zebaot on hänen nimensä.

Aam. 4:13

Sillä katso, hän on se, joka on tehnyt vuoret, ja luonut tuulen, ja ilmoittaa ihmiselle, mitä hänen puhuman pitää; hän tekee aamuruskon ja pimeyden; hän käy maan korkeutten päällä; hänen nimensä on Herra Jumala Zebaot.

Mal. 2:10

Eikö meillä kaikilla ole yksi Isä? eikö yksi Jumala meitä luonut ole? Miksi me katsomme ylön toinen toisemme, ja rikomme sen liiton, joka meidän isäimme kanssa tehty oli?

Mark. 10:6

Mutta luomisen alusta on Jumala heidät luonut mieheksi ja vaimoksi.

Mark. 13:19

Sillä niinä aikoina pitää oleman senkaltainen vaiva, jonka kaltaista ei ole ollut luomisen alusta, kuin Jumala luonut on, niin tähän asti, eikä tuleman pidä.

Ef. 3:9

Ja jokaiselle valkeuteen saattaisin, mikä osallisuus siinä salaisuudessa on, joka ijankaikkisesti on salattu ollut Jumalassa, joka kaikki Jesuksen Kristuksen kautta luonut on:

Kol. 3:10

Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.

1. Tim. 4:4

Sillä kaikki, mitä Jumala luonut on, on hyvää, ja ei ole mitään hyljättävää, kuin se kiitoksella nautitaan.

Ilm. 4:11

Herra! sinä olet mahdollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman; sillä sinä olet kaikki luonut, ja sinun tahdostas he ovat, ja luodut ovat.

Ilm. 10:6

Ja vannoi sen kautta, joka elää ijankaikkisesta ijankaikkiseen, joka taivaan luonut oli ja ne, mitkä siinä on, ja maan ja ne, mitkä siinä on, ja meren ja ne, mitkä siinä on, ettei silleen aikaa enempi oleman pidä:
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja systeri » 23. Helmi 2015 20:48

PetriFB kirjoitti:
systeri kirjoitti:Kuuntelin ääniraamattua eilen puolinukuksis ja havahduin tähän kohtaan.

Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Ja mulle tuli mieleen tämä aihe maailman iästä... onko se tosiaan niin tarpeellinen evankeliumia viedessä ,että se pitää ikään kuin korottaa Ristin sanoman edelle?? ...sen vaikutuksen oon taas viime päivinä saanu.


Ei kukaan korota maailman ikää ristin sanoman edelle. Maailmassa on olemassa paljon ihmisiä, jotka uskovat maailman olevan 4,5 miljardia vuotta vanha ja tämä usko tieteeseen estää heitä uskomasta Jeesukseen. Ns. kreationismi maailman iän kautta romuttaa käsityksen 4,5 vuotta vanhasta maailmasta. Kun tämä myytti murtuu, niin heitä voi alkaa kiinnostamaan ristin sanoma.

Raamattu opettaa, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Raamatun opetuksen mukaan usko on Jumalan lahja, jonka ihminen vastaanottaa uskon kautta sen jälkeen kun Jumala on ensin lähestynyt ihmistä evankeliumin kautta.

Evankeliumia Herrasta Jeesuksesta julistetaan jumalattomille ihmisille ja kun ihminen kuulee evankeliumin niin Pyhä Henki näyttää hänelle todeksi synnin, vanhurskauden sekä tuomion. Pyhä Henki näyttää siis ihmiselle syntisyytensä sekä synnin palkan, joka on iankaikkinen kadotus. Tämän seurauksena ihminen ymmärtää olevansa syntinen; tämä on se kuuluisa synnintunto; eli ymmärrys siitä, että on syntiä tehnyt ja on vailla Jumalan kirkkautta. Pyhä Henki näyttää myös ihmiselle Herran Jeesuksen sovitustyön, jossa on syntien anteeksiantamus. Kun ihminen katuu ja tunnustaa syntinsä ja vastaanottaa pelastuksen (parannus), niin silloin hän on pelastunut Jumalan armosta ilman omia tekojansa.

Miten Jumalan Henki toimii kun Hän johdattaa meitä kohtaamaan jumalattomia ihmisiä sekä julistamaan heille evankeliumia, että he pelastuisivat? Raamattu antaa meille siitä selkeän kuvan esimerkiksi apostoli Paavalin toiminnan kautta.

Apt 17:
16 ¶ Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia.
17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja," koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
19 Ja he ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: "Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?
20 Sillä outoja asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat."
21 Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.
22 ¶ Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ‘Tuntemattomalle jumalalle’. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ‘Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.
29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
32 ¶ Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin".
33 Ja niin Paavali lähti heidän keskeltänsä.
34 Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat; niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa.
Paavali keskusteli muun muassa epikurolaisten ja stoalaisten filosofien kanssa. Epikurolainen filosofia uskoi jumalien olemassaoloon. He uskoivat niin jumalien kuin myös ihmisten olevan tehty atomeista. Stoalaiset uskoivat universumin olevan jumala sekä esimerkiksi, että ihmisen järkikin oli osa jumaluutta, ollen näin osa universumin jumaluutta. Paavali puhui myös Ateenalaisille, jotka uskoivat moniin erilaisiin jumaliin ja uskomuksiin.

Miten Pyhä Henki vaikutti ja johdatti Paavalia julistamaan evankeliumia näille ihmisille? Paavali meni ihmisten luokse, eli sinne missä jumalattomat ihmiset ovat. Liian usein uskovat odottavat ja rukoilevat, että jumalattomat ihmiset tulevat uskovien kokoontumisiin. Näinkin voi käydä ja hyvä niin jos joku uskomaton tulee uskovien kokoontumiseen ja pelastuu siellä. Alkuseurakunnan uskovat kuten apostoli Paavali menivät jumalattomien luokse julistamaan evankeliumia. He eivät mainostaneet ja markkinoineet evankeliumia ihmeillä ja merkeillä, vaan he menivät jumalattomien luokse julistamaan evankeliumia ja Jumala vahvisti julistetun sanan siten, että ihmisiä pelastui ja parantui sairauksista kaduilla ja toreilla, jossa heille julistettiin evankeliumia.

Paavali kumosi ateenalaisten opetukset, joiden mukaan jumalat asuivat heidän temppeleissään. Ihmiset veivät temppeliin lahjoja ja uhreja jumalille. Paavali kumosi tämän opetuksen sanomalla, ettei Jumalaa voida palvella siten, että hän tarvitsi jotakin (epäjumalanpalvelijoiden lahjoja jne.)

Paavali kumosi epikurolaisten uskomuksen, että jumalat ja ihmiset ovat tehty atomeista sanomalla, että Jumala on tehnyt maailman ja kaikki mitä siinä on. Paavali kumosi opetuksen pakanallisista epäjumalista, joita ihmiset palvoivat patsaiden muodossa, jotka oli tehty hopeasta, kullasta ja kivestä sanomalla ettemme saa luulla (uskoa) Jumaluuden olevan samankaltainen kulta tai hopea tai kivi.

Paavali kumosi stoalaisten käsitykset jumaluudesta sanomalla ettei Jumala ole sellainen millaiseksi ihmisen inhimillinen järki (ajatus) Hänet kuvailee.

Paavali puhui parannuksenteosta ja Jeesuksesta, joka tulee vanhurskaasti tuomitsemaan ihmiset synnin tekojensa mukaan. Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa paljasti niitä valheita, joihin he uskoivat ja julisti heille totuuden sekä evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Tämän seurauksena osa kuulijoista tuli uskoon. Jopa areiopagin jäsenkin hylkäsi valheet ja tuli uskoon Herraan Jeesukseen.

Raamattu opettaa meille todella yksityiskohtaisen tarkasti millä tavalla Jumala synnyttää uskon ihmisen sydämeen. Jos ihmisen sydämelle ei paljastu ja avaudu synnit siteet ja uskomukset, jotka estävät häntä pelastumasta, niin hän ei kykene vastaanottamaan pelastuksen evankeliumia Herrassa Jeesuksessa. Jumalan sanan totuus paljastaa ihmiselle synnit. Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa taitavasti paljasti valheet, jotka hän kumosi Jumalan sanan totuuden kautta. Tulee muistaa sekin ettei pelkkä synnistä puhuminen tuo pelastusta, vaan synnin paljastaminen sekä evankeliumi Herrasta Jeesuksesta. Pelastuksen pääpaino on evankeliumi Herrasta Jeesuksesta.

2 Kor 10:
4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle
Raamattu opettaa, että Jumala johdattaa meitä siten, että saamme Pyhän Hengen viisauden ja voiman kautta paljastaa valheet (kaikki järjen päätelmät) sekä kumota ne Jumalan sanan totuuden kautta ja julistaa ihmisille pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

Nykyajan ihmisistä suuri osa uskoo evoluutioteoriaan. Miten Jumala johdattaa Herran Jeesuksen opetuslapsia evankelioimaan niitä ihmisiä jotka uskovat evoluutioon? Samalla tavalla kuin apostoli Paavali julisti Ateenassa evankeliumia ihmisille, jotka uskoivat ihmisviisauteen.

Tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulee kertoa evoluutiossa olevat valheet ja ristiriidat sekä kertoa heille pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Evoluutioteorian valheiden paljastaminen ei pelasta ketään, mutta voi romuttaa ihmisen uskon evoluutioon. Silloin kun hänen maailmankuvansa romahtaa ja hän huomaa sen olevan valhetta (syntiä), niin hän voi vastaanottaa pelastuksen evankeliumin uskomalla Herraan Jeesukseen.


No tietylle ryhmälle (mm evoluutioon uskoville) pitää tottakai valaista asiat ja voi niistä keskustella uskovien kanssakin.Mutta miksi mulle tuli taas niin hämärä olo...jotensakkin niin ,että et oo oikea uskova jos et usko, että maailma luotiin kuudessa päivässä.Minä voin uskoa kyllä että maailma luotiin kuudessa päivässä ,mutta yhtä hyvin voisin epäillä että Jumalan päivä on voinut olla kuitenkin eri kuin ihmisen päivä sen jälkeen kun ihminen lankesi syntiin.Ei se mun uskoa Jeesuksen ristinkuolemaan muuttaisi mitenkään.Mutta koska en oo ihan niin syvällinen pohdiskelija varsinkaan asioissa joista en paljon ymmärrä tai jaksa niihin paneutua niin uskon yksinkertaisesti ilman suurempia miettimisiä.
systeri
 

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Helmi 2015 22:52

Joillakin ihmisillä on perin ahdasmielisiä käsityksiä tällaisista asioista. Tulet törmäämään moneen uskovaan, joka epäilee pelastustasi, jos et usko kaikessa samoin kuin he. En kuitenkaan usko että kukaan tällä foorumille kehtaisi mennä niin pitkälle.

Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä siitä, millaiset mielipiteet menevät "hyväksyttävän tulkinnallisen vaihtelun" piiriin, vai alkaako harhaoppi suoraan siitä mihin "virallinen tulkinta" loppuu. Ehkä aloitan aiheesta keskustelun.
JHK
 

Re: Gallup maailman iästä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Helmi 2015 14:17

2 Moos 20:
1 ¶ Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8 Muista pyhittää lepopäivä.
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 ¶ Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 Älä tapa.
14 Älä tee huorin.
15 Älä varasta.
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Jumalan Kymmenen Käskyä ovat Käskyt, jotka Hän Itse omalla sormellaan kirjoitti kivitauluun, kaikki muut käskynsä Jumala antoi ihmisten kirjata ylös. Tämä tarkoittaa sitä, että Kymmenen Käskyä ovat todella tärkeitä Käskyjä, sillä ne ovat jokaisen liiton perusta sekä Iankaikkiset Käskyt. Neljä ensimmäistä Käskyä kertovat kuinka ihmisen tulisi käytännössä uskoa ja rakastaa Jumalaa. Kuusi viimeistä Käskyä kertovat kuinka ihmisen tulisi kunnioittaa ja rakastaa lähimmäistään.

Otan tarkasteluun seuraavan kohdan:

2 Moos 20:
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Kymmenessä Käskyssä Jumala sanoo, että ihmisen tulee tehdä työtä kuusi päivää ja levätä seitsemäs päivä, koska Jumala loi taivaat ja maan kuutena päivänä ja seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi. Jumala sanoo itse, että Hän loi taivaat ja maan kuudessa päivässä sekä seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi. Jumala asetti seitsenpäiväisen viikon luomistyön perusteella.

Koska luomisen aika kerrotaan Kymmenessä Käskyssä, niin se tarkoittaa sitä, että sillä on todella tärkeä merkitys ja siksi se on myös todella selvästi kerrottu Kymmenessä Käskyssä. Ei tämä asia ole tietenkään mikään pelastuskysymys, mutta tärkeä se on. Jumala haluaa että ymmärtäisimme sen kuinka luominen tapahtui kuudessa päivässä, siksi Hän kirjoitutti sen selvästi Kymmeneen Käskyyn.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa

cron