Kahdenlaiset uskovat

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Helmi 2015 11:45

*
Anteeksi, nyt vaivaa se juttu. Minä tapasin sairaanhoitajan joka on uskova. Huomasin kun törmäykset tuli vasta keskustellessamme. Hänen järki esti häntä uskomasta vaikka hän on uskova. :shock: Jumala näytti minulle asioita joista en tiennyt etukäteen ja sain nähdä omin silmin ilman järkeäni. :wtf: Olin hämilläni ja ihmeissäni kun silloin sain nähdä omin silmin asioita. :wtf: :shock: On asioita mikä jää mietityttämään oliko Jumalasta vai saatanasta mutta vaikeampi löytää uskovan joka osaisi vastata koska järki näyttää enemmän olla esillä ~ estääkseen näkemästä kaiken mitä Jumala voi tehdä. :shock: :?

Sairaanhoitaja taas käyttää järkeä ja selittelee asioita mikä estää Jumalan toimimasta. En halua tällä kirjoituksella loukata ketään ja nyt vasta minua jää vaivaamaan juttu, sairaanhoitajan jälkeen. Mietin juuri nyt onko meitä kahdenlaisia uskovia; toiset ilman järkeä vaeltavat uskomalla Jumalaan ja toiset taas käyttävät järkeä vaeltaessaan, niin Jumala ei voi toimia enää heidän järjen takia.

5 Moos. 29:28 Salatut asiat kuuluvat Herralle, meidän Jumalallemme, mutta ne, jotka on ilmoitettu, kuuluvat ikuisesti meille ja meidän lapsillemme, että me toimisimme kaikkien tämän lain sanojen mukaan." RK

Kysymykseen kuuluu onko meitä kahdenlaisia uskovia...? :roll: :?:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Helmi 2015 11:50

*
Kaikki yliluonnolliset asiat pitää koetella Jumalan Sanalla omaksi turvaksi mutta joskus en vain löytänyt Raamatusta vastauksen oliko Jumalasta vai saatanasta siksi etsin uskovan joka osaisi vastata mutta järki taas oli esillä... Pitää vain odottaa kunnes Raamattuun pohjautuva vastaus tulee...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Helmi 2015 11:53

*
Mietin mikä on vialla kun järki tuntuu nousevan päähän. Johtuuko että käyttää paljon aikaa tutkimuksiin ja tieteellisten juttujen lukemisiin? :roll: :?: Anteeksi tällainen juttu.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 15. Helmi 2015 12:55

Kyllä tuossa on hieman perää, mitä kirjoitit. Jumala on antanut meille järjen ja voimme käyttää sitä hyvään tai pahaan.
Joskus myös uskovat käyttävät järkeä väärin ja luottavat enempi siihen kuin että antaisivat Jumalan johdattaa ja avata asioita.
Kyllä se ihmisen järki ja lihanmielisyydestä nousseet ajatukset selitellä asioita itse nousevat joskus sitä vastaan, että voisi vain uskoa.

Sitä järkeä ei kuitenkaan pidä laittaa kokonaan pois. Kyllä meidän on vähän tutkittava asioita itsekin, muuten voi tehdä
tyhmiä asioita tai vääriä valintoja. On ihan hyvä kysyä asioita myös muilta uskovilta, jos ei itse ymmärrä.
Tirlittan
 

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja JHK » 15. Helmi 2015 15:59

Olen täysin toista mieltä tässä asiassa. Minusta eteenkin karismaattisissa piireissä törmää valtavaan älyn halveksimiseen, mikä on selkeästi paha asia. Me kaikki käytämme jatkuvasti järkeämme asioita punnitessa, myös ne, jotka sanvoat etteivät sitä käytä. Minusta on parempi kouluttaa mielensä ajattelemaan loogisesti ja kurinalaisesti, kuin tieten tahtoen pitää sitä kehittymättömässä tilassa. Jumalan johdatus liittyy enemmän hengellisyyteen ja sen mahdolliseen puutteeseen. Järjen halveksiminen ei hyödytä mitään jos et ole hengellinen. Jos olet hengellinen, ei haittaa vaikka olisit myös järkevä. On vallan toinen asia, jos ajattelee olevansa niin fiksu, että tietää itse asiat - sitä virhettä löytää jok'ikiseltä ÄO:n tasolta.
JHK
 

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Helmi 2015 16:14

vaisuliini kirjoitti:*
Mietin mikä on vialla kun järki tuntuu nousevan päähän. Johtuuko että käyttää paljon aikaa tutkimuksiin ja tieteellisten juttujen lukemisiin? :roll: :?: Anteeksi tällainen juttu.


Voisitko antaa esimerkin tästä kun järki tuntuu nousevan päähän?

Koska maailma on Jumalan luoma ja Raamattu on Jumalan ilmoitus niin siksi on "järkevää" tulkita todellisuus ja kaikki mitä siinä on Jumalan sanan ilmoituksen kautta. Kun "järki" todellisuudessa nousee päähän niin se tarkoittaa puhtaimmillaan sitä että Jumalan sana nousee päähän ja ihminen katsoo todellisuutta Jumalan sanan valossa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Helmi 2015 16:47

*
Ok joo.... Haluaisin kysyä Tirlittan onko järki sama asia kuin ihmisviisaus? En itse tiedä onko järki ja ihmisviisaus sama asia :oops: mutta Raamatun mukaan ihmisviisaudella ei voi oppia tuntemaan Jumalaa koska se on inhimillinen eikä sillä ole mitään tekemistä Jumalan tuntemisen kanssa. Raamattu puhuu eniten ymmärryksestä ja siitä että Jumala avaa ymmärryksen käsittääkseen kaiken.

1Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

JHK minä en ole karismaattinen ja olen sellainen jonka jalat ovat lujasti maassa kiinni. En ole myös ylihengellinen. Tuli mieleen mitä Raamattu sanoo. Raamatun mukaan 'onttopäinen' voi viisastua eli jos pää on täynnä järjellisiä asioita, se estää Jumalaa toimimasta mitään. Jos pää on ihan tyhjä niin Jumala voi näyttää salaisia asioita toimimalla kans. Minulla on tällainen käsitys mutta saatan itse olla väärässä.

Job 11:12 Onttopäinen mies voi viisastua ja villiaasin varsa ihmistyä.

Toni en osaa selittää omin sanoin mutta se järki mietityttää onko sama asia kuin inhimillinen ihmisviisaus. Raamattu ei sano mitään järjestä vaan ymmärryksestä jonka Jumala yksin avaa käsittääkseen sen / kaiken.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Helmi 2015 17:27

Järki ja ihmisviisaus eivät ole sama asia. Järki tarkoittaa ihmisen ajattelua/mieltä. Ilman järkeä ei ole ajattelua eikä mieltä. Ihmisviisaus tarkoittaa sitten ihmisten keksimiä asioita. Järkeä käytetään ajatteluun ja ajattelua voi sitten olla monenlaista - tyhmää ja viisasta. Kun Jumalan sana on kaiken ajattelun perustana niin silloin ajattelu on "järkevää" koska se vastaa todellisuutta. Kun ajattelun perustana on inhimillinen ihmisviisaus niin ajattelu on "tyhmää" koska se ei silloin vastaa todellisuutta vaan perustuu valheeseen.

1.Kor.3:18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";
3:20 ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi."


Tämän maailman "ihmisviisaus" on hullutusta Jumalan silmissä. Se että sana kehoittaa tässä tulemaan tyhmäksi tarkoittaa sitä että ihminen luopuu tämän maailman viisaudesta ja alkaa ajattelemaan Jumalan sanan mukaan jota tämä maailma pitää tyhmyytenä. Todellisuudessa ihminen ei siis tule tyhmäksi kun luopuu tämän maailman viisaudesta (todellisesta tyhmyydestä) vaan viisaaksi koska silloin hän perustaa ajattelunsa totuuteen (Jumalan sanaan).

Room.12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Helmi 2015 17:41

*
Ok, asia selvä. Minä äsken käytin hakusanan 'järki' koivuniemen raamatun kanssa.

http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila ... &kirjat=kr
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kahdenlaiset uskovat

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Helmi 2015 17:45

Tätähän piti oikein miettiä :) Järki on annettu ihmiselle ja sitä tulee käyttääkkin, mutta kaikkia Jumalan maailmoissa tapahtuvia asioita ei voi järjellä käsittää...ne ovat ihmeitä :)
systeri
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa

cron