Interseksuaalisuus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Interseksuaalisuus

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 16. Helmi 2011 14:01

Katsoin dokumentin interseksuaalisuudesta.

Interseksuaali on siis henkilö, jolla on yksi y-kromosoni ja 2 tai enemmän x-kromosomeja. (Naisen sukupuolen määräämät kromosomit on xx ja miehen xy.) Eli interseksuaali voi olla xxy tai xxxy jne. Näille ihmisille muodostuu usein useamman x-kromosomin vaikutuksesta rinnat ja muita naisellisia piirteitä. Silti heillä voi olla kahdet sukupuolielimet. Nämä ihmiset kasvatetaan usein lapsena jompaan kumpaan sukupuoleen. Vanhemmat siis päättävät, onko lapsi tyttö vai poika.

"Mieheksi ja naiseksi Hän heidät loi", sanotaan Raamatussa. Koin dokumenttia seuratessani sääliä näitä ihmisiä kohtaan, jotka eivät olleet voineet valita omaa poikkeavuuttaan. On eri asia sairastaa jotain kehitysvammaisuutta (kuten down-syndrooma), jolloin lapsella on selkeä sukupuoli.

Onko tästä viittauksia Raamatussa?
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Interseksuaalisuus

ViestiKirjoittaja inka » 16. Helmi 2011 15:01

Mulla ei oo tähän vastausta, mutta itse oon pohtinut samaa aisaa. Että tällaisia "epämuodostumia" nykyisin tapahtuu johtuu tietysti syntiinlankeemuksesta, minkä kaikki tiedämme, eikä Jumala tietenkään alunperin ole luonut interseksuaalisuutta, vaan miheksi ja naiseksi kuten Raamattu sanoo. Mutta mitenköhän kyseisesten henkilöiden tapauksissa tulisi sitten toimia? Eli voivatko vanhemmat päättää kasvatetaanko tällainen ihminen tytöksi vai pojaksi?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Interseksuaalisuus

ViestiKirjoittaja JHK » 16. Helmi 2011 15:33

Tällaisia ihmisiä on aikoinaan lapsina "korjailtu" leikkausten kautta, vanhemmat ovat valinneet kumpi, ja joutuneet toteamaan erehtyneensä. Uskon ettei vanhempien tule yrittää tehdä lapsesta kumpaakaan, eiköhän se selviä hänelle itselleen kumpi hän hallitsevasti on. Mahdollista kirurgiaa voi harkita siinä vaiheessa kun henkilö on aikuinen ja tietää kumpaa sukupuolta edustaa. En osaa sanoa, tulisiko tällainen ihminen jättää fyysisesti sellaiseksi kuin on syntynyt, vai kannattaako "korjaus" tehdä jossain elämän vaiheessa.
JHK
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa