Maailman ikä - mitä väliä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Tammi 2015 18:00

Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja kalamos » 25. Tammi 2015 09:34

Maailmankaikkeuden iällä ei sinänsä ole ihmiselle mitään merkitystä.
Ja niin Raamattu ei sitä meille kerrokaan.

Mutta kaikki se, mitä meille kerrotaan esimerkiksi Raamatun ensimmäisissä jakeissa,
on ratkaisevan tärkeää ymmärtää ja ottaa vastaan aivan niinkuin on kirjoitettu.

(Gen 1:1) Mooses kirjoitti:Alussa loi Jumala taivaat ja maan.


Raamatun ensimmäisen virkkeen jälkeen
taivaiden ja maan luomisesta
ei Genesiksen ensimmäisessä luvussa puhuta mitään.
Ne siis luotiin alussa - ei esimerkiksi kuutena päivänä.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja paa » 25. Tammi 2015 15:53

Mitähän oli ennen alkua. Jumalahan on ollut aina olemassa, ennen alkuakin.
Tai ehkä alku, josta Raamattu puhuu, on vain ihmisen ja tämän maanpäällisen elämän alku.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

ALKU

ViestiKirjoittaja kalamos » 25. Tammi 2015 20:23

ALKU

Raamatun ensimmäinen sana Alussa
tarkoittaa muutakin kuin ajan alkupäätä.
Se paljastaa koko sen projektin Pään,
joka alkoi luomisella

(Kol 1:16-17) Paavali kirjoitti:Kaikki on luotu Hänen kauttansa ja Häneen,
ja Hän on ennen kaikkia,
ja Hänessä pysyy kaikki voimassa


Ja juuri tuolla perusteella Jeesus esittelee Itsensä
Uuden Testamentin sivuillakin sanalla Alku.

(Ilm 22:13-16) Jeesuksen sanat, jotka Johannes kirjoitti:Näin sanoo AAMEN … ALKU ...
MINÄ OLEN α ja Ω,
Ensimmäinen ja Viimeinen,
Alku ja Loppu …

Minä, Jeesus
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 25. Tammi 2015 21:43

Eli alussa loi Jumala taivaat ja maan voisi kuulua myös näin: Jeesuksessa loi Jumala taivaat ja maan.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja JHK » 25. Tammi 2015 21:54

Siten VT:n ensimmäinen sana olisi viittaus Jeesukseen. En tosin tiedä kannattaako samaa tulkintaa soveltaa Joh 1:ssä.
JHK
 

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 25. Tammi 2015 22:41

Kalamos, olen lukenut sinun kirjoituksiasi maailman luomisesta, ja ne kuulostavat sekavilta ja
osin mielikuvituksellisilta höpinöiltä, joilla ei ole Raamatun Sanan ilmoitusta tueksi.
Voin toki itse erehtyä, mutta minusta sinun kirjoituksissasi ihan kaikki ei pidä paikkaansa, jos olen oikein ne ymmärtänyt.

Sinä ilmeisesti uskot aukkoteoriaan tai ainakin linkkiesi takana kirjoituksesi muistuttaa sitä hyvin paljon?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aukkojen_kreationismi

Tällä aukkoteorialla tarkoitetaan sitä, että Raamatussa on muka joku suuri aukko 1. Moos 1:1 ja seuraavien jakeiden välissä.
Jumala olisi luonut täysin asuttavan maapallon eläimineen ja sitten se tuli tyhjäksi ja autioksi, koskapa paholainen tuhosi sen. Ja sitten Jumala "saneerasi"
maapallon uudelleen asuttavaan kuntoon.

Minä en ainakaan ole löytänyt Raamatusta tukea näille uskomuksille, että Jumala olisi luonut maailman kahteen kertaan.
Minusta on myös aika hurjaa laittaa jakeiden väliin kokonaisia ajanjaksoja, jolloin maapallolla olisi tapahtunut jotain kummallista. Jos näin olisi, niin
Raamatusta pitäisi löytyä selkeä selitys tällaiselle. Minusta koko aukkoteoria on vain yksi ihmisen kehittelemä kompromissi Raamatun ja tieteen välille, valheen ja totuuden välille.

Tämän teorian tueksi on otettu jae "maa oli autio ja tyhjä" kun se alkutekstissä kuuluukin niin, että "maa tuli autioksi ja tyhjäksi".
Se, että alkuteksi kuuluu hieman eri tavalla, ei tarkoita sitä, että siellä välissä on ollut jotakin, mitä koitetaan selittää mielikuvituksen ja tieteen sekoituksella.
Minusta se "tuli autioksi ja tyhjäksi" tarkoittaa ihan yksinkertaisesti sitä, että kun Jumala loi maapallon ja taivaan, niin Jumala loi elotonta materiaa ja teki siitä tän telluksen, jolloin maasta tuli ensin tyhjä ja autio, koskapa Jumala ei luoda pläjäyttänyt kaikkea kerralla, vaan siinä järjestyksessä, kuin Mooseksen eka luku kertoo.
Sen takia se tuli autioksi ja tyhjäksi eikä siksi, että siellä olisikin ollut ties kuinka pitkä ajanjakso eri tapahtumineen ja suuri tuho.

Ja sen jälkeen, kun Jumala loi elotonta materiaa ja tämän pallukan, Jumala loi tuolle materialle järjestyksen, loi auringon ja kuun ja tähdet, eli muovasi sitä materiaa ja laittoi sen toimimaan
tarkasti suunnitellulla tavalla, jonka seurauksena tuli ensimmäinen päivä. Ja sen jälkeen, kun elämän mahdollisuus maapallolla oli tehty, mukaanlukien vesien erotus ja rajaus, niin Jumala alkoi luoda elämää. Kasvit, eläimet ja sitten ihmisen.
Ilman tuon elottoman materian ja sen järjestyksen ja toimivuuden muovaamista ei maapallolla ole edes voinut olla aikaisemmin elämää.
Aurinkoakaan ei oltu vielä tehty. Jos Jumala olisi luonut aiemmin auringon ja se olisi räjähtänyt jo kertaalleen pois, joka olisi tuhonnut elämän maapallolta, niin kai siitä olisi joku kertomus Raamatussa. Mutta kun ei ole, en ainakaan ole löytänyt, niin silloin kyseessä on oltava mielikuvituksellinen tarina.
Raamatun luomiskertomus on siis tarkka ja looginen, täysin suunniteltu ja myös hyvin Raamatussa selitetty ilman mitään aukkoja välissä.

Kalamoksen kirjoitukset kuulostavat tällaiselta, mutta minä en ainakaan usko niitä, jos Raamatusta ei löydy parempaa selitystä, kuin parin jakeen välinen olematon tyhjiö ja sen täyttäminen kummallisilta kuulostavilla tarinoilla ja niiden tueksi muutama muu jae.
Ja onhan silläkin väliä, että paljon ihmisiä ei usko Jumalaan sen takia, että tieteen avulla on valehdeltu kaikenlaista ja niitä "miljardeja" vuosia ja sitten Raamattua vain pidetään satukirjana. Kompromissien ja aukkoteorioiden tekeminen ei auta mitään, vaan aiheuttaa minun mielestä vaan entistä enemmän sekavuutta näihin asioihin.
Että kai sillä maapallon iälläkin on väliä.
Tirlittan
 

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja Lily » 25. Tammi 2015 23:10

Oho, Aapeli Saarisalo on aukkoteorian kannattaja :O
Lily
 

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Tammi 2015 00:08

Tirlittan kirjoitti:Kalamos, olen lukenut sinun kirjoituksiasi maailman luomisesta, ja ne kuulostavat sekavilta ja
osin mielikuvituksellisilta höpinöiltä, joilla ei ole Raamatun Sanan ilmoitusta tueksi.
Voin toki itse erehtyä, mutta minusta sinun kirjoituksissasi ihan kaikki ei pidä paikkaansa, jos olen oikein ne ymmärtänyt.

Sinä ilmeisesti uskot aukkoteoriaan tai ainakin linkkiesi takana kirjoituksesi muistuttaa sitä hyvin paljon?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aukkojen_kreationismi

Tällä aukkoteorialla tarkoitetaan sitä, että Raamatussa on muka joku suuri aukko 1. Moos 1:1 ja seuraavien jakeiden välissä.
Jumala olisi luonut täysin asuttavan maapallon eläimineen ja sitten se tuli tyhjäksi ja autioksi, koskapa paholainen tuhosi sen. Ja sitten Jumala "saneerasi"
maapallon uudelleen asuttavaan kuntoon.

Minä en ainakaan ole löytänyt Raamatusta tukea näille uskomuksille, että Jumala olisi luonut maailman kahteen kertaan.
Minusta on myös aika hurjaa laittaa jakeiden väliin kokonaisia ajanjaksoja, jolloin maapallolla olisi tapahtunut jotain kummallista. Jos näin olisi, niin
Raamatusta pitäisi löytyä selkeä selitys tällaiselle. Minusta koko aukkoteoria on vain yksi ihmisen kehittelemä kompromissi Raamatun ja tieteen välille, valheen ja totuuden välille.

Tämän teorian tueksi on otettu jae "maa oli autio ja tyhjä" kun se alkutekstissä kuuluukin niin, että "maa tuli autioksi ja tyhjäksi".
Se, että alkuteksi kuuluu hieman eri tavalla, ei tarkoita sitä, että siellä välissä on ollut jotakin, mitä koitetaan selittää mielikuvituksen ja tieteen sekoituksella.
Minusta se "tuli autioksi ja tyhjäksi" tarkoittaa ihan yksinkertaisesti sitä, että kun Jumala loi maapallon ja taivaan, niin Jumala loi elotonta materiaa ja teki siitä tän telluksen, jolloin maasta tuli ensin tyhjä ja autio, koskapa Jumala ei luoda pläjäyttänyt kaikkea kerralla, vaan siinä järjestyksessä, kuin Mooseksen eka luku kertoo.
Sen takia se tuli autioksi ja tyhjäksi eikä siksi, että siellä olisikin ollut ties kuinka pitkä ajanjakso eri tapahtumineen ja suuri tuho.

Ja sen jälkeen, kun Jumala loi elotonta materiaa ja tämän pallukan, Jumala loi tuolle materialle järjestyksen, loi auringon ja kuun ja tähdet, eli muovasi sitä materiaa ja laittoi sen toimimaan
tarkasti suunnitellulla tavalla, jonka seurauksena tuli ensimmäinen päivä. Ja sen jälkeen, kun elämän mahdollisuus maapallolla oli tehty, mukaanlukien vesien erotus ja rajaus, niin Jumala alkoi luoda elämää. Kasvit, eläimet ja sitten ihmisen.
Ilman tuon elottoman materian ja sen järjestyksen ja toimivuuden muovaamista ei maapallolla ole edes voinut olla aikaisemmin elämää.
Aurinkoakaan ei oltu vielä tehty. Jos Jumala olisi luonut aiemmin auringon ja se olisi räjähtänyt jo kertaalleen pois, joka olisi tuhonnut elämän maapallolta, niin kai siitä olisi joku kertomus Raamatussa. Mutta kun ei ole, en ainakaan ole löytänyt, niin silloin kyseessä on oltava mielikuvituksellinen tarina.
Raamatun luomiskertomus on siis tarkka ja looginen, täysin suunniteltu ja myös hyvin Raamatussa selitetty ilman mitään aukkoja välissä.

Kalamoksen kirjoitukset kuulostavat tällaiselta, mutta minä en ainakaan usko niitä, jos Raamatusta ei löydy parempaa selitystä, kuin parin jakeen välinen olematon tyhjiö ja sen täyttäminen kummallisilta kuulostavilla tarinoilla ja niiden tueksi muutama muu jae.
Ja onhan silläkin väliä, että paljon ihmisiä ei usko Jumalaan sen takia, että tieteen avulla on valehdeltu kaikenlaista ja niitä "miljardeja" vuosia ja sitten Raamattua vain pidetään satukirjana. Kompromissien ja aukkoteorioiden tekeminen ei auta mitään, vaan aiheuttaa minun mielestä vaan entistä enemmän sekavuutta näihin asioihin.
Että kai sillä maapallon iälläkin on väliä.


En usko minäkään tuohon aukkoteoriaan.


2. Moos. 20:

11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

.....................................

11. Sillä kuutena päivänä on Herra, taivaan ja maan ja meren tehnyt, ja kaikki mitä niissä ovat, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä. Sentähden siunasi Herra sabbatin päivän, ja pyhitti sen. Biblia.


Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Maailman ikä - mitä väliä?

ViestiKirjoittaja JHK » 26. Tammi 2015 00:18

Tulkinta ajallisesta aukosta ei minusta ole tekstissä kovin todennäköinen asia, joskin teksti sallii sellaisen tulkinnan. Toinen asia, jota voi pohtia, on sana "alussa". Minkä alussa? Maailmankaikkeuden, vaiko maapallon? Tulkinnanvaraista. Jos luomiskertomus luetaan tiukan kirjaimellisesti, maan yläpuolella pitäisi olla kaartuva kansi, jonka yläpuolella on vettä. Tämä on tulkittu milloin ilmakehäksi, milloin eräänlaiseksi kosteuskerrokseksi. Maailmankuvamme vaikuttaa siihen, mitä me luomiskertomuksessa näemme. Kristityt filosofit Athenagoras ja Theofilus torjuivat jo antiikissa tunnetun ajatuksen pallon muotoisesta maasta, koska pyhät kirjoitukset selvästi kuvasivat litteää maata. Samaan tapaan kuin keskiajalla kirkko vastusti heliosentristä mallia (planeetat kiertävät aurinkoa), koska tiukan fundamentalistinen luenta raamatusta sopi paremmin geosentriseen malliin (aurinko kiertää maata).

Minua kiinnostaisi kovasti tietää se, miten Mooses sai ilmestyksen luomisesta. Näkikö hän näyn, jossa tämä kaikki tapahtui, kertoiko Jumala hänelle tapahtumien kulun, josta Mooses sitten muotoili oman kuuvauksensa, vai saneliko Jumala Moosekselle Genesis 1:n? Tämä sen tähden että sillä olisi merkitystä tulkinnan kannalta.

Joitakin kiinnostavia kysymyksiä:

Alkoiko koko maailmankaikkeus Genesis 1:llä, vai oliko se olemassa jo sitä ennen?

Kun Jumala loi "valot taivaanvahvuuteen", auringon, kuun ja tähdet, niin loiko Hän silloin auringot myös muihin aurinkokuntiin, vain toiko Jumala jo olemassaolevien aurinkokuntien valon tänne? (koska niin kaukaa niiden valolta menisi miljardeja vuosia tavoittaa meidät).

Onko muissa aurinkokunnissa elämää?

6. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä".
7. Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin.
8. Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, toinen päivä.
9. Ja Jumala sanoi: "Kokoontukoot vedet, jotka ovat taivaan alla, yhteen paikkaan, niin että kuiva tulee näkyviin". Ja tapahtui niin.
10. Ja Jumala kutsui kuivan maaksi, ja paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän kutsui mereksi. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
11. Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on". Ja tapahtui niin:
12. maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
13. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kolmas päivä.
14. Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,
15. ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle". Ja tapahtui niin:
16. Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
17. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle


Minä olen taipuvainen ajattelemaan että Jumala näytti Moosekselle näyn, jonka Mooses sitten kirjoitti muistiin - siten nykyiseen kosmologiaan huonosti sopivat ajatukset olisivat osa raamatun inhimillistä puolta. Kertomuksen ydin ja pääpointit taas Jumalalta. Taivaanvahvuus, joka erottaa vedet vesistä, ja jossa aurinko, kuu ja tähdet ovat, ei vastaa todellisuutta.
JHK
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa