7 täydellisyyden luku

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Tammi 2015 01:29

paa kirjoitti:Miksi numero 6 on ihmisen luku? Tai siis mistä on keksitty että niin on?


Kiitos kysymyksestäsi Paa, Jumalan siunausta sinulle ja kaikille läheisillesi myös.

Olavi Peltola osaa minusta tosi hyvin kertoa näistä Jumalan säätämistä eri luvuista mitä ne tarkoittavat:

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/ut/ut5a.html

"4. LUKUJEN SANOMAA

Jumalan Henki on käyttänyt jo VT:n profetetakirjoissa sanoman havainnollistajana lukuja. Jumala on myös antanut ihmisille määräajat ja rajat (Apt 17:26, vrt. Jes 40:12,26). Ilmestyskirjakin sisältää runsaasti vertauskuvallisia lukuja.

Luku kolme viittaa Jumalaan, joka on, joka oli ja joka on tuleva. Hän on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän on Pyhä Henki, hän on Jeesus Kristus (Ilm 1:4,8). Hän on yksi (5 Moos 6:4) ja hän on kolme, jota ylistetään kolminkertaisena pyhänä (Ilm 4:8). Kolme kuvaa kaiken kattavaa, täydellistä kokonaisuutta. Pyhäkkö, jossa Jumala on läsnä, muodostuu kolmesta osasta: esipiha, pyhä ja kaikkein pyhin. Kolme on pyhän Kolminaisuuden luku. Uskontunnustuksessa toteamme, että Jeesus on kärsinyt, on ylösnoussut ja on hallitsijana tuleva. Jumala on luonut olevaisuuden, johon kuuluu taivas, maa ja meri (Ilm 14:7; 2 Moos 20:11). Lopun ajassa pahuus jäljittelee kaikessa Jumalaa. Niin kohtaamme Ilmestyskirjassa demonisuuden kolmiyhteisyyden: lohikäärme, saatana, joka jäljittelee Jumalaa, antikristus-peto, joka jäljittelee Kristusta ja väärä profeetta, joka jäljittelee Pyhää Henkeä.

Luku neljä on luodun maailman luku. Maata kuvaa neljä ilmansuuntaa, neljä kulmaa ja äärtä, joista puhaltaa neljä tuulta (Ilm 7:1; 20:8, vrt. Hes 7:2; 1 Aik 9:24). Valtaistuinta ympäröi neljä olentoa (Ilm 4:6; 5:6; 6:1; 19:4). He edustavat koko luomakuntaa. Ihmiskunta jakautuu neljän perusteen (heimo, kieli, kansa, maa) mukaan eri ryhmiin (5:9; 7:9; 11:9). Luonnossa on neljä "luokkaa": taivas, maa, meri ja virrat (8:7-12). Taivaasta laskeutuva uusi Jerusalemkin kuvataan neliön muotoisena (21:16). Siinä toteutuu täydellisenä Jumalan luoma maailma.

Luku kuusi on ihmisen luku. Ihminen luotiin kuudentena päivänä. Kuusi päivää viikossa on ihmisen työaika. Kuusi on myös käytössä silloin, kun puhutaan Jumalan vastustamisesta. Babylon mainitaan kuusi kertaa, lohikäärme kaksi kertaa kuusi eli 12 kertaa, peto 36 kertaa. Kuusi on myös Jumalan täydellisyyden luvun seitsemän vastakohta. Siksi pedon luku on ihmisen luku kolminkertaisena 666 (Ilm 13:10). Heprean ja kreikan kielissä kirjaimilla on myös numeroarvo. Tällöin esimerkiksi keisari Nero hepreaksi kirjoitettuna on 666 ja Tiitus kreikaksi 666.

Luku seitsemän on erityisellä tavalla pyhä luku. Se on täydellisyyden ja pyhän täyteyden luku. Se kuvaa myös Jumalan ja hänen luomistyönsä välistä yhteyttä (3 = Jumala ja 4 = luomakunta). Temppelin pyhässä oli seitsenhaarainen lamppu, menora, ainoana valonlähteenä. Seitsemän kultajalkaista lamppua kuvaavat kristillisen seurakunnan pyhyyttä (Ilm 1:12,20). Luomistyö tapahtui seitsemässä päivässä ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä. Jumalan luomistyö oli täydellistä, "kaikki oli hyvää" (1 Moos 1:31-2:2).

Ilmestyskirjan voi nähdä rakentuvan seitsen luvun varaan. Luku esiintyy kirjassa yli 50 kertaa. Seitsemän seurakuntaa, jotka edustavat koko kristikuntaa ja seitsemän henkeä, pyhä täyteys, Pyhä Henki (Ilm 1:4). Seitsemällä kuvataan Jumalan täydellistä toimintaa: seitsemän kultajalkaista lamppua (1:12), tähteä (1:16), sinettiä (5:1), sarvea ja silmää (5:6), enkeliä ja torvea (8:2), ukkosta jylisevää ääntä (10:3), viimeistä vitsausta (15:1), enkeliä ja kultaista maljaa (15:7). Seitsemällä kuvataan myös saatanan jäljittelyä ja valtaa ihmiseen: lohikäärmeellä oli seitsemän päätä (12:3), samoin merestä nousseella pedolla (13:1) ja helakanpunaisella pedolla (17:3). Peto itse on yksi seitsemästä kuninkaasta (17:9,11). Puolet seitsemästä merkitsee täyttymättömyyttä ja romahdusta. Siksi antikristus kukistuu valtansa huipulta hallittuaan puoliväliin seitsemän vuotta (Ilm 13:5, vrt. Dan 7:25, 12:7).

Luku kymmenen on maailman täydellistymisen luku. Se saadaan kun lasketan yhteen luomakunnan luku 4 ja ihmisen luku 6. Egyptin vitsauksia oli kymmenen. Jumala antoi kymmenen käskyä näin ilmaisten ihmisille tahtonsa täyttymisen. Juutalaisten arvokkain paikka, temppelin kaikkein pyhin, oli kooltaan kaksi kertaa kymmenen kyynärää (1 Kun 6:20). Myös pahuuden vallan täyttymystä kuvataan samalla luvulla. Jumalaa vastustavan vallan päämiehellä, lohikäärmeellä oli kymmenen sarvea (Ilm 12:3), samoin merestä nousevalla pedolla (13:1)) ja porttoa kantavalla pedolla (17:3,12). Seurakunnan oli kärsittävä vainoa tietyn mitan, kymmenen päivän täyttymiseen asti (2:10).

Luku kaksitoista on valitun Israelin ja seurakunnan luku. Autiomaassa 12 heimoa ympäröi neliön muodossa keskellä olevaa telttamajapyhäkköä, jossa Herra asui (2 Moos 25:8; 4 Moos 2:2). Kahtatoista heimoa vastaa 12 apostolia. Se on myös ikuisen täydellisyyden luku. Auringolla vaatetun naisen, seurakunnan päätä seppelöi 12 tähteä (Ilm 12:1). Kaksi kertaa kaksitoista vanhinta Jumalan valtaistuimen edessä edustavat sekä VT:n että UT:n Jumalan kansaa (4:4). Taivaasta laskeutuvaa uutta Jerusalemia kuvatessa esiintyy luku 12 kerrannaisineen 12 kertaa (21:9-22:5). Silloin toteutuu Jumalan seurakunnan täyttymys ja täydellisyys lopullisesti."


Kuva
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Tammi 2015 11:09

Raamatussa sanotaan, että 666 on ihmisen ja pedon luku, mutta ei pelkästä kutosesta puhuta mitään. "Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi (Ilm.13:18)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Tammi 2015 11:27

Aamu-Usva kirjoitti:Raamatussa sanotaan, että 666 on ihmisen ja pedon luku, mutta ei pelkästä kutosesta puhuta mitään. "Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi (Ilm.13:18)."


Kiitos viestistäsi Aamu-Usva. Me voimme päätellä sen Raamatun teksteistä, että kuusi on selvästikin ihmisen luku:

Tässä poiminta Reino Savelan kotisivuilta:

http://www.reinosav.net/numerolog.htm

f. Luku 6 kuvaa Raamatussa ihmisen lukua ja syntiä ja saatanan vaikutusta.

--Ihminen luotiin 6. päivänä. Syntiä ei tietenkään luotu.

--Goljatilla (saatanan vertauskuva) , joka uhkasi Israelin armeijaa oli :
6 kyynärää pitkä, peitsen kärki painoi 600 sekeliä. Hänellä oli kuusi sormea käsissään ja kuusi varvasta jaloissaan.

--Nebukadnessarin kultaisessa kuvapatsaassa kuvapatsaassa olivat mitat:
60 kyynärää korkea ja 6 kyynärää leveä.

--Salomo ansaitsi yhtenä vuonna kultaa 666 talenttia.

--666 on pedon luku

.................................

g. Luku 7 kuvaa Raamatussa hengellistä täydellisyyttä

--Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä. Sapatti joka seitsemäs päivä.

--Joka seitsemäs vuosi oli sapattivuosi

--Orjat oli vapautettava joka seitsemäs vuosi. Samoin veloista oli annettava vapautus.

--Herran kunniaksi oli 7 erilaista vuosijuhlaa.

--Psalmit 12:6 Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.

--Ilmestyskirja mainitsee luvun seitsemän 54 kertaa. Esim. 7 seurakuntaa, 7 tähteä, 7 sinettiä, 7 pasunaa , 7 enkeliä, 7 vitsausta, 7 vihan maljaa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2015 21:22

*
Entä numero 8? Mitä se tarkoittaa? Jumala varasi kastepäivän minua varten ja se oli 8.8.1998. Mutta miksi 8? Yleensä 7 on Jumalan luku.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja paa » 20. Tammi 2015 13:27

"Kuusi on myös Jumalan täydellisyyden luvun seitsemän vastakohta."

Mistä tietää, että 6 ja 7 ovat toistensa vastakohtia?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 20. Tammi 2015 16:15

Luku 8 näyttää netistä löydettynä kuvaavan uutta alkua ja uutta syntymää/järjestystä, sekä ylösnousemusta. Tälläiseltä sivulta löysin näitä.http://www.reinosav.net/numerolog.htm
Isoäiti
 

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2015 17:43

*
Ok :) minä äsken katsoin sitä linkkiä. Katsoin myös nro 4. Huomasin, että siltä puuttuu yksi juttu. Jeesus on itse 4. Koska yksi päivä sitten minä koin olevani täysin epäonnistunut ja masennuin siihen. Ja siten sinä aamuyönä Jumala konkreettisesti herätti minut ja herättyäni ihmettelin ja katsoin digitaalista kelloa, se oli klo 4:44.

Tajusin mitä Jumala yritti viestittää minulle. Ikään kuin Jumala yrittäisi sanoa minulle Jeesuksesta. Otin vastaan Jeesuksen uudestaan. Menoran keskinäinen on itse Jeesus, seurakunnan pää. Menora kuvastaa seurakuntaa.

Heprea on oikealta vasemmalle luettava kieli niin numerot ovat oikeassa järjestyksessä
eli 7 - 6 - 5 --- 4 --- 3 - 2 - 1 tuon menora-kuvan mukaan, numero 4 heprean aakkonen eli ד DALET: Ovi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Tammi 2015 18:07

paa kirjoitti:"Kuusi on myös Jumalan täydellisyyden luvun seitsemän vastakohta."

Mistä tietää, että 6 ja 7 ovat toistensa vastakohtia?


Siitä, että luku kuusi on Raamatun mukaan ihmisen luku ja luku kuusi kuvaa täydellisyyden eli luvun seitsemän vastakohtaa eli epätäydellisyyttä; sellainen on ihminen tässä ajassa missä elämme.

1. Korinttolaiskirje 15:

52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

53. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.

54. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".

55. "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"

56. Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.

57. Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!

58. Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa.

.....................................

52. Ajan rahdussa, silmänräpäyksessä, viimeisellä basunalla; sillä basuna soi, ja kuolleet pitää turmelematoinna nouseman ylös ja me tulemme muutetuksi.

53. Sillä tämä katoova pitää pukeman päällensä katoomattomuuden ja kuoleva pukee päällensä kuolemattomuuden.

54. Mutta koska katoova pukee päällensä katoomattomuuden ja kuoleva pukee päällensä kuolemattomuuden, silloin täytetään se sana, joka kirjoitettu on: kuolema on nielty voitossa.

55. Kuolema, kussa on sinun otas? Helvetti, kussa on sinun voittos?

56. Mutta kuoleman ota on synti ja synnin voima on laki.

57. Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka meille voiton antanut on meidän Herran Jesuksen Kristuksen kautta!

58. Sentähden, minun rakkaat veljeni, olkaat vahvat, järkähtymättä ja aina yltäkylläiset Herran töissä, tietäen, ettei teidän työnne ole turha Herrassa. Biblia.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja paa » 20. Tammi 2015 20:39

Kiitos Pekka selvityksistä! Olen tätä numerohommaa jo pitempään miettinyt, mutta en ole saanut aikaiseksi etsiä tietoa, joten nyt tuli tähänkin selvyyttä :hugehug:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: 7 täydellisyyden luku

ViestiKirjoittaja paa » 21. Tammi 2015 13:07

Aamu-Usva kirjoitti:Raamatussa sanotaan, että 666 on ihmisen ja pedon luku, mutta ei pelkästä kutosesta puhuta mitään. "Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi (Ilm.13:18)."


Mihin tuo viimeisen virkkeen ('Ja sen luku on...') sana "sen" viittaa? Petoon vai ihmiseen? Ja miksi tuossa puhutaan laskemisesta, kun kuitenkin luku 666 on ilmoitettu suoraan?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron