Ovatko USKO ja RAKKAUS kadonneet....

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ovatko USKO ja RAKKAUS kadonneet....

ViestiKirjoittaja Markareetta » 07. Tammi 2015 12:31

Luukas:

18:8. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?
18:9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.

18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'
18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
18:15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.



18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen;


Erikoinen maininta, joka näyttää meille että Fariseus rukoili itsensä kanssa.
Ei se mitään Jumalan Hengen synnyttämää nöyrän ihmisen rukousta ollut.
Ei hän mitään rukoillut/pyytänyt, sillä hänellä oli omasta mielestään asiat hyvin.
Hän oli ylpeä itsestään ja kunnollisuudestaan, varsinkin noihin alhaalta uskoon
tulleisiin ja jatkuvasti lankeileviin nähden hän koki olevansa parempi uskovainen;
kun teki ja auttoi enempi kuin pyydettiin, kolehtiinkin laittoi säännöllisesti,
enempi kuin vain kymmenes osan tilistään.

Fariseus ei tutkinut oman sydämensä tilaa, kun puhuu
omista tekemisistään ja omasta pyhyydestään, sydämen
asenne on kaukana nöyrtyväisestä, joka sanoo, minä köyhä
syntinen ihminen. Siksi Jumalan tahdon todellinen tarkoitus
pysyi hänelle suljettuna. .

Mitä on, kun ei ole enää uskoa?
On vain hyvien ihmisten yhdessäoloa.
On kunnollisten ja kunniallisten kiittelyä.
On sitä me - riitämme - toisillemme rakkautta.
Me pärjäämme omillamme, Jeesuksen nimessä.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa