Ilmestyskirja avautuu.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja Joel.A » 21. Joulu 2014 20:14

En tiedä enkä löytänyt tälläistä topikkia (ilmestyskirja toteutuu kylläkin), mutta ylläpito voi siirtää tämän halutessaan parempaan paikkaan.

Tässä pitkästä aikaa taas lueskellessani ja tutkiessa ilmestys kirjaa avautu seuraavia asioita, tiedä sitten onko tosia vai ei, mutta jaan nyt kuitenkin nämä ajatukset tännekin :)

Eli etenkin tuosta ilmestyskirjas luvusta 6 ja 7 nousi tälläisiä ajatuksia ja pohdintoja.

Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.

Tämä tarkoittasi maapallon alkua, alkua jossa Jeesuksen kautta tehtiin tämä maailma ja jossa me elämme ja jossa Jumala tahtoo voittaa luokseen niin monta ihmistä kuin mahdollista. Eli tähän voittamiseen tarvittiin Kristus.

Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!" Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.

Tämä kohta kuvaa taas sitä kuin, langenneet enkelit heitettiin ulos taivaasta ja maapallolta otettiin rauha pois. Eli syntiin lankeemus ja sen seuraamus.

Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka. Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."

En osaa tähän selkeää ajatusta antaa, mutta voisiko musta hevonen tarkoittaa saatanaa ja sen hallinta aikaa ja öljy ja viini tarkoittaa Jumalan sanaa jota saatana ei voi turmella.

Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.

Tämä voisi tarkoittaa sitä, että saatanalla on valta tappaa noilla ikävillä asioilla ihmisiä (koska onhan Jumalan lainalainen asia se, että ihminen saa elää pitkän elämän ja kuolla vanhuteen eikä niinkään vitsaukseen.) sen ajan kun tämä "aika" päätty.

Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli. Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?" Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.

Tämä voisi takoittaa sitä, että nämä surmatut pyhät ovat kaikki ne (maailman alusta alkaen) jotka ovat Jumalan nimen takia kuolleet "marttyyreina" ja tällä marttyyrien määrällä on tietty täysiluku.

Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi, ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa, ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa. Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"


Tämä voisi tarkoittaa sitä kun yksi kokonainen manner hajosi nykyisiin eri osiin?

Sen jälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta, ettei mikään tuuli pääsisi puhaltamaan maan päälle eikä meren päälle eikä yhteenkään puuhun. Ja minä näin erään muun enkelin kohoavan auringonnoususta, ja hänellä oli elävän Jumalan sinetti, ja hän huusi suurella äänellä niille neljälle enkelille, joille oli annettu valta vahingoittaa maata ja merta, ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan". Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista: Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.

Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään, ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta". Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, sanoen: "Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!" Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä. Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle, sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."


Tämä koko 7 luku voisi tarkoittaa sitä, että Kristuksen ristintyön ajasta lähtien, maan neljää (vihan?) tuulta pitää kiinni neljä enkeliä joiden on tarkoitus myöhemmin satuttaa maata, merta ja kaikkea siltä väliltä. Tämä 144 tuhatta ovat se Israelin jäännös joka jää siihen asti kuin uusi ajanjakso alkaa (tuhat vuotinen valtakunta). Nämä jotka taas ovat tulleet siitä suuresta ahdistuksesta ovat niitä jotka ovat olleet uudestisyntyneitä eli uuden liiton aikalaisia.

Tästä kaikesta taas tulee mieleen se, että ennen 7:nen sinetin aukaisua on joku tietty uskovien luku joka pitää ensin tulla täyteen edellyttäen joko uskovien erinäköisiä kuolemia tai sitten jonkunlainen uskovien massa tempaus.

Koetelkaa ja jakakaa ajatuksia.
Joel.A
 

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja pekka » 04. Tammi 2015 22:14

Kiitos JoelA kirjoituksestasi, tässä olisi muutamia ajatuksiani aiheesta mistä kirjoitit. Koetelkaa ja kommentoikaa, kiitos paljon. Jumalan siunausta kaikkien foorumilaisten tähän päivään.

....................

Laajassa ja syvällisesssä mielessä ja mittakaavassa voisi symbolisesti kuusi ensimmäistä sinettiä tarkoittaa myös kuutta tuhatta vuotta ja kaikki seitsemän sinettiä voisi tarkoittaa seitsemää tuhatta vuotta. Eli kuusi on ihmisen luku ja se kuvaisi laajassa/laajimmassa mahdollisessa mielessä koko ihmiskunnan historiaa luomisesta alkaen aina viimeisen petovaltakunnan tuhoutumiseen saakka kun tulee tapahtumaan Jeesuksen toinen tulemus.

Ja Jeesuksen toisen tulemuksen jälkeen alkaa seitsemäs (seitsemän on Jumalan luku) tuhannes vuosi joka on tuhatvuotisen rauhan valtakunnan aikaa (ilm. 20) ja kun seitsemän tuhatta vuotta on kulunut loppuun niin alkaa iankaikkisuus (ilm. 21).

Mutta ikään kuin ”suppeassa” mielessä ilmestyskirjan kaikki seitsemän sinettiä jotka Karitsa avaa niin tulevat tapahtumaan viimeisten kolmen ja puolen vuoden aikana tai vaihtoehtoisesti viimeisten seitsemän vuoden aikana. Ilmestyskirjassa mainitaan viimeisen petovaltakunnan kolme ja puolivuotinen ajanjakso mutta voi olla, että ilmestyskirjan tapahtumat silti kestävät yhteensä seitsemän vuotta. Se jää sitten nähtäväksi kuinka tämä asia loppujen lopuksi tulee olemaan.

Tässä vielä lyhyesti yhteenvetoa siitä mitä tarkoittanee seitsemäs pasuna, seitsemäs vihan malja ja seitsemäs sinetti:

Seitsemänteen pasunaan puhaltaminen tarkoittaa ymmärtääkseni lähinnä kahta asiaa: silloin tapahtuu Herran Jeesuksen toinen tulemus ja uskovien ylöstempaaminen/pelastus, mutta seitsemänteen ja viimeiseen pasunaan puhaltaminen saa aikaan myös sen, että tullaan vuodattamaan myös seitsemäs ja viimeinen vihan malja (kolmas ja viimeinen ”voi!”-huuto) maan päälle ja näin myös seitsemäs sinetti tulee käymään kokonaisuudessaan toteen eli siihen tulee loppumaan tämä nykyinen aikakausi ja sitten tulee maan päällä alkamaan ymmärtääkseni tuhatvuotinen rauhan valtakunta jossa Herra Jeesus hallitsee pyhiensä kanssa tuhannen vuoden ajanjakson aikana maan päällä ja josta ilmestyskirjan luku 20 kertoo.

Eli laajimmassa mahdollisessa mielessä ja mittakaavassa voisi seitsemännen sinetin ”täydellinen avaaminen” tarkoittaa sitä kun tuhatvuotinen rauhan valtakunnan aika on kulunut loppuun saakka ja alkaa iankaikkisuus Uudessa Jerusalemissa (ilm. 21).

Mutta mieluiten pitäydyn vain siinä, että kaikkien Karitsan avaamien seitsemän sinetin alaiset tapahtumat tarkoittavat vain lähinnä viimeisiä tämän aikakauden tapahtumia (siis lähinnä viimeisen petovaltakunnan ajanjakso) maan päällä siihen saakka kunnes tulee tapahtumaan viimeisen eli seitsemännen pasunan soidessa Jeesuksen toinen tulemus ja uskovien ylöstempaaminen/pelastus ja viimeisen petovaltakunnan tuhoutuminen maan päältä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja kalamos » 08. Tammi 2015 12:31

Joel.A

Avauksesi on hyvin mielenkiintoinen siinä mielessä,
että tuo kirjakäärö, jonka sinetit Jeesus avaa yksi kerrallaan,
on nimenomaan MAAN SAANTOKIRJA.

Siis se MAA, josta Raamatun ensimmäinen luku kertoo,
ja jonka Jumala oli antanut Aadamin hallintaan,
joutui syntiinlankeemuksen myötä paholaisen hallintaan,
mutta palautuu Jeesuksen hallintaan tuon saantokirjan sinettien avaamisen myötä.

Mutta tietenkin absoluuttisessa mielessä
Ilmestyskirjan sanomaa luettaessa on tärkeää huomioida se,
mitä Jeesus käski Johanneksen siihen kirjoittaa.

Johannes kärsii vankeutta Patmos-saarella Jumalan Sanan eli Jeesuksen tähden.
Yhtäkkiä hän kuulee kuin pasuunan äänen kajahtavan ja sanovan hänelle:

(Ilm 1:11) Jeesuksen sanat, jotka Johannes kirjoitti:Kirjoita kirjaan, mitä näet


Ja mitä Johannes sitten oli nähnyt,
sen hän tallensi Ilmestyskirjan ensimmäiseen lukuun.
Johannes kääntyy katsomaan, mikä ääni hänelle puhuu.
Näky on niin valtava, että Johannes kaatuu (kuin) kuolleena puhujan jalkojen juureen,
mutta tämä laittoi kätensä Johanneksen päälle, ja ilmaisee olevansa kuoleman voittaja:

(Ilm 1:17:18) Jeesuksen sanat, jotka Johannes kirjoitti:Älä pelkää!
Minä olen Ensimmäinen ja Viimeinen, ja Minä elän.
Minä olin kuollut, mutta nyt Minä elän aina ja iankaikkisesti,
ja Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.


Puhuja toistaa tarkentaen antamansa kirjoitustehtävän:

(Ilm 1:19) Jeesuksen sanat, jotka Johannes kirjoitti:Kirjoita siis,
mitä olet nähnyt
ja
mikä nyt on
ja
mitä tämän jälkeen on tapahtuva


Näistä kolmesta peräkkäisestä osiosta muodostuu Ilmestyskirja.
Siinä ei siis ole absoluuttisessa mielessä yhtään osiota,
joka kertoisi tapahtumista ajalta ennen Jeesuksen ilmestymistä Johannekselle Patmos-saarella.

http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=17&t=99
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Tammi 2015 15:37

Kiitos Kalamos sinulle kirjoituksestasi.


.............................................


Kuva


.............................................



Yritän tässä nyt vielä vähän tarkentaa mitä tulee edelliseen viestiini mitä tässä ketjussa kirjoitin niin kuin tällä hetkellä nämä asiat ymmärrän ja vielä kun osaisi ne kirjoittaakin Kuva, Jumala minua(kin) auttakoon ja armahtakoon ja korjatkaa jos on jotakin mitä haluatte korjata tai kommentoikaa jos on jotakin epäselvää tai muuta vastaavaa, kiitos paljon. Jumalan siunausta teille kaikille tähän päivään ja Hän meidän askeleitamme johdattakoon tänäkin päivänä ja jotta sitten lopulta Hänen armostaan yksi kaunis päivä kun aikamme päättyy tässä ajassa niin perille pääsisimme, sitähän meidän kaikkien sydämemme niin kovasti ja palavasti halajavat.

….............................


Kun Karitsa tulee aikanaan avaamaan ja murtamaan seitsemännen sinetin niin silloin on sineteissä (eli sinetöidyt asiat ja tapahtumat mitkä pitää tapahtuman, että kaikki kävisi toteen niin kuin on kirjoitettu ja Jumalan tahto on) 1-6 kerrotut asiat ja tapahtumat käyneet toteen mitä tulee tämän aikakauden viimeisiin tapahtumiin joka siis tulee päättymään Jeesuksen toiseen tulemukseen ja viimeisen petovaltakunnan (symbolisesti ihmisen- ja pedon lukuna 666, edustaa saatanan tahtoa tuomittuna häviöön) tuhoutumiseen maan päältä eli myös seitsemännen sinetin avaamiseen ja toteutumiseen kokonaisuudessaan (tämä aikakausi päättyy niin kuin me sen nyt tunnemme):

Joh. ilm. 6:

12. Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,

13. ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,

14. ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.

15. Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin

16. ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!

17. Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"


Ymmärtääkseni siis; seitsemännen sinetin avaaminen tarkoittaa myöskin sitä, että silloin kun Karitsa tulee sen avaamaan ja murtamaan niin silloin on viimeisen petovaltakunnan ajanjaksossa myöskin kaikkiin seitsemään pasunaan puhallettu ja kaikki seitsemän vihan maljaa on vuodatettu maan päälle eli seitsemäs sinetti ja siihen sinetöidyt asiat ja tapahtumat pitävät sisällään kaikki seitsemän pasunatuomiota ja myös kaikki seitsemän vihan maljojen vuodatukset maan päälle ja kun siis lopulta myös seitsemänteen ja viimeiseen pasunaan on puhallettu niin silloin on kaikki seitsemänteen sinettiin sinetöidyt asiat ja tapahtumat tapahtuneet niin kuin Jumalan tahto on eli seitsemäs sinetti on käynyt silloin kokonaan toteen mitä sen avaaminen pitää sisällään ja minkä vain Karitsa voi avata, tämän aikakauden lopulla.

Eli seitsemänteen pasunaan puhaltaminen (uskovien ylösotto ja pelastus) ja myös seitsemännen vihan maljan vuodattaminen (kolmas ja viimeinen ”voi!”-huuto) maan päälle tarkoittavat sitä, että silloin Karitsa on avannut ja murtanut lopuksi myös seitsemännen sinetin eli kaikki asiat ja tapahtumat ovat käyneet toteen (mitkä asiat ja tapahtumat myös seitsemäs sinetti on pitänyt sisällään) niin kuin Jumalan tahto on (symbolisesti kuvattuna Jumalan täydellisenä tahtona lukuna 777) alusta asti ollut aina tämän uuden liiton aikakauden viimeisiin hetkiin saakka (koko kuusituhatvuotisen maailmanhistorian) jonka siis tulee voittajana ”kruunaamaan” ja päättämään Herramme ja Vapahtajamme ja kuningasten Kuningas, Jumalan Karitsa Jeesus Kristus toisen tulemuksensa myötä sitten kun se tulee tapahtumaan seitsemännen pasunan soidessa ja kaikki Jumalan valitut kootaan ”neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin”.


1. Kor. 15:

52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

53. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.


Matteus 24:

30. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

31. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.



Kuva
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja kalamos » 16. Tammi 2015 19:44

pekka kirjoitti:Ymmärtääkseni siis; seitsemännen sinetin avaaminen tarkoittaa myöskin sitä, että silloin kun Karitsa tulee sen avaamaan ja murtamaan niin silloin on viimeisen petovaltakunnan ajanjaksossa myöskin kaikkiin seitsemään pasunaan puhallettu


Jos otamme Sanan ihan niin kuin on kirjoitettu,
niin silloin tuo ei pidä paikkaansa.
Sillä vielä senkin jälkeen, kun viimeinenkin sinetti on avattu,
kuluu vielä puoli hetkeä, ennen kuin enkelit
alkavat edes valmistautua puhaltamaan pasuunoihin.

(Ilm 8:1-2) Johannes kirjoitti:Ja kun Karitsa avasi seitsemännen sinetin,
tuli taivaassa äänettömyys, jota kesti noin puoli hetkeä.
Ja minä näin ne seitsemän enkeliä, jotka seisoivat Jumalan edessä,
ja heille annettiin seitsemän pasunaa.


Toinen huomioni liittyy seitsemänteen pasuunaan.

pekka kirjoitti:Eli seitsemänteen pasunaan puhaltaminen (uskovien ylösotto ja pelastus)


Jos nyt jälleen katsotaan tarkkaan, mitä Raamattu sanoo,
niin Raamattu ei sano seitsemännen pasuunan
liittyvän uskovien ylösnousemukseen ja tempaukseen.
Sen sijaan Raamattu puhuu tässä yhteydestä
Viimeisestä pasuunasta ja Jumalan pasuunasta.

Eli kun seurakunnan eli Kristuksen Morsiamen tempaus tapahtuu,
niin silloin kuullaan Jumalan ääni eikä seitsemännen enkelin puhallus.
Tuo Jumalan pasuuna, joka silloin soi,
on ns. sotaanlähdön pasuuna.
Eli viimeinen merkkisoitto sille,
että on tullut Herran sotimispäivä.

Missä kohdin tällainen Jumalan ääni sitten kuullaan Ilmestyskirjassa.
Se kullaan ensimmäisen kerran heti Ilmestyskirjan alkuosassa
eli ensimmäisen osion (Mitä olet nähnyt) alussa.

(Ilm 1:10) Johannes kirjoitti:Minä olin hengessä Herran päivänä,
ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasuunan äänen


Toisen ja viimeisen kerran se mainitaan
heti toisen osion eli meneillään olevaa
seurakuntakautta koskevan osion (Mikä nyt on) jälkeen
luvun neljä alussa.

(Ilm 4:1) Johannes kirjoitti:Sen jälkeen minä näin, ja katso:
taivaassa oli ovi avoinna,
ja ensimmäinen ääni,
jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi:

"Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva."


Tästä vasta nyt alkaa se aikakausi,
jolloin pakanakansojen merestä nousee antikristus
ja maasta eli Israelista väärä profeetta.
Tästä alkaa se suuri ahdistus,
jota VT:ssa sanotaan nimenomaan Jaakobin ahdistukseksi.

Eli Ilmestyskirja jakaantuu kolmeen pääosioon.
Jeesus käskee Johanneksen kirjoittaa kirjaan:

Mitä olet nähnyt
Jeesus Kristus Seurakunnan keskellä (Ilm 1)

Mikä nyt on
Seurakunta maailman keskellä (Ilm 2-3)

Mitä tämän jälkeen on tapahtuva
Israel pakanakansojen keskellä (Ilm 4- )
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Tammi 2015 22:11

Kiitos Kalamos kirjoituksestasi ja kommenteistasi mitkä koskivat minun kirjoitustani tästä otsikon aiheesta. Yritän selventää asioita mitä toit esille koskien edellistä kirjoitustani. Kiitos sinulle.

Tapahtumat eivät etene koko ajan ilmestyskirjassa tapahtumajärjestyksessä vaan sitä on osattava lukea oikealla tavalla ja ymmärrettävä sen tietynlainen symboliikka ja osin hyvinkin syvällinen vertauskuvallinen kerronta jne. Lisäksi kaikki kohdat eivät luultavasti tule meille avautumaan kun vasta sitten kun nuo viimeiset tapahtumat maailmassa alkavat tapahtumaan silmiemme edessä ja esimerkiksi pasunatuomioiden laajuutta ja katastrofaalisuutta emme pysty oikein kunnolla etukäteen käsittämään. Pahuus tulee menemään loppua kohden yhä kauheammaksi kaikilla osa-alueilla ja sen takia Jumala tulee lopulta tuhoamaan koko viimeisen petovaltakunnan ja lopettamaan maan päältä laittomuuden ja luopumuksen koska synnin mitta on tullut tuolloin maailmassa ääriään myöten täyteen ja sen takia ihmiskunta joutuu tuona suuren ahdistuksen aikana kohtaamaan Jumalan langettamat pasunatuomiot ja Sana kertoo meille, että ihmiskunta ei tule ainakaan suuressa määrin tekemään parannusta pahoista teoistaan vaikka tuomiot tulevat rajuina kun Jumala osoittaa lopulta vihansa pahuutta kohtaan maailmassa.

Vielä kuudennenkaan pasunatuomion (toinen ”voi!”-huuto) jälkeen ihmiskunta ei tule tekemään parannusta pahoista töistään ja teoistaan:

Joh. Ilm. 9:

20. Ja jäljelle jääneet ihmiset, ne, joita ei tapettu näillä vitsauksilla, eivät tehneet parannusta kättensä teoista, niin että olisivat lakanneet kumartamasta riivaajia ja kultaisia ja hopeaisia ja vaskisia ja kivisiä ja puisia epäjumalankuvia, jotka eivät voi nähdä eikä kuulla eikä kävellä.

21. He eivät tehneet parannusta murhistaan eikä velhouksistaan eikä haureudestaan eikä varkauksistaan.


Ja ilmestyskirja kertoo meille, että vielä kun silloinkin kun seitsemäs vihan malja tullaan vuodattamaan maan päälle (kolmas ja viimeinen ”voi!”-huuto) niin ihmiset tulevat pilkkaamaan Jumalaa:

Joh. Ilm. 16:

17. Ja seitsemäs enkeli vuodatti maljansa ilmaan, ja temppelistä, valtaistuimelta, lähti suuri ääni, joka sanoi: "Se on tapahtunut".

18. Ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää; ja tuli suuri maanjäristys, niin ankara ja suuri maanjäristys, ettei sen vertaista ole ollut siitä asti, kuin ihmisiä on ollut maan päällä.

19. Ja se suuri kaupunki meni kolmeen osaan, ja kansojen kaupungit kukistuivat. Ja se suuri Babylon tuli muistetuksi Jumalan edessä, niin että hän antoi sille vihansa kiivauden viinimaljan.

20. Ja kaikki saaret pakenivat, eikä vuoria enää ollut.

21. Ja suuria rakeita, leiviskän painoisia, satoi taivaasta ihmisten päälle; ja ihmiset pilkkasivat Jumalaa raesateen vitsauksen tähden, sillä se vitsaus oli ylen suuri.


Ja tuossa samassa yllä olevassa Raamatun kohdassa (ilm. 16:17-21) kerrotaan ymmärtääkseni sama asia tapahtuneeksi kuin tässä kohdassa missä kerrotaan mitä tarkoittaa kun Karitsa avaa kuudennen sinetin:

Joh. Ilm. 6:

12. Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,

13. ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,

14. ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.

15. Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin

16. ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!

17. Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"


Seitsemännen sinetin avaaminen kerrotaan vasta ilm. kirjan kahdeksannessa luvussa vaikka kuudennessa luvussa jo kerrottiin petovaltakunnan tuhoutuminen maan päältä (eli maata ja ihmiskuntaa on jo tuolloin kohdannut kaikki seitsemän pasunatuomiota ja kaikki seitsemän vihan maljaa on jo tuolloin vuodatettu maan päälle minkä lopputuleman meille sitten siis kertoo tuo ilm. 6:12-17). Miksi näin? Siksi koska ilmestyskirjaa ei lueta tapahtumajärjestyksessä eli sen ”juoni” ei etene koko ajan tapahtumajärjestyksessä, jos sitä ei huomaa niin voi eksyä pahasti siitä mitä ilmestyskirja oikeasti asioiden kulusta meille kaikille kertoo.

Seitsemän joka on Jumalan luku ja seitsemäs sinetti kerrotaan meille erikseen vasta kahdeksannessa luvussa:

1. Ja kun Karitsa avasi seitsemännen sinetin, tuli taivaassa äänettömyys, jota kesti noin puoli hetkeä.
2. Ja minä näin ne seitsemän enkeliä, jotka seisoivat Jumalan edessä, ja heille annettiin seitsemän
pasunaa.

Eli tuossa kohtaa kerrotaan meille yksityiskohtaisesti mitä tapahtumia sisältyy seitsemännen sinetin avaamiseen elikkä pasunoihin aletaan puhaltamaan vaikka kuudennen sinetin avaaminen jo kertoi meille sen lopputuleman mikä tulee aiheutumaan siitä kun pasunatuomiot 1-7 ja vihan maljat 1-7 kohtaavat maata ja ihmiskuntaa. Eli pitää huomata, että tapahtumat eivät etene ilmestyskirjassa aina välttämättä tapahtumajärjestyksessä ja myös tietty symboliikka pitäisi osata lukea ja huomata mitä ne mahdollisesti tarkoittavat:

Tässä lyhyesti yhteenvetoa siitä mitä tarkoittanee seitsemäs pasuna, seitsemäs vihan malja ja seitsemäs sinetti:

Seitsemänteen pasunaan puhaltaminen tarkoittaa ymmärtääkseni lähinnä kahta asiaa: silloin tapahtuu Herran Jeesuksen toinen tulemus ja uskovien ylöstempaaminen/pelastus, mutta seitsemänteen ja viimeiseen pasunaan puhaltaminen saa aikaan myös sen, että tullaan vuodattamaan myös seitsemäs ja viimeinen vihan malja (kolmas ja viimeinen ”voi!”-huuto) maan päälle ja näin myös seitsemäs sinetti tulee käymään kokonaisuudessaan toteen eli siihen tulee loppumaan tämä nykyinen aikakausi ja sitten tulee maan päällä alkamaan ymmärtääkseni tuhatvuotinen rauhan valtakunta jossa Herra Jeesus hallitsee pyhiensä kanssa tuhannen vuoden ajanjakson aikana maan päällä ja josta ilmestyskirjan luku 20 kertoo.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Tammi 2015 09:59

Joskus tuli mieleen, että eteneekö Ilmestyskirjan teksti sittenkin syklimäisesti siten, että siinä kerrotaan eri symboleita käyttäen samoista tapahtumista useaan kertaan. Kuten Faarao näki unen ensin lehmistä ja sitten tähkäpäistä ja tämän toistamisen tarkoituksena oli Joosefin mukaan kertoa, että Jumala on varmasti päättänyt toteuttaa unissa tapahtuneen asian. 1.Moos.41.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja kalamos » 18. Tammi 2015 19:19

(Ilm 6:12-17) Johannes kirjoitti:Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin;
ja tuli suuri maanjäristys,
ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku,
ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,
ja taivaan tähdet putosivat maahan,
niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon,
ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.
Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät
ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin
ja sanoivat vuorille ja kallioille:
"Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa,
joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!
Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"


Siis tämä kohta,
joka sisältää selvän kuvauksen atomisodasta,
vasta aloittaa Jumalan vihan päivän.

Tässä vaiheessa esimerkiksi kaikki vuoret ja saaret siirtyvät sijoiltaan,
mutta eivät suinkaan häviä olemattomiin niinkuin tapahtuu
silloin kun on vihanmaljojen vuodattamisen aika.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Tammi 2015 20:44

Minusta kuvaus ei mitenkään selvästi viittaa atomisotaan.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Ilmestyskirja avautuu.

ViestiKirjoittaja Lily » 18. Tammi 2015 20:52

Ei kyllä minustakaan. Voihan sen niin tulkita, jos tahtoo, mutta mitään selvää atomisodasta kertovaa tuossa ei ole. Luulisi että jos ois, niin olisi siinä mainittu sienen muotoinen atomipilvi Ym....
Lily
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa

cron