Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja paa » 12. Joulu 2014 13:07

Jotkut opettavat, että Pyhä Henki on Jumala ja Häntä voi sitten tietysti rukoillakin.
Pyhän Hengen rukoileminen ei ainakaan ole raamatullista, kun Jeesus selkeästi opettaa jossain evankeliumissa kuinka tulee rukoilla. Mutta voiko Pyhää Henkeä sitten kutsua Jumalaksi?

Mulle on PH vähän mysteeri. Periaatteessa tajuan, mutta siltikään en :-P
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Joulu 2014 15:27

paa kirjoitti:Jotkut opettavat, että Pyhä Henki on Jumala ja Häntä voi sitten tietysti rukoillakin.
Pyhän Hengen rukoileminen ei ainakaan ole raamatullista, kun Jeesus selkeästi opettaa jossain evankeliumissa kuinka tulee rukoilla. Mutta voiko Pyhää Henkeä sitten kutsua Jumalaksi?

Mulle on PH vähän mysteeri. Periaatteessa tajuan, mutta siltikään en :-P


Pyhä Henki ei ole Isä Jumala JHWH, siksi Pyhää Henkeä ei mielestäni voi kutsua Jumalaksi jos Jumalalla tarkoitetaan Taivaan Isää JHWH:aa.

Pyhä Henki on yhtä JHWH:n kanssa, mutta ei ole Hän vaikka on yhtä ja Hänestä.

Ontuva esimerkki:

Tulitikun pää on osa tulitikkua, mutta ei ole tulitikku, vaan on tulitikun pää.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja JHK » 12. Joulu 2014 22:21

Voiko Jeesusta sanoa Jumalaksi?
JHK
 

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja paa » 13. Joulu 2014 12:39

Jeesushan on Jumala.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja paa » 13. Joulu 2014 12:44

PH ei ole Isä, Jeesus ei ole Isä.
Jeesus on Jumala, PH on Jumala?
Jeesusta voi rukoilla, PH:ä ei.

Olen ollut kokouksessa, jossa rukoiltiin "tule PH" tjsp. Se kuulosti vähän erikoiselta.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Joulu 2014 13:58

En tiedä miksi tarvitsee miettiä että voiko Pyhä Henkeä sanoa Jumalaksi, kun ihan yhtä hyvin voi valita helpomman tien ja sanoa Pyhää henkeä Pyhäksi Hengeksi... :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja JHK » 13. Joulu 2014 17:16

Lähtisin siitä että jos Jeesusta voi sanoa Jumalaksi, niin silloin voi myös Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi.

Minä uskon niin että on yksi Jumalaksi kutsuttu olento, jossa on kolme persoonaa, joita kutsutaan nimillä "Isä", "Poika/Sana" ja "Pyhä Henki/Jumalan Henki". Kutakin erillistä persoonaa saa ja tulee kutsua Jumalaksi, sillä kaikki ovat osalliset samasta Jumaluudesta.
JHK
 

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja Blum » 13. Joulu 2014 17:59

Kaksi kysymystä, erilaisia ja eri tahoille:

1. Mitä raamatunkohtia on, jotka opettavat, että Pyhä Henki on Jumala tai yksi Jumalan kolmesta persoonasta?

2. Mitä Pyhän Hengen rukoilemisen KIELTÄVIÄ raamatunkohtia on?

Älkää miettikö niinkään sitä, mitä omia ajatuksiani näiden kysymysten taustalla on, vaan ajatelkaa, mitä vastaisitte niihin.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 13. Joulu 2014 22:27

Pyhä Henki on käsittääkseni Jeesuksen ja Isän Henki. Mutta silti oma persoona ja yksi Jumalan ja Jeesuksen kanssa.
Isoäiti
 

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Joulu 2014 23:31

Vastaukset Blumin kysymyksiin:
1. "Sillä Herra on Henki (2.Kor.3:17)..." Jos Herra on Henki, niin mikä Henki Hän on ellei Pyhä henki? Jeesuskin sanoo, että Jumala on Henki (Joh.4:24).
2. Tämän kysymyksen vastaus riippuu ekan kysymyksen vastauksesta. Jos Pyhä Henki on Jumala, niin Häntä voi Raamatun mukaan rukoilla, mutta jos Pyhä Henki ei ole Jumala, niin Häntä ei voi rukoilla. Koska Raamatussa annetaan ymmärtää, että yksin Jumalaa tulee rukoilla; ei ihan ketä ja mitä vain.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa

cron