Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 14. Joulu 2014 00:51

Vaan eikös meidän Kuningastakin voi suoraan Rukoilla vaikka suositus lienee ,että Rukoillaan ....Isä Jumalaa Jeesuksen Kristuksen nimissä.
Se myös ,että miksi Pyhän Hengen pilkkaa ei saa anteeksi ja kuitenki itse Jumalaa voi joku hieman söhäistä kuten Jumalan Poikaakin ?? ??
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Joulu 2014 16:20

5.Moos.4:35 Sinun on annettu se nähdä, tietääksesi, että Herra (JHWH) on Jumala (Elohim), eikä muuta jumalaa ole kuin hän.

2.Moos.20:2 "Minä olen Herra (Jhwh), sinun Jumalasi (Elohim) joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

Apt.5:3 Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
5:4 Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."

Apt.16:6 Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa.
16:7 Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä.


Herra (Jhwh) on Jumala (Elohim) eikä muuta jumalaa ole kuin Hän. Apostolien teoista ilmenee että Pyhä Henki on Jumala. Pyhä Henki ei taas voi olla Jumala muutakuin olemalla Herra Jhwh koska muuta Jumaluutta ei ole kuin Herra Jhwh:n Jumaluus. Herra Jhwh Jumala Elohim on Isässä Pojassa sekä Pyhässä hengessä.

Vaikka Pyhä Henki on Jumala Herra Jhwh niin Raamattu ei opeta rukoilemaan Pyhää Henkeä. Näin siksi että yhdessä Jumaluudessa on oma hierarkiansa ja Raamattu opettaa meitä miten meidän tulee rukoilla ja kirkastaa Herra Jhwh:ta.

Joh.16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
16:14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.


Joh. 17:4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.

Pyhä Henki on oma persoonansa joka on kirkastava Pojan (Jeesuksen) ja Pyhä Henki ottaa Pojan omasta ja julistaa meille. Kaikki mikä on isän on taas Pojan ja Poika antaa omastaan Pyhälle Hengelle. Jumaluuden hierarkia on se että isä on suurin ja Pojan tehtävä on kirkastaa Isä ja Poika on Pyhää Henkeä suurempi ja Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Poika. Täten Pyhä Henki ei kirkasta itseään ja opeta rukoilemaan itseään vaan Raamattu opettaa meitä rukoilemaan Isää Pojan (Jeesuksen) nimessä Pyhässä Hengessä.

Joh.4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Joh 14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

Joh.15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

Joh.16:23 Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.
16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.
16:25 Tämän minä olen puhunut teille kuvauksilla; mutta tulee aika, jolloin minä en puhu teille enää kuvauksilla, vaan avonaisesti julistan teille sanomaa Isästä.
16:26 Sinä päivänä te anotte minun nimessäni; enkä minä sano teille, että minä olen rukoileva Isää teidän edestänne;
16:27 sillä Isä itse rakastaa teitä, sentähden että te olette minua rakastaneet ja uskoneet minun lähteneen Jumalan tyköä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja paa » 14. Joulu 2014 19:16

Aamu-Usva kirjoitti:En tiedä miksi tarvitsee miettiä että voiko Pyhä Henkeä sanoa Jumalaksi, kun ihan yhtä hyvin voi valita helpomman tien ja sanoa Pyhää henkeä Pyhäksi Hengeksi... :D


Koska asia jäi mieleen pyörimään, kun kuuntelin jonkun opetusta, ja ajattelin sitten että pitää muistaa kysyä tätä foorumilaisilta!
Mutta tajuan pointtisi kyllä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja paa » 14. Joulu 2014 19:18

Mr Kerimäki kirjoitti:Se myös ,että miksi Pyhän Hengen pilkkaa ei saa anteeksi ja kuitenki itse Jumalaa voi joku hieman söhäistä kuten Jumalan Poikaakin ?? ??

Tätä oon myös miettiny.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja paa » 14. Joulu 2014 19:23

Blum kirjoitti:2. Mitä Pyhän Hengen rukoilemisen KIELTÄVIÄ raamatunkohtia on?


Kun opetetaan rukoilemaan Isää Jeesuksen nimessä, niin silloinhan ihan oikeasti olis hyvä rukoilla Isää Jeesuksen nimessä, eikä PH:ä, vaikka tuo Raamatun kohta ei sitä erikseen kielläkään. Vai? :silent:

Mitä sinä Blum vastaisit itse kysymyksiisi?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja Blum » 15. Joulu 2014 01:01

Lainaus paalta:

Mitä sinä Blum vastaisit itse kysymyksiisi?


1. Minusta on näyttänyt siltä, että Pyhän Hengen jumaluus ei suoranaisesti korostu Raamatussa. Enemmänkin se voi olla löydettävissä ikään kuin rivien välistä – aivan suoraan en sitä muista sanottavan. Tämä on sinänsä minusta erikoista, koska Pyhän Hengen jumaluutta ja kolminaisuusoppia pidetään usein niin itsestäänselvinä oppeina. Olisi kiintoisaa löytää itselleni parempia raamatullisia perusteita esimerkiksi Jehovan todistajien kanssa käytäviä keskusteluja ajatellen.

Yleensä Pyhän Hengen jumaluuden tueksi käytetään kertomusta Ananiaasta ja Safiirasta, mitä toni t:kin lainasi. On tosiaan täysin mahdollista nähdä kohta siten, että Pyhä Henki samaistetaan siinä Jumalaan. Mutta eikö Raamatussa ole viitteitä myös sellaisesta, että jos tehdään jotain jollekulle, joka edustaa tai kuvastaa jotakuta toista, teko on tehty itse asiassa edustetulle henkilölle?

Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
(Matt. 25:40)

Se, että kohdassa Ap. t. 16:6-7 Pyhä Henki luultavasti tulee nimitetyksi Jeesuksen Hengeksi, ei minusta vielä ole kovin vakuuttava peruste siitä, että Pyhä Henki olisi Jumala. On mahdollista myös ajatella, että Hän oli se Henki, joka vaikuttaa Jeesuksessa ja jonka kautta Jeesus toimii, ja että nimitys johtuisi siitä.

"Herra on Henki" -peruste on mielenkiintoinen. Voisiko kohta tarkoittaa sitä, että Jeesus on henkiolento? Tai Isä, jos "Herra" viittaa tässä Häneen? Toisaalta Jeesus ei liene kokonaan henkiolentokaan, sillä Hänellä on ainakin ollut ruumis maan päällä ollessaan. Hmm... osaisiko joku valaista asiaa?

Onko vielä muita kohtia Pyhän Hengen jumaluudesta? Kannattaisiko asiaa lähestyä siten, että jos Raamatussa on kohtia, joissa Pyhä Henki vaikuttaa toimivan tavalla, jolla ei voi toimia kukaan muu kuin Kaikkivaltias Ainoa Jumala, voisimme esittää perusteina myös noita kohtia. Samoin on mahdollista tehdä myös Jeesuksen jumaluuden perustelun kohdalla.

2. Itse en yleensä rukoile Pyhää Henkeä, koska en muista raamatunkohtia, jotka siihen kehottaisivat. Pyhän Hengen rukoilu myös särähtää korvaani, kun kuulen sitä. Kuitenkaan en tohdi sanoa synniksi Pyhän Hengen rukoilemista, sillä jos Hän tosiaan on Jumala, monet pitänevät Häntä aivan oikeutettuna rukouksen kohteena. Juuri Jumala on Raamatussa usein rukouksen kohde. On kuitenkin mielestäni hyvä pysyä siinä, mitä Raamattu opettaa, vaikka se ei erikseen kieltäisikään joitain asioita.

Lainauksia toni t:ltä:

Vaikka Pyhä Henki on Jumala Herra Jhwh niin Raamattu ei opeta rukoilemaan Pyhää Henkeä. Näin siksi että yhdessä Jumaluudessa on oma hierarkiansa ja Raamattu opettaa meitä miten meidän tulee rukoilla ja kirkastaa Herra Jhwh:ta.


Pyhä Henki on oma persoonansa joka on kirkastava Pojan (Jeesuksen) ja Pyhä Henki ottaa Pojan omasta ja julistaa meille. Kaikki mikä on isän on taas Pojan ja Poika antaa omastaan Pyhälle Hengelle. Jumaluuden hierarkia on se että isä on suurin ja Pojan tehtävä on kirkastaa Isä ja Poika on Pyhää Henkeä suurempi ja Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Poika. Täten Pyhä Henki ei kirkasta itseään ja opeta rukoilemaan itseään vaan Raamattu opettaa meitä rukoilemaan Isää Pojan (Jeesuksen) nimessä Pyhässä Hengessä.


Mikäli ymmärsin oikein, tulisi rukouksen kohteen olla sellainen taho, jota joku kolmesta persoonasta kirkastaa. Koska Pyhää Henkeä ei ilmeisesti kukaan kirkasta, ei Häntä tulisi rukoilla. Jeesuksella ja Isällä taas on kirkastajansa.

Vai tarkoititko sitä, että Jeesustakaan ei tulisi rukoilla, vaikka Pyhä Henki kirkastaakin häntä, sillä Jeesus taas kirkastaa Isää. Onko vain kirkastamisen ketjun viimeinen kirkastettava rukouksen arvoinen?

Toisaalta voidaan kysyä, miksi se, että joku kirkastaa rukouksen kohdetta, on kriteeri sille, tulisiko rukoilla vai ei? Tarkoittaako se, että Pyhä Henki ei kirkasta itseään, sitä, että Hänet tulisi jättää kokonaan huomiotta? Jos Hänet tulee huomioida, miten se sitten tulisi tehdä?

Joka tapauksessa Jeesus opetti rukoilemaan Isää, joten niin on ainakin turvallista tehdä.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Joulu 2014 15:11

Blumille;

Seuraavat kohdat ainakin minulle kertoo sen että Pyhä Henki on Jumala.

1.Kor.3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
3:17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

2 Tim 1:14 Säilytä se hyvä, mikä sinulle on uskottu, Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.

Joh 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.


Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? Mielestäni tässä on täysin selvästi sanottu että Jumalan Henki on Jumala - sillä me olemme Jumalan temppeli koska Jumalan Henki asuu meissä. Raamattu opettaa että Isä on Jumala ja Poika on Jumala ja He Isä ja Poika tulevat Pyhän Hengen kautta ihmiseen asumaan. Eli Jumala tulee uskovaan ihmiseen joka on Jumalan temppeli asumaan Henkensä kautta ja silloin Isä ja Poika ja Pyhä Henki tulevat ihmiseen asumaan. Vain Jumala voi tulla Jumalan temppeliin asumaan ja koska Isä ja Poika tulevat Pyhän Hengen kautta Jumalan temppeliin asumaan niin silloin He ovat yksi (echad) Jumala.

Jumalan temppeliin voi vain Jumala tulla asumaan. Isä ja Poika tulevat Pyhän Hengen kautta Jumalan temppeliin eli uudestisyntyneeseen ihmiseen asumaan eli Isä on Jumala sekä Poika on Jumala koska He tulevat Jumalan temppeliin asumaan. Tämä kohta todistaa myös että Pyhä Henki on Jumala sillä uudestisyntynyt ihminen on Jumalan temppeli jossa Jumalan Pyhä Henki asuu. Tämän Pyhän Hengen kautta myös Isä ja Poika asuvat uskovassa joka on Jumalan temppeli uudessa liitossa. Isä ja Poika sekä Jumalan Pyhä Henki ovat yksi (echad) ja tämän vuoksi uudestisyntynyt Jumalan lapsi on Jumalan temppeli sillä Herra Jumala joka on yksi (echad) asuu Henkensä kautta uskovan sydämessä.

Joh.14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
14:14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.


Jeesus sanoo että jos anomme Häneltä niin Hän tekee sen että isä kirkastettaisiin Pojassa. Voimme siis rukoilla myös Jeesusta mutta missään kohdassa ei Raamattu opeta että meidän tulisi rukoilla Pyhää Henkeä. Raamatun mukaan Pyhä Henki on meille voimaksi jotta me Pyhässä Hengessä rukoilisimme Isää ja Poikaa Jeesuksen nimessä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Joulu 2014 20:19

toni t kirjoitti:Jeesus sanoo että jos anomme Häneltä niin Hän tekee sen että isä kirkastettaisiin Pojassa. Voimme siis rukoilla myös Jeesusta mutta missään kohdassa ei Raamattu opeta että meidän tulisi rukoilla Pyhää Henkeä. Raamatun mukaan Pyhä Henki on meille voimaksi jotta me Pyhässä Hengessä rukoilisimme Isää ja Poikaa Jeesuksen nimessä.


Napakymppi, tuossahan se on todella hyvin sanottu mistä tässä kyseessä olevassa asiassa on kysymys.


Samalla myös haluan kiittää kaikkia foorumilaisia ja Saulus-Lähetystä (kolme henkilöä) ja toivottaa sydämestäni kaikille foorumilaisille ja Saulus-Lähetykselle Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa.


Yhdessä matka jatkuu eteenpäin.


Kiitos, kunnia ja ylistys Isälle Jumalalle ja Herralle Jeesukselle Kristukselle, aina ja iankaikkisesti, amen.

"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja Blum » 15. Joulu 2014 20:28

toni t, mielenkiintoinen tuo temppelijuttu, enpä olekaan tullut tarkemmin ajatelleeksi sitä. Tosiaan jos on puhe temppelistä, niin mieltäisin, että sellaiset on yleensä omistettu jumalalle eikä sitä alemmalle olennolle. Ne, jotka sanovat, että Pyhä Henki ei ole Jumala, joutuvat selittämään, millainen temppeli sitten on kyseessä Pyhän Hengen temppelistä puhuttaessa? Eivät he uskaltane sitä epäjumalan temppeliksikään väittää?

Hengen rukoilemista koskien toinen mielenkiintoinen juttu: Raamatussahan sanotaan (ja tämä voi kiintoisasti myös toimia Pyhän Hengen jumaluuden puolustukseen käytettynä kohtana) näin:

23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
(Joh. 4:23–24)

Samantapaisesti sanotaan Herrasta kohdassa 2. Kor. 3:17–18, joka onkin jo tässä keskustelussa tullut esille. Johanneksen evankeliumin kohta näyttää selvästi antavan ymmärstää, että Henkeä, joka Jumala on, rukoillaan (tai ainakin Hänen eteensä heittäydytään ja kumarrutaan, niin kuin alkukielen sana tietääkseni tarkoittaa). Jos Pyhää Henkeä ei tulisi palvoa tai rukoilla, meidän lienee käsitettävä kohta siten, että Jumala on tämän kohdan mukaan (myös) jokin muunlainen Henki kuin Pyhä Henki (jolloin kohta ei enää toimisikaan Pyhän Hengen jumaluuden puolustajana). Jos taas kohta viittaa nimenomaan siihen, että Jumala on Pyhä Henki, eikö silloin kohdan mukaan Pyhä Henki ole jonkinlaisen palvonnan kohteena? Ehkä kohta on mahdollista ymmärtää vielä kolmannellakin tavalla.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Voiko Pyhää Henkeä sanoa Jumalaksi?

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Joulu 2014 21:12

Blum siinä mielessä Raamattu opettaa kyllä rukoilemaan Pyhää Henkeä että Isä ja poikakin ovat Henki. Kuitenkin Raamatun opetuksen mukaan voimme huomata että Jumaluuteen kuuluu kolme persoonaa Isä, Poika sekä Pyhä henki ja Raamattu opettaa rukoilemaan näistä henkipersoonista Isää ja Poikaa Jeesuksen nimessä Pyhässä Hengessä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa