Lainaus paalta:
Mitä sinä Blum vastaisit itse kysymyksiisi?
1. Minusta on näyttänyt siltä, että Pyhän Hengen jumaluus ei suoranaisesti korostu Raamatussa. Enemmänkin se voi olla löydettävissä ikään kuin rivien välistä – aivan suoraan en sitä muista sanottavan. Tämä on sinänsä minusta erikoista, koska Pyhän Hengen jumaluutta ja kolminaisuusoppia pidetään usein niin itsestäänselvinä oppeina. Olisi kiintoisaa löytää itselleni parempia raamatullisia perusteita esimerkiksi Jehovan todistajien kanssa käytäviä keskusteluja ajatellen.
Yleensä Pyhän Hengen jumaluuden tueksi käytetään kertomusta Ananiaasta ja Safiirasta, mitä toni t:kin lainasi. On tosiaan täysin mahdollista nähdä kohta siten, että Pyhä Henki samaistetaan siinä Jumalaan. Mutta eikö Raamatussa ole viitteitä myös sellaisesta, että jos tehdään jotain jollekulle, joka edustaa tai kuvastaa jotakuta toista, teko on tehty itse asiassa edustetulle henkilölle?
Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
(Matt. 25:40)
Se, että kohdassa Ap. t. 16:6-7 Pyhä Henki luultavasti tulee nimitetyksi Jeesuksen Hengeksi, ei minusta vielä ole kovin vakuuttava peruste siitä, että Pyhä Henki olisi Jumala. On mahdollista myös ajatella, että Hän oli se Henki, joka vaikuttaa Jeesuksessa ja jonka kautta Jeesus toimii, ja että nimitys johtuisi siitä.
"Herra on Henki" -peruste on mielenkiintoinen. Voisiko kohta tarkoittaa sitä, että Jeesus on henkiolento? Tai Isä, jos "Herra" viittaa tässä Häneen? Toisaalta Jeesus ei liene kokonaan henkiolentokaan, sillä Hänellä on ainakin ollut ruumis maan päällä ollessaan. Hmm... osaisiko joku valaista asiaa?
Onko vielä muita kohtia Pyhän Hengen jumaluudesta? Kannattaisiko asiaa lähestyä siten, että jos Raamatussa on kohtia, joissa Pyhä Henki vaikuttaa toimivan tavalla, jolla ei voi toimia kukaan muu kuin Kaikkivaltias Ainoa Jumala, voisimme esittää perusteina myös noita kohtia. Samoin on mahdollista tehdä myös Jeesuksen jumaluuden perustelun kohdalla.
2. Itse en yleensä rukoile Pyhää Henkeä, koska en muista raamatunkohtia, jotka siihen kehottaisivat. Pyhän Hengen rukoilu myös särähtää korvaani, kun kuulen sitä. Kuitenkaan en tohdi sanoa synniksi Pyhän Hengen rukoilemista, sillä jos Hän tosiaan on Jumala, monet pitänevät Häntä aivan oikeutettuna rukouksen kohteena. Juuri Jumala on Raamatussa usein rukouksen kohde. On kuitenkin mielestäni hyvä pysyä siinä, mitä Raamattu opettaa, vaikka se ei erikseen kieltäisikään joitain asioita.
Lainauksia toni t:ltä:
Vaikka Pyhä Henki on Jumala Herra Jhwh niin Raamattu ei opeta rukoilemaan Pyhää Henkeä. Näin siksi että yhdessä Jumaluudessa on oma hierarkiansa ja Raamattu opettaa meitä miten meidän tulee rukoilla ja kirkastaa Herra Jhwh:ta.
Pyhä Henki on oma persoonansa joka on kirkastava Pojan (Jeesuksen) ja Pyhä Henki ottaa Pojan omasta ja julistaa meille. Kaikki mikä on isän on taas Pojan ja Poika antaa omastaan Pyhälle Hengelle. Jumaluuden hierarkia on se että isä on suurin ja Pojan tehtävä on kirkastaa Isä ja Poika on Pyhää Henkeä suurempi ja Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Poika. Täten Pyhä Henki ei kirkasta itseään ja opeta rukoilemaan itseään vaan Raamattu opettaa meitä rukoilemaan Isää Pojan (Jeesuksen) nimessä Pyhässä Hengessä.
Mikäli ymmärsin oikein, tulisi rukouksen kohteen olla sellainen taho, jota joku kolmesta persoonasta kirkastaa. Koska Pyhää Henkeä ei ilmeisesti kukaan kirkasta, ei Häntä tulisi rukoilla. Jeesuksella ja Isällä taas on kirkastajansa.
Vai tarkoititko sitä, että Jeesustakaan ei tulisi rukoilla, vaikka Pyhä Henki kirkastaakin häntä, sillä Jeesus taas kirkastaa Isää. Onko vain kirkastamisen ketjun viimeinen kirkastettava rukouksen arvoinen?
Toisaalta voidaan kysyä, miksi se, että joku kirkastaa rukouksen kohdetta, on kriteeri sille, tulisiko rukoilla vai ei? Tarkoittaako se, että Pyhä Henki ei kirkasta itseään, sitä, että Hänet tulisi jättää kokonaan huomiotta? Jos Hänet tulee huomioida, miten se sitten tulisi tehdä?
Joka tapauksessa Jeesus opetti rukoilemaan Isää, joten niin on ainakin turvallista tehdä.