Tämän vuoksi materialistit vastustavatkin suuresti sitä että käytännöntieteen (kokeellinen tiede) ja historian tieteen välille tehtäisiin ero. He vastustavat tätä siksi että kun tieteellinen tieto rajataan vain kokeelliselle alueelle niin se tarkoittaa silloin sitä ettei kenelläkään ihmisellä voi olla todellisuudessa tieteellistä maailmankuvaa koska jokaisen ihmisen maailmankuva perustuu menneisyyttä käsitteleviin uskomuksiin (mistä, miten, miksi elämä on jne..).
Jos tavoitteena on tutkia maailmaa, ja kerätä siitä varmaa tietoa, ei ole mielekästä rajata joitakin asioita kokonaan tieteen ulkopuolelle. Siksi ihmistieteiden tuloksena syntyvä tieto halutaan saattaa tieteen piiriin, koska muutoin joutuisimme sanomaan, ettei näistä asioista tiedetä mitään. Eikä lähtökohtaisesti voidakaan tietää.
Onko kantasi siis, että sosiologia, pedagogiikka, psykologia, teologia, kauppatieteet, historiatieteet ja yhteiskuntatieteet joutaisivat kaikki ulos yliopistosta? Tai ainakin tieteen ulkopuolelle? Ihmistieteitä opiskelleena näkemyksesi on minusta älytön. (Mitä ihmistieteet sitten ovat, pseudotiedettäkö?)
Emme voi vedota raamatun toteutuneisiin profetioihin, jos historian tuloksiin ei voi luottaa. Jos niihin voi luottaa, niin miksi emme pitäisi niitä tieteellisenä tietona?
Millaista tietoa ne sitten ovat? Onko olemassa tietoa, joka on vähemmän kuin tieteellistä tietoa, mutta enemmän kuin arkinen tieto? Sinun pitää nyt Toni kyllä kehittää ihan uusi tiedon kategoria, kun nykyinen ei kelpaa.
Minä kannustan kyllä ihmisiä tutkimaan asioita mutta en tue sellaista että omia "uskomuksia" jotka eivät ole tieteellisesti todennettavissa aletaan kutsumaan tieteelliseksi tiedoksi. Yksi tärkeimmistä asioista materialistien kanssa keskustelussa olisikin se että heidät saataisiin ymmärtämään todellinen tieteen (kokeellinen) luonne jotta he voisivat sitä kautta nähdä oman "uskonvaraisen maailmankuvansa" sillä se on ensiarvoisen tärkeää jotta ihminen kykenisi katsomaan todistusaineistoa myös toisenlaisen ennakko-oletuksen valossa.
Kuullostat aivan 1800-luvun positivistilta. Suuntaus on aikansa elänyt.
http://fi.wikipedia.org/wiki/PositivismiMeidän kristittyjen tulisikin haastaa materialistien ns; "tieteellinen maailmankuva" koska se ei todellisuudessa ole sitä vaan kyseessä on uskomuksiin perustuva maailmankuva jota vain kutsutaan tieteen nimellä. Ihmisten tulisi ensiksi ymmärtää että heidän maailmankuvansa perustuu uskonvaraisille asioille sillä vain sitä kautta ihminen voi alkaa kyseenalaistamaan omia ennakkoasentaitaan - uskomuksiensa perusteita ja katsomaan todisteita myös toisenlaisten "uskomuslasien" läpi.
Kritiikkisi menee ohi maalin, koska käytännössä huomattava osa tieteestä tunnustaa jo tuon. Sitä kutsutaan
Kriittiseksi rationalismiksi.Kriittinen rationalismi sen sijaan katsoo, ettei täydellinen objektiivisuus ole mahdollista ja ettei luonnollisen ja yliluonnollisen selityksen välistä rajaa voida kaikissa tapauksissa tiukasti vetää. Sen sijaan kriittinen rationalismi ehdottaa tilalle empiiristen teorioiden falsifioitavuutta ja pitää falsifikointia yleisenä empiirisenä menetelmänä. Se katsoo, että tieteelle on ominaista koetellun tiedon määrän jatkuva kasvu, mutta toisaalta se kieltää tieteeltä täydellisen auktoriteetin painottamalla, että sen tulokset ovat aina vajavaisia ja kumottavissa (fallibilismi). Sen mukaan tiede pyrkii virheiden rationaaliseen eliminoimiseen teorioista, ei teorioiden verifioimiseen; sekä teorian esittäminen että niiden falsifioiminen ovat kriittisessä rationalismissa luonteeltaan vain metodologisia ja väliaikaisia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiede#Tieteenk.C3.A4sitykset
Itse edustan tieteellistä realismia, joka perustuu kriittiseen rationalismiin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Realismi_% ... losofia%29Koulukuntani mukaan tieto on hyvin perusteltu
tosi uskomus. Tästä tosin seuraa ikävästi myös se, että kokellinen luonnontiedekin
saattaa olla väärässä. Ei ole syytä uskoa että se on, mutta niin
voi silti olla. Tuo on käsittääkseni tällä hetkellä käytössä oleva tiedon määritelmä, jota vastustavat kai lähinnä positivistit.