Minne kasteelle?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja tadetski » 16. Helmi 2011 22:49

Anteeksi, että sekaannun tähän keskusteluun.

Minut on vuonna -83 kastettu helluntaiseurakunnassa mitä ilmeisemmin Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Onko minut kastettu väärin, kun tuo ei olekaan raamatullinen tapa?

Toinen kysymys kuuluu, että kun kastettu upotuskasteella, käy maailmassa ja uudistuu vuosia myöhemmin, niin eihän toista kertaa pidä kasteelle mennä?
tadetski
 
Viestit: 41
Liittynyt: 28. Joulu 2010 23:53

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 16. Helmi 2011 23:00

Itse uskoisin, että kastamalla isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen on väärä kaste sama kuin lapsikaste. Jos minut oltaisiin kastettu joskus tohon isän ja pojan jne, menisin uudestaan kasteelle Jeesuksen nimeen, koska niin raamattukin opettaa. Minua ei siis ole vielä kastettu, koska ei ole täällä kastajaa, joka kastaisi Jeesuksen nimeen.

Tuossa on aika mielenkiintoinen linkki.

http://www.kolumbus.fi/gematria/kaste.htm
Joel.A
 

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Helmi 2011 23:23

tadetski kirjoitti:Anteeksi, että sekaannun tähän keskusteluun.

Minut on vuonna -83 kastettu helluntaiseurakunnassa mitä ilmeisemmin Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Onko minut kastettu väärin, kun tuo ei olekaan raamatullinen tapa?

Toinen kysymys kuuluu, että kun kastettu upotuskasteella, käy maailmassa ja uudistuu vuosia myöhemmin, niin eihän toista kertaa pidä kasteelle mennä?


Kasteen tulee olla Raamatullinen eli kasteelle tulee mennä uskoon tulon jälkeen. Kaste ei kuitenkaan ole mikään rituaali joka voi mennä pieleen väärin tehtynä sillä kaste on uskon kuuliaisuuden teko Herralle. Kasteessa on kyse uskon kuuliaisuudesta ja silloin tärkein kasteessa oleva asia on uskon kuuliaisuus.

Kun ihminen sydämestään haluaa olla kuuliainen Jumalalle ja haluaa ottaa kasteen Jumalan sanan opetuksen mukaan niin jos tämä kastettava sitten kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen niin ei se mielestäni haittaa. Sillä kaste tulisi ottaa mahdollisimman pian uskoon tultua ja kukaan ei ole vielä kasvanut uskossaan paljon uskoon tultuaan ja sanan tunteminen voi olla vähäistä eikä Jumala silloin edes odota että ihminen tuntee paljon sanaa ja silloin tärkeintä on kastettavan sydämen asenne ja uskon kuuliaisuus ei oikeat sanat mihin kastetaan.

Tottakai tulisi kastaa vain Herran Jeesuksen nimeen, mutta koska jotkut kastavat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen niin en usko että Jumala ei näkisi oikeana kasteena tällaista kastetta sillä Jumala katsoo uskon kuuliaisuutta ei sitä kuinka paljon kastettava ymmärtää sanaa oikein.

Minutkin on kastettu vain Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. En tiennyt silloin että se on epäraamatullista mutta helluntaiseurakunnassa niin kastettiin. Ei Jumala syytä minua siitä etten tiennyt että kaste olisi pitänyt suorittaa Herran Jeesuksen nimeen sillä kasteessani oli kysymys siitä että menin kasteelle uskon kuuliaisuudesta.

Jos nyt menisin kasteelle niin en saisi mennä kastattamaan itseäni Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen koska tiedän että se on epäraamatullista ja Jumala odottaa minulta uskon kuuliaisuutta sanaansa kohtaan niin kuuliaisuudesta minun pitäisi kastattaa itseni Herran Jeesuksen nimeen koska tiedän että vain siihen nimeen tulee kastaa. En siis usko että Jumala rankaisee vasta uskoon tullutta tietämättömyydestä mihin nimeen kastetaan. Tärkeintä on että kaste otetaan uskoon tultua ja sydämen halusta olla kuuliainen sen ymmärryksen mukaan mitä on sanaan.

Yksi uskon kaste kuuluu vain ihmiselle ja jos ihminen menee sen jälkeen takaisin maailmaan ja taas palaa niin ei tule mennä uudestaan kasteelle.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Helmi 2011 01:07

Tarkennan vielä omaa kirjoitustani että Raamatullinen kaste otetaan uskoon tulon jälkeen joka on upotuskaste veteen Herran Jeesuksen nimeen. Veden sirottelu päälle ei ole Raamatun kaste ollenkaan vaan ihminen tulee kastaa kokonaan veteen upottamalla.

Jeesus käskee sanassaan kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä nimi on Herra Jeesus, ja ihminen tulee kastaa Herran Jeesuksen nimeen. Jos kastettava ei vielä ymmärrä että Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi on Herra Jeesus mihin tulisi kastaa ja jos siis ihminen kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen koska Jeesus käski sanassa kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja ihminen haluaa totella Jeesusta ja kuuliaisuudesta ottaa kasteen niin kaste ei ole mitätöity.

En siis usko että kaste menettäisi merkityksensä jos ei ymmärrä Jeesuksen sanojen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimen tarkoittavan Herran Jeesuksen nimeä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 17. Helmi 2011 01:47

Se vaa on lisätty raamattuun kirkkoherrojen toimesta se Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastaminen. Alkuperänen on "minun nimeeni"
Joel.A
 

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Helmi 2011 02:22

Joel.A kirjoitti:Se vaa on lisätty raamattuun kirkkoherrojen toimesta se Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastaminen. Alkuperänen on "minun nimeeni"


Se ei ole varma asia onko se lisätty jälkeenpäin. Eikä Jeesus sano siinä epäraamatullisesti sillä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi on Raamatun perusteella Herra Jeesus.

Joh.5:43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.

Joh.14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Herra Jeesus tuli Isänsä nimessä ja Pyhä Henki tulee Herran Jeesuksen nimessä.

Vaikka se olisikin lisätty niin ei Jumala oleta että vasta uskoontullut sen voisi tietää ja siksi kasteessa ei ole niin tärkeää se nimi vaan se uskonkuuliaisuus sanaa kohtaan. Jos uskova haluaa tehdä niin kuin Jeesus sanoo uskonkuuliaisuudesta ja siksi haluaa kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja vaikka Jeesus ei sitä oikeasti olisi ikinä sanonutkaan niin ei vasta uskoon tullut sitä tiedä vaan ajattelee että näin Jeesus on käskenyt tehdä.

Ihminen siis ottaa kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen siinä uskonkuuliaisuudessa että se on Herran Jeesuksen tahto. Ihmisen uskonkuuliaisuus on siis tismalleen yhtä suuri jos hän ottaa kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen koska Raamattu niin käskee kuin että ihminen ottaa kasteen Herran Jeesuksen nimeen koska Raamattu niin käskee.

Jumala tietää ettei vasta uskoontullut voi tietää eikä meistä kukaan voi muutenkaan varmuudella tietää onko sanoja Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen lisätty jälkeenpäin ja jos ihminen tekee niin kuin Raamatussa sanotaan uskonkuuliaisuudesta niin on se uskonkuuliaisuus yhtä suurta sanalla riippumatta siitä sanoiko Jeesus oikeasti ikinä niin.

Ei Herra Jeesus odota että meidän tulisi tietää sanoiko Hän oikeasti niin vaan Hän odottaa että uskomme sen mitä Hänen sanassaan lukee. Koska Jumala on sallinut sanassaan lukevan Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen niin kyllä Jumala tietää että monet vilpittömästi uskovat sen olevan Herran tahto mihin kastetaan ja siksi uskonkuuliaisuudesta Herralle kastattavat itsensä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Pointti on se että ei ole meidän uskonkuuliaisuudesta yhtään pois se sanoiko Jeesus joitain oikeasti sillä uskonkuuliaisuus tulee siitä että uskomme Hänen niin sanoneen ja koska niin lukee Raamatussa ja haluamme noudattaa Hänen sanaansa jonka uskomme Hänen sanoneen ja voimme huoletta uskoa että koko Raamattu on täysin totta.

Kaste tulisi ottaa aina Herran Jeesuksen nimeen mutta kaikki eivät sitä ymmärrä tuon Matteuksen kohdan vuoksi mutta ovat Herralleen yhtä kuuliaisia mennessään kasteelle sillä ymmärtämättömyys siitä mihin nimeen kastetaan ei vie uskonkuuliaisuutta kaste käskyn noudattamisesta pois ja se on koko kasteen pääasia ja siksi kaste ei menetä merkitystään vaikka se tehtiin väärään nimeen. Uskon näin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Helmi 2011 08:38

http://www.kotipetripaavola.com/vesikaste2b2.html

Olen Tonin kanssa samoilla linjoilla. Itse olen kastanut ja kastan uskovia Herran Jeesuksen nimeen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja tadetski » 17. Helmi 2011 10:41

Vielä tuli sellainen mieleen, että aikoinaan, kun itse tulin uskoon ja halusin kasteelle piti odottaa ensin, että olin kelvollinen. Minä olin silloin kihloissa ja elin avoliitossa. Tarkoituksemme oli siis mennä avioon jossain vaiheessa. Tuo avoliitto esti kasteelle menon silloin kun halusin.

Minun käsitykseni mukaan Raamatussa ei kehoiteta odottamaan, että ihmisestä tulee ensin kelvollinen menemään kasteelle.

Apt 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
tadetski
 
Viestit: 41
Liittynyt: 28. Joulu 2010 23:53

Re: Minne kasteelle?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Helmi 2011 10:48

tadetski kirjoitti:Vielä tuli sellainen mieleen, että aikoinaan, kun itse tulin uskoon ja halusin kasteelle piti odottaa ensin, että olin kelvollinen. Minä olin silloin kihloissa ja elin avoliitossa. Tarkoituksemme oli siis mennä avioon jossain vaiheessa. Tuo avoliitto esti kasteelle menon silloin kun halusin.

Minun käsitykseni mukaan Raamatussa ei kehoiteta odottamaan, että ihmisestä tulee ensin kelvollinen menemään kasteelle.

Apt 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.


Olet ymmärtänyt asian ihan oikein se on juuri kuten sanoit.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron