Kielten sekoitus, kansojen hajaannus, maan jakaantuminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kielten sekoitus, kansojen hajaannus, maan jakaantuminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Marras 2014 21:06

Raamattu kertoo vedenpaisumuksen jälkeen tapahtuneesta kielten sekoituksesta ja kansojen hajaannuksesta sekä niiden jälkeen tapahtuneesta maan jakaantumisesta (mannerten jakaantuminen) Pelegin aikana. Sen mitä tiede todistaa oikeaksi tai osittain oikeaksi voidaan löytää Raamatun sanan totuudesta. Tiede on vahvistanut alussa olleen yhden supermantereen, josta on syntyneet nykyiset mantereet mannerlaattojen siirtymisen (laattatektonisten prosessi) seurauksena. Tiede puhuu miljoonien vuosien ajasta mantereiden syntymiselle, mutta Jumalan sanan totuus kertoo näiden tapahtuneen muutama tuhat vuotta sitten. Raamattu on oikeassa.

Baabelin kielten sekoitus, kansojen hajaannus sekä maan jakaantuminen Pelegin aikana on historiallinen tosiasia. Uusin kirjoitukseni kertoo siitä milloin nämä tapahtumat ovat tapahtuneet. Kirjoitukseni sisältää myös pelastuksen evankeliumin. Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/mannert ... minen.html

Teen tänään tai huomenna jos Herra suo ja elämme tekstin tarkistuksen sekä saatan päivittää tekstiä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kielten sekoitus, kansojen hajaannus, maan jakaantuminen

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Marras 2014 20:08

Tarkoituksenani on nyt koetella Petrin kirjoitusta Raamatun kautta. Minulla on erinlainen näkemys siitä milloin mantereet ja kansat jakautuivat kuin Petrillä. Perustan näkemykseni myös Raamattuun mutta en sano sitä kiistattomaksi totuudeksi asiasta ja täten en väitä että esimerkiksi Petri opettaisi väärin aiheesta. Alleviivaan myös sitä että en halua ”vängätä” tai ”riidellä” vaan nimenomaan tutkia ja koetella aihetta Raamatun sanan valossa ja nimenomaan sen vuoksi jotta itse saisin ymmärrystä siitä mitä Raamattu todellakin opettaa aiheesta. En kirjoita siksi että haluaisin olla oikeassa vaan siksi että pyrin oppimaan mikä on totuus asiassa.

Olen mielestäni ymmärtänyt nyt sen mitä Petri opettaa kirjoituksessaan. Petrillä on kirjoituksessa hyviä Raamattuun perustuvia pointteja mutta ainakin tällä hetkellä olen vielä eri mieltä Petrin pääargumentin kanssa koska mielestäni Raamattu antaa hyvän syyn myös tulkita asia erinlailla kuin Petri on nyt esittänyt.

Suurimmasta osasta Petrin kirjoitusta olen hänen kanssaan samaamieltä. Ainoa missä kantamme ei vielä kohtaa on se milloin kansat jakautuivat Baabelista sekä milloin mantereet jakautuivat. Lainaan Petrin kirjoituksesta osia joita sitten kommentoin ja joista myös teen toisenlaisen johtopäätöksen kuin Petri.

Raamatun sanan mukaan Seemin, Haamin ja Jaafetin jälkeläisten toisen sukupolven aikana tapahtui kielten sekoitus ja kansojen hajaannus. Kielten sekoituksen jälkeen tuli uusia kieliä sekä vierasperäisiä nimiä. Koska Haamin ja Jaafetin jälkeisten nimiin alkoi ilmaantua vierasperäisiä sanoja toisen sukupolven aikana, niin se todistaa kielten sekoituksen alkaneen silloin. Peleg syntyi Seemin jälkeläisten neljännen sukupolven aikana, eli selvästi myöhemmin kuin Seemin veljien Haamin ja Jaafetin toinen sukupolvi.”


Mielestäni tämä on Petrin pääargumentti ja jos tämän voi osoittaa kyseenalaiseksi niin se tekee Petrin muistakin ko. kohtaa käsittelevistä argumenteista kyseenalaisia. Tällä hetkellä näen että Raamattu antaa meille hyvän syyn tulkita tämä Petrin pääargumentti toisella tavalla ja itseasiassa näen tämän Petrin tulkinnan johtavan tiettyihin hankaliin ristiriitaisuuksiin (Raamatun sanan suhteen) jotka pyrin nyt tuomaan esille.

” 1 Moos 10:
2 Jaafetin pojat olivat Goomer, Maagog, Maadai, Jaavan, Tuubal, Mesek ja Tiiras.
3 Ja Goomerin pojat olivat Askenas, Riifat ja Toogarma.
4 Ja Jaavanin pojat olivat Elisa, Tarsis, kittiläiset ja doodanilaiset;
5 heistä haarautuivat (parad) pakanoiden saarten (iy - kuiva maa, alue, rannikko, saari) asukkaat maittensa, eri kieltensä, heimojensa ja kansakuntiensa mukaan.

Raamattu todistaa kielten sekoittumisen sekä kansojen hajaannuksen tapahtuneen ennen Pelegin syntymää. 1 Moos 10 luku sanoo alkutekstin mukaan, että Jaafetin pojan Jaavanin jälkeläisistäpakanoiden alueilla asukkaat erottautuivat maittensa, eri kieltensä, heimojensa ja kansakuntien mukaan.

Jaavanin pojat Elisa, Tarsis, kittiläiset ja doodanilaiset olivat Jaafetista toisen sukupolven jälkeläisiä. Alkutekstin mukaan 1 Moos 10:5 sanoo, että Jaafetin jälkeläisten toinen sukupolvi erottautui asumaan heimojensa ja kansakuntien sekä eri kieltensä mukaan. Raamattu sanoo eri kielten tulleen maailmaan Jaasefetin jälkeläisten toisen sukupolven aikana, ei Pelegin aikana, joka oli Seemin jälkeläisten neljättä sukupolvea.”

1 Moos 10:
6 ¶ Ja Haamin pojat olivat Kuus, Misraim, Puut ja Kanaan.
7 Ja Kuusin pojat olivat Seba, Havila, Sabta, Raema ja Sabteka. Ja Raeman pojat olivat Saba ja Dedan.
8 Ja Kuusille syntyi Nimrod. Hän oli ensimmäinen valtias maan päällä.
9 Hän oli mahtava metsämies Herran edessä. Siitä on sananparsi: "Mahtava metsämies Herran edessä niinkuin Nimrod".
10 Ja hänen valtakuntansa alkuna olivat Baabel, Erek, Akkad ja Kalne Sinearin maassa.
11 Siitä maasta hän lähti Assuriin ja rakensi Niiniven, Rehobot-Iirin ja Kelahin,
12 sekä Resenin Niiniven ja Kelahin välille; se on tuo suuri kaupunki.
13 Ja Misraimille syntyivät luudilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset,
14 patrokselaiset, kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähteneet, sekä kaftorilaiset.
15 ¶ Ja Kanaanille syntyivät Siidon, hänen esikoisensa, ja Heet,
16 sekä jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset,
17 hivviläiset, arkilaiset, siiniläiset,
18 arvadilaiset, semarilaiset ja hamatilaiset. Sittemmin hajaantuivat ( puvts - hajottaa, hajaannus) kanaanilaisten heimot.
19 Ja kanaanilaisten alue ulottui Siidonista Gerariin päin aina Gassaan asti sekä Sodomaan, Gomorraan, Admaan ja Seboimiin päin aina Lesaan asti.
20 Nämä olivat Haamin pojat heimojensa, kieltensä, maittensa ja kansakuntiensa mukaan.

Kun tutkimme Haamin jälkeläisten sukukuntia, niin huomaamme, että Haamin pojan Kaanaanin jälkeläiset toisessa sukupolvessa Haamista olivat Siidon, Heet, sekä jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset, hivviläiset, arkilaiset, siiniläiset, arvadilaiset, semarilaiset ja hamatilaiset.

Raamattu sanoo Haamin jälkeläisten toisen sukupolven hajaantuneen asumaan heimojensa, kansakuntien, maittensa ja kieltensä mukaan. Raamattu sanoo kielten sekoituksen ja kansojen hajaannuksen tapahtuneen Haamin jälkeläisten toisen sukupolven aikana.”


Mielestäni Raamattu ei pakoita meitä tulkintaan että kansat olisivat jakautuneet Nooan pojista toisen sukupolven aikana sen vuoksi että Raamattu kuvaa näitä sukupolvia vierasperäisillä nimillä. Mielestäni sen miksi Raamattu kuvaa näitä toisen sukupolven edustajia vierasperäisillä nimillä jotka ovat vielä ”paikkojen ”nimiä johtuu yksinkertaisesti siitä että nämä toisen sukupolven pojat olivat noille paikoille hajaantuneiden populaatioiden kantaisiä - kielten sekoituksen jälkeen jolloin myös nimet olivat sekoittuneet niin ettei toiset ymmärtäneet enään niitä..

Tämä ei tarkoita nyt automaattisesti sitä että hajaannus olisi tapahtunut tämän sukupolven ollessa ”nuori” jonka vuoksi he olisivat saaneet vierasperäisiä nimiä kielten sekoituksen vuoksi koska syntyivät kielten sekoituksen jälkeen vaan sitä että nämä miehet olivat ne kantaisät jotka ensimmäisinä menivät kyseisiin paikkoihin jotak on nimetty heidän mukaansa. Kun nämä kantaisät saapuivat kielten sekoituksen ja Baabelista hajaannuksen jälkeen kyseisiin paikkoihin niin he omalla ”sekoitetulla” kielellään nimesivät paikat ja yleensä paikan kantaisää kutsuttiin sitten myös paikan nimenmukaan. Huomioitavaa on myös se että koska Jumala oli sekoittanut ihmisten kielen Baabelissa niin ettei toiset ymmärtäneet enään toisia niin se voi tarkoittaa myös sitä että ihmisten kutsumanimet muuttuivat tämän kielten sekoituksen yhteydessä erinlaisiksi kuin ne olivat ennen Baabelin kielten sekoitusta.

Tämä selittäisi sen miksi eri paikkoihin rantautuneet populaatiot kantoivat vierasperäisiä nimiä kantaisilläänsä.
Hajaannus tapahtui näiden toisen sukupolven miesten ollessa elossa sillä heistä tuli näiden viereiden paikkojen kantaisiä mutta hajaannus ei tapahtunut heidän ollessa nuoria vaan noin 60 vuotiaita jolloin Peleg oli nuori. Näin siis minä uskon ja koitan perustella asiaa sanalla.

Kun ihmiset hajaantuivat Baabelista eli siellä noin neljä sukupolvea päälekkäin. Tämän ymmärtämiseksi on hyvä muistaa se Raamatun fakta että tuohon aikaan ihmiset elivät vielä 500-400 vuotiaiksi ja siksi nämä sukukunnat elivät Baabelissakin päälekkäin.

1.Moos. 11:10 Tämä on kertomus Seemin suvusta. Kun Seem oli sadan vuoden vanha, syntyi hänelle Arpaksad kaksi vuotta vedenpaisumuksen jälkeen.
11:11 Ja Seem eli Arpaksadin syntymän jälkeen viisisataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.
11:12 Kun Arpaksad oli kolmenkymmenen viiden vuoden vanha, syntyi hänelle Selah.
11:13 Ja Arpaksad eli Selahin syntymän jälkeen neljäsataa kolme vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.
11:14 Kun Selah oli kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle Eeber.
11:15 Ja Selah eli Eeberin syntymän jälkeen neljäsataa kolme vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.
11:16 Kun Eeber oli kolmenkymmenen neljän vuoden vanha, syntyi hänelle Peleg.
11:17 Ja Eeber eli Pelegin syntymän jälkeen neljäsataa kolmekymmentä vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.


Raamatun mukaan Peleg oli Seemin neljättä sukupolvea. Seem sai esikoisensa sata vuotiaana kaksi vuotta vedenpaisumuksen jälkeen ja neljäs sukupolvi jossa Peleg syntyi tapahtui 101 vuotta vedenpaisumuksen jälkeen. Kun Peleg syntyi olivat kaikki hänen esi-isänsä vielä elossa sekä he olivat elossa vielä Pelegin ollessa aikuinenkin. Tuohon aikaan eli siis monta sukupolvea päälekkäin ja tämä on tärkeää ymmärtää. Uskon siis että toisen sukupolven miehillä oli aluksi Baabelissa nimet jotka kaikki ymmärsivät koska alussa oli yksi kieli mutta kielten sekoituksen jälkeen heidän nimensäkkin sekoittuivat ja sitten näistä miehistä tuli näitten tiettyjen paikkojen kantaisiä kun ihmiset jakaantuivat sukujensa mukaan jolloin paikat nimettiin heidän mukaansa.

Milloin Baabelista jakaantuminen tapahtui?

1.Moos. 10:8 Ja Kuusille syntyi Nimrod. Hän oli ensimmäinen valtias maan päällä.
10:9 Hän oli mahtava metsämies Herran edessä. Siitä on sananparsi: "Mahtava metsämies Herran edessä niinkuin Nimrod."
10:10 Ja hänen valtakuntansa alkuna olivat Baabel, Erek, Akkad ja Kalne Sinearin maassa.
10:11 Siitä maasta hän lähti Assuriin ja rakensi Niiniven, Rehobot-Iirin ja Kelahin,
10:12 sekä Resenin Niiniven ja Kelahin välille; se on tuo suuri kaupunki.


Nimrod oli Nooan pojan Haamin jälkeläinen toisessa polvessa. Nimrodista tuli ensimmäinen hallitsija ja hänen valtakuntansa alkuna oli Baabel Sinearin maalla. Tästä maasta Nimrod lähti tietyssä vaiheess Assuriin. Uskon että Baabelin jakaantuminen tapahtui jakeiden 1.Moos.10:11-12 välissä.

1.Moos.luku 11 kuvaa samoja tapahtumia kuin luku 10 mutta yksityiskohtaisemmin juuri samanlailla kuin luomisen luvut 1 ja 2 kertovat myös samasta tapahtumasta. Ensin kerrotaan isokuva siitä mitä tapahtui ja sitten yksityiskohtainen kuvaus jostain isonkuvauksen tapahtumasta. Luku 11 kuvaa tarkemmasti tätä edellä olevaa luvun 10 lainausta.

1.Moos. 11:1 Ja kaikessa maassa oli yksi kieli ja yksi puheenparsi.
11:2 Kun he lähtivät liikkeelle itään päin, löysivät he lakeuden Sinearin maassa ja asettuivat sinne.
11:3 Ja he sanoivat toisillensa: "Tulkaa, tehkäämme tiiliä ja polttakaamme ne koviksi." Ja tiiltä he käyttivät kivenä, ja maapihkaa he käyttivät laastina.
11:4 Ja he sanoivat: "Tulkaa, rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, jonka huippu ulottuu taivaaseen, ja tehkäämme itsellemme nimi, ettemme hajaantuisi yli kaiken maan."
11:5 Niin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jonka ihmislapset olivat rakentaneet.
11:6 Ja Herra sanoi: "Katso, he ovat yksi kansa, ja heillä kaikilla on yksi kieli, ja tämä on heidän ensimmäinen yrityksensä. Ja nyt ei heille ole mahdotonta mikään, mitä aikovatkin tehdä.
11:7 Tulkaa, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä, niin ettei toinen ymmärrä toisen kieltä."
11:8 Ja niin Herra hajotti heidät sieltä yli kaiken maan, niin että he lakkasivat kaupunkia rakentamasta.
11:9 Siitä tuli sen nimeksi Baabel, koska Herra siellä sekoitti kaiken maan kielen; ja sieltä Herra hajotti heidät yli kaiken maan.


Tässä ihmiset tulevat yhtenä joukkona Sinearin maahan jossa Baabel sijaitsi. Tästä maasta Jumala sitten hajoitti ihmiset muihin maihin. Koska Minrod oli ensimmäinen hallitsija niin hän hallitsi ihmisiä silloin kun he elivät yhtenä joukkona Baabelissa Sinearin maalla. Kun Jumala hajoitti ihmiset muihin maihin niin Nimrod lähti Sinearin maasta Assuriin. Tässä valossa hajaantuminen tapahtui siis Haamin toisen sukupolven Minrodin ollessa Baabelin vallitsija.

Huomioitavaa on nyt se etten sanonut hajaannuksen tapahtuneen ennen neljännen sukupolven (Pelegin) syntymistä vaan hajaannus tapahtui Minrodin ollessa Baabelin vallitsija.

Raamattu ilmoittaa meille vain Seemin jälkeläisten tarkat syntymäajat mutta uskon niin että Seemin, Haamin ja Jaafetin jälkeläiset syntyivät suurinpiiirtein samoihin aikoihin. Täten me voimme katsoa minkä ikäinen suunnilleen Minrod oli silloin kun Peleg syntyi.
Selah edustu Seemin sukupolvesta Minrodin kanssa samaa sukupolvea. Kun Peleg Seemin suvusta syntyi niin Selah oli noin 60 vuotias. Täten Minrod oli myös noin 60 vuotias kun hän hallitsi Baabelia ja kun Peleg syntyi. Minrod ei tietenkään alkanut hallitsemaan Baabelia ”vauvana” vaan oli kerennyt hallita sitä ehkä vain muutaman vuosikymmenen ennen Pelegin syntymää. Täten Baabelin hajaannus ei olisi mitenkään ristiriidassa sen kanssa että se tapahtui Pelegin aikaan koska silloin toisen sukupolven Minrod olisi kerennyt hallita Baabelia vain muutaman vuosikymmenen mikä on täysin looginen oletus johdettuna Raamatun ilmoituksesta.

Kansojen ei täytynyt siis olla hajaantuneet neljännen sukupolven syntyessä vaan sukuluetteloiden ikäskaalan perusteella ihmisten iät viittaisivat pikemminkin siihen että hajaannus tapahtui neljännen sukupolven syntyessä (Pelegin aikaan). Se että toisen sukupolven edustajilla on sitten vierasperäisiä nimiä johtuu siitä että kun Jumala sekoitti Baabelissa kielet niin ettei toinen ymmärtänyt toista niin silloin myös tietyt nimet muuttuivat toisille ymmärtämättömään (sekoitettuun) muotoon ja kun ihmiset sitten jakaantuivat sukujensa mukaan niin näistä toisen sukupolven miehistä joilla oli sekoitetut nimet tuli tiettyjen paikkojen kantaisiä ja nämä paikat sitten nimettiin kantaisiensä mukaan jne..

Hajaannus tapahtui mielestäni siis neljännen sukupolven synnyttyä jolloin kaikki sukupolvet vedenpaisumuksen jälkeen olivat vielä elossa ja elivät päälekkäin ja toinen sukupolvi oli hajaannuksen aikoihin noin 60 vuotias.

” Maan kansoilla oli kielten sekoittamisen sekä kansojen hajaantumisen jälkeen aikaa noin 200 vuotta (ja vähän yli) hajaantua kaikkialle maailmaan ennen kuin maa jakaantuisi (mannerten syntyminen). 200 vuotta riittäisi varsin hyvin kansojen vaellukselle koko yhden ison supermantereen asuttamiseen, niin että ihmiset tulisivat asumaan erossa toisistaan eri mantereilla, jotka syntyivät Pelegin aikana.”


Tämä Petrin tulkinta on mielestäni ihmeellinen sillä Petrin mukaan mantereet jakautui Pelegin aikoihin ja Peleg syntyi noin sata vuotta vedenpaisumuksen jälkeen. Täten en näe mitään syytä tälle 200 vuodella. Sen sijaan jos Baabelista hajaantuminen tapahtui Nimrodin hallitessa sitä ja mantereet olisivat jakaantunut Pelegin aikoihin niin ihmisillä olisi ollut vain pari vuosikymmentä aikaa jakaantua yli kaiken maan koska Minrod oli Pelegia noin 60 vuotta vanhempi ja hän alkoi hallita Baabelia ehkä noin 20-30 vuotta ennen Pelegin syntymää. Tämä aikaskaala istuu todella sopivasti sen kanssa että Baabelin hajoitus tapahtui Pelegin synnyttyä.

1.Moos. 11:9. Ja sentähden kutsuttiin hänen nimensä Babel: sillä siellä Herra sekoitti koko maan kielen: ja Herra hajoitti heidät sieltä kaikkiin maihin.

Uskon että mantereet jakautuivat vedenpaisumuksessa ja Pelegin aikana tapahtui Baabelista hajaantuminen kaikkiin jo jakaantuneisiin maihin. Tämä on kuitenkin vain minun vajavainen ymmärrykseni asiasta tässä vaiheessa mutta näiden esille tuomien asioiden valossa en vielä ainakaan näe asiaa niinkuin Petri opettaa.

Johdan johtopäätökseni suoraan Raamatun opetuksesta sillä Jumalan sanan tulee määrittää totuus näissä asioissa. En kuitenkaan voi sanoa että asia on kiistattomasti näin kun sanoin ja että toisin opettavat opettavat väärin sillä miten voisin tehdä parannusta opetuksistani jos olisin sitä mieltä että opetukseni kiistatta osoittaa miten asia on. Kiistatta tarkoittaa sitä ettei asiasta tarvitse enään edes keskustella koska asia on selvä ja jos on sellainen näkemys löytylukkoon jo etukäteen niin on todella vaikea nähdä enään muita vaihtoehtoisia tulkintoja asialle.

Se pitää vielä sanoa että uskovatkin voivat olla tietyistä ei pelastuskysymykseen liittyvistä asioista eri mieltä sillä olemme jokainen eri uskonvaiheissa jne.. mutta Jeesuksen Herruudesta emme voi olla eri mieltä sillä pelastumme vain uskomalla Jeesukseen niinkuin Raamattu opettaa.

Toivottavasti tekstistäni saa edes jotenkin selvää sillä en ole nukkut yli kahteen päivään työkiireitteni takia ja olo on kuin zombiella. En myöskään kerkeä vastaamaan ainakaan päivään ollenkaan. Kirjoitukseni tarkoitus ei siis ollut hyökätä Petrin opetusta vastaan vaan ainoastaan koetella sitä Raamatun kautta sen ymmärryksen mukaan joka minulla on jotta asia voisi minullekkin paremmin avautua mahdollisten uusien vastauksien kautta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa

cron