Pyhän Hengen lahja

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Marras 2014 09:19

*
Mietin miten uskova voi vastaanottaa Pyhällä Hengellä täyttymisen? Sanooko Raamattu missään kohdassa siitä miten vastaanottaa Pyhän Hengen täyttymisen? Mutta Jeesus sanoi; 'Pyhä Henki tulee teihin....' Ei sanonut neuvoen miten vastaanottaa Pyhällä Hengellä täyttymisen. Toisessa kohdassa Jeesus sanoi; 'teidät kastetaan Pyhällä Hengellä....' Toisesssa kohdassa lukee että 'Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihin....' Pietari sanoi; 'tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.' Viittaa ne kohdat yllättävään Pyhällä Hengellä täyttymiseen, jota mie tarkoitan Raamatun kohtien kanssa tuossa toisessa ketjussa.

Ap.t. 2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.

4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

Ap.t. 4:31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

Ap.t. 13:52 Ja opetuslapset tulivat täytetyiksi ilolla ja Pyhällä Hengellä.

On toisessa kohdassa missä lukee että laittaa kätensä uskovan päälle, se täyttyi kans Pyhällä Hengellä. Olen kuullut uskovan opettavan että pitää vastaanottaa Pyhällä Hengellä täyttymisen, en vain löytänyt kohdan Raamatusta paitsi että kun laittaa kätensä päälle, se täyttyy Pyhällä Hengellä, näin siinä lauseessa tekstit menee. Osa uskovista yritti vastaanottaa Pyhällä Hengellä täyttymisen, he jäivät ilman täyttymistä. Kun laittaa kätensä päälle, se täyttyy Pyhällä Hengellä ( ei-yllättävästi, lupaavasti ).

Ap.t. 9:17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä."

Ap.t. 8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.

18 Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa

Niiden kohtien äärellä osoittautui raamatulliseksi kun täytyin itse yllättävästi Pyhällä Hengellä. Älkää minua kässätkö väärin. Pliis! :D
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja Markareetta » 18. Marras 2014 10:35

Usko tulee kuulemisesta, ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta.
Jumalan Sana ja Henki vaikuttavat uudestisyntymisen, jossa
Jeesuksen sanat ovat todistuksena:

Johanneksen evankeliumi:
16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on
hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois,
ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen,
niin minä hänet teille lähetän.

16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle
todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
16:9 synnin, koska he eivät usko minuun;

16:10 vanhurskauden, koska minä menen
Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
16:11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

Siis kun Jeesus Nousi Ylös Isän Jumalan tykö, Hän
lähetti Pyhän Hengen. Se tapahtui ensimmäisen kerran helluntaina.


16:12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen.
Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee,
sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
16:14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Saamme Pyhän Hengen uudestisyntymässä.
Koska Jumalan Sana on Henki ja Elämä:Joh. 6:63
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä.
Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Apostolien teot:
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman,
ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa
että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka."



Nyt joku voi ihmetelläsitä Sauluksen/ Paavalin tapausta;

Apostolien teot:
9:17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani
molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi:
"Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka
ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi
jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä."

Siinä Paavali tuli uskoon ja sai Pyhän Hengen.


Olen käsittänyt, että Jumalan Sanaa lukemalla saamme täyttyä
yhä uudelleen ja uudelleen Pyhällä Hengellä.

Jotkut opettavat, että pitää saada jokin erityinen Kaste Pyhässä Hengessä,
josta sitten on merkkinä kielilläpuhuminen, MUTTA, kielilläpuhuminen on
armolahja, ei mikään merkki Pyhästä Hengestä. Moni on luopunut uskostakin,
kun on ollut sellaista opetusta, että uskovalla ei ole Pyhää Henkeä,
kun ei ole puhunut kielillä.

Jos olisi luettu Raamatusta olisi selvästi nähty, kuinka asia on:

1 korinttolaiskirje
12:30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja?
Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
12:31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista.
Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.



Oikein Hyvää Tiistaipäivää Kaikille☼
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Marras 2014 11:19

*
Kyllä näin menee, Raamatun mukaan.

Markareetta kirjoitti:Olen käsittänyt, että Jumalan Sanaa lukemalla saamme täyttyä
yhä uudelleen ja uudelleen Pyhällä Hengellä.


Minulle kävi samoin ollessani täällä uskonaskel -foorumissa, melkoinen yllättävä oli kans. :)
Minä pidän yleensä jalat maassa kiinni ja välttelen karismaattisuutta koska se menee aina Sanaa ohi. Mutta en osannut arvata että täällä foorumissa ollessani täytyin itse yllättävästi Pyhällä Hengellä varpaisiin asti.

Raamatun mukaan opetuslapset täyttyivat uudestaan Pyhällä Hengellä mikäli viittaa yllättävään täyttymiseen ja se kans osoittaa raamatulliseksi. Pyhän Hengen kaste tapahtuu varmaan kerrallaan mutta Pyhällä Hengellä täyttyminen voi tapahtua uudestaan ja taas uudestaan.... Sitä sanotaan Pyhän Hengen lahjaksi. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 19. Marras 2014 12:04

Ai tässähän Vaisuliini on tuonut raamatunkohtia mitä itsekkin mietin tuossa toisessa ketjussa Pyhän Hengen saamisesta, Uskon myös, että Pyhä Henki saadaan heti uskoon tulessa. Jeesus kastaa tulella. Polttaa sisimmän puhtaaksi ja henki ihmisessä vaihtuu siinä tilanteessa.

Mutta kyllä uskon raamatun perusteella, että on toinen vaihe missä saadaan vielä täyteys Pyhässä Hengessä ja raamatun opetuksen mukaan täyttyminen voidaan myös ihan kokea ja nähdä tai kuulla. Lisättäköön, että tosin jotkut saavat täyttymisen jo heti tulikasteen yhteydessä.
Isoäiti
 

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 19. Marras 2014 12:08

Vielä, että miksi noita Simon olisi ollut niin innoissaan tästä asiasta, että oikein rahalla yritti tätä ostaa?

Ap.8:
18 Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa
19 ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen".
Isoäiti
 

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja Markareetta » 19. Marras 2014 18:22

[quote]Mutta kyllä uskon raamatun perusteella, että on toinen vaihe missä saadaan vielä täyteys Pyhässä Hengessä ja raamatun opetuksen mukaan täyttyminen voidaan myös ihan kokea ja nähdä tai kuulla. Lisättäköön, että tosin jotkut saavat täyttymisen jo heti tulikasteen yhteydessä.


Tästä, että saadaan vielä toinenkin Pyhän Hengen täyteys ja sen
jälkeenkin voidaan vielä saada!
se on minulle epäselvä paikka, ei käytännössä, mutta että tajuaisin sen Raamatun
mukaisena totuutena. Minä olin sairaalassa vakavan asian takia, ja kun selvisin
hengissä istuin illalla ja juttelin Jeesukselle asioita, siinä vain aloin puhumaan
uudella kielellä, en edes tiedä mitä puhuin, mutta itkin ja puhuin, ja se jäi
minulle. Ei kukaan laittanut käsiä päälleni, mutta tiesin että uskoystävät rukoilivat.

En kuitenkaan tajua, miten se oli mahdollista. Ja sekin, että sen jälkeenkin
olen saanut puhua monella eri kielellä kuin alussa.
Tähän haluaisin selvitystä, en oikein tiedä onko helluntaiopetus
tästä Pyhällä Hengellä täyttymisestä Raamatun mukainen.?

Kun ajattelen koko helluntailaisuutta, niin kielilläpuhuminen
lähti käyntiin Amerikasta 1900-luvulla, mutta oli kadoksissa
ainakiin tuhat vuotta, jos oikein olen ymmärtänyt,
vaikka Sana sanoo, että Jeesus Kristus on sama, eilen tänään
ja ikuisesti, sitä en kiellä, mutta paljon on ihmettelyä.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja Lily » 19. Marras 2014 22:46

Itse asiassa väärä kielilläpuhumisen liikehdintä tuli pinnalle voimakkaana yli sata vuotta sitten. Siihen sisältyi paljon sielullista ja väärää tapaa puhua kielillä.

Kielillä puhumista on varmasti aina ollut myös raamatunmukaisen järjestyksen mukaista, eli

1.kor 14

1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
7 Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
8 Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
21 Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".
22 Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
24 Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
25 hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
27 Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
29 Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
30 mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
32 Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37 Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
38 Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.
39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
40 Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.


Helluntai ym. Karismattisten liikkeiden synty on alkanut ihan erillaiseta kielilläpuhumisesta, yleensä tuo "pyhän hengen" koskettama ihminen on puhunut kielillä monta päivää ja ollut jopa niin "hengellä" täyttynut, että ei ole pystynyt kävelemään. Siihen aikaan kun kielilläpuhumisliike alkoi, uskovat halusivat täyttyä "hengellä" ja siitä tuli itse tarkoitus koko liikkeeseen. Eli pyrittiin saamaan hengen kaste, joka ilmeni kielilläpuhumisen lahjana. Eli kuviteltiin, että hurmoksellisuus on mittari siihen kuinka lähellä Herraa ihminen on.

Siinä samassa unohtui järjestys ja kuri ja kielilläpuhuminen korostui sellaiseen mittasuhteeseen johon se ei olisi saanut korostua. Pyhän Hengen on tarkoitus koroittaa Kristusta, ei henkilahjoja.
Edelleen helluntailaiset mittaavat ihmisen Pyhällä Hengellä täyttymistä sillä, puhuuko hän kielillä ja kokoukset ovat täynnä sitä, että kielillä puhuu välillä jopa miltei kaikki samaa aikaan ja kukaan ei ole selittämässä kieliä.

Älkää käsittäkö väärin, uskon vakaasti siihen, että Pyhä Henki on meille kaikille jakanut erilaisia lahjoja ja näillä me voimme palvella toisiamme Herran kunniaksi. On erittäin ihana nähdä kuinka armolahjat toimivat puhtaasti ja se on todellakin Herran tarkoitus meitä kohtaan, on vaan erittäin surullista kuinka pahasti raamatullinen Pyhän Hengen toiminta on vääristynyt gnostilaisuuden sekoittuessa siihen....
Lily
 

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 20. Marras 2014 00:35

Minäkin lähden pois rukoustilanteista joissa kaikki huutaa kielillä yhteen ääneen. :shock: Se on sielullista touhua. Hilja Aaltonen sanoi kerran jossain haastattelussa jotenkin tähän tapaan, että siellä missä on Pyhä Henki siellä on rauha ja järjestys. Se on liha joka metelöi.
Isoäiti
 

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Marras 2014 17:31

Kyllä.Kuuluin aikoinaan helluntai srk:aan ja oli tosi ahdistavia hetkiä kun kysyttiin julkisesti että nosta käsi jos oot tai et oo täyttyny Pyhällä Hengellä.Siihen aikaan rukoilin sitä täyttymistä itkua vääntäen mutta mitään ei tapahtunu.Unohdin sen vuosiksi mutta sitten kun kylmällä paikalla olevana tein parannuksen ja sanoin Herralle että saat ottaa mut kokonaan käyttöön,tahdon uskoa ja noudattaa Sun Sanaasi niin paljon kuin ymmärrystä saan ja olla rohkea jos niin tahdot, niin jonkin ajan päästä Jumala täytti mut Hengellään silloin kun vähiten osasin odottaa.En tiedä sitten voiko puhua Pyhällä Hengellä täyttymisestä vai Hengen kosketuksesta mutta Hän se joka tapauksessa oli :)

Tämän sanoi Johannes mutta näin minäkin uskon... "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
systeri
 

Re: Pyhän Hengen lahja

ViestiKirjoittaja Markareetta » 21. Marras 2014 17:23

Minä etsin kirjoituksia netistä Pyhän Hengen kasteesta.
Löysin Petri Paavolan sivulta
Pyhän Hengen sinetti sekä täyttyminen Pyhällä Hengellä

http://www.kotipetripaavola.com/Pyhan_H ... kaste.html

Petrin lähteinä olivat
Lähteet:

- Raamattu 33/38
- Apostolinen seurakunta ja antikristuksen eksytys: Keijo Lindeman

Menin Keijo Lindemannin sivulle
Keijo Lindeman
Apostolinen seurakunta
ja antikristuksen
eksytys

http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm

Haluaisin tietää miten täällä arvioidaan Keijo Lindeman ja hänen kirjoituksensa?
Ovatko hänen kirjoituksensa luotettavia?

Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa