Raamatullinen pelastusvarmuus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja Lily » 26. Marras 2014 12:00

Minulle avautu myös niin paljon tämän keskustelun myötä, sellaista mitä olen pohtinut paljon ja kamppaillutkin kovasti omassa itsessäni.

Tuo Galattaliskirje avautu nyt aivan todella ihanasti ja kokonaisuudessaan. Minulle on aina opetettu sitä sillä tavalla, että emme saa mennä lain alle vaan olemme armon alla. Mutta Galattaliskirje puhuu, nimen omaan jadaismistä ja tooran alle itsensä kahlihtsemisesta, selkeästi puhutaan ympärileikkauksesta ja juhlapyhien vietosta. Sitten kirjeen loppuluvuissa tullaan siihen uudenliiton lain sanomaan, eli "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Minulle on aina opetettu tuota väärin, ja se on kahlinnut minua.

Siis sillä tavalla, kun koen että minut on uudestisynnyttyäni luotu rakastamaan ja palvelemaan lähimmäistäni, sellainen on Jumalan minulle luoma uusi identiteetti Kristuksessa, olen kokenut sen todella voimakkaana ja iloisena asiana. Olen kokenut myös uudestisyntymästäni asti, että elääkseni Jumalan tahdossa, on jumala määritellyt minulle uudessaliitossa lain ja käskyt. Joita todella haluan noudattaa. Sitten kun olen muille uskoville puhunut, että sydämmessäni koen että haluan muuttua ja pitää Jumalan antamat käskyt ja lain, on minulle sanottu, että ei pidä olla lakihenkinen ja suorittaa asioita, vaan olemme armon alla. On myös sanottu, että minusta ei koskaan tule täydellistä, mikä on totta.

Mutta haluaisin pyrkiä siihen, kuolettamalla omaa lihaa ja halujani, koska uskon, että silloin pääsee Jumala muuttamaan minua mieleisekseen, tehdäkseen tahtonsa kohdallani. Kysehän on muista ihmisistä ja siitä, että minun tulee ja saan ilolla antaa itseni alttiiksi heidän hyvinvointinsa eteen. Muiden palveleminen on sitä, että annan sitä mitä Jumalalta olen saanut muille. Minulla itselläni ei ole mitään annettavaa, on ainoastaan kasvettava ja muututtavaa jotta Jumalan rakkaus tulisi minussa ilmi.

Se, että minulle on tulkittu galatalaiskirjettä väärin, on monesti saanut minussa aikaan sen, että olen lopettanut kilvoittelun ja Jumalan tekemä työ on jäänyt tauolle, saanut aikaan masennusta ja epätoivoa, koska se on vetänyt minut väärän armon alle.

En nyt tiedä saako minusta mitään järjellistä tolkkua, mutta ainakin Herra tietää miten paljon minuun vaikutti keskustelun kautta. Ylistys ja kunnia Hänelle tästä!

Kiitos teille rakkaat veljet, tämä oli iloa ja rauhaa antava keskustelu, ja silmiä avaava kaikella tavalla. :hugehug:

Olkaa väkevästi siunattuja Jeesuksen nimessä!
Lily
 

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja Lily » 26. Marras 2014 15:07

Johannes 15


1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.

2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.

3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.

8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.

9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.

10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

11 Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.

12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.

14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.

15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.

16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.

19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.

21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.

22 Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat.

23 Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni.

24 Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni.

25 Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'.

26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

27 Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani."
Lily
 

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja paa » 26. Marras 2014 20:49

Joel.A kirjoitti:
paa kirjoitti:Ja Hänen eteensä kootaan kaikki kansat--

Kaikki, ei vaan uskovat, vaan kaikki maailman ihmiset eli kaikki kansat.

Alleviivaamastasi kohdasta käy nimenomaan ilmi se, että vasemmalla puolella ovat jumalattomat, koska heiltä muistellaan vaan teot, joita he eivät tehneet. Jos he olisivat uskovia, niin miksi heidän hyviä tekojaan ei tuoda esille, niin kuin oikealla puolella olevien.


Miksi nämä jumalattomat kysyvät Herralta, että milloin me näimme sinut nälkäisenä...emmekä sinua palvelleet?

Uskon siis vahvasti sen, että Jeesus kertoo tässä vertauksen sekä oikeasta että väärästä palvelijoista, koska muutoinhan tossa vertauksessa nämä "vuohet" eivät olisi ihmetellyt sitä, ettikö he olisi palvelleet Jeesusta sekä eihän myöskään julki jumalaton yritä edes palvella Jeesusta?


Kyllä jumalattomatkin tekevät hyviä tekoja, mutta motiivit + väärä sydämenasenne ovat pielessä. Tekopyhiä siis. Aikansa fariseuksia.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Kesä 2015 08:51

Onko jumalattomien hyvillä teoilla mielestänne aina väärä motiivi?
Eikö jumalattoman ole mitään hyötyä Jumalan edessä tehdä hyvää mieluummin kuin pahaa?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Kesä 2015 10:32

Aamu-Usva kirjoitti:Onko jumalattomien hyvillä teoilla mielestänne aina väärä motiivi?
Eikö jumalattoman ole mitään hyötyä Jumalan edessä tehdä hyvää mieluummin kuin pahaa?


Semmoinen, joka ei Herra Jeesuksen kautta ole tullut Jumalan yhteyteen ja saanut Jeesuksen avulla sopia Jumalan ja itsensä välille on kuollut hengellisesti. Kaikkien teot on kuin likaisia vaatteita ja rääsyjä Jumalan edessä, vasta Karitsan veri pesee vaatteet ja teot.

Toki on olemassa universaali totuus, että on parempi ihmiselle elää hyvää tehden kuin pahaa tehden. Jo uskosta osaton tekee hyvää ja hyviä tekoja hän tekee inhimillisesti viisaasti , sillä pahoista teoista usein uskosta osattomat myös rankaisee maallisesti tekijäänsä. Hyvistä teoista taasen voi saada jopa kiitosta ihmisiltä ja hyvän mielen uskosta osatonkin.

Mutta uskosta osaton on hengellisesti kuollut Jumalalle. Eikä Jumala anna uskonlahjaa uskosta osattomien tekojen vuoksi tai puolesta, vaan armonsa mukaan , armahtaen ketä armahtaa ja paaduttaen kenet paaduttaa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Kesä 2015 11:23

Uskosta osattomalle Korneliukselle enkeli sanoi: "Kornelius, sinun rukouksesi on kuultu, ja sinun almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä (Apt.10:31)." Eli Korneliuksen hyvän tekeminenkin oli syynä sille, että Jumala kutsui hänet..?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Kesä 2015 13:08

Aamu-Usva kirjoitti:Uskosta osattomalle Korneliukselle enkeli sanoi: "Kornelius, sinun rukouksesi on kuultu, ja sinun almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä (Apt.10:31)." Eli Korneliuksen hyvän tekeminenkin oli syynä sille, että Jumala kutsui hänet..?


30 Ja Kornelius sanoi: "Neljä päivää sitten, juuri tähän aikaan päivästä, minä kotonani rukoilin tällä yhdeksännellä hetkellä, ja katso, edessäni seisoi mies loistavissa vaatteissa
31 ja sanoi: 'Kornelius, sinun rukouksesi on kuultu, ja sinun almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä.
32 Niin lähetä nyt Joppeen ja kutsu tykösi Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan; hän majailee nahkuri Simonin talossa meren rannalla.'

Kornelius oli eilisenä päivänä ollut iltasella rukoilemassa, kun näki enkelin, eli kornelius oli uskovainen mies mielestäni.

Ilmeisesti Kornelius oli uskovaisena miehenä ollut antelias ja Herra tahtoi hänen anteliaisuutensa huomioida.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Raamatullinen pelastusvarmuus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 06. Kesä 2015 22:06

Ei kai Kornelius voinut olla uskossa, kun sitten myöhemmin vasta kuuli evankeliumin ja tuli uskoon..? Hän oli uskonnollinen ja piti kiinni rukouksista ja muista uskonnollisista hyvän tekemisen tavoista.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 20. Tammi 2016 15:30

Mielestäni petrin kirjoituksessa mm. taivaan juna vertaus on eksyttävä. Jos uskova lankeaa vaikka juopoksi, niin en todellakaan usko että sellainen juoppo olisi taivaan junassa matkalla taivaaseen.


Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.
Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: koira palaa oksennukselleen, ja: pesty sika rypee rapakossa.


[2.piet. 2:21-22. v. 1938 käännös]

Muistutus: vuoden 1938 suomalaisesta käännöksestä puuttuu sanoja jakeesta room. 8:1, mutta byzanttilaisesta tekstistä ne sanat löytyvät. room. 8:1 lauseen loppuosa:
 

... niille messiaassa jahuwšu'assa ei mukaan lihan kulkeville vaan mukaan hengen
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 21. Tammi 2016 00:30

uuhi kirjoitti:
Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.
Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: koira palaa oksennukselleen, ja: pesty sika rypee rapakossa.



Mikä tuo pyhä käsky on mielestäsi?

Kohdan mukaanhan käännytään pois kahdesta asiasta

1) vahurskauden tie (Jeesus?)

2) Pyhästä käskystä (en tiedä mikä tämä on)

Jos 1+2 olisi tiedossa, niin silloin saamme tietää mistä he tarkalleen kääntyivät.

Kuka tietäisi tuon?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron