Kaikki se kärsii

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja Markareetta » 17. Marras 2014 11:56

kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.


Mietin tuota kärsimistä, ja ajattelin Apostoli Paavalin elämää,
mitä kaikkea hän joutui sietämään ja kärsimään, kun aina
oli ihmisiä ympärillä tungeksimassa, kuinka Hän vanhana jaksoi
niitä vaatimuksia?

Kuinka pitkälle tavallisen uskovaisen jaksamisen pitää riittää?
Vaatiiko Jumala ainaista jaksamista ja toisten valitusten kuuntelua,
eikö saa omaa rauhaa olla koskaan, ettei ole huonoa omaatuntoa?

Onko se itsekyyttä ajatella omaa rauhaa? Pitääkö vaan tehdä parannusta,
ja pakosta kestää? Olisiko sekään oikein?
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Marras 2014 15:13

*
Itselläni sama pohdinta aiemmin mitä Markareetta miettii pohdiskellen... Jään odottamaan että joku viisaimmasta tulisi tänne kirjoittamaan ja se juttu minua kans kiinnostaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Marras 2014 15:16

*
Paavali sanoi; olkaa minun seuraajia kun Paavali jätti esimerkin miten tulee vaeltaa ja se on hyvä esimerkki meille, varsinkin viimeisinä päivinä koska rakkaus kylmenee ja ihmiset ovat välinpitämättömiä ja itsekkäitä...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja Markareetta » 17. Marras 2014 16:40

vaisuliini kirjoitti:*
Paavali sanoi; olkaa minun seuraajia kun Paavali jätti esimerkin miten tulee vaeltaa ja se on hyvä esimerkki meille, varsinkin viimeisinä päivinä koska rakkaus kylmenee ja ihmiset ovat välinpitämättömiä ja itsekkäitä...



Juuri noin; ajattelin tuotakin Raamatun kohtaa. Kyllä minä jaksoin vaikka mitä nuorempana,
mutta nuoruus on ohi ja ikä tuo vaivojakin mukanaan. Enkä minä aina niin Rakastakaan,
se täytyy myötää, ja siksi sitten on se huono omatunto. Ymmärrän että jos jollakin ei
ole ketään jolle voi valittaa, mutta kun tiedän että samoja asioita valitetaan toisillekin.
Pitääkö sitä olla jokin kristillinen likasanko? Itse en kehtaisi olla aina valittamassa,
milloin mitäkin ja kaiken kukkuraksi uhkailla uskosta luopumista, kyllä se ottaa
voimille ja rakkaus loppuu! lyhyeen! Anteeksi nyt tämä valitus :?
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Marras 2014 00:16

*
No mun on pakko kirjoittaa mitä minä aiemmin mietin huolestuen asiaa miten viimeisinä päivinä sydäntilani on... Kun lähestyy Jumalaa, huomaa olevansa itse enemmän lampaan kaltainen teurasteltavaksi siis pienenemällä niin Kristus meissä enemmän kasvaa, sitä kans kärsii.

Mutta... toisaalta inhimilliset yritys ja pyrkimys lakkaa esim. lähimmäisten rakastaminen tuntuu menevän yli omien voimien eikä omat voimat riitä rakastamiseen. Lopulta jäljelle jää vain Jumalan apu ja voimat, ne on meidän nähtävissä haettavaksi rukoillen että jaksaisi rakastaa lähimmäisiä ~ Jumalan avulla.

Raamatun mukaan uskovien rakkaus kylmenee. Väärentämätön Sana on vastalääke joka varjelee sydämen rakkauden kylmentymiseltä jos väärentämätön Sana on sydämessä rakkauden kohteena ja keskipisteenä, ei hengellinen kirja/hengelliset kirjat ks. Joh. 14:21. Tokihan saa lukea kirjaa/kirjoja kunhan Sana on sydämessä rakkauden kohteena ja keskipisteenä ~ koetellen Sanalla kans mutta aika ei riitä koska Kristuksen terveet Sanat pitäisi saada itseensä ammentamalla Raamatusta. Paavali kirjoitti omin käsin; 'Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana'.

Myös Paavali kirjoitti; 'kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi jos on moitetta toista vastaan'. Toisessa foorumissa eräs uskova oli tosi hyvä selittämään mitä se tarkoittaa. Hänen mukaan vajavaisuutemme takia me kärsimme toinen toistamme ja annamme toisillemme anteeksi, ei huokaillen vaan kärsien lähimmäisenrakkaudesta.

Luulen että kärsimällä oikea rakkaus lopulta kasvaa jälleen. Anteeksiannon ansiosta katkeruuden juuri ei pääse tekemään häiriöitä omassa sydämessä. No mitä kylmentymiseen tulee, en ole varma onko asia näin että viisi asiaa mikä varjelee rakkauden kylmentymiseltä. Se on minun omatekoinen tutkimusretki RK-Raamatun kanssa. Vielä en ole varma miten uskovien sydäntila pysyy palavasti rakkaudessa. Mitä te tuumitte? Huolettaa rakkauden kylmentyminen niinä viimeisinä päivinä ja Paavali jätti jo esimerkin meille mutta miten ihmeessä Paavali onnistui rakastamaan kärsimällä loppuun asti? Niin meidän pitäisi etsiä tutkien Paavalin vastauksia Raamatusta kans.


Kol. 3:12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja pitkämielisyyteen.
13 Kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos jollakulla on moitetta toista vastaan. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin.
14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, joka on täydellisyyden side.

15 Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät myös on yhdessä ruumiissa kutsuttu, ja olkaa kiitollisia!
16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana. Opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikella viisaudella, psalmein, kiitosvirsin ja hengellisin lauluin, laulaen kiitollisina sydämissänne Jumalalle. RK

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan kautta, jonka olen teille puhunut.


Viisi asiaa varjelee rakkauden kylmentymiseltä:
-Jumalan väärentämätön Sana eli jokapäiväinen Raamatun lukeminen
-Jumalan Sanassa pysyminen
-Totuudelle kuuliaisuus johtaa vilpittömään veljesrakkauteen
-Puhtaalla sydämellämme rakastamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta
-Uskovien yhteydenpito/ yhteinen kokoontuminen
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja Markareetta » 18. Marras 2014 09:51

Niinhän se on, minussakin on Jeesuksella kestämistä!
Hän kyllä tietää, kun tällaista sietää, millaista raukkaa
Hän Rakastaa. Hänelle on rakkaita jokainen kitisijäkin,
eikä Hän koskaan tympäänny keneenkään.

Tiedän että Jumalan Sana vahvistaa, on tähänkin
saakka kantanut, niin kantaa edelleenkin.

Saahan sitä sanoa että on väsynyt, eikä jaksa,
ei kait Jumala mikään orjapiiskuri ole?
Saahan sitä levätä ja kerätä taas itsensä, että
jaksaa, ensin itsensä kanssa, sitten vasta
muitten kanssa?



Kaiken lämpöisen soisin
pehmoisen, jos voisin
paljon kärsivällisyyttä

Valoisia päiviä toisin
lempeyttä ystävällisiä
sanoja.

Lähelläoloa antais
ja toisen taakkaa
hiljaa kantais

Suuri ilo on tietää
kun toistaan sietää
että minunlaistakin raukkaa
Jeesus aina Rakastaa!

Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Marras 2014 13:38

*
Niin joo, rakastaminen tuntuu joskus vaikealta esim. vihollista kohtaan vaikka kuinka kovasti yritin...

Mutta luulen että näin se menee oikeaan suuntaan..... siis rakastamisen ohessa. Raamatun mukaan ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä, kärsivällisyys koetuksen kestämista ja koetuksen kestäminen toivoa mutta toivo ei tuota pettymystä koska Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta ja olimme silloin heikkoja. Siinä Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan että Kristus kuoli meidän puolestamme silloin olimme syntisiä.

Kun Jumala osoitti rakkautensa meitä kohtaan lähettämällä Ainokaisen Poikansa, siinä on se rakkaus - ei siinä että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan että Hän on ensin rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi niin mekin olemme velvollisia rakastamaan toisiamme. Vaikka Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt niin silti me pyrimme rakastamaan toisiamme, niin sillä tavalla Jumalan rakkaus pysyy meissä ja juuri tällä tavalla Jumalan rakkaus tulee meissä täydelliseksi.

Niin silloin huomatessamme täydellistä rakkautta tiedämme pysyvämme Jumalassa... Näinkö tällä tavalla saamme täydellisen rakkauden rakastaaksemme inhottavia ja jopa ärsyttäviä ihmisiä? Jeesus käski meitä rakastamaan toisiamme. Ehkä siinä piileskelee salaista juttua että velvollisuuteen katsottuna yritämme rakastaa niin silloin Jumalan rakkaus tulee lopulta täydelliseksi meissä ja siten osaamme rakastaa heitä kärsimällä kans. Mitäs tuumitte? :shock: :roll: :?:

Room. 5:3 Emmekä ainoastaan siitä, vaan me kerskaamme myös ahdistuksista, tietäen, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
4 kärsivällisyys kkoetuksen kestämistä ja koetuksen kestäminen toivoa.
5 Mutta toivo ei tuota pettymystä, sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

6 Kun olimme vielä heikkoja, Kristus kuoli oikeaan aikaan jumalattomien puolesta.

8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun me vielä olimme syntisiä. RK

1Joh. 4:9 Siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meille, että Jumala lähetti ainutsyntisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttaan.
10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, mekin olemme velvollisia rakastamaan toisiamme.

12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on tullut meissä täydelliseksi.
13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeään. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Marras 2014 22:08

*
Korjaisitteko minua jos minulla on väärä käsitys. Mietin taas minkä takia Jeesus käski rakastamaan toisiamme niin oivalsin äsken että siihen liittyy jumalallinen lahja. Kun me tulimme uskoon niin Jumala on vuodattanut rakkautensa sydämiimme Pyhän Hengen kautta sen takia että Hän on ensin rakastanut minua lähettämällä Ainokaisen Poikansa maailmaan. Ja lisäksi vuodattama rakkaus on jo sydämissämme niin siksi Jeesus käski rakastamaan toisiamme ja lisäksi me olemme velvollisia rakastamaan toisiamme ettei se jäisi hedelmättömäksi eikä toimettomaksi joka on jo sydämissämme.

Ja vielä siitä jumalallisesta lahjasta... Jeesuksen käskyn takia teemme eli rakastamme käskystä niin siten jumalallinen lahja alkaa toimia sydämissämme ja Jumalan rakkaus tulee lopulta täydelliseksi meissä, se tulee huomatuksi vasta kun tajuamme pysyvämme Jumalassa.

2Piet. 1:3 Hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille hänen tuntemisensa kautta kaiken, mitä tarvitaan elämään ja jumalanpelkoon. Hän on kutsunut meidät omalla kirkkaudellaan ja voimallaan
4 ja niiden kautta lahjoittanut meille kallisarvoiset ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden avulla tulisitte osallisiksi jumalallisesta luonnosta ja pääsisitte pakoon turmelusta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee.

5 Pyrkikää juuri siitä syystä innokkaasti osoittamaan uskossanne hyveitä, hyveissä ymmärrystä,
6 ymmärryksessä itsehillintää, itsehillinnässä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalanpelkoa,
7 jumalanpelossa veljesrakkautta ja veljesrakkaudessa rakkautta kaikkia kohtaan.
8 Jos teillä on nämä ja ne yhä enehtyvät, ne eivät anna teidän olla toimettomia eivätkä hedelmättömiä Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa. RK

Näin juuri ja lopulta täydellisellä rakkaudella osaamme rakastaa kans.

Joh. 15:12 Tämä on minun käskyni; rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. RK

2Tess. 3:5 Herra ohjatkoon sydämenne Jumalan rakkauteen ja Kristuksen kärsivällisyyteen. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja Markareetta » 19. Marras 2014 10:34

Niin silloin huomatessamme täydellistä rakkautta tiedämme pysyvämme Jumalassa... Näinkö tällä tavalla saamme täydellisen rakkauden rakastaaksemme inhottavia ja jopa ärsyttäviä ihmisiä? Jeesus käski meitä rakastamaan toisiamme. Ehkä siinä piileskelee salaista juttua että velvollisuuteen katsottuna yritämme rakastaa niin silloin Jumalan rakkaus tulee lopulta täydelliseksi meissä ja siten osaamme rakastaa heitä kärsimällä kans. Mitäs tuumitte?


En tiedä sen rakkauden määrää joka minussa vaikuttaa,
silloin kun sitä ärsyttävän ihmisen kohdalla tarvittaisiin,
niin eipä löydy, mieluimmin vältän häntä.

Galattalaiskirjeen 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus,
ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
sävyisyys, itsensähillitseminen.

Rakkaus on hengen hedelmä, joka kasvaa pikkuhiljaa.
Uskon sen kasvavan Jeesuksen tuntemisen kautta,
tunteminen tapahtuu Sanan kautta.
En tiedä voimmeko itse nähdä sitä hedelmää, ja sen todenperäisyyttä,
onko se hengen hedelmää vai jotakin omaa tunnetta, kun on
hyvällä tuulella, niin sietää hankaliakin ihmisiä.

Itsensähillitseminen on vähän samaa kuin kärsivällisyys,
ja se on kaikkein vaikeimmin kasvava hengen hedelmä,
olen pannut merkille.

Tuosta merkille panemisesta muistui mieleen eräs uskovainen perhe, jonka
aikuiset pojat kutsuivat Mauri Vikstenin kotiinsa ottamaan selvää heidän
kiukkuisesta ja äkäisestä äidistään, liekö uskossa lainkaan. Viksten kertoi
että keskusteltuaan äidin kanssa, hän jo melkein tunnusti että pojat taisivat
olla oikeassa.

Ennen kuin sitten siitä lähti, puhui hän äidille Jeesuksen
Armosta, ja silloin äidin ilme kirkastui ja esiin tuli aivan kuin toinen ihminen.
Kaikenlaisista piikkipensaistakin sitä Jumalan Rakkautta löytyy, vaikka sitä
ei aina heti huomaa, ei edes oma väki, Viksten totesi.

Voi olla, että sitä Rakkautta onkin siellä, missä vähiten odottaisi.
Elämän varrella sekin on omakohtaisesti koettu.☺
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kaikki se kärsii

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Marras 2014 15:54

*
Niin joo. Se toinen juttu jäi vaivaamaan siis ne "vaatimukset" kuten itsehillintä, kärsivällisyys, jumalanpelko jne. Ne kuulostaa vaatimuksilta ja tuntuu että pitää suorittaa ne vaatimukset itse.

Miettiessäni oivalsin että oikeastaan ne ei ole vaatimuksia joita pitäisi suorittaa itse vaan että ne on jumalalliseen lahjaan sisältöjä. Ne mahdollistaa saamaan jumalallista rakkautta jos pysymme pyrkien ja innokkaasti osoittamaan uskossamme hyvyyttä, ymmärrystä, itsehillintää, kärsivällisyyttä, jumalanpelkoa, veljesrakkautta ja lopulta jumalallista rakkautta. Mutta yksi jae kans jäi mietityttämään eli se on 2Piet. 1:9.


2Piet. 1:9 Mutta se, jolla ei näitä ole, on sokea ja likinäköinen. Hän on unohtanut puhdistuneensa entisistä synneistään. RK


Ehkä pahat hedelmät esim. suuttumus, kiukku ja hermoilu jne.... ne taitaa estää ne sisällöt etenemään niin siksi unohti tunnustaa tehneensä ne synnit ja puhdistuminen jäi kans tekemättä. Luulen niin. :roll: Ei voi puristaa itsestämme rakkautta vaan että se on Jumalan teko, toinen sanoi tuossa facebookissa niin minä näen ristiriitaiseksi niihen Raamatun kohtiin katsottuna.

Niiden kohtien mukaan jokainen uskova itse; jokos suostuu Jumalan ehtoihin vai ei. Ratkaisu on jokaisesta itsestään kiinni; suostuuko vai ei. Kyse ei ole puristamisesta vaan että alistumme Jumalan ehtoihin suostumalla niin siten hyvät hedelmät alkaa toimia meissä ja lopulta saavutamme jumalallisen rakkauden jolla jaksamme rakastaa hankalia tyyppejä kans... Saatan itse olla väärässä. Nyt tältä päivältä riittää pään kans miettiminen. :crazy: :D

Tiit. 3:14 Oppikoot meikäläistetkin tarpeen vaatiessa tekemään hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa

cron