Kirjoittaja PetriFB » 13. Marras 2014 12:24
Moni uskova kysyy sitä, että millä hetkellä Jumalan Pyhä Henki tulee uskovan ihmisen sydämeen nykyaikana? Tästäkin on erilaisia käsityksiä, mutta Raamattu opettaa hyvin selkeästi, että kun ihminen tulee uskoon, niin hän saa uskoontulonsa hetkessä Pyhän Hengen sinetin, eli Pyhän Hengen asumaan sydämeensä.
Ef 1:
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.
Raamatun sanan opetuksen mukaan ihminen saa uskoon tulemisen hetkessä Pyhän Hengen sinetin sydämeensä. Pyhän Hengen sinetti on sama asia kuin Pyhän Hengen saaminen:
Ef 4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
2 Kor 1:22 joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme.
Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
Raamatun todistus on selkeä siitä, että Pyhän Hengen sinetti on sama asia kuin Pyhän Hengen saaminen, joka saadaan uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Uskovien keskuudessa on myös monenlaista opetusta Pyhän Hengen kasteesta. Raamattu opettaa selkeästi Pyhän Hengen kasteen olevan sama asia kuin Pyhän Hengen saaminen:
Ef 4:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Efesolaiskirjeen yksi kaste tarkoittaa Pyhän Hengen kastetta sekä vesikastetta, jotka tapahtuvat yhden kerran uskovan elämässä. Jotkut opettavat ettei vesikastetta tarvita enää Uudessa Liitossa, mutta tällainen opetus on väärä ja epäraamatullinen opetus. Raamatusta tulee selkeästi esille se, että niin Pyhän Hengen kaste kuin vesikaste molemmat kuuluvat Uuteen Liittoon.
Matt 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Johannes Kastaja kastoi ihmisiä vanhan liiton puolella vedellä parannukseen, kun ihmiset olivat tunnustaneet syntinsä. Uudessa Liitossa Herra Jeesus kastaa Häneen uskovat ihmiset parannukseen Pyhällä Hengellä ja tulella. Parannus tarkoittaa syntien tunnustamista ja hylkäämistä sekä mielenmuuttumista, jossa uskova ajattelee uudella tavalla (Jumalan tahdon mukaisella tavalla).
On tietenkin selvää, että Pyhällä Hengellä kastamisessa Pyhä Henki tulee asumaan uskovan sydämeen. Täten Pyhän Hengen kaste tarkoittaa samaa asiaa kuin Pyhän Hengen saaminen. Pyhän Hengen kastaminen tapahtuu vain yhden kerran uskovan elämässä. Poikkeuksena on kuitenkin sellainen tilanne, jossa uskova luopuu elävästä Jumalasta (tällöin Pyhä Henki poistuu uskovan sydämestä), mutta Jumalan armosta tulee myöhemmin parannuksen paikalle ja sen seurauksena Jumala antaa uudestaan Pyhän Henkensä hänen sydämeensä.
Apt 1:
4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
Luuk 24:
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
Apostolien tekojen ensimmäisen luvun opetus Pyhällä Hengellä kastamisesta on sama asia kuin Matt 3:11 sekä Luuk 24:49 lukujen opetus Pyhällä Hengellä kastamisesta, eli Pyhän Hengen saamisesta.
Pyhän Hengen kaste ei tarkoita Pyhällä Hengellä täyttymistä kuten jotkut väärin opettavat. Pyhän Hengen saaminen ja Pyhällä Hengellä täyttyminen ovat eri tapahtumia, vaikka ne voivatkin tapahtua yhtä aikaa. Pyhän Hengen kaste tapahtuu kerran, mutta uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä monta kertaa.
Apt 4:
27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.
Apostolien teoissa luvussa neljä helluntaipäivän Pyhän Hengen vuodatuksen kokeneet uskovat täyttyivät tässä kohtaa uudestaan Pyhällä Hengellä. Pyhällä Hengellä täyttyminen ei siis ole sama asia kuin Pyhän Hengen kaste (Pyhän Hengen saaminen), sillä Pyhällä Hengellä täyttyminen on eri tapahtuma kuin Pyhän Hengen kaste, sillä Pyhällä Hengellä täyttyminen voi tapahtua monta kertaa uskovan elämässä.
Alkukielen merkityksen mukaan Pyhällä Hengellä täyttyminen tarkoittaa muun muassa olla täynnä Henkeä, joka tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki joka asuu uskovassa vaikuttaa hänessä esimerkiksi vahvistaen tai rohkaisten jossakin tilanteessa. Esimerkiksi Apt luvussa 4 Pyhällä Hengellä täyttymisen seurauksena uskovat saivat rohkeutta julistaa evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
Ef 5:
18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
21 ¶ Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
Efesolaiskirjeen viides luku opettaa jakeessa 18 täyttymään Pyhällä Hengellä ja jakeesta 19-25 kerrotaan millaisia vaikutuksia sillä on kun uskova täyttyy Pyhällä Hengellä. Näitä vaikutuksia ovat muun muassa sydämestä tulevat Raamatun sanat sekä laulut; kiitosmieli Jumalaa kohtaan kaikissa tilanteissa, terve keskinäinen uskovien välinen alamaisuus toinen toisilleen (kukaan ei pyri hallitsemaan ja kontrolloimaan, vaan kaikki uskovat kunnioittavat sanoin ja teoin toinen toisiaan); vaimot ovat Raamatullisesti miehilleen alamaisia (ei tarkoita vaimon alistamista, vaan sitä että vaimo suostuu Jumalan asettamaan järjestykseen, jossa mies on vaimon pää, niin Herra Jeesus on seurakuntansa pää); aviomies rakastaa vaimoaan, niin kuin Herra Jeesus rakastaa seurakuntaansa.
Kuten edellä kävi ilmi, niin Pyhällä Hengellä täyttymiseen kuuluu monenlaisia asioita. Eräs Pyhällä Hengellä täyttymiseen kuuluva osa-alue on armolahjan saaminen, jonka uskova voi saada suoraan Jumalalta tai kättenpäällepanon kautta:
Apt 10:
44 ¶ Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
2 Tim 1:6 Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
Monet uskovat opettavat sellaista väärää opetusta, jossa he kastavat uskoon tulleita ihmisiä, mutta sanovat etteivät he ole vielä saaneet Pyhän Hengen kastetta (tarkoittavat tällä samaa kuin Pyhällä Hengellä täyttyminen), eikä Pyhä Henki ole tullut heihin koska he eivät puhu kielillä. Tämä opetus on varsin ongelmallinen sekä epäraamatullinen, sillä Raamattu opettaa, että ihminen saa Pyhän Hengen, eli kastetaan Pyhässä Hengessä heti uskoon tulemisen hetkessä.
Silloin jos opetetaan väärin Pyhän Hengen kasteesta ja Pyhällä Hengellä täyttymisestä, niin sen seurauksena tätä oppia opettavat kastavat ihmisiä kuitenkin vedessä uskoon tulemisen seurauksena, mutta opettavat että heillä ei ole kuitenkaan Pyhää Henkeä vaikka ovatkin uskossa Jeesukseen, koska he eivät puhu kielillä.
Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
Room 8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
Raamattu opettaa ettei sellainen ihminen ole Herran Jeesuksen oma (armosta pelastunut Jumalan lapsi), jolla ei ole Kristuksen (Messiaan) Henkeä (Pyhä Henki). Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen ihminen, joka tunnustaa syntinsä ja uskoo Herraan Jeesukseen saa heti uskoon tulemisen yhteydessä Pyhän Hengen asumaan sydämeensä. Raamattu todistaa tämän sanomalla, että Pyhän Hengen sinetti (Pyhän Hengen saaminen) saadaan heti kun ihminen tulee uskoon.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!