wikipediasta:
Origenes esitti, että helvetti on syntisille ikuinen, mutta historian lopussa sielut palaavat takaisin alkutilaan Jumalan yhteyteen. Origeneksen pelastusmallia kutsutaan nimellä apokatastasis pantoon tai lyhyemmin apokatastasis-oppi. Kirkkoisä Gregorios Nyssalainen seurasi Origeneksen perusajatusta ja ymmärsi helvetin rangaistuksen olevan parantavaa kurittamista, joka kestää kauan mutta ei loputtomasti.[7]
Augustinus hyökkäsi apokatastasis-oppia vastaan rajusti. Hän esitti myöhemmin yleisesti hyväksytyn opin, jonka mukaan kuoleman hetkellä syntisen tahto jäätyy paikoilleen, eikä hän voi enää parantua tai muuttua. Näiden ajatusten pohjalta Konstantinopolin toinen kirkolliskokous hylkäsi Origeneksen ajatukset harhaoppisina. Yleisin perustelu vastustaa kaikkien pelastumista oli käytännöllinen: Mikäli ikuinen helvetti poistuisi, niin moraalilta putoaisi pohja ja kristinuskon harjoittaminen tulisi tarpeettomaksi.[6]
Seikkaillessani luterilaisten teologien keskuudessa verkossa olen saanut sellaisen kuvan/aavistuksen, että moni pappi kannattaa yksityisenä mielipiteenään apokatastasis-oppia. He linjaavat sen sillä tavoin, että kirkko ei niin opeta, mutta he henk.koht. ajattelevat tällä tavoin. Tätä näkemystä edustaa mm. teologi Kari Kuula, jonka kotisivuilta löytyvässä (erinomaisessa) helvetin historia-opetussarjassa hän puhuu tästä aiheesta. http://www.karikuula.com/43
Apokatastasis ei periaatteessa edusta universalismia (kaikki pelastuvat, koska Jumala armahtaa kaikki), mutta käytännössä johtaa lopulta samaan lopputulokseen kuin universalismi. Raamattuhan ei opeta universalismia, eikä apokatastasista, vaan kyseessä on sanaan perustumatonta spekulointia. Sitä kuulee sanottavan että kaikkien pelastumista saa toivoa, mutta siitä ei saa tehdä oppia. Tätä mukaillen moni teologi salaa toivoo apokatastasista, jotkut jopa sanovat uskovansa siihen. Jonkinlaista apokatastaasia edustaa mm. amerikkalainen Rob Bell. Bell on entinen megakirkon pastori, joka on ajautunut ongelmiin näkemystensä vuoksi, mutta hänen ajatuksensa saavuttavat suosiota sellaisten parissa, jotka ovat valmiita tulkitsemaan kristinuskoa vapaampaan ja armollisempaan suuntaan. Bell sanoi jossain haastattelussa, että koska ikuisuus on pitkä, hän uskoo että "rakkaus voittaa" ja Jumala armahtaa lopulta helvetissä olevia sieluja.
Kehotan kaikkia pohtimaan omaa kantaansa aiheeseen, jotta ovat valmiita lausumaan mielipiteensä, kun tarve on.