Armo vai laki ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Marras 2014 20:55

*
Joel, tarkoitatko siis että rikkinäisenä uskova ei vielä pääse eroon synnistä vaan jää siihen kamppaillen kans kunnes eheytyy ja siten pääsee eroon synnistä armon kautta...?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 10. Marras 2014 01:49

vaisuliini kirjoitti:*
Joel, tarkoitatko siis että rikkinäisenä uskova ei vielä pääse eroon synnistä vaan jää siihen kamppaillen kans kunnes eheytyy ja siten pääsee eroon synnistä armon kautta...?


Tarkoitan, että rikkinäisen ei tule jäädä syntiin "makamaan" vaan pyrkiä kaikin keinoin etsimään Jumalaa sekä hänen tahtoaan sekä kuolettamaan lihaansa, jotta myös liha kuolisi synnille. En sano nyt näitä sanoja niin, että itse olisin jotenkin eheä tai että lihan kuolettaminen olisi helppoa, ei vaan päin vastoin, olen yksi rikkinäisten joukossa ja oman lihan kuolettaminen on aina todella vaikeaa ja tuskallista. Itse siis uskon myös, että me kaikki olemme enempi tai vähempi rikkinäisiä ja jos joku ei ole rikkinäinen niin hän on silloin täydellinen.
Joel.A
 

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja oletus » 10. Marras 2014 01:59

Joel.A kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Joel, tarkoitatko siis että rikkinäisenä uskova ei vielä pääse eroon synnistä vaan jää siihen kamppaillen kans kunnes eheytyy ja siten pääsee eroon synnistä armon kautta...?


Tarkoitan, että rikkinäisen ei tule jäädä syntiin "makamaan" vaan pyrkiä kaikin keinoin etsimään Jumalaa sekä hänen tahtoaan sekä kuolettamaan lihaansa, jotta myös liha kuolisi synnille. En sano nyt näitä sanoja niin, että itse olisin jotenkin eheä tai että lihan kuolettaminen olisi helppoa, ei vaan päin vastoin, olen yksi rikkinäisten joukossa ja oman lihan kuolettaminen on aina todella vaikeaa ja tuskallista. Itse siis uskon myös, että me kaikki olemme enempi tai vähempi rikkinäisiä ja jos joku ei ole rikkinäinen niin hän on silloin täydellinen.



Minä en ole koskaan käsittänyt miten tuo lihan kuolettaminen oikein käytännössä tapahtuu? Ja että liha kuolisi synnille? Eli jos joku vaikkapa on alkoholisti ja hänen pitäisi kuolla alkoholin synnille tai että hänen pitäisi itse kuolettaa itsestään se alkoholin himo? Vai miten pitäisi ajatella? Olen vain nähnyt hyvin paljon uskovia alkoholisteja enkä ole muuta huomannut kuin että heitä on yritetty pakoittamalla ja peloittelemalla lopettamaan juominen.
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja oletus » 10. Marras 2014 02:08

Takaisin armon käsittämiseen:
Aloin tutkia Raamatun tietosanakirjasta osa 1 mitä siellä kerrotaan armosta.Löytyi satoja paikkoja Raamatusta.Yritin skannata sivua, mutta kirja on liian suuri enkä onnistunut, joten kirjoitin käsin ja kopioin Raamatun paikat nettiraamatusta.Kirjoitin siis vain hyvin pienen osan ja siihenkin kului aika lailla aikaa, huh, mutta aihe on niin tärkeä minulle ja uskon että jokaiselle uskovalle, toivon mukaan!! Eli koko seuraava kirjoitus on suoraan Raamatun sanakirjasta, ja sehän on täyttä Jumalan Sanaa.

Paavali on tehnyt armosta pääkäsitteen.Koko hänen teologiansa on armon teologiaa, oppia Jumalan armosta. Uudessa testamentissa esiintyy armo käsite kaikkiaan 155 kertaa ja niistä Paavalilla 100 kertaa.Uusi sovitettu jumalasuhde , armontila Rm 5:2 , on seuraus Jumalan armotyöstä Kristuksessa.Jumalan armonosoituksen dramaattisen huippukohdan muodostaa Pojan antaminen ristiinnaulittavaksi., Rm 5:8 .Jumalan on asettanut Kristuksen armoistuimeksi sovitusveren perusteella Rm 3: 25.Kristuksen risti on armon ilmestyspaikka.
Kristus itse on armon välittäjä ja välikappale.Kristuksen kautta Jumala toteuttaa ikuista armotahtoaan.
Armo edustaa myös pelastustietä, joka on jyrkästi vastakkainen lain teoilla ansaitun vanhurskauden ja itsensä vapahtamisen pelastustielle.

Rm 6:14 ,6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
Gal 5: 4 .5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
Se sulkee pois kaiken ansioajattelun hyvine tekoineen, Rm 4:4
4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi
Rm 11:6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo
Rm 3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
samoin kaiken inhimillisen kerskauksen ja viisauden .
2 Kr 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa

Kristittynä oleminen merkitsee armon kokemista ja siitä kiinni pitämistä. Ap 11:23, 13:43

11:23 Ja kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, niin hän iloitsi ja kehoitti kaikkia vakaalla sydämellä pysymään Herrassa
13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2014 09:33

Lihalle kuoleminen on sitä, että kun lihamme ehdottaa jotain lihallista tekoa/reaktiota, niin kiellämme sen siltä.

Kun liha haluaa jotakin synnillistä ja sanoo "Anna!" me sanomme Pyhässä Hengessä "en anna".

Tähän kasvetaan ajankanssa ja opitaan ja tässä vahvistutaan Jumalan voimasta ja rukoilemalla, mutta myös itse työtä tehden ja kamppaillen sekä taistellen. Synti ei lähde lihastamme eikä taivu Hengen alle ilman kamppailua ja taistelua.

Haluaisin kertoa sadun siitä että kristityn ei tarvitse nähdä vaivaa ja taistella lihaansa vastaan, mutta se ei olisi totta. Tämä tapahtuu Jumalan voimasta, mutta tämä ei tarkoita sitä että emme joutuisi myös itse näkemään vaivaa asiassa.

Näin ainakin itse teen ja olen tämän ymmärtänyt Raamatusta myös "Ketä palvelemaan antaudutte, sen orjia olette".

Ja myös :

5 Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"?
6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
7 Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2014 09:36

Ketjun otsikko on armo vai laki, jos tässä kysytään kummalla pelastuu niin armosta olemme pelastetut.

Laille kuuliaisuus ei pelasta, vaan laille kuuliaisuus on viisaus ja pitkä elämä, sekä Pyhän Hengen hedelmä. 10-käskylle kannattaa olla alamainen ja pitää ne mielessä kompassina ja suuntaviivana rakkauden kaksoiskäskyn ollessa ensimmäinen kompassi.

10-käskyn noudattaminen on viisaus, elämä ja siunaus. Niin minulle kuin lähimmäisillenikin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Marras 2014 10:29

*
Siitä lihan kuolettamisesta vielä... Se tuntuu vaikealta niin mutta...

Raamatun mukaan ajattelemalla vain Kristusta huomaa itse ylittävän sen. En tiedä ymmärsinkö oikein mitä Raamattu tarkoittaa koska siinä lukee selvästi 'Ajatelkaa häntä'. Jos ajatuksen kanssa kiinnittää johonkin syntiin, se vie kaikki voimat niinku antaa pikkusormen sille, se vie lopultakin koko käden. Niin sama asia pätee ajatukseen kans. Jos kiinnittää ajatuksen kanssa Kristukseen, se kans ylittää myös. Mutta se jae 4 on epäselvää meikälle. Mietin mitä se tarkoittaa. :roll:

Hepr. 12:1 Koska meillä on ympärillämme näin suuri todistajien pilvi, pankaamme mekin pois kaikki, mikä painaa, ja synti, joka niin helposti kietoo. Juoskaamme kestävinä kilpailussa, joka on edessämme,

2 katse kiinnitettynä uskon alkajaan ja täydelliseksi tekijään, Jeesukseen, joka edessään olevan ilon vuoksi87 kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istuu nyt Jumalan valtaistuimen oikealla puolella.

3 Ajatelkaa häntä, joka niin paljon kesti syntisten vastustusta itseään kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi rohkeuttanne.

4 Ette te vielä ole tehneet verille asti vastarintaa taistellessanne syntiä vastaan. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 10. Marras 2014 12:00

Tuossa on sitä perusydin teemaa eli laitamme katseemme Herraan ja alamme elää ja ajatella ,että olemme kuin Hänen vieressään koko ajan ,että elämme ja kasvamme Hänessä ,että Jeesus on läheinen ja lähellä koko ajan .Siinä ajatukset muodostuu uusiksi ja sellainen läheinen kanssakäyminen ja uskon todeksi eläminen on totta .Kun olemme kokoontuneet Jeesuksen nimessä niin Hän On silloin paikalla eli se ajatusmaailma täytyy myös antaa muokkautua niin ,että Jeesus ei ole Taivaassa ainoastaan vaan Henkenä meidän keskellämme joka paikassa .Ihmisen oma maallinen mieli kuvastimineen tekee joskus vääriä päätöksiä ,mutta Hengen elämä ei ole rajoittunut ajatusmalliemme kuin suljettuihin kaavoihin.Henki on elävä kaikkialla.
Armo on Rakkautta ja puhdasta sellaista ja samalla tavoin meidän tulee katsoa kaikkea rakkauden peililasien kautta ....jos jollakin ei ole vielä sellaisia niin hommatkoon ja äkkiä.Meidän koko elämämme kuuluu perustua Rakkauteen ja sitä meidän Kuningas on ja opettaa.
Tuohon ajatusmaailmaan ,että Jumalan voima muokkaa sitä meidän olemusta kokonaisuudessaan ajatuksista jopa maaalliseen kehoon saakka .Kunhan emme vaan jäkitä niissä omissa pinttyneissä ajatuksissa ja pidä väkisin niistä vanhoista ajatusmalleista kii.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 10. Marras 2014 18:00

Mikko Murpatti kirjoitti:Laille kuuliaisuus ei pelasta, vaan laille kuuliaisuus on viisaus ja pitkä elämä, sekä Pyhän Hengen hedelmä.


Haluatko Mikko vielä avata tätä? Eli ymmärsinkö oikein, että voisin elää niin sanotusti "armon alla" ja näin ollen pelastuisin kuoleman hetkellä vaikka en olisi koskaan hyvistä voimavaroistani huolimatta käynyt katsomassa tai vaikkapa auttanut veljiä tai sisaria jotka ovat rampoja, vankilassa tai sitten muuten vain köyhiä ja outoja?
Joel.A
 

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja oletus » 10. Marras 2014 19:10

Voisi oikeastaan ajatella niin, että on koko ajan pyrkimys pois kaikesta synnistä, se olisi helpompi tapa käsittää tuo lihassa kuoleminen.Koska se on mielestäni käsite, mitä ei sanallisesti voi järki ymmärtää ja sitäpaitsi eihän sitä tiedä miten tuokin on alkukielessä oikein käännetty?

Joka tapauksessa, syntiä on monenlaista, otinkin esiin tuon alkoholin käytön,sillä se on helpoin esimerkki, sillä siihen yleensä kiinnitetään huomiota, ainakin vapaisssa suunnissa.

Ja jollei "uusi" jäsen ole seurakuntalaisten mielestä heti tai ainakin kohtalaisen nopeasti raitistunut, hänestä annetaan sellainen kuva, että ei tuollainen voi oikeasti uskossa ollakaan kun vielä juo!
Eli miten se armo näkyy käytännössä ? Onko sitä armon mieltä toisia kohtaan vai onko se vain lakihenkistä vaatimista?Sillä emmehän voi tietää miksi joku juo, siihenhän on jokin syy.
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa

cron