Armo vai laki ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja oletus » 08. Marras 2014 21:21

Ajattelin kirjoittaa tänne aiheesta ARMO ihan arkielämässä, koska täällä näkyy olevan vilkasta keskustelua ja pohdintaa!
Uskon että todellinen armo Jeesuksessa Kristuksessa ei ole kovinkaan monelle selvillä, kun lukee internetissä eri palstoilla uskovien keskusteluja ja opetuksiakin!
Eikä se mikään itsestäänselvyys minullekaan ollut, kun vasta 25 vuotta uskovana ollessani aloin todella tutkia Raamattua rukousten kera.
Jeesus Kristus uhrasi itsensä Golgatan keskimmäisellä ristillä meidän kaikkien puolesta ja sanoi ristillä: " Se on täytetty".
Miksiköhän se kuitenkin on vaikea uskoa todeksi? Kun sitten kuitenkin liiankin moni alkaa muuttamaan evankeliumin sanomaa ? On vaikka minkälaisia vaatimuksia .Yksi sanoo että pitää paastota, toinen taas alkaa seuraamaan Vanhan Testamentin lakioppeja jne jne!
Mitä mieltä täällä ollaan?
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja paa » 08. Marras 2014 21:42

Eräs Raamatun opettaja kertoi muslimista, joka kääntyi kristityksi. Jonkin ajan kuluttua tämä muslimi kuitenkin kääntyi takaisin islaminuskoon, koska hän ei kerta kaikkiaan käsittänyt sitä, että kristityn ei teoillaan tarvitse miellyttää Jumalaa eikä taivaspaikka ole sillä tavoin ostettavissa. Jostain syystä ihmisen on kai helpompi tehdä käytännön tekoja edistääkseen Jumala-suhdettaan kuin 'jäädä paikoilleen' iloitsemaan Jumalan armosta ja kasvamaan siinä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Marras 2014 21:59

*
Minulla on oma käsitys siitä armosta niin haluaisin tuoda tänne kans... :) Raamatun mukaan sanotaan että Jumala antaa armoa nöyrille ja toisaalta Raamatun mukaan armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi. Niin ymmärsin että Sanaa kohtaan tarvitaan tervettä nöyryyttä saadakseen kaikkinaisen viisauden ja ymmärryksen mitä Sanan opetus tarkoittaa.

Ja huomasin myös tärkeysjärjestyksen. Ensimmäisessä tärkeysjärjestyksessä on armo ja seuraavassa on totuus niin ymmärsin että siksi Sanaa kohtaan tarvitaan ensin tervettä nöyryyttä saadakseen kaikkinaisen viisauden ja ymmärryksen mitä totuus tarkoittaa. Jumala antaa armoa nöyrille avaakseen ymmärryksen ja nöyrät ymmärtävät totuutta (=lakia) ja Sanan opetuksia.

Jaak. 4:6 Mutta vielä suurempi on armo, jonka hän antaa. Siksi Raamattu sanoo: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon." RK

Ef. 1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, 33/38

Jumalan armo on enemmän, kuin lihallinen ihmisviisaus. Tutkiessani Jumalan armon käsite alkoi vähitellen avautua minulle ja ymmärsin, että Jumalan armo on enemmän, kuin ihmisviisaus. Jos vaelletaan Jumalan armossa, saadaan kyllä kaikkinaista viisautta ja ymmärrystä. Yhdessä kohdassa lukee: 'emme lihallisessa viisaudessa vaan Jumalan armossa'

2Kor. 1:12 Meidän kerskauksemme on tämä: omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan edessä pyhyydessä * ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa vaan Jumalan armossa. RK

Selitys: * 1:12. Tai: "yksinkertaisuudessa", "Vilpittömyydessä".

Siitä lihallisesta ihmisviisaudesta vielä... Jaak. 4:6 kohdan mukaan Jumala on ylpeitä vastaan, se viittaa lihalliseen ihmisviisauteen. Jumala katsoo ihmisviisautta hullutukseksi mikäli tarkoittaa että ihmisviisaus on valheellinen jossa ihmiset vaelletaan.

Jaak. 4:6 Mutta vielä suurempi on armo, jonka hän antaa. Siksi Raamattu sanoo: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon." RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja oletus » 08. Marras 2014 22:29

Niin minäkin olen ymmärtänyt ja on omaa kokemustakin, että Jumala avaa ymmärryksen nöyrälle.
No en voi sanoa itsestäni että olisin mikään nöyrä, mutta sen voin sanoa että olen omaksi parhaakseni monta kertaa joutunut nöyrtymään Jumalan edessä ja sillä tavoin saanut avun. Armon käsittäminen minun kohdallani alkoi oikeastaan vasta sitten avautumaan todella ( sen pienen verran ), kun lankesin jatkuvasti määrättyyn syntiin ja heikkouteeni.Kärsin siitä todella paljon, kunnes en enää kestänyt.Sain syviä ahdistuksia ja lievää masennustakin, johon en ole luonteeltani edes taipuvainen.

Ilo elämästä katosi ja se oli yhtä taistelua.Olin jatkuvasti huutanut Jumalan puoleen, armahda minua ja nosta minut tästä tilasta! Niin vain hiljalleen aloin nousta ja ilokin palasi elämään ja olen siitä jatkuvasti kiitollinen Jeesukselle Kristukselle! Jos nyt olisi ollut niin että olisin kuulunut johonkin seurakuntaan jäsenenä, niin minut olisi tuomittu helvettiin jo aikoja sitten, mitään armoa ei olisi annettu!
Eli mihin tähtään tällä kirjoituksellani? Siihen että Jumalan armo on aina saatavilla vaikka uskova lankeaisi tuhat kertaa ja vielä samaan syntiin! Jumala ei koskaan itse hylkää omaa lastaan!
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 09. Marras 2014 03:42

Se ,joka hylkää synnin saa armon.Kun valitsemme uskon ja kasteen otamme kuin merkiksi ja liitoksi niin me olemme silloin lähteneet uudelle Tielle .Entiset synnit on unohdettu ja alkaa uusi aika Kristuksessa ja Pyhitys Hänen kauttaan Jumalan voimalla.
Syntielämästä meidän tulee kasvaa ulos ja se tapahtuu Jumalan voimalla.Jumalan Henki on voima ,joka kristityn lihan saa taipumaan ja kuten edellä oli nöyryys niin se lie niitä tärkeimpiä ominaisuuksia ,jotta Jumala voi "täydellä teholla toimia.Sitten toisinpäin käännettynä jos ihminen elää ylpeyden vallassa ja usein niin ,ettei itsekkään älyä tilaansa voi se kasvu olla todella hidasta ,sillä tiedämmehän ,mitä mieltä Jumala on ylpeistä silmistä.Ylpeys lienee yksi maailman pahimpia myrkkyjä ,jolle ei ole paljoa kilpailijoita tässä universumissa.
Laki on Pyhä myös ,mutta itse koen sen lain tulevan sisältä ja Pyhän Hengen ohjauksesta siis erilailla kuin juutaisilla oli ja tuomiot sitte nakattiin ja varmistettiin kivillä.
Elämme aikalailla ihmeellistä lahjojen ja Armon aikaa tässä UT viimeisessä jaksossa ennen kuin Herra ilmestyy taivaalle.Taivaan Isä on paljon helpottanut meidän entisten pakanoiden Taivastietä kun antoi oman Poikansa .Sitten saapui vielä Pyhä Henki meille syntisille avuksi .Ihmeellistä ja Kaunista.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Marras 2014 12:26

*
Niin armo kasvattaa hylkäämään syntiä. Minulla voi olla väärä käsitys mutta miten armo käytännössä tapahtuu? Niin minun käsitykseni mukaan armo on ensin kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi näyttääkseen ulospääsyn niin samalla armo kasvattaa hylkäämään syntiä :roll: Mitä Sananlaskujen yhteen kohtaan tulee niin sen mukaan se ensin tunnustaa syntinsä ja hylkää sen, se saa armoa. Käsittääkseni se saa armoa joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, se avaa sille ymmärryksen ja samalla se näyttää ulostien synnin hylkäämiseen ja vapauttamiseen.... :roll:

Tiit. 2:11 Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille,
12 ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään siveästi, vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, RK

Sananl. 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty, mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Marras 2014 12:38

*
Voisitteko kertoa miten armo käytännössä tapahtuu kun se saa hylättyä kasvatukseksi kokonaan pois sen synnin ja vain armon kautta?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Marras 2014 15:20

Aloituksen kysymys on "armo vai laki".

Itse sanoisin, että sekä että.

Tässä asiassa tulee monesti vastaan kaksi ääri päätä. Yksi "koulukunta" on sitä mieltä, että meidän tulee tiukasti pysyä laissa sillä jos emme pysy niin, niin silloin päällemme tulee hirveä Jumalan tuomio ja tälläisestä tuomion saaneesta ihmisestä tulee pysyä hyvin kaukana jottei Jumalan tuomio tulisi niitten päälle, jotka eivät ole Jumalan tuomion alla.

Toinen "koulukunta" taas ajattelee, että meidän ei tule katsoa lakiin ollenkaan vaan se mitä me teemme ja olemme niin se on yhtä armoa ja siinä on joko hyvä olla tai että siinä kannattaa pysyä. Jos teet syntiä niin se ei sinänsä haittaa koska Jumalan armo on niin suuri, että sinä rikkinäisenä ihmisenä saat tehdä syntiä ja sanotaan ja toitotetaan tätä lausetta, että "meistä kukaan ei ole täydellinen eikä tässä ajassa koskaan tulekaan täydelliseksi" ja näin ollen ketään ei tule millään tavoin tuomita tekipä kuka hyvänsä mitä hyvänsä syntiä eli vääryttä ihmisyyttä sekä Jumalaa vastaan.

Mielestäni asia menee kuitenkin niin, että meidän eheytymisen, uskonkasvun kannalta sekä voitto seppeleen saamisena meidän tulee etsiä Jumalan laista sitä mikä on Jumalan tahto sekä mikä on oikein ja mikä väärin ja yrittää lihankuolettamisella hylätä se väärä, koska jos me emme näin tee niin me olemme yhä rikkinäisiä sekä menemme entistäkin rikkinäisemmäksi ja se, että on rikkinäinen vaikuttaa todella paljon siihen mitä ajattelemme Jumalasta tai lähimmäisistämme sekä miten me kohtelemme lähimmäistämme. Uskon myös, että mitä rikkinäisempi ihminen on sitä hauraampi ja heikompi hän on ja näin ollen rikkinäisellä ihmisellä on vaikeaa vastustaa syntiä ja näin ollen myös tämä rikkinäinen ihminen alkaa helpommin syyttelemään, napisemaan, vihamaan tai vaikkapa kapinoidaan Jumalaa vastaan. Se myös, että ketään ihmistä ei tule tuomita synnin teon takia helvetin saaneksi vaan tälläiselle ihmiselle tulee rakkaudessa kertoa mitä synti saa aikaan (eli synti aina rikkoo lähimmäistämme sekä myös itseämme ja näin ollen myös Jumalaa) sekä synti myös vie yleensä kirouksen ja tuomion alaiseksi.

Eli on suurta armoa se, että meillä ihmisillä on saatavilla Jumalan laki ja vielä suurempaa armoa on se, että uudenliiton myötä Jumala antaa jokaiselle joka Häneen uskoo meille Pyhän Hengen sydämiimme ja tämä Henki saa aikaan sen, että meillä on halu etsiä Jumalan lakia sekä ojentautua Jumalan lain mukaan jotta me pääsisimme parantumaan niin mielen kuin ruumiin sairauksista sekä jonakin päivänä myös voittamaan todellisen elämänseppeleen.

Uskoisin, että oikeanlainen Jumalakuva on tässä(kin) asiassa todella tärkeessä osassa, jotta ymmärtäisimme tämän laki ja armo kuvion oikealla tavalla.
Joel.A
 

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja oletus » 09. Marras 2014 15:30

vaisuliini kirjoitti:*
Niin armo kasvattaa hylkäämään syntiä. Minulla voi olla väärä käsitys mutta miten armo käytännössä tapahtuu? Niin minun käsitykseni mukaan armo on ensin kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi näyttääkseen ulospääsyn niin samalla armo kasvattaa hylkäämään syntiä :roll: Mitä Sananlaskujen yhteen kohtaan tulee niin sen mukaan se ensin tunnustaa syntinsä ja hylkää sen, se saa armoa. Käsittääkseni se saa armoa joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, se avaa sille ymmärryksen ja samalla se näyttää ulostien synnin hylkäämiseen ja vapauttamiseen.... :roll:

Tiit. 2:11 Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille,
12 ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään siveästi, vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, RK

Sananl. 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty, mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon. RK



Selkeästi kirjoitit ja aivan tällä tavalla minäkin koen että minulle itselleni tapahtui.
Jumalan Pyhä Henki ( Kristuksen Henki) antoi minulle ensinnäkin halun vapautua synnistä.
Hän siis antoi minulle viisautta että ymmärtäisin omaksi parhaakseni kääntyä
apua hakemaan Kristukselta, jonka opetuslapseksi tunnustaudun. En vieläkään ymmärrä miten
se tapahtui, mutta koska olin kauan huutanut Jumalan puoleen, nähtävästi minulla sitten
oli vilpitön halu ja mieli, koska sain avun.
En tiedä osasinko selittää selkeästi, mutta koko "prosessi" oli kokonaan Kristuksen työtä.
Itselläni ei ollut siihen mitään muuta osuuttakuin se että huusin Jumalan puoleen jatkuvasti!

Armosta sanoisin vielä, että minä olen ymmärtänyt Raamatusta, että Jeesus kuvataan monella tavalla
Jeesus Kristus itse on se armo! Eli Hän antaa ITSENSÄ meille.
Pyhä Henki taas kirkastaa meille Kristusta ja Kristus itse on meidän voimamme.


Tässä joitakin Raamatun paikkoja:

Apostolien teot:
8:10 ja häntä kuuntelivat kaikki, pienet ja suuret, ja sanoivat: "Tämä mies on se Jumalan voima, jota kutsutaan 'suureksi'."
Roomalaiskirje:
1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
1.Korinttolaiskirje:
1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Marras 2014 20:52

*
Ok Oletus, hyvä että käsitin siis oikein... :thumbup: Toisaalta armon aihe on aika laajempi; kuin ne kaksi asiaa josta kirjoitimme eli armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi ja kasvattajana armo näyttää ulospääsyn synnin hylkäämiseen ja vapauttamiseen kans.

Mietin onko vielä enemmän siitä armon aiheesta kuin ne kaksi asiaa. Vielä taivaisiin asti ulottuva armo on ihan uusi aihe koska minä tänään vähän vilkaistuani luin Raamattua ja oivalsin kans niinkuin pelle peloton mietintämyssy päässä... :idea: :D Niin mie kans haluaisin tuoda tänne. Varmaan armon aiheen tuntuu ihan loputtomalta ja se menee yli ymmärryksen koska se on aika laajempi aihe kuin ne jutut joista me kirjoitimme.

Psa 57:11 Sillä sinun armosi on suuri ja yltää taivaisiin ja sinun totuutesi pilviin asti. RK

Psa 33:22 Sinun armosi, Herra, olkoon meidän yllämme, kun panemme toivomme sinuun. RK

Mitä ihmettä että armo joka on kasvatukseksi, kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, ulottuu taivaisiin asti mutta totuus vain pilviin asti....? :shock: :roll: Tuli mieleen että Raamatun mukaan Jeesus on täynnä armoa joka ulottuu taivaisiin asti. Jeesus on juuri sellainen joka ei muserra särkynyttä ruokoa vaan nostaa sen pystyyn ja Hän on täynnä armoa eli armo nostaa, kantaa ja vie meidät perille eikä jätä meitä puolitiehen. Toivoisin että te ja myös muut kirjoittaisitte tänne lisää armon juttua mitä en itse vielä tiedä ja se kiinnostaa minua.

Filip. 1:6 ja luotan täysin siihen, että hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, vie sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä. RK
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 09. Marras 2014 21:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa