Armo vai laki ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2014 22:34

Joel.A kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Laille kuuliaisuus ei pelasta, vaan laille kuuliaisuus on viisaus ja pitkä elämä, sekä Pyhän Hengen hedelmä.


Haluatko Mikko vielä avata tätä? Eli ymmärsinkö oikein, että voisin elää niin sanotusti "armon alla" ja näin ollen pelastuisin kuoleman hetkellä vaikka en olisi koskaan hyvistä voimavaroistani huolimatta käynyt katsomassa tai vaikkapa auttanut veljiä tai sisaria jotka ovat rampoja, vankilassa tai sitten muuten vain köyhiä ja outoja?


Ei kun tarkoitin sitä, että yksin laista, ja pelkkää lakia noudattamalla ei kukaan pelastu, tarvitaan uskoa Herra Jeesuksen sovitukseen meidän syntiemme puolesta.



Ja sitten vielä tuohon laittamaasi esimerkkiin.

Raamattu sanoo, että "usko ilman tekoja on kuollut", nämä eivät kuitenkaan ole lain tekoja vaan uskontekoja.

Sitäkään en tiedä että tarkoittaako "usko ilman tekoja on kuollut" automaattisesti sitä, että jos joku ei tee uskon tekoja hän ei pelastu. Itse en uskalla vetää tämmöistä viivaa, vaan pitäydyn turvallisesti siinä, että se joka uskoo Jeesukseen se pelastuu. En uskalla lisätä siihen mitään, vaikka Jaakobin kirje onkin puhutellut minua ja olen asiaa puntaroinut pääsemättä selvyyteen. Uskoisin tällähetkellä niin, että nuo uskon teot ovat luokkaa tunnustaa Jeesuksen herrakseen, tms. En tiedä tarkaan mitä kaikkea ne voisivat olla ja mitä ne eivät ole, Herra minua tässä valistakoot.

Kuitenkin sen verran on varmaa, että riippumatta ihmisen teoista, se joka uskoo Herraan jeesukseen sovittajanaan ja lahjavanhurskauttajanaan pelastuu.

Se joka uskoo Jeesukseen, uskoo samalla Jumalan lupaukseen pelastuksesta ja on näin lupauksen lapsi. Myös Abraham uskoi lupaukseen ja oli näin Jumalan sanaan ja lupaukseen uskova.

Roomalaiskirje 4

13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
17 -niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
18 Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
19 eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut-sillä hän oli jo noin satavuotias-ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;
20 mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,
21 ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.


"Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".

Myös meidänkin usko (lupaukseen Kristuksen sovituksesta) luetaan meille vanhurskaudeksi (Jumalalle kelpaavuudeksi).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Armo vai laki ?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2014 22:41

oletus kirjoitti:Voisi oikeastaan ajatella niin, että on koko ajan pyrkimys pois kaikesta synnistä, se olisi helpompi tapa käsittää tuo lihassa kuoleminen.Koska se on mielestäni käsite, mitä ei sanallisesti voi järki ymmärtää ja sitäpaitsi eihän sitä tiedä miten tuokin on alkukielessä oikein käännetty?

Joka tapauksessa, syntiä on monenlaista, otinkin esiin tuon alkoholin käytön,sillä se on helpoin esimerkki, sillä siihen yleensä kiinnitetään huomiota, ainakin vapaisssa suunnissa.

Ja jollei "uusi" jäsen ole seurakuntalaisten mielestä heti tai ainakin kohtalaisen nopeasti raitistunut, hänestä annetaan sellainen kuva, että ei tuollainen voi oikeasti uskossa ollakaan kun vielä juo!
Eli miten se armo näkyy käytännössä ? Onko sitä armon mieltä toisia kohtaan vai onko se vain lakihenkistä vaatimista?Sillä emmehän voi tietää miksi joku juo, siihenhän on jokin syy.



Lakihenkistä vaatimista? En tiedä, mutta sokeutta se ainakin on.

Jotkut seurakunnat vaativat, että vastasyntyneen uskovan pitäisi olla uskonkasvussaan ja pyhityksessä samalla tasolla kuin vuosikymmeniä uskossa olleet, jotka ovat kaikki silti syntisiä. Tämä vain ei ole mahdollista, sillä pyhitys on prosessi ja valmista ei tule tässä ajassa. Paljon edistystä tulee, valmista ei.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Marras 2014 11:49

Nimimerkki ”oletus”, se että kehotetaan hiljakkoin uskoon tullutta ja seurakunnan kokouksissa käyvää ihmistä lopettamaan juopottelu, ei ole mielestäni ”lakihenkistä” vaatimista.

Mutta jos joku vaatii uskovaa gowjia [pakanaa] olemaan tekemättä töitä sapattina, niin mielestäni se on ”lakihenkistä” vaatimista.

Miten käy niille jotka ovat tulleet uskoon mutta alkavatkin vaeltaa lihassa ja tehdä lihan tekoja, kuten juopotella?

Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäelohiminpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripurat, harhaopit,
kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri elohimin kuningaskuntaa.


Gal 5:19-21

Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on haureellinen tai ahne tai epäelohiminpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee elohim. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on huono."


1. Kor. 5:11-13


Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin, ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä oli kirjoitettu kirjoissa, tekojensa mukaan.


ilm. 20:12


isä rakastaa poikaa ja kaiken on-antanut kädellehänen. on uskovalle poikaan elämä iäinen ja tottelematon pojalle ei näe elämää vaan viha elohimin pysyy päällähänen


joh. 3:35-36


älkää ihmetelkö tätä että tulee hetki jossa kaikki ne haudoissa kuulevat äänenhänen ja menevät, hyviä tehneet ylösnousemukseen elämän, huonoja tehneet ylösnousemukseen tuomion


joh. 5:28-29


Sillä se ihmisen poika on tuleva isänsä kunniassa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.


matt. 16:27


... jälkeenmuutosharkita ja palata luokse elohimin arvoisia jälkeenmuutosharkinnan tekoja tekevinä


jakeesta apt. 26:20


kaikki siis mitä tahtoisitte että tekisivät teille ihmiset siten ja te tehkää heille, sillä tämä on toora ja profeetat


matt. 7:12


hedelmistäheidän tiedätte heidät. ei jokainen sanova minulle hallitsija hallitsija, tule kuningaskuntaan taivaiden, vaan se tekevä tahdon isäni taivaissa


matt. 7:20-21


Mitä me siis sanomme esi-isämme aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
Sillä jos aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei elohimin edessä.
Sillä mitä raamattu sanoo? "aabraham uskoi elohimia, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi.


room. 4:1-3


Eikö aabraham, meidän isämme, vanhurskautettu teoista, kun vei poikansa iisakin uhrialttarille?
Sinä näet, että usko vaikutti hänen teoissansa, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
ja niin toteutui raamatun sana: "aabraham uskoi elohimia, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin elohimin ystäväksi.
Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä ainoastaan uskosta


jaak. 2:21-24


... suloudella olette vapahdetut läpi uskon, ja tämä ei teistä - elohimin lahja,
ei teoista, ettei kukaan kerskaisi.
Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut messiaassa jahuwšu'assa hyviä töitä varten, jotka elohim on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme


ef. 2:8-10


So that, my beloved, as you always obey, not as in my presence only, but now much more in my absence, with fear and trembling your own deliverance work out,


fil 2:12
[suurin osa ylläolevista käännöksistä on vuoden 1938 käännöksestä pienin korjauksin, mutta muutama lause on sanatarkasti käännetty]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re:

ViestiKirjoittaja oletus » 11. Marras 2014 13:14

uuhi kirjoitti:Nimimerkki ”oletus”, se että kehotetaan hiljakkoin uskoon tullutta ja seurakunnan kokouksissa käyvää ihmistä lopettamaan juopottelu, ei ole mielestäni ”lakihenkistä” vaatimista.

Mutta jos joku vaatii uskovaa gowjia [pakanaa] olemaan tekemättä töitä sapattina, niin mielestäni se on ”lakihenkistä” vaatimista.

Miten käy niille jotka ovat tulleet uskoon mutta alkavatkin vaeltaa lihassa ja tehdä lihan tekoja, kuten juopotella?

Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäelohiminpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripurat, harhaopit,
kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri elohimin kuningaskuntaa.


Gal 5:19-21

Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on haureellinen tai ahne tai epäelohiminpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee elohim. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on huono."


1. Kor. 5:11-13


Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin, ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä oli kirjoitettu kirjoissa, tekojensa mukaan.


ilm. 20:12


isä rakastaa poikaa ja kaiken on-antanut kädellehänen. on uskovalle poikaan elämä iäinen ja tottelematon pojalle ei näe elämää vaan viha elohimin pysyy päällähänen


joh. 3:35-36


älkää ihmetelkö tätä että tulee hetki jossa kaikki ne haudoissa kuulevat äänenhänen ja menevät, hyviä tehneet ylösnousemukseen elämän, huonoja tehneet ylösnousemukseen tuomion


joh. 5:28-29


Sillä se ihmisen poika on tuleva isänsä kunniassa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.


matt. 16:27


... jälkeenmuutosharkita ja palata luokse elohimin arvoisia jälkeenmuutosharkinnan tekoja tekevinä


jakeesta apt. 26:20


kaikki siis mitä tahtoisitte että tekisivät teille ihmiset siten ja te tehkää heille, sillä tämä on toora ja profeetat


matt. 7:12


hedelmistäheidän tiedätte heidät. ei jokainen sanova minulle hallitsija hallitsija, tule kuningaskuntaan taivaiden, vaan se tekevä tahdon isäni taivaissa


matt. 7:20-21


Mitä me siis sanomme esi-isämme aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
Sillä jos aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei elohimin edessä.
Sillä mitä raamattu sanoo? "aabraham uskoi elohimia, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi.


room. 4:1-3


Eikö aabraham, meidän isämme, vanhurskautettu teoista, kun vei poikansa iisakin uhrialttarille?
Sinä näet, että usko vaikutti hänen teoissansa, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
ja niin toteutui raamatun sana: "aabraham uskoi elohimia, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin elohimin ystäväksi.
Te näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä ainoastaan uskosta


jaak. 2:21-24


... suloudella olette vapahdetut läpi uskon, ja tämä ei teistä - elohimin lahja,
ei teoista, ettei kukaan kerskaisi.
Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut messiaassa jahuwšu'assa hyviä töitä varten, jotka elohim on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme


ef. 2:8-10


So that, my beloved, as you always obey, not as in my presence only, but now much more in my absence, with fear and trembling your own deliverance work out,


fil 2:12
[suurin osa ylläolevista käännöksistä on vuoden 1938 käännöksestä pienin korjauksin, mutta muutama lause on sanatarkasti käännetty]



En ole sitä mieltä, että alkoholin käyttö olisi missään enkä kenenkään ihmisen kohdalla millään tavalla hyvä asia.
En siis ole puolustamassa alkoholin käyttöä, vaan olen vakavasti sitä mieltä, että alkoholin käyttö ei sovi uskovalle ihmiselle.
Olen kuitenkin vieläkin sitä mieltä, että jos joku juuri uskoontullut on alkoholisti, ei häneltä voi vaatia että hän sen heti lopettaisi.
Joillekin se näkyy olevan helppo asia, mutta ei kaikille, sillä olemme erilaisia ja erilaisista lähtökohdista ja elämäntaustoista.

Kaikki vaatiminen, on lakihenkistä toimintaa missä ei ole Jumalan armoa ja ymmärrystä.Kaikki missä on piirre: "Pitää tehdä, on tehtävä, on muututtava "jne .
Jeesus Kristus on armo ja Hänellä on kärsivällisyyttä odottaa että kun Hän puhuu ihmisen sydämeen, vaikka sata vuotta,että lopulta jokainen, kaikkein heikoinkin lammas saisi sen avun, mitä itsekukin tarvitsee.

Puhun nyt vilpittömistä uskovista, joiden sydän on koko ajan Jumalan puoleen.
Puhun myöskin pitkäaikaisesta kokemuksesta lukemattomien uskovien parissa ja nähnyt omin silmin ja kuullut omin korvin, miten
ihmisiä on suorastaan pahoinpidelty hengellisesti, sekä myöskin heitä jotka seurakunnasta poisajettuina lopulta löysivät avun ja vapautuksen alkoholin kirouksesta, Jeesuksen Kristuksen äärettömän armon avulla! Kiitos Jumalallle että Hän lähetti ainokaisen Poikansa, niin että meillä olisi elämä ja iänkaikkisuus sekä Rauha Jumalan kanssa jo tässä ajassa.
Ja että Hän on aina valmis armahtamaan jokaista joka Hänen puoleensa huutaa, olkoon vaikka murhaaja tai ministeri!
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Marras 2014 14:39

Mielestäni jotkut käyttävät väärin tuota termiä "lakihenkinen". Mielestäni kuuliaisuus ei ole "lakihenkisyyttä"
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja oletus » 11. Marras 2014 16:21

uuhi kirjoitti:Mielestäni jotkut käyttävät väärin tuota termiä "lakihenkinen". Mielestäni kuuliaisuus ei ole "lakihenkisyyttä"


Voisitko antaa ihan käytännön esimerkin kuuliaisuudesta?
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Marras 2014 16:50

Mielestäni esimerkiksi se että juoppo lopettaa juopottelut, on kuuliaista.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re:

ViestiKirjoittaja oletus » 11. Marras 2014 18:32

uuhi kirjoitti:Mielestäni esimerkiksi se että juoppo lopettaa juopottelut, on kuuliaista.


Ihan noin helppoa se ei ole, että tuosta vain alkoholisti lopettaa juomisen, vaikkakin sellaista joskus tapahtuu.
Entä mitä sanot, jos on ollut uskova, eikä vielä viiden vuoden kuluttua ole kyennyt lopettamaan juomista vaan aina silloin tällöin lankeaa.
Onko tällainen henkilö sinun mielestäsi vielä uskova?
Eikö hän siis ole ollut kuuliainen?
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Marras 2014 19:03

Mielestäni sellainen henkilö ei ole ollut kuuliainen.


Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäelohiminpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripurat, harhaopit,
kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri elohimin kuningaskuntaa.


Gal 5:19-21

Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on haureellinen tai ahne tai epäelohiminpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee elohim. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on huono."


1. Kor. 5:11-13 [käännökset vuoden 1938 käännöksestä pienin korjauksin]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Re:

ViestiKirjoittaja oletus » 11. Marras 2014 19:57

uuhi kirjoitti:Mielestäni sellainen henkilö ei ole ollut kuuliainen.


Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäelohiminpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripurat, harhaopit,
kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri elohimin kuningaskuntaa.


Gal 5:19-21

Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on haureellinen tai ahne tai epäelohiminpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee elohim. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on huono."


1. Kor. 5:11-13 [käännökset vuoden 1938 käännöksestä pienin korjauksin]



Kysyn vielä, onko tällainen henkilö vielä uskova, joka viiden vuoden jälkeenkään ei ole kyennyt lopettamaan juomista, vaan silloin tällöin lankeaa? Joutuuko helvettiin vai löytyykö Jeesukselta armoa?
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa

cron