kodin siunaaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja Hessu » 15. Helmi 2011 22:44

Katolisen kirkon kohdalla kyse on ihan jostain muusta kuin sanamuodosta rukoillessa. Heidän tunnustuksensa perusasioihin kuuluu oppi sakramenteista eli siitä että esineet ja asiat ovat itsessään pyhiä Jumalan armon ja voiman välikappaleita. Siksi heidän rukoillessaan siunausta esineille, on kyse jostain ihan muusta kuin siitä jos minä rukoilen sitä. Jos asuisin katolisessa maassa, ottaisin varmasti tämän asian vakavemmin, mutta en ole tavannut Suomessa vielä uskovaa joka ajattelee tämän asian suhteen kuin katoliset. Siksi on mielestäni hyttysten siivilöimistä keskittyä täällä tällaisiin asioihin. Menee mielestäni kokolailla samaan sarjaan Jeesuksen nimi -kysymyksen kanssa. Sehän on kiistaton tosiasia, ettei Jeesuksen nimi ollut oikeasti Jeesus, vaan hebrealainen nimi Jeshua, eikä nimeä pitäisi kääntää niinkuin me ollaan tehty. Jotkut ovat siksi sitä mieltä, että on epäraamatullista sanoa Jeesus, vaan meidänkin pitää kutsua Herraa Hänen oikealla nimellään Jeshua. Mun mielestäni ihan sama, kunhan vaan ymmärretään kuka se Jeesus/Jeshua on. Jumala kuitenkin tietää mitä me rukoillessamme tarkoitetaan, ja rukous on puhetta ennenkaikkea Hänelle. Joskus menin itsekin tuohon Jeshua-juttuun mukaan, mutta rukouselämäni meni siitä ihan teennäiseksi ja kylmäksi, kun koko ajan jouduin varomaan etten vaan vahingossa sano Jeesus. Mielestäni tärkeintä rukouksessa on kuitenkin se mitä tarkoitetaan ja että ollaan aitoja, vaikka teknisesti ei menisikään pilkkua myöten oikein.

Ja vaikka katolinen kirkko on vääntänyt asiat täysin mutkalle, niin kiistatonta on sekin, että Raamattu sanoo taikinakaukalon olevan siunattu. Katolisten oppia ei sillä voi perustella, jos katsoo vähänkään laajemmin asiayhteyttä, mutta se osoittaa ettei katolisten väärennökset myöskään tarkoita etteikö jokin esine voisi olla siunattu (omistajansa kautta).

Muuten, olen huomannut muutamassa Wilkersonin puheessa, että hän osoittaa usein rukouksensa Pyhälle Hengelle. Mitä ajattelette siitä? Minä ainakin pidän häntä yhtenä nykyajan tervehenkisimpänä sananjulistajana ja totisena Jumalan profeettana. Ja silti hän rukoilee Pyhää Henkeä.

Siunausta kaikille!
Hessu
 

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja Hessu » 15. Helmi 2011 23:05

Jäin vielä miettimään alkuperäistä kysymystä kodin siunaamisesta. Se on minulle aika vieras asia, kun en ole ollut kovin paljoa mukana kirkollisissa kuvioissa. Etsin ja löysin mitä ev.lut.kirkko aiheesta opettaa, ja löysin tällaisen määritelmän mitä heidän "kodin siunaaminen" tarkoittaa:

Kotia siunattaessa kiitetään kodista ja pyydetään siunausta sen asukkaille sekä rukoillaan, että kodissa vallitsisi rakkaus.


Mielestäni tuossa ei ole mitään väärää, eikä se viittaa katolisuuteen vaan enemmänkin raamatulliseen siunaamisen määritelmään. Kiitetään kodista, pyydetään siunausta asukkaille, ja rukoillaan että kodissa vallitsisi rakkaus. Jos kerran kansankirkkokin määrittelee kodin siunaamisen raamatullisella tavalla, niin ei silloin täällä Suomessa tarvitse mielestäni kovin huolissaan olla siitä että joku käsittäisi meidän rukoilevan kivien ja lautojen puolesta. Mutta niinkun aiemminkin sanoin, jos on oikeasti vaara että joku käsittää sillä tavalla, niin silloin on tietysti parempi miettiä tarkemmin sanamuotoja rukoillessakin.
Hessu
 

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 15. Helmi 2011 23:29

Katolisen kirkon oppi ja opetus on epäraamatullista kuten itsekin toit sen hyvin esille.

Raamattu ei opeta, että ihminen siunaa taikinakaukalon, vaan että jos ihminen on kuuliainen Herralle, niin Herra siunaa ihmisen elämässä sen taikinakaukalon käytön. Luepa 5 Moos 28 uudestaan niin huomaat, että kyse oli Herran siunauksesta jos ihminen on kuuliainen Herralle, eli 5 Moos 28 ei kehota ihmisiä siunaamaan esineitä.

Tämä ei ole hyttysen siivilöimistä, vaan aika selkeä asia. Sillä 5 Moos 28 puhuu Herran siunauksesta ihmistä kohtaan, eikä sitä että ihmisen tulee siunata esine. Aika iso ero näissä kahdessa asiassa.

Jeesus/Jeshua asiassa olet siinä oikeassa, että Jumala kuulee rukoukset jos rukoilemme Jeesusta ihan suomenkielellä. Sellainen maininta tähän kohtaan, että juutalaiset itse ovat ensimmäiseksi Septuaginta käännökseen kääntäneet heprean sanan Jeshua vastaamaan kreikan sanaa Iesous, josta se on kääntynyt eri muotoihin kuten Jesus tai Jeesus. Tämä nimi asia on kuitenkin ihan eri asia eikä sitä voi verrata tähän siunaamisen asiaan. Raamatussa on muuten myös esim. Pietarilla ja Paavalilla ollut useita nimiä.

Minäkin arvostan Wilkersonia, mutta hänkään ei ole täydellinen kuten en minäkään etkä sinäkään, eikä kukaan muukaan. Pyhän Hengen rukoileminen on väärin ja epäraamatullista ja se kyllä on ihan selkeästi Raamatussa, jossa opetetaan että tulee rukoilla Isää (Jumalaa) Jeesuksen nimessä.

Paavali nuhteli Pietaria näin:

Gal 2: 11 ¶ Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

En nostaisi esille "meriittinä" Pietarista sitä, että hän ei vaeltanut suoraan evankeliumin totuuden mukaan. Vaan jos toisin sen esille, niin toisin sen siten että hänkin erehtyi, mutta siitä huolimatta Herra johdatti Pietaria, mutta myös sai hänessä aikaan ojentautumisen suoran evankeliumin mukaan.

Etpä sinä varmaan Wilkersonin Pyhän Hengen rukoilua hänen meriitikseen laskenut. Mutta se on totta, että ei Jumalan palvelijan erehdys tai väärä teko tee siitä oikeaa, koska hän on muuten tervehenkinen. Toisin sanoen Pyhän Hengen rukoilua ei tee se oikeaksi, jos Wilkerson niin tekee, en kyllä tiedä että rukoileeko hän Pyhää Henkeä.

Jumalan siunausta sinulle Hessu
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 16. Helmi 2011 00:01

Muuten, olen huomannut muutamassa Wilkersonin puheessa, että hän osoittaa usein rukouksensa Pyhälle Hengelle. Mitä ajattelette siitä? Minä ainakin pidän häntä yhtenä nykyajan tervehenkisimpänä sananjulistajana ja totisena Jumalan profeettana. Ja silti hän rukoilee Pyhää Henkeä.

Olen myös huomannut saman. Minusta se tuntuu häiritsevältä. En tiedä, onko hairahtunut vai onko siinä enemmän..
Jaakob 3:
1Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. 2Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.


Kodin siunaamisesta laitettiin aiemmin tämä raamatunpaikka:
sananlaskut 3:
33Herran kirous on jumalattoman huoneessa, mutta vanhurskasten asuinsijaa hän siunaa.

En näkisi tarvetta erilliseen kodin siunaamistoimitukseen.. Herraa siunaa kotejamme. Onko se lupaus.

Ei tuu enää sanoja vaikka meininki oli jotain kirjoittaa.Tää menee niin oudoksi että Herra nähköön ja valaiskoon asiaa mulle.Taas totean että oon liian vajavainen näihin asioihin tai sitten portti on paljon ahtaampi ja asiat monimutkaisempia kuin osaan kuvitellakkaan.Tai sitten täs ei kohtaa vaan joku..en tajua miten voitte kuvitella mun ajattelevan että tahtoisin Jumalan siunaavan rautaa esineenä että siitä tulis pyhä ...emmä osaa,alkaa vaan ahdistaa kun ei tajua mikä täs "klikkaa" .

Jos ei keskustelussa tunnu käsittävän, mistä on kyse, täytynee mennä Herran eteen, jättää asia muhimaan ja antaa kasvunaikaa sisäistää asia. :hugehug: vielä on vähän hämärässä nämä siunausasiat (minullakin). jos niistä pääsisi siihen, että:

1Mooses 12:
2Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
lähtökuoppa
 

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja Hessu » 16. Helmi 2011 00:16

Tarkennan vielä tuota hyttysen siivilöimistä.

En tarkoita opetustanne, sillä se on täysin oikeaa. Olen täysin samaa mieltä siitä, että siunattu taikinakaukalo tarkoittaa, että Herra siunaa sen taikinakaukalon kautta ihmistä joka sen omistaa.

Tarkoitan sanamuotoa, joka saattaa olla harhaanjohtava. Esimerkiksi "kodin siunaaminen". Joka yhdistää sen katolisuuteen, saattaa saada sen sisällöstä epäraamatullisen kuvan. Mutta kun, esimerkiksi ev.lut.kirkolla jonka käytäntöihin kuuluu kodin siunaaminen, sen sisältö on täysin hyväksyttävää ("kiitetään kodista ja pyydetään siunausta sen asukkaille sekä rukoillaan, että kodissa vallitsisi rakkaus"), niin silloin ei tehdä mitään väärää. On ihan eri luokan asia käyttää väärää sanamuotoa oikeasta toiminnasta, kuin jos tehdään väärää toimintaa. Jos joku puhuu kodin tai auton, tai minkä tahansa esineen siunaamisesta, mutta tarkoittaa sillä sellaista toimintaa missä ei ole mitään väärää, niin silloin on ihan turhaa alkaa sekoittamaan katolisen kirkon harhaoppeja asiaan, tai yleensäkään että itse asiassa olisi jotain väärää. Eikä asialle muutenkaan tule antaa liiaksi painoarvoa. Jos otetaan vaikka esimerkiksi Wilkersonin saarna, jossa hän osoittaa rukouksensa Pyhälle Hengelle. Jos katsotaan pelkästään "oppikirjan mukaan", niin häntä voisi pitää täysin harhaoppisena tuollaisen takia. Emme kuitenkaan tee niin - miksi? Siksi, koska ymmärrämme että hän vain hairahtuu sanamuodossaan. Tiedämme hänen opetuksistaan ja todistuksestaan kokonaisuutena, että hän tuntee todellisen Jumalan, julistaa Hänestä, ja osoittaa rukouksensa Hänelle. Siinä valossa kun asiaa katselee, on aika pieni merkitys jos hän jossain lauseessa erehtyy osoittamaan rukouksensa Pyhälle Hengelle. Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Hyttysen siivilöiminen on sitä, kun keskitytään johonkin sellaiseen asiaan joka sinällään tarkasteltuna voi näyttää pahalta, mutta kokonaisuutta katsottaessa huomataan että se onkin vain melko pieni roska joka ei merkittävästi haittaa kokonaiskuvaa.
Hessu
 

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 16. Helmi 2011 01:33

Jokuhan voisi laittaa englanninkielistä viestiä hänelle (Wilkerson), kysyä, opastaa, neuvoa, ohjata asiassa (Pyhän Hengen rukoileminen) :)
lähtökuoppa
 

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Helmi 2011 08:26

lähtökuoppa kirjoitti:Jokuhan voisi laittaa englanninkielistä viestiä hänelle (Wilkerson), kysyä, opastaa, neuvoa, ohjata asiassa (Pyhän Hengen rukoileminen) :)


;gladly: Eilen rukoilin hänen puolesta että Herra alkaisi valaistaa hänelle miten tulisi Raamatun mukaan rukoilla Isää Jeesuksen nimes...

Joh.4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
4:24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Muuten...David Wilkerson on vajavainen kutes me. Olin hänen kokouksessa joku vuosi sitten ja hän puhui hengellisestä sokeudesta jos muistan oikein. Hän kutsui ihmisiä että hän voi rukoilla heidän puolesta se hengellinen sokeus pois kun heitä Herra koskettaa.
Minuakin Herra kosketti ja tajusin että pitää mennä Davidin eteen rukoiltavaksi. Tunsin miten Herra kosketti minun päätäni ihan selvästi. Meinaan sanoa että David oli Jumalan asialla vaikka vajavaisena...

Rukous voi paljon jotes rukoillaan Davidin puolesta että Herra alkaisi valaistaa hänelle miten tulisi rukoilla Jumalan tahdon mukaan... :prayer4: Siuu :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Helmi 2011 10:01

Hessu kirjoitti:Tarkennan vielä tuota hyttysen siivilöimistä.

En tarkoita opetustanne, sillä se on täysin oikeaa. Olen täysin samaa mieltä siitä, että siunattu taikinakaukalo tarkoittaa, että Herra siunaa sen taikinakaukalon kautta ihmistä joka sen omistaa.

Tarkoitan sanamuotoa, joka saattaa olla harhaanjohtava. Esimerkiksi "kodin siunaaminen". Joka yhdistää sen katolisuuteen, saattaa saada sen sisällöstä epäraamatullisen kuvan. Mutta kun, esimerkiksi ev.lut.kirkolla jonka käytäntöihin kuuluu kodin siunaaminen, sen sisältö on täysin hyväksyttävää ("kiitetään kodista ja pyydetään siunausta sen asukkaille sekä rukoillaan, että kodissa vallitsisi rakkaus"), niin silloin ei tehdä mitään väärää. On ihan eri luokan asia käyttää väärää sanamuotoa oikeasta toiminnasta, kuin jos tehdään väärää toimintaa. Jos joku puhuu kodin tai auton, tai minkä tahansa esineen siunaamisesta, mutta tarkoittaa sillä sellaista toimintaa missä ei ole mitään väärää, niin silloin on ihan turhaa alkaa sekoittamaan katolisen kirkon harhaoppeja asiaan, tai yleensäkään että itse asiassa olisi jotain väärää. Eikä asialle muutenkaan tule antaa liiaksi painoarvoa. Jos otetaan vaikka esimerkiksi Wilkersonin saarna, jossa hän osoittaa rukouksensa Pyhälle Hengelle. Jos katsotaan pelkästään "oppikirjan mukaan", niin häntä voisi pitää täysin harhaoppisena tuollaisen takia. Emme kuitenkaan tee niin - miksi? Siksi, koska ymmärrämme että hän vain hairahtuu sanamuodossaan. Tiedämme hänen opetuksistaan ja todistuksestaan kokonaisuutena, että hän tuntee todellisen Jumalan, julistaa Hänestä, ja osoittaa rukouksensa Hänelle. Siinä valossa kun asiaa katselee, on aika pieni merkitys jos hän jossain lauseessa erehtyy osoittamaan rukouksensa Pyhälle Hengelle. Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Hyttysen siivilöiminen on sitä, kun keskitytään johonkin sellaiseen asiaan joka sinällään tarkasteltuna voi näyttää pahalta, mutta kokonaisuutta katsottaessa huomataan että se onkin vain melko pieni roska joka ei merkittävästi haittaa kokonaiskuvaa.


Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa tällä viestilläsi ja olen jokseenkin samaa mieltä, mutta olen myös hiukan eri mieltä. Sydämen asenne ratkaisee, mutta oikea sydämen asenne ja sydämen usko rakkauden totuuden kautta haluaa kasvaa ojentautumaan totuuden mukaan ja käyttämään myös siellä oikeita sanamuotoja, joissa se on Jumalan tahto sekä selkeä käsky.

Jos Wilkerson rukoilee Pyhää Henkeä, niin se on selkeästi Raamatun vastaista. Olen varma, että Jumala ei ajattele siten, että on yhdentekevää miten Häntä rukoillaan. Koska onhan Hän antanut selkeän käskyn ja määräyksen siitä, miten Häntä tulee rukoilla.

Laitan tähän erittäin tärkeitä huomioita koskien rukoilemista, jotka liittyvät Pyhän Hengen rukoilemiseen.

Raamattu opettaa, että Pyhä Henki kirkastaa Herraa Jeesusta. Pyhä Henki ei koskaan kirkasta itseään, eikä käske Jeesuksen opetuslapsia rukoileman itseään, vaan aina Herraa Jeesusta.

Pyhän Hengen rukoileminen on väärin ja epäraamatullista. Eräs asia täytyy kuitenkin muistaa, että on uskovia, jotka eivät tiedä että rukoilemisen tulisi tapahtua Jeesuksen nimessä, ei Pyhän Hengen nimessä. Sitten täytyy ymmärtää se, että joitakin uskovia on voitu alusta saakka opettaa väärin rukoilemaan Pyhää Henkeä. On myös syytä ymmärtää, että monet uskovat jotka rukoilevat Pyhää Henkeä ovat vilpittömiä uskovia, mutta väärin opetettuja tässä kohden. On kuitenkin selvää, että tällaisessa tapauksessa Jumala kuulee rukoukset, vaikka ihminen rukoilisi Pyhää Henkeä, kun ja jos ihminen on vilpitön ja väärin opetettu, joka ei tiedä tässä asiassa totuutta. Jumala kasvattaa tällaista uskovaa ja tuo hänet sille paikalle, jossa hän ymmärtää, että rukoukset Jumalalle tulee rukoilla Herran Jeesuksen nimessä. Kun hän sen ymmärtää, niin hän lopettaa Pyhän Hengen rukoilemisen.

Tällä alueella voidaan tehdä "oikeaoppisuuden" nimessä paljon vahinkoa, sillä olen kuullut usein ajatuksen, että Pyhän Hengen rukoileminen on epäjumalanpalvelemista, jota se myös on monissa tapauksissa. Mutta kun on kyse vilpittömästä uskovasta, joka ei tiedä totuutta ja on opetettu väärin rukoilemaan Pyhää Henkeä. Tällainen ihminen ei kuitenkaan palvele epäjumalaa, vaan Raamatun Jumalaa ja aikanaan tämä vääristymä korjaantuu kun hän oppii ymmärtämään ja saa tietää Raamatun totuuden siitä kenen nimessä tulee rukoilla Jumalaa.

Jos opetamme että kaikissa tapauksissa Pyhän Hengen rukoileminen on epäjumalien palvelemista, niin voi käydä niin että vilpitön väärin opetettu uskova tällä alueella saa vaikeasti parantuvat haavat sydämeensä tai jopa parantumattomat haavat. Silloin kun on kyse uskovasta joka uskoo Jumalaan, mutta on väärin opetettu esim. rukoilemaan Pyhää Henkeä, niin kyllä Jumala kuulee hänen rukouksensa, mutta totta kai ohjaa hänet rukoilemaan siten kuin on Jumalan tahto, eli Herran Jeesuksen nimessä rukoilemaan Jumalaa.

Ei kaikissa, mutta monissa piireissä joissa rukoillaan Pyhää Henkeä on paljon epäraamatullista opetusta sekä jopa vieraan hengen toimintaa. Tämän olen huomannut kun olen seurannut tiettyjä "hengellisiä" liikkeitä. On kysymys siis vakavasta asiasta, mutta tätä asiaa tulisi kuitenkin pyrkiä opettamaan armollisesti ottaen huomioon sen, että uskovien keskuudessa on monenlaista väärää opetusta koskien Jumalan sanaa, joista eräs on Pyhän Hengen rukoileminen. Armollisuus ymmärtää sen, että todellinen Herran Jeesuksen opetuslapsi voi erehtyä uskomaan väärin, mutta kun hän ymmärtää totuuden, niin silloin hän ojentautuu sen totuuden mukaan.

Totuuden mukaan ojentautumiseen kuuluu aina Raamatun opetuksen koettelu ja tutkiminen. Siksi emme saa omaksua sellaista ylpeää asennetta, joka vaatii ihmisiä heti välittömästi tekemään parannuksen vääristä opetuksista kun me ne kerromme heille. Ihmisen muuttumiseen ja totuudessa kasvamiseen kuuluu kasvu joka tutkii ja koettelee sekä vastaanottaa sen totuuden, jonka Jumala avaa. Jokaisen on myös hyvä ymmärtää, että kukaan meistä ei ole täydellinen. Tämän myös tulisi vaikuttaa meissä armollisuutta ja antaa lähimmäiselle aikaa tutkia ja koetella Jumalan sanan totuutta.

Olen nähnyt paljon uskovien keskuudessa sellaista ylpeää, muita väheksyvää ja halveksuvaa asennetta sen tähden kun joku ei jotain ymmärrä jotakin tai hänet on opetettu väärin. Ylpeä, väheksyvä sekä muita halveksuva asenne nostaa päätänsä sellaisen uskovan sydämessä joka on armottoman kovuuden sekä "oikeaoppisuuden" vallassa. Tällainen kovasydäminen uskova pitää itseään muita parempana, siksi hän korottaa itseään lyödessään muita oikeaoppisuuden ruoskalla. Tällainen väärä asenne vaikuttaa sydämessä silloin kun ei ymmärrä, että vilpittömän rukoukset Jumala kuulee myös silloinkin, jos sanamuodot ovat väärin. Terveen uskon kasvun kautta myös väärät sanamuodot korjaantuvat.

Ei aina, mutta monissa tapauksissa joissa uskovien piireissä rukoillaan Pyhää Henkeä, niin se johtaa koko ajan pikku hiljaa syvemmälle vieraiden henkien vaikutukseen. Koko ajan enemmän ja enemmän alkaa tapahtumaan manifestaatiota (riivaajahenkien vaikuttamia asioita) jotka vievät ihmisiä koko ajan kauemmas Herrasta Jeesuksesta ja Jumalan sanan totuudesta. Siksi tämä asia on vakava, mutta kuten edellä kirjoitin, niin siihen liittyy myös armollisuus niitä uskovia kohtaan jotka vilpittömästi uskovat Jumalaa, mutta ovat väärin opetettuja tällä alueella.

Raamattu ei myöskään opeta rukoilemaan Jumalaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos joku ei tätä ymmärrä, niin varmasti Jumala kuulee rukoukset, mutta kasvattaa ja opettaa tällaisen henkilön rukoilemaan Isää Herran Jeesuksen nimessä.

Se myös täytyy muistaa, että rukouksen alueella on myös paljon muuta tärkeää opetusta kuin oikeassa nimessä rukoileminen. Kun saamme Jumalan armosta kasvaa uskossa, niin rukouksemme tulevat kohdistumaan Jumalalle Herran Jeesuksen nimen kautta.

Jos joku uskova tarkoittaa oikeata asiaa, mutta käyttää väärää sanamuotoa, niin totta kai Jumalan tahto on kuitenkin ohjata uskova käyttämään oikeata sanamuotoa, koska Jumala on itse sanamuodon asettanut, kuten esim. rukouksessa.

Se on nyt vain ikävä tosiasia, että katolisen kirkon kautta on levinnyt kristikuntaan oppi, jossa siunataan materiaa, ainetta ja esineitä. Tälläkin alueella on niin paljon yhteistä, että ekumenia menee koko ajan eteenpäin, koska yhteinen pohja on jo olemassa, eikä ekumeniassa mukana olevat välitä siitä mikä on oikein ja väärin, sillä kaikki käy. Tämä on se vaarallinen asenne, jota uskova ei saisi omaksua, että väärällä ei ole niin väliä, jos sydämen asenne on muuten oikea. Totta kai Jumalan silmissä väärällä on aina väliä ja kaikessa missä toimimme väärin tai sanomme väärin, niin siinä kohden Jumalan haluaa aina oikaista meitä, eikä Hän koskaan ajattele että eihän tuolla väärällä asialla ole väliä, koska sillä on väliä ja paljon.

Jos joku pyytää Jumalaa siunaamaan uskovia, jotka asuvat kodissaan ja he pyytävät että uskovien kesken kodissa vallitsee rakkaus, ei siinä tietenkään ole mitään väärin.

Raamattu ei opeta että meidän tulee siunata kotia tai pitää kodin siunaamisen tilaisuus, jossa koti siunataan, sillä Jumala siunaa ihmisen, ei materiaa, siksi meidän ei tulisi sanoa tai käyttää sanoja kodin siunaaminen. Tässä kohden tulee lipsuminen. Vaikka joku ymmärtäisi sanoessaan että siunaan kodin, että hän siunaa sen asukkaita, niin uskon kasvun kautta hänen tulisi hylätä sanat kodin siunaaminen ja käyttää sanoja pyytää siunausta ja varjelusta ihmisille, jotka asuvat tässä kodissa.

Jumalan silmissä eivät sanamuodotkaan ole pikku juttu. koska Hän on sanaansa kirjoittanut moneenkin kohtaan oikeat sanamuodot, ja siksi ne eivät ole turhia, vaan siksi kirjoitettu, annettu ja käsketty, että niiden mukaan toimitaan. Sydämen asenne ratkaisee aina ja sydämen usko rakkauden totuuden mukaan, joka johdattaa uskovia myös käyttämään oikeita sanamuotoja siellä missä niitä kuuluu käyttää. Monessa kohtaa me kaikki erehdymme, mutta uskon kasvun kautta meidän tulisi ojentautua totuuden ja Jumalan käskyjen mukaan ja hylätä kaikenlainen väärä opetus tai väärät sanamuodot, jos Jumala on johonkin kohtaan antanut sanamuodot, joiden mukaan tulee toimia.

Olen itsekin saanut monessa kohdassa korjata opetustani sekä myös väärien sanamuotojen käyttämistä. Rukoilin uskon taipaleeni alussa Pyhää Henkeä sekä Jumalaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä. Kun sitten Jumalan sanan opetuksen kautta minulle avautui että tulee rukoilla Isää (Jumalaa) Herran Jeesuksen nimessä, niin hylkäsin muut sanamuodot ja aloin rukoilemaan Isää (Jumalaa) Herran Jeesuksen nimessä. Kyllä Jumala kuuli rukoukseni silloin uskon alkutaipaleellakin, mutta silti Herra ohjasi minut käyttämään niitä sanamuotoja, jotka Hän on itse käskenyt, joiden mukaan tulee rukoilla.

Tämä keskustelu on ollut hyvin mielenkiintoinen sekä opettavainen (ainakin minulle). Jumalan siunausta sinulle Hessu.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Helmi 2011 13:59

Hessu, kirjoitti, Tarkoitan sanamuotoa, joka saattaa olla harhaanjohtava. Esimerkiksi "kodin siunaaminen". Joka yhdistää sen katolisuuteen, saattaa saada sen sisällöstä epäraamatullisen kuvan. Mutta kun, esimerkiksi ev.lut.kirkolla jonka käytäntöihin kuuluu kodin siunaaminen, sen sisältö on täysin hyväksyttävää ("kiitetään kodista ja pyydetään siunausta sen asukkaille sekä rukoillaan, että kodissa vallitsisi rakkaus"), niin silloin ei tehdä mitään väärää. On ihan eri luokan asia käyttää väärää sanamuotoa oikeasta toiminnasta, kuin jos tehdään väärää toimintaa. Jos joku puhuu kodin tai auton, tai minkä tahansa esineen siunaamisesta, mutta tarkoittaa sillä sellaista toimintaa missä ei ole mitään väärää, niin silloin on ihan turhaa alkaa sekoittamaan katolisen kirkon harhaoppeja asiaan, tai yleensäkään että itse asiassa olisi jotain väärää. Eikä asialle muutenkaan tule antaa liiaksi painoarvoa.


Tähän haluan nyt tarkentaa sen että jos ev.lut kirkko pyytää siunausta kodin asukkaille niin se on hyvä mutta se ei liity tähän keskusteluun sillä tässä ketjussa on ihan alusta asti ollut aiheena tuleeko siunata kotia. Ja tällä kodilla on nimenomaan tarkoitettu materiaa eli rakennusta. Eli ihmisillä on ollut tästä aiheesta epätietoisuutta ja on siis keskusteltu tuleeko kotia eli rakennusta siunata jotta siellä olisi turvallista jne..

jatkampa kysymysten kyselyä eli onko tälle Raamatullista perustelua ja voiko talossa olla henkivaltoja jotka täytyy ajaa ulos...? majeca



Tämä oli ensimmäinen viesti.

Kodin ja perheenjäsenten siunaaminen ja niistä kiittäminen kuuluu tietenkin asiaan.Joskus olosuhteet voi olla kaikesta huolimatta vaikeita,mutta rukous on väkevä ase moneen paikkaan!


Tässä siunataan kotia ja sen perheenjäseniä. Vain ihmisten siunaaminen on Raamatullista.

En näe kodin siunaamista huonona perinteenä. Mielestäni voidaan siunata koti/ irtaimisto, kunhan ei aleta sen mukana mennä taikauskoon ja siihen, että "tavarat suojelevat pahalta"! Jos siunaamisen tarkoitus on tuoda tasapaino ja Jumalan läsnäolo arkeen/ kotiin, niin hyvä juttu.



Tässäkin tarkoitetaan rakennuksen siunaamista ja yhdistetään rakennuksen irtaimisto siihen.

Mulle meinas tulla aamulla tenkkapoo, kun mietin että mitenkäs mun nyt tulis rukoilla tään matkan puolesta kun ajan -32 *c pakkases töihin,ettei auto hyydy ja matkanteko jää tuonne tien varteen Siunasin ensin autoa ja matkantekoa, kunnes muistin että täällä sanottiin että ei materiaa tms.voi siunata.


Tässäkin siunattiin autoa eli materiaa ja tenkkapoo tuli sen vuoksi tuliko autoa materiaa siunata.

Minä ymmärrän siunaamisen tarkoittavan Jumalan huolenpitoa yms. Ainakin raamatullinen käsite, tietty sana voi eri kontekstissa tarkoittaa jotain muuta. Mutta Raamatussa sanotaan, että ihmiset, eläimet sekä esineet voivat olla siunattuja, ja siksi ei ole mitään väärää pyytää siunausta vaikkapa autolle. Silloin pyydetään Jumalaa pitämään huoli, niin että se toimii sitä varten mitä se on tarkoitettu, niin että me voimme sen avulla tehdä mitä meidän sillä on tarkoitus tehdä.


Ja tässä hyväksytään auton eli materian siunaaminen jotta se toimisi paremmin.

Halusin tuoda nämä kohdat esille siksi että tässä keskustelussa on todellakin keskusteltu siitä saako ja tuleeko uskovan siunata materiaa ja se että jos ev.lut kirkon kodin siunaaminen tarkoittaa muuta kuin rakennuksen siunaamista ei vaikuta siihen että täällä on juurikin keskusteltu tuleeko materiaa siunata ja siitä on ollut epäselvyyttä.

Eli ei ole ollut kyse väärästä sananmuodosta vaan ollaan tarkoitettu ja kysytty myös tuleeko kotia eli rakennusta materiaa siunata?? Monilla on tässä asiassa ollut epätietoisuutta. Lisäksi suomalainen media on tuonut kodin eli materian siunaamis opin erinlaisten humpuuki ohjelmien kautta jossa meediot siunaavat rakennuksia jotta haamut pääsisivät rauhaan. Suomessa on siis väärää oppia ja tietoisuutta asiasta ja on todella tärkeää ja hyvää keskustella suleeko Raamatun mukaan siunata materiaa. Jos ev.lut kirkon kodin siunaamisessa (yhdessä kohtaan) tarkoitetaan talon ihmisten siunaamista niin siitä huolimatta suomessa on paljon väärää oppia ja tietoisuutta asiasta ja tässä ketjussa on käsitelty tuleeko materiaa siunata sillä siitä on ollut epätietoisuutta.

Minkään materian auton tai kodin siunaaminen ei ole Raamatullista ja Raamattu ei opeta ihmistä siunaamaan materiaa sillä siunausta ei saada materiaa siunaamalla vaan siunaus tulee kuuliaisuuden kautta ihmiselle jolloin Jumala siunaa ihmistä. Siunaus on sitä että siunauksen kautta Jumala antaa meille hengellistä ja maallistä hyvää kun elämme kuuliaisesti tämä siunaus ei tule pyytämällä vaan olemalla kuuliainen Jumalalle. Raamattu on uskovan ohjekirja ja Raamattu ei opeta siunaamaan materiaa vaan ihmisiä ja Jumala haluaa lastensa anovan Häneltä Jeesuksen nimessä jos me tarvitsemme jotain.

Tämä kirjoitus oli selvennökseksi että tässä ketjussa on ollut aiheena tuleeko materiaa siunata ja siitä on ollut epätietoisuutta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: kodin siunaaminen

ViestiKirjoittaja Lumina » 16. Helmi 2011 16:22

Ei jaksa enää keskittyä näihin ketjun loppupään viesteihin muutakuin harppomalla ,mutta tänään mietin töis näitä asioita ja ajattelin että onko tämä ruotiminen yleensä sitä väärien rikkaruohojen kitkemistä juurineen vai fariseusten hapatusta.Jos se on rikkaruojen kitkemistä niin täytyy varoa ettei lähde se hyväkin kylvö.Sen verran tehokkaalta tuntuu :thumb: Älkää loukkaantuko vaan miettikää asiaa :roll: Mun elämään tulee "tenkkapoo"siitä että jatkuvasti kun asioita käsitellään niin olo on kuin jyrän alle jääneellä :) Siunausta ...jatkakaa te aiheen käsittelyä :-P
Lumina
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa