Uskonnon uhrit

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Marras 2014 23:59

*
Helluntailaisuus:

Minä heitin kysymyksen siellä fb:ssa ja siinä kerroin pitkäaikaisen pohdinnan kannattaako antaa kännynumeroni eräälle jehovantodistajalle jonka kanssa minä ystävystyin niin fb:ssa tuli paljon kommentteja ja valitettavasti kommentit meni toiseen suuntaan ja se koskee myös helluntailaisuutta. Minä vaisuuntunut päätin katsoa googleen kautta ja löysin muutaman linkin joista yksi kertoo uskonnon uhrista joka oli helluntailaisesta perheestä. :shock: :( Mitä ajattelette? Siellä fb:ssa sanottiin että helluntailaiset ovat kova tyrkyttämään omaa uskoa. :?

http://kotiliesi.fi/puheenaiheet/jutut/ ... -perheessa

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/usko ... tailaisuus
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Marras 2014 09:32

Uskonnon uhriksi voi itsensä kokea varmaankin ihan minkä tahansa uskonnon parissa kasvanut tai muuten elänyt ihminen. Jos ajattelen kaikkea mitä itse olen uskovien joukossa kokenut, niin eivät kaikki kokemukset ole hyviä ja rohkaisevia. Jos olisin helpommin ahdistuva ja toisia miellyttämään pyrkivä luonne, niin voisin olla aika solmussa ja "uskonnon uhri", vaikka en ole koskaan elämässäni edes kuulunut mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Jos kertoisin uskosta osattomille joitain asioita siitä, mitä uskovat ovat minulle sanoneet ja miten yrittäneet manipuloida, niin he olisivat kauhuissaan. Ja kuitenkin nämä ihmiset ovat pääsääntöisesti ihan oikeasti uskovia, jotka kolikon kääntöpuolena ovat olleet minulle myös suureksi avuksi ja rohkaisuksi.

Mitä sitten on hengellinen väkivalta? Minun mielestäni ainakaan lasta tai johonkin muuhun haavoittuvaan ryhmään kuuluvaa henkilöä ei saa millään pienellä tai suurella tavalla painostaa eikä heitä saa pelotella uskonnon varjolla. Lasten kanssa tulee miettiä tarkkaan mitä puhuu heidän kuullen. Aikuiset voisivat useinkin olla harkitsevampia sanoissaan, kun lapsia on läsnä. Puheet pahoista hengistä ja sen sellaisesta voisi jättää aikuisten keskinäiseen keskusteluun.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Marras 2014 10:32

Kaikki inhimillinen toiminta tuottaa uhreja. Vastaavia ryhmiä voisivat olla vaikkapa "yhteiskunnan uhrit", "lääkärien uhrit", "koululaitoksen uhrit", "sodan uhrit", "armeijan uhrit", "narsistien uhrit", "huijarien uhrit", "murhaajien uhrit" (löytyvät tosin lähinnä hautausmaita, eivätkä kokoonnu aktiivisesti), "globalisaation uhrit" jne. Nämä tyypit saavat tukea toisiltaan, ja jakavat ryhmissä pahoja kokemuksiaan, eikä siinä ole mitään pahaa. Kunhan pitää mielessään sen, ettei se, että joku on kärsinyt henk.koht. jostakin, vielä loogisesti johda mihinkään.
JHK
 

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Marras 2014 11:10

*
Yöllä mietin miten ihmisille kertoa ettei se saisi kuulosta tyrkyttävältä.... Niille ihmisille jotka kokevat tyrkyttäväksi, on kai turha kertoa pelastussanomaa. Helluntailaiset eivät näytä seurustelevan ei-uskovien ihmisten kanssa paitsi minä siis fb:ssa ja livessäkin vaikka Raamatun mukaan mukaan minun ei saisi liikkua heidän kanssa eli fb:ssa ja livessä. Olen tyrkyttävien uskovien kamujen ja ei-uskovien kamujen välissä, vaikea paikka meikälle. :(

2Kor. 6:14 Älkää suostuko kantamaan vierasta iestä yhdessä niiden kanssa,
jotka eivät usko. Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä
yhteyttä on valolla ja pimeydellä?

15 Miten Kristus ja Belias sopivat yhteen? Tai mitä yhteistä uskovalla on sen kanssa, joka ei usko?

16 Miten sopivat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: "Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani."

17 Sen tähden: "Lähtekää pois heidän keskeltään ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä koskeko saastaiseen, minä otan teidät vastaan RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja Markareetta » 02. Marras 2014 11:19

JHK kirjoitti:Kaikki inhimillinen toiminta tuottaa uhreja. Vastaavia ryhmiä voisivat olla vaikkapa "yhteiskunnan uhrit", "lääkärien uhrit", "koululaitoksen uhrit", "sodan uhrit", "armeijan uhrit", "narsistien uhrit", "huijarien uhrit", "murhaajien uhrit" (löytyvät tosin lähinnä hautausmaita, eivätkä kokoonnu aktiivisesti), "globalisaation uhrit" jne. Nämä tyypit saavat tukea toisiltaan, ja jakavat ryhmissä pahoja kokemuksiaan, eikä siinä ole mitään pahaa. Kunhan pitää mielessään sen, ettei se, että joku on kärsinyt henk.koht. jostakin, vielä loogisesti johda mihinkään.


"Nämä tyypit saavat tukea toisiltaan, ja jakavat ryhmissä pahoja kokemuksiaan, eikä siinä ole mitään pahaa. Kunhan pitää mielessään sen, ettei se, että joku on kärsinyt henk.koht. jostakin, vielä loogisesti johda mihinkään"

Johtaa se ainakin siihen että saa kerranki puhua asiat suoraan, eikä suuta tukita.
Jo se on niin paljon, että jaksaa ja uskaltaa alkaa ajattelemaan omilla aivoillaan, eikä
niillä kollektiiviaivoilla. Ei se ainkaan syntiä ole, kun ymmärtää ettei taivaaseen päästä
"meidän porukalla".
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja Lily » 02. Marras 2014 12:40

Olen ainakin itse vuosia liikkunut helluntai ja vapaaseurakunnassa. Nuoriso on kyllä ihan vapaasti maailman ihmisten kanssa hyviä ystäviä ja tekevät paljon maallisia asioita yhdessä. Nuorten tapahtumissa on todella rankkaa "kristillistä rockia ja metallia". Ehkä asiat ovat olleet joskus ennen muinoin noin tiukassa kontrollissa, mutta nykyisin tuntuu ja näyttää, että mitä maailman kanssa ystävyyteen tulee, on helluntai-ja vapaaseurakunnassa todella vapaata tuohon uskontojen uhrit sivuston kirjoituksen antamaan kuvaan nähden.

Siinä mielessä tuolla sivustolla oli paljonkin ihan oikeaa asiaa, mm. painostusta kielillä puhumiseen ja sitä pidetään tärkeimpänä merkkinä siitä, että on Pyhällä Hengellä täyttynyt. Vaikkakin raamattu sanoo, että Pyhä Henki jakaa kullekkin niinkuin itse tahtoo ja että eiväthän kaikki puhu kielillä.

"Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?"

Monesti saa paljon pahaa aikaan sillä, kun poimii raamatusta jakeen jonka ympärille alkaa kehittämään kokonaista oppia, tai että jatkeesta tulee ylikorostettu.

Se on ikävä jatkumo, joka on jatkunut jo helluntaiherätyksen piirissä yli sata vuotta.... Niinkuin monissa muissakin herätys suunnissa... Johtuen puhtaan opin puutteesta ja uskovien kasvamattomuudesta ja juurtumattomuudesta raamatun sanaa kohtaan.
Lily
 

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Marras 2014 12:47

2Kor. 6:14 Älkää suostuko kantamaan vierasta iestä yhdessä niiden kanssa,
jotka eivät usko. Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä
yhteyttä on valolla ja pimeydellä?

15 Miten Kristus ja Belias sopivat yhteen? Tai mitä yhteistä uskovalla on sen kanssa, joka ei usko?

16 Miten sopivat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: "Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani."

17 Sen tähden: "Lähtekää pois heidän keskeltään ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä koskeko saastaiseen, minä otan teidät vastaan RK


Vaan miten sopii tähän Jeesus syntisten ystävänä? Tai Paavali Areopagilla? Miksei kukaan näe sitä että tässä puhutaan epäjumalanpalveluksesta? Jakeen konteksti on siis epäjumalanpalvelus ja käsky olla osallistumatta sellaiseen!
JHK
 

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja Leea » 02. Marras 2014 13:17

Yksi valitettava asia jos lapsi kasvatetaan tiettyyn hengelliseen yhteisöön on se, että tällöin hän ei tule välttämättä henkilökohtaisesti tuntemaan Jeesusta. Kertomukset Jeesuksesta jää vain pääntiedoksi ja miellytetään vanhempia esittämällä uskovaista. Lopulta hengellinen yhteisö voidaan kokea painostavaksi ja ahdistavaksi. Lapselle tottakai vanhemmat haluavat puhua Jeesuksesta ja pitääkin puhua, mutta sitten täytyy myös painottaa sitä että jokainen meistä tulee aikanaan ratkaisun paikalle ja niin kuin Aamu-Usva sanoi että tietyissä puheissa aikuiset voisivat olla harkitsevampia kun lapsia on läsnä.

vaisuliini kirjoitti:Yöllä mietin miten ihmisille kertoa ettei se saisi kuulosta tyrkyttävältä.... Niille ihmisille jotka kokevat tyrkyttäväksi, on kai turha kertoa pelastussanomaa. Helluntailaiset eivät näytä seurustelevan ei-uskovien ihmisten kanssa paitsi minä siis fb:ssa ja livessäkin vaikka Raamatun mukaan mukaan minun ei saisi liikkua heidän kanssa eli fb:ssa ja livessä. Olen tyrkyttävien uskovien kamujen ja ei-uskovien kamujen välissä, vaikea paikka meikälle. :(

Tuo että kuulostaako tyrkyttävältä puhuessaan Jeesuksesta on aika mahdotonta joskus välttää. Joillekin ihmisille kun ei tarvi kuin vain lyhyesti mainita Jeesuksesta, niin eivät tykkää siitä. Uskovan puheet uskonasioista koetaan aina tietyllä tavalla tuputtamiseksi, siksi ei mielästäni kannata siihen kiinnittää kovin paljon huomiota että onko tämä nyt tyrkyttävää vai ei. Toinen asia on tietenkin se että joskus pitää osata taidolla tuoda asiat esiin ja myös tilanteita joissa olla hiljaa.

”Vaelluksessanne olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä.
Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.” Kol. 4:5-6

”Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi, ja kiirehtivän jalka astuu harhaan.” Sananl. 19:2

vaisuliini kirjoitti:2Kor. 6:14 Älkää suostuko kantamaan vierasta iestä yhdessä niiden kanssa,
jotka eivät usko. Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä
yhteyttä on valolla ja pimeydellä?

Mielestäni tuo Raamatun kohta ei tarkoita sitä etteikö ei-uskovien kanssa saisi olla tekemisissä. Itse näkisin niin että meidän ei tule osallistua maailman kanssa jumalattomaan menoon tai hyväksyä vääryys. Meidän pitäisi heijastaa Kristuksen valoa myös niiden keskellä jotka eivät tunne Jeesusta, työpaikoilla ja tietyissä harrastuksissa jne. Eri asia voi olla että syvempää ystävyyttä ei ehkä tule ei-uskovan ja uskovaisen välille, yleensä siitäkin syystä että ei-uskovaiset eivät aina viihdy kristittyjen seurassa.
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja Markareetta » 02. Marras 2014 14:14

JHK kirjoitti:
2Kor. 6:14 Älkää suostuko kantamaan vierasta iestä yhdessä niiden kanssa,
jotka eivät usko. Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä
yhteyttä on valolla ja pimeydellä?

15 Miten Kristus ja Belias sopivat yhteen? Tai mitä yhteistä uskovalla on sen kanssa, joka ei usko?

16 Miten sopivat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: "Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani."

17 Sen tähden: "Lähtekää pois heidän keskeltään ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä koskeko saastaiseen, minä otan teidät vastaan RK


Vaan miten sopii tähän Jeesus syntisten ystävänä? Tai Paavali Areopagilla? Miksei kukaan näe sitä että tässä puhutaan epäjumalanpalveluksesta? Jakeen konteksti on siis epäjumalanpalvelus ja käsky olla osallistumatta sellaiseen!


Kun nyt edelleenkin on puhe uskonnon uhreista niin siinä vaiheessa kun
uskontojen uhrien puheille on joku jostakin seurakunnasta tai järjestöstä lähtenyt,
on ratkaisu jo tehty.

Jotakin on pielessä omassa yhteisössä koska apua pitää ulkopuolelta hakea.
Ei siinä vaiheessa mietitä sitä, kannetaanko vierasta iestä uskomattomien kanssa,
kun se voi olla sitä jo ennestään, tänä väärennettyjen opetusten aikakautena,
kun ei enää synnytä uudesti Sanan kautta, vaan kokemusten ihmeitten
tai tunnelmien kautta.

Vaikka olisi oikeasti otettukin Jeesus vastaan pelastajana, niin harhaoppisessa
Seurakunnassa se on silloin siellä vallitsevan opin opiskelua, ja jos se sitten ahdistaa
niin että ei kestä enää, siinä onkin sitten miettimistä, jäädäkö vai eikö jäädä,
vai lähteäkö kurjaa oloaan purkamaan jonnekin muualle.

Ei kai kukaan ajattele että joku ihan vähällä lähtee muualle, tai kokonaan pois, jos
masennus iskee ja vielä pahenee, siinä omassa yhteisössä?
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Uskonnon uhrit

ViestiKirjoittaja Leea » 02. Marras 2014 14:53

Tuli mieleen tuosta kielilläpuhumisesta eräs tapaus omasta lapsuudestani (tosin hieman hatarat on muistikuvat tästä). Eräässä kokouksessa jotkut aikuiset muistaakseni laittoivat muutamia lapsia kokoustilan eteen, minä mukaan lukien. Odottivat muistaakseni että olisimme puhuneet kieliä kyseisessä tilanteessa. Minä en sitten aluksi tainnut mitään puhua ja tätä jotkut taisivat ihmetellä, lopulta taisin keksiä hieman mukamas kielillä puhumista. Ei kai ihme ollutkaan jos tällaisesta ujosta ja hiljaisesta tytöstä ei saanut mitään irti :lol: . Tilanne toki aiheutti itselle hämmennystä ja jotenkin tiesin vaikka en vielä uskossa ollutkaan, että ei ollut oikein laittaa lapsia moiseen tilanteeseen. En toki enää asiasta ole katkera ja itse tulin uskoon aikuisiällä 24-vuotiaana.
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron