Vaikenetko totuudesta, pahuus valtaa alaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vaikenetko totuudesta, pahuus valtaa alaa

ViestiKirjoittaja Mustikka » 31. Loka 2014 12:00

TV7:n ohjelmassa, Cafe Raamatussa, keskusteltiin siitä kuinka yleinen mielipide muokkaus
tapahtuu ja kuinka totuuden kertojia painostetaan monella tapaa. Tulee uhkauksia ja
jotkut tutkijat jopa painostetaan ulos tutkimuslaitoksista.

Sitten haastattelija kysyi toiselta että mistä johtunee että totuuden puhujat vaikenevat ja taipuvat yleiseen mielipiteeseen?

Itse vastaisin tuohon kysymykseen seuraavasti :

Vaikeneminen ei aina välttämättä tarkoita taipumista yleiseen mielipiteeseen. Vaan ajatuksena saattaa
olla myös myöntyminen siihen että kyseiset ihmiset haluavat ehdottomasti valita pahuuden. Eli miksi itse
ryhtyä painostajaksi ja vaatia heitä muuttamaan mielipiteensä. Totuutta voi kyllä puolustaa tyynesti ja
maltillisesti mutta jos näkee ettei toinen halua totuutta kuulla niin on parempi jättää hänet rauhaan omaan
valintaansa kuin tapella.

Aamos:
5:13 Sentähden ymmärtäväinen vaikenee tänä aikana, sillä se on paha aika.

Psalmit:

120:7 Minä pidän rauhan, mutta jos sanan sanon, niin he ovat sotaan valmiit.


Lisäksi mielipiteeni on kuitenkin omani. Vaikka en sitä kerro niin se ei tarkoita, että olen samaa mieltä toisen kanssa.

Ongelmaksi sitten jää kuinka paljon olemme vastuussa yhtyeskunnan rappiosta jos emme puhu?

Mielestäni tämä voi olla hyvinkin ajankohtainen kysymys koska pahuuteen taipuvainen yhteiskunta ei ole kaukana natsismista.
Nykyään rauhan aikana elävien on helppo tuomita natsi saksan rikollisia kun eivät itse muka taivu yleiseen mielipiteeseen.
Silloinkin ihmiset elivät normaalia elämää välittämättä lähimmäisestään joka joutui vainotuksi.

Mitä siis tekisimme jos EUsta tulisi uusi "natsivaltio"? Olisiko meidän vastuulla esim eutanasia jossa kaikki vanhukset eliminoidaan ?
Onko meidän vastuulla vastustaa abortteja eli lasten tappamista äitinsä kohtuun (=keskiaikaista inkvisitiota)?
Onko meidän vastuulla pitää yllä kansan moraalia ? Kansan joka rakastaa vapautta olla homo.

Mitä sanomme siitä että yleiseen pilkkaan on otettu kohteeksi "mielensä pahoittaja" joka oikeastaan on ihminen joka on eri mieltä
kuin yleinen mielipide tai ainakin yleistä mielipidettä vastustava on saanut sen lempinimen. :shh:

Siis : Missä mielestänne kulkee vastuumme raja koskien yhteiskunnan moraalin ylläpitoa tai lähimmäisemme eksymistä pahuuteen?
Milloin tulee puhua ja milloin vaieta?
Milloin tulee vastustaa politiikkaa ja milloin antaa olla?
Onko vastuullamme maaiman parantaminen vaikka se on täydessä vauhdissa matkalla tuhoon?

Kun Herran Sana sanoo :

Ilmestyskirja:
18:4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

Missä määrin "ulos lähtemiseksi" riittää että asuu "Sodoman laitakaupungilla" ja missä määrin pitäisi tosiaan lähteä "pois koko kaupungista"?
Mustikka
 

Re: Vaikenetko totuudesta, pahuus valtaa alaa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 31. Loka 2014 13:39

Mustikka kirjoitti:
Siis : Missä mielestänne kulkee vastuumme raja koskien yhteiskunnan moraalin ylläpitoa tai lähimmäisemme eksymistä pahuuteen?
Milloin tulee puhua ja milloin vaieta?
Milloin tulee vastustaa politiikkaa ja milloin antaa olla?
Onko vastuullamme maaiman parantaminen vaikka se on täydessä vauhdissa matkalla tuhoon?



Mielestäni silloin olisi hyvä puhua vastaan, kun käsittelyssä on asia joka on selvästi Jumalan sanaa vastaan. Taikka silloin kun kyseessä on synti.

Tämä ei niinkään ole maailmanparantamista vaan Jumalan sanan suosittelemista ihmisten omalle tunnolle.

Minä uskon, että kun ihminen kuulee Raamatun totuuksia niin Jumala voi halutessaan vakuutta ihmiselle että kuultu sana on tosi.

Room. 10:17

Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Gal. 3:2

Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?


Jumalan sana ja myös synninlaki syyllistää ihmisiä ja pistelee heitä, toivon että kun näin käy he kysyvät itseltään: " miksi tämän satukirjan sadut kuitenkin saavat minussa aikaan tällaisia rekatioita?"

Jos kerrot jollekkin jolla jää toinen kenkä hankeen, että olet kuin tuhkimo (sadussa häneltä jää kenkä jälkeen). Niin tämä ei aiheuta mitään reaktiota sillä kyseessä on satu.

Jos taas puhut Raamatun totuutta jostain asiasta niin sillä sanalla on ihan erilainen voima ja vaikutus. Siksi on aina hyvä pitää esillä Raamatun sanaa sillä sillä on suuri vaikutus vaikka emme huomaakkaan sitä.

En halua syyllistä ketään, pitäköön kukin Jumalan sanaa ja tahtoa esillä siinä mittakaavassa kuin on saanut Herralta rohkeutta, tämä ei ole mikään kilpailu :).

En itsekkään pidä Jumalan sanaa esillä niin paljon kuin pitäisi vaan usein vaikenen peloissani.

Jumala antakoon palvelijoilleen voimaa ja rohkeutta pitää esillä Raamatun sanaa ja Jumalan tahtoa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Vaikenetko totuudesta, pahuus valtaa alaa

ViestiKirjoittaja Mustikka » 31. Loka 2014 18:17

Jeesus näytti minulle voimakkaasti tuossa aikaisemmin vastauksen tähän !!

Sain selkeästi mieleeni kuvan siitä kun Jeesus kiivastui Temppelin puolesta. Hän siis kiivastui
totuuden puolesta. Joten voimme pitää Häntä hyvänä esimerkkinä ! :!:
Mustikka
 

Re: Vaikenetko totuudesta, pahuus valtaa alaa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Marras 2014 12:22

"Minä sanoin: 'Minä pidän vaelluksestani vaarin, etten kielelläni syntiä tekisi. Minä pidän suustani vaarin ja suistan sen, niin kauan kuin jumalaton on minun edessäni.' Minä olin vaiti, olin ääneti, en puhunut siitä, mikä hyvä on; mutta minun tuskani yltyi. Minun sydämeni hehkui minun rinnassani; kun minä huokailin, syttyi minussa tuli, ja niin minä kielelläni puhuin. (Ps.39:2-4.)"

Tämänkin on varmaan moni uskova jossain elämänsä vaiheessa kokenut, että Jumalan henki on ikään kuin jossain tilanteessa vaatinut puhumaan.

"Aika on olla vaiti ja aika puhua (Saarn.3:7)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vaikenetko totuudesta, pahuus valtaa alaa

ViestiKirjoittaja Markareetta » 02. Marras 2014 14:43

Mustikka kirjoitti:TV7:n ohjelmassa, Cafe Raamatussa, keskusteltiin siitä kuinka yleinen mielipide muokkaus
tapahtuu ja kuinka totuuden kertojia painostetaan monella tapaa. Tulee uhkauksia ja
jotkut tutkijat jopa painostetaan ulos tutkimuslaitoksista.

Sitten haastattelija kysyi toiselta että mistä johtunee että totuuden puhujat vaikenevat ja taipuvat yleiseen mielipiteeseen?

Itse vastaisin tuohon kysymykseen seuraavasti :

Vaikeneminen ei aina välttämättä tarkoita taipumista yleiseen mielipiteeseen. Vaan ajatuksena saattaa
olla myös myöntyminen siihen että kyseiset ihmiset haluavat ehdottomasti valita pahuuden. Eli miksi itse
ryhtyä painostajaksi ja vaatia heitä muuttamaan mielipiteensä. Totuutta voi kyllä puolustaa tyynesti ja
maltillisesti mutta jos näkee ettei toinen halua totuutta kuulla niin on parempi jättää hänet rauhaan omaan
valintaansa kuin tapella.

Aamos:
5:13 Sentähden ymmärtäväinen vaikenee tänä aikana, sillä se on paha aika.

Psalmit:

120:7 Minä pidän rauhan, mutta jos sanan sanon, niin he ovat sotaan valmiit.


Lisäksi mielipiteeni on kuitenkin omani. Vaikka en sitä kerro niin se ei tarkoita, että olen samaa mieltä toisen kanssa.

Ongelmaksi sitten jää kuinka paljon olemme vastuussa yhtyeskunnan rappiosta jos emme puhu?

Mielestäni tämä voi olla hyvinkin ajankohtainen kysymys koska pahuuteen taipuvainen yhteiskunta ei ole kaukana natsismista.
Nykyään rauhan aikana elävien on helppo tuomita natsi saksan rikollisia kun eivät itse muka taivu yleiseen mielipiteeseen.
Silloinkin ihmiset elivät normaalia elämää välittämättä lähimmäisestään joka joutui vainotuksi.

Mitä siis tekisimme jos EUsta tulisi uusi "natsivaltio"? Olisiko meidän vastuulla esim eutanasia jossa kaikki vanhukset eliminoidaan ?
Onko meidän vastuulla vastustaa abortteja eli lasten tappamista äitinsä kohtuun (=keskiaikaista inkvisitiota)?
Onko meidän vastuulla pitää yllä kansan moraalia ? Kansan joka rakastaa vapautta olla homo.

Mitä sanomme siitä että yleiseen pilkkaan on otettu kohteeksi "mielensä pahoittaja" joka oikeastaan on ihminen joka on eri mieltä
kuin yleinen mielipide tai ainakin yleistä mielipidettä vastustava on saanut sen lempinimen. :shh:

Siis : Missä mielestänne kulkee vastuumme raja koskien yhteiskunnan moraalin ylläpitoa tai lähimmäisemme eksymistä pahuuteen?
Milloin tulee puhua ja milloin vaieta?
Milloin tulee vastustaa politiikkaa ja milloin antaa olla?
Onko vastuullamme maaiman parantaminen vaikka se on täydessä vauhdissa matkalla tuhoon?

Kun Herran Sana sanoo :

Ilmestyskirja:
18:4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

Missä määrin "ulos lähtemiseksi" riittää että asuu "Sodoman laitakaupungilla" ja missä määrin pitäisi tosiaan lähteä "pois koko kaupungista"?





Niin, voiko olla sanomatta TOTUUTTA, esim. seurakunnassa,
jonne käsketään toinen toistaan harhaoppisempaa saarnaajaa?
Voiko olla sanomatta, ettei ihminen synny uudesti kaatamalla?
Voiko olla sanomatta, ettei Jumala ennusta liukuhihnalta hienoja
lupauksia, ei ainakaan raamatun mukaan.

Voiko lähimmäisen rakkauden tähden pitää suunsa kiinni,
kun näkee vääryyttä sortoa uskovienkin kesken?
Voiko hyvällä omallatunnolla elää kuin ei mitään,
kun tietää että lähimmäisiä petetään Jeesuksen nimessä?

Eihän pienimälle ja heikoimmallekaan ole annettu mitään
pelkuruuden Henkeä, vaan Voiman Rakkauden ja Raittiuden Hengen.
On saatu Voima uskaltaa seisoa Totuuden puolella ja Rakkaus
Totuuteen, joka on Jumala Sana, Jeesus Kristus.
Jeremiassa: Eikö minun sanani ole niinkuin tuli, sanoo Herra,
ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa?

Uskon, että hiljaisina ja arkoina voimme RUKOILLA, jos ei muuta.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Vaikenetko totuudesta, pahuus valtaa alaa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Marras 2014 18:10

"Nouse sotavaunuihisi totuuden, nöyryyden ja vanhurskauden puolesta (Ps.45:5)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vaikenetko totuudesta, pahuus valtaa alaa

ViestiKirjoittaja Mustikka » 02. Marras 2014 18:54

Olinpa taas erikoisessa kokouksessa johon sopii juuri tuo Margareetan kommentti, ollako hiljaa kun toista uskovaa eksytetään.

Mutta mistä tiedän onko hän siellä eksytettävänä vai omasta halustaan?
"Hyvällä omalla tunnolla kun lähimmäistä eksytetään". . . .

Kun kuuntelen saarnaa en saa selvyyttä missä kohtaa se eksytys piilee, koen vain että valhetta julistaa.
Mutta kun puhuja jo aluksi sanoo :"tiedän että monet on erimieltä mutta älkää tuomitko ennen kuin selitän......"
ja sitten saarna alkaa. No mitä teen ? En edelleenkään saa otetta valheen ytimestä. Kuinka siis ojentaisin ketään
joka siellä vapaaehtoisesti istuu. Istunhan itsekin vain "uteliaisuudesta" ja ajattelen "tänne en ainakaan tule toista kertaa."

Entäs kuulijoiden oma ymmärrys? Jos kaikki puhujat kyseisessä paikassa ylistävät kaikenlaisia muita selitys oppaita
mutta kukaan ei selvästikään lue Raamattua tai edes halua sitä lukea? Jos lukisivat he varmaan tietäisivät että.seuraava lause on valhe :
"synti ei erota ihmistä Jumalasta".

No sitten seuraa selitystä : "ahdistettuja uskovia on peloteltu niin etteivät uskalla palata Jumalan luo synnin poluilta".
Totuus siis on ettei synti saa estää uskovaa palaamasta Jumalan luo anomaan anteeksi antoa. Mutta monet luulee kai
että synti erottaa niin ettei Jumala edes kuule armon anomista. Eli puhujan huoli on oikea.
No, eikö kyseistä asiaa voisi opettaa uskoville ilman valhetta joka väittää ettei synti erota Jumalasta? Mielestäni voi mutta
kuuluuko minun puuttua asiaan kun olen maija mitättömyys ja kyseiset vastuuhenkilöt rakastavat puhuttua aihetta?

En todellakaan tiedä :roll:
Mustikka
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa