kirous

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: kirous

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Helmi 2011 16:42

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 00:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: kirous

ViestiKirjoittaja inka » 12. Helmi 2011 14:03

Jasmiini kirjoitti:Laitan ensin Petrin kirjoituksen Pyhän Hengen pilkasta. Monetkin uskovat pelkäävät aivan turhaan tätä asiaa ja saatanakin voi pelotella uskovaa tällä, ettei pääsisikään taivaaseen ja luopuisi uskostaan, kun ei ole enää mahdollisuuksia pelastua.
Tässä linkki
http://www.kotipetripaavola.com/PyhanHengenpilkka.html

Tuosta skitsofreniasta sen verran, että se on aivoperäinen sairaus ja myös perinnöllinen. Riivaajat ovat eri asia. Joskus on tilanteita, joissa näiden välinen raja hämärtyy ja riivaustapaus voi muistuttaa psyykkistä tai fyysistä sairautta. Myös synti sairastuttaa ihmistä psyykkisesti, mutta kaikki psyykkiset sairaudet eivät ole riivattuja, kuten eivät kaikki fyysisetkään.
Epilepsia on yksi sellaisista esimerkeistä, jota on luultu riivaajan aiheuttamaksi, koska Sanassa on kertomus kuunvaihetautisesta pojasta

Matt 17:14 Ja kun he saapuivat kansan luo, tuli hänen tykönsä muuan mies, polvistui hänen eteensä
15 ja sanoi: "Herra, armahda minun poikaani, sillä hän on kuunvaihetautinen ja kärsii kovin; usein hän kaatuu, milloin tuleen, milloin veteen.
16 Ja minä toin hänet sinun opetuslastesi tykö, mutta he eivät voineet häntä parantaa."
17 Niin Jeesus vastasi ja sanoi: "Voi sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän kanssanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet tänne minun tyköni."
18 Ja Jeesus nuhteli riivaajaa, ja se lähti pojasta, ja poika oli siitä hetkestä terve.
19 Sitten opetuslapset menivät Jeesuksen tykö eriksensä ja sanoivat: "Miksi emme me voineet ajaa sitä ulos?"
20 Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta".

Tuossa kuitenkin sanotaan pojassa olleen kuunvaihetaudin, eli olettaisin sen tarkoittavan sitä, että riivaajan toiminnassa oli jonkunlainen rytmi ja kaava, toisin, kuin epilepsiassa. Epilepsiakohtauksen voi laukaista ulkoiset aistiärsykkeet, niinkuin vilkkuvat valot ja myöskin jännitys yms. On monia opettajia, jotka opettavat näistä asioista väärin ja syyllistävät sairaita ihmisiä, mitä ei pitäisi tehdä, sillä siitä ei seuraa, kuin pahaa.

Mitä muihin riivaustapauksiin Raamatussa, niin minusta esim. tämä Matteuksen kohta ei muistuta skitsofrenia tapausta.

Matt 8:28 Kun hän tuli toiselle rannalle, gadaralaisten alueelle, tuli häntä vastaan kaksi riivattua, jotka olivat haudoista lähteneet ja olivat kovin raivoisia, niin ettei kukaan voinut sitä tietä kulkea.
29 Ja katso, he huusivat sanoen: "Mitä sinulla on meidän kanssamme tekemistä, sinä Jumalan Poika? Oletko tullut tänne vaivaamaan meitä ennen aikaa?"

Uskon, että on jokin keino erottaa toisistaan tavallinen sairaus riivaajasta.

Uskovan on mahdollista sairastua psyykkisesti, niinkuin fyysisestikin. vähän vaikeata sanoa, mikä tuttavaperheesi miestä vaivaa, surulliselta kuulostaa ja myös kiusatulta. En tiedä, voisiko tuosta Petrin kirjoituksesta olla apua hänen pelkoonsa. Ehkä häntä pitäisi muistaa rukouksin. Siunausta kaikille. :hearts:


Kiitos vastauksesta Jasmiini! :)
Tuo Petrin kirjoitus on hyvä, itsekin olen sen lukenut, koska olen aikoinaan pelännyt samaa asiaa.
Tälle ihmiselle on kyllä ilmeisiesti selitetty nämä asiat Pyhän Hengen pilkasta ym, mutta kun on oikein sairas, niin silloin ihminen usein menee sellaiseksi, ettei usko enää ketään, vaan epäilee kaikkea, ihan varmojakin asioita. Mistä muuten tiesit, että kysymyksessä on mies, jonka sairaudesta kirjoitin?? On todella surullinen tapaus tuo ja vaikuttaa kyllä koko perheeseen, rukousta todella tarvitaan. Välillä ilmeisesti on helpompia kausia, mutta sitten menee taas huonommin ja lääkkeiden määräkin on aika kova.
Syyllistäminen on kyl kauheeta. Sitä ei sais ikinä harrastaa, kun vie vaan siten kauemmas Jumalasta.
Tällekin perheelle on sanottu, että "joo, rukoilkaa vaan, niin kyllä se siitä ohi menee", mut vaikka rukous tietty on tärkeä asia, niin tällä tavalla monet "pesee kätensä" toisen ongelmista haluamatta oikeasti auttaa.

Katsoin kerran dokumentin skitsofreniaa sairastavista nuorista. Yhdellä ainakin skitsofrenian oli laukaissut huumekokeilut. Toisella taas se oli alkanut vähitellen. Molemmat ilmeisesti saivat todella vaikeita pelkotiloja ja kuulivat demonisia ääniä/kehoitusta tehdä jotakin. Tää poika esim. kuuli kuinka joku sanoi "Gonna get you" ja nauroi ivallisesti. Nää oireet kyllä hävis kun lääkitys aloitettiin, mut tää poika sanoi, et oli sen verran pelottava kokemus, ettei ole varma haluaako edes lopettaa koko lääkitystä, ettei vaan uusi.

Usein skitsofrenian oireet kyllä aika paljon muistuttaa sitä, että olisivat henkivaltojen aiheuttamia, mut jos näin on, niin sittenhän uskovan ihmisen ei ole mahdollisuus sairastua skitsofreniaan, koska demoneillahan ei ole valtaa uskovaan ihmiseen?!? Ja jos skitsofreniaa sairastava tulisi uskoon olisi hänen siis heti parannuttava sairaudestaan??
Näit on varmaan erilaisia, mut mua on kyl tosiaan mietityttäny tää juttu, sillä miten pystyy sit erottaan kuka kärsii aivojen toimintahäiriöstä ja kuka henkivaltojen takia?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: kirous

ViestiKirjoittaja Hemu » 18. Helmi 2011 19:31

Olen kans paljon koittanut miettiä ja kysellä Jumalalta näitä henkivalta- asioita. Joskus kun vastaan on osunut sidotun oloisia ihmisiä jotka ovat saattaneet reagoida voimakkaasti läsnäolooni. Tässä tarvittaisiin henkien erottamisen lahjaa ja viisautta Jumalalta että ymmärtäisi näitä asioita paremmin. Eräs uskova sisar kertoi että häntä kiusaa toisinaan kuoleman henki sukukirouksesta johtuen :/ ja kun yhdessä hänen kanssaan rukoilee, helpottaa. Tämä on herkkä sisar ja luulen että pyörii sellaisissa karismaattisissa piireissä joissa kaikesta ei opeteta oikein. Eikö Jeesuksen veri olisi tarpeeksi voimalinen vapauttamaan sukukirouksista.. Minullakin oli joskus painostavaa oloa kun kävin seurakunnassa jossa tajuamattani opetettiin JDS-oppia. Ahdistuin kun sitä siellä eräänä pääsiäisenä opetettiin ja tunsin aikamoista inhoa tuota oppia vastaan. Luulen että voimakas reaktioni on voinut olla syynä hitaaseen toipumiseen tai sitten henki joka seurakunnassa vaikutti oli jotenkin okkultistinen? Koska seurakuntaan jäi monia ihania ja vilpittömiä ihmisiä joille asiaa selitin, välillä on jopa epäilyttänytkin, teinkö oikein kun lähdin.. mutta uskon että Jumala vaikuttaa tahtoa ja tekemistä oikeaan suuntaan eikä sillä tavalla syyllistä.
Hemu
 

Re: kirous

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 18. Helmi 2011 20:58

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 00:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: kirous

ViestiKirjoittaja Hemu » 19. Helmi 2011 18:44

Hyvä ja rohkaiseva kirjoitus sinulla Jasmiini. :!:

siunausta!
Hemu
 

Re: kirous

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Helmi 2011 19:11

Karismaattisissa piireissä kyllä todella on näitä hengillä pelottelua ja monesti tuntuu, että sitä enemmän siellä sitten nähdäänkin niitä kirouksia ja demoneita. Kuinka paljon se vaikeuttaa heidän uskossa kasvua, kun huomio on koko ajan tämmöisissä asioissa? Näissä on menty välillä aivan liian pitkälle ja jos mikä kynsien pureskelu demonikin jo vaivaa itse kutakin ja pelätään jo elämistä, kun milloin mistäkin säikähdyksestä tai muusta tunteesta tai pienestäkin tapahtumasta voi muka hypätä demoni sisään tuosta vaan.
Minusta on ihan oikein lähteä sellaisista yhteyksistä pois, joissa vaikutta epäpyhä henki. Meitähän jopa kielletään Sanassa syömästä riivaajien pöydästä. Ne uskovat, jotka sinne jäävät, on surullista ja heille kyllä pitää kertoa totuuskin, mutta emme voi jäädä sinne, sillä se henki kyllä alkaa vaikuttaa ennen pitkää itseemme. Näin uskoisin.


Tämä on sinäänsä hyvin mielenkiintoinen juttu, sillä totuushan on se että demonit vaikuttavat ihmisiin lihan kautta uskoakseni paljon enemmän kuin kuvitellaan. On sinäänsä siis totta että nämä voimat toimivat likimain joka paikassa, mutta jos tästä asiasta opetetaan väärällä tavalla, niin siitä seuraa vain lihallista ahdistusta ja turhaa pelkoa. "Hengellinen sodankäynti" kuuluu vasta tiettyyn kasvunvaiheeseen, ja siitä ei kannata puhua liikaa uskoville jotka eivät ole valmiit ottamaan vastaan vahvaa ruokaa. Muutoin voi olla että asiasta lähtee liikkeelle lihallista toimintaa, joka ei vapauta vaan sitoo - meidän ei tule olla viholliskeskeisiä, vaan Jumalakeskeisiä. Demoneiden hyökkäyksistä ja ahdistuksesta selviää parhaiten (ja oikeastaan ainoalla tavalla) kääntymällä niistä pois, mikä onnistuu vain kääntymällä Jumalaa kohden. Meidän ei tule alkaa uusia uskovia eikä hengellisesti kypsymättömiä alkaa ahdistamaan puheilla näistä asioista ennen kuin sen aika koittaa - muutoin pahennamme tilannetta. Kun vihollinen sitten selkeästi iskee näitä ihmisiä vastaan, tarvitsevat he opetusta miten taistella.

Minä uskon että suurin osa, ellei kaikki skitsofrenia on sidoksissa henkivaltoihin - skitsofreniaa sairastavat ovat tavalla tai toisella herkistyneet henkivalloille, ja nämä ovat näiden henkilöiden elämässä valloillaan. "skitsofrenia" on eräänlainen sateenvarjotermi monenlaisille psyykkisille ongelmilla, ja muistan lukeneeni että sen piirteitä omaa 10% kaikista ihmisistä. On toki myös mahdollista että henkilön aivoissa on fyysisesti jotain vikaa, mutta sellainen ihminenhän ei mitenkään lähtökohtaisesti ole immuuni henkivaltojen vaikutuksille - kenties jopa herkempi. Itse kamppailin kauan psyykkisten ongelmien, pelkojen ja pakkotilojen kanssa, kunnes Jumala paljasti ne osin lihallisuudeksi ja osin henkivaltojen puuhaksi; elämäni palasi raiteilleen Jumalan avulla, ei lääkkeillä eikä terapialla (vaikka hieman sellaista uskovalta terapeutilta sainkin) - jos niihin turvautuisin, olisin vieläkin aivan sekaisin.

Tiedän yhden uskovan perheen, jossa toinen vahemmista on sairastunut todella vakavaan psykoosinomaiseen masennukseen. Ilmeisesti on aistiharhojakin ollut. Monilla lääkkeillä yritetty häntä hoitaa, mutta ei ole parantunut. On unettomuutta ja vakavia pelkotiloja, mm. siitä että joutuu helvettiin ja on tehnyt Pyhän Hengen pilkan. Kuinka tämä on mahdollista, jos on uskova ihminen kyseessä?
Itse olen myös miettinyt sitä, onko uskovan mahdollisuus sairastua esim. skitsofreniaan? Eivätkö Uuden Testamentin riivatut henkiöt, joista Jeesus ja apostolit ajoivat saastaiset henget ulos, kärsineet juuri kyseisestä sairaudesta?


Tämä kuvaa aika hyvin omaa tilannettani vielä n. vuosi sitten, miinus aistiharhat, sellaisia ei ollut, tosin fyysisiä kiputiloja ja outoje tuntemuksia. Tuo on lyhyeesti sanottuna lihan ja saatanan työtä - tuolle henkilölle syötetään henkivaltojen toimesta ajatuksia hänen lihansa alueelle, jossa hän on haavoittuvainen (ei lähtökohtaisesti omasta syystään, luulisin.). Hänen tarvitsemansa ratkaisu on sama kuin omani: Ymmärtää kuinka Jumala toimii, ymmärtää millainen Jumala on, ymmärtää ero lihan ja uuden luomuksen välillä, ja nousta vastustamaan saatanaa elämässään ja mielessään. Tuo on helpommin sanottu kuin tehty; itse olin aivan sekaisin enkä tahtonut saada otetta itseeni. Petri ja eräät muut auttoivat minua pysymään kasassa, ja lopulta Jumala itse puuttui peliin ja paljasti minulle ratkaisun. En voi väittää "löytäneeni" ratkaisua, vaan ikään kuin pimeässä haparoiden löysin "valokatkaisijan" Jumalan avustamana. Kunhan tämä henkilö josta puhumme pääsee tässä voitolle, saa hän rauhan ja ymmärryksen näistä asioista ja kykenee jatkamaan kasvuaan uskossa.
JHK
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron