Kiltit ihmiset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Markareetta » 30. Loka 2014 12:59

Aamu-Usva kirjoitti:Minun seurakunnallani ei edes ole seiniä, joten ei seinillä voi sääntöjäkään olla.
Mutta meidän kokouspaikassa on kyllä joku taulu, jossa lukee jotenkin että jos on jotain kiitettävää, niin kerro se kaikille. Jos on moitittavaa, niin kerro se Jumalalle. No en nyt muista oliko se ihan noin, mutta mieheni on joskus sitä taulua kritisoinut...

Ja siis tuo seurakunnan seinättömyys liittyy siihen, että en pidä seurakuntina näitä erilaisia helluntai-, vapaa-, jne- "seurakuntia". Ajattelen seurakunnan olevan uskovista ihmisistä koostuva Kristuksen ruumis, joka kokoontuu milloin missäkin. Minun seurakunnan kokouksia ovat kokoukset jossain taivasalla Mumbayssa yhtä lailla kuin täällä Turussakin. Mutta käytännön syistä kokoonnun yhteen useimmiten turkulaisten uskovien kanssa enkä niiden mumbaylaisten.



Asun ulkomailla ja siksi se suomalaisten uskovien yhteys minulle suomalaisena on ollut tärkeä.
Olen oppinut tuntemaan Jeesuksen jo lapsuudessa, enkä ole asettanut Häntä mihinkään
"karsinaan". Saanhan minä kääntyä Jumalan puoleen vaikka keskellä merta tai missä vain,
mutta auttaako se HEITÄ, jotka pelosta noudattavat ihmisskäskyjä ja sääntöjä?
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Loka 2014 13:03

*
Minulle tuli kans mieleen kiltteyden kipeys. Kai voi sitä kutsua kiltteyden kipeydeksi vai miten sanotaan...? No jos ihmisten ehdolla pitää kasvaa uskossa, se ei kuitenkin pääse kasvamaan tällä tavalla, ei edes tervehenkisesti koska sisällä on jotain asioita mikä jää selvittämättömiksi. Kiltteyden kipeys voi haavoittaa uskovan. Se tukahduttaa terveen uskonkasvun kans.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Loka 2014 13:08

Liiallinen kiltteys on varmaankin sellaista ihmispelkoa. Ja hylätyksi tulemisen pelkoa. Voi pelätä, että jos on vähänkin tuhma, niin minua ei hyväksytäkään. Minä pelkään ainakin itse jotenkin sitä, että en kelpaa. En osaa eritellä miten paljon se tekemisiini ja olemiseeni vaikuttaa, mutta ainakin yritän olla usein varmaan ärsyttävyyteen asti täydellinen. Ihan vain että kelpaisin, mutta sellaisena en ainakaan kelpaa. Jumala ihme kyllä kelpuutti minut silloin joskus. En tiedä kelpaanko enää Hänellekään.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 30. Loka 2014 13:36

Aamu-Usva kirjoitti:Liiallinen kiltteys on varmaankin sellaista ihmispelkoa. Ja hylätyksi tulemisen pelkoa. Voi pelätä, että jos on vähänkin tuhma, niin minua ei hyväksytäkään. Minä pelkään ainakin itse jotenkin sitä, että en kelpaa. En osaa eritellä miten paljon se tekemisiini ja olemiseeni vaikuttaa, mutta ainakin yritän olla usein varmaan ärsyttävyyteen asti täydellinen. Ihan vain että kelpaisin, mutta sellaisena en ainakaan kelpaa. Jumala ihme kyllä kelpuutti minut silloin joskus. En tiedä kelpaanko enää Hänellekään.



Et pelkästään kelpaa, vaan olet Jumalalle rakas ja tärkeä, kalliilla hinnalla lunastettu perillinen.

Jumala ei ole niin kuin ihmiset, vaan on uskollisuudessaan ja armossaan meidän mittapuulla mittaamaton.

Meillä ei riitä mittari arvioimaan ja mittaamaan Herran kärsivällisyyttä, uskollisuutta, armoa ja anteeksiantavuutta. Se menee käsityskykymme ylitse, sillä Hän on Jumala. Ethän mittaa tai ajattelee Jumalaa inhimillisillä mittareilla ja verraten Häntä ihmisiin, jotka olemme tomu ja ruoho tuulessa.

Jumala ei rakasta sinua sinun saavutustesi tähden, vaan asemasi tähden.

Olet Herra Jeesuksen nimeen otettu, olet perhettä.

Sef. 3:17

Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Mustikka » 30. Loka 2014 21:04

Itse olenryhtynyt hiljaiseksi enkä puhu enää ongelmista seurakunnassakoska olenhuomannut ettei siitä
ole mitään hyötyä. Jos miettii että srk:ssa toiminnan suunnasta päättävät ihmiset ovat kuitenkin järkeviä.
Joten suunnan valinta lienee tietoista ja haluttua. 'Sitä saa mitä tilaa' Siis jos haluavat esiintymistä
ja aineellista menestystä niin eihän silloin kurjilla ole väliä. Tai ehkä edes tilaa Jeesuksella.

Meidän kurjien ainoa todellinen toivo on että Jeesus auttaa ja armahtaa. Ehkä olemme jopa
paremmassa tilanteessa kuin nuo menestyjät jotka eivät kaipaa apua Herralta.
Mustikka
 

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Markareetta » 10. Marras 2014 12:09

Mustikka kirjoitti:Itse olenryhtynyt hiljaiseksi enkä puhu enää ongelmista seurakunnassakoska olenhuomannut ettei siitä
ole mitään hyötyä. Jos miettii että srk:ssa toiminnan suunnasta päättävät ihmiset ovat kuitenkin järkeviä.
Joten suunnan valinta lienee tietoista ja haluttua. 'Sitä saa mitä tilaa' Siis jos haluavat esiintymistä
ja aineellista menestystä niin eihän silloin kurjilla ole väliä. Tai ehkä edes tilaa Jeesuksella.

Meidän kurjien ainoa todellinen toivo on että Jeesus auttaa ja armahtaa. Ehkä olemme jopa
paremmassa tilanteessa kuin nuo menestyjät jotka eivät kaipaa apua Herralta.




"Meidän kurjien ainoa todellinen toivo on että Jeesus auttaa ja armahtaa. Ehkä olemme jopa
paremmassa tilanteessa kuin nuo menestyjät jotka eivät kaipaa apua Herralta."



Otan nyt esimerkiksi eronneen yksinhuoltajanaisen osan seurakunnassa.
Se on karsaasti katsotun osa, jossa saa nauttia yksinjätetyn, hyljätyn elämää
"uskonystävien" taholta. Perheyhteisöihin: äiti- isä- lapset ympyröihin ei yksinäistä
kutsuta, kun yksinhuoltaja ei ole normiperhe, vaikka uskossa onkin.
Onko siis eronnut nainen ilman omaa arvoa, uskovana, äitinä naisena?
Onko se arvostus aviomiehestä kiinni? Turhaa on edes kysyä, onko
hänellä sanavapaus seurakunnassa, sillä sitä ei ole koska hän ei täytä
normiuskovaisen mittoja.

Väkivaltaisesta aviomiehestä esimerkkiä, seurakunta puolusti väkivaltaista
miestä ja antoi miehelle anteeksi, kun uskovainen vaimo pyysi neuvoa
uskovaisen miehensä pahoinpitelyn takia. Yksi neuvo annettiin, se,
ettei poliisille saa mennä, uskovien asioita ei maallisen virkavallan edessä
kuulemma saa puida tämän Raamatunpaikan mukaan
1. Korinttolaiskirje: 6:1 Kuinka rohkenee kukaan teistä,
jolla on riita-asia toisen kanssa, käydä oikeutta vääräin
edessä? Miksei pyhien edessä? Muistutettiin myös siitä,
että todellisen uskovaisen on sopeuduttava kaikenlaisen kohteluun,
" kantaa ristinsä", olla nöyrä ja kestää se osa, jonka Jumala
on naiselle antanut.

Pyhien edessä vaimon kuului antaa puolisolleen anteeksi.
Eikä se osoita hyvää esimerkkiä muillekaan sisarille, jos
alkavat sekoittamaan virkavaltaa perheriitoihin.
Kristityn aviovaimon osa on kunnioittaa miestään.
Naisen pitää olla kiltti.

Uskon että Jeesus Kristus on naisen puolella, ja antaa voimia
kulkea eteenpäin. Hän onkin ainut, joka ymmärtää ja lohduttaa
ja Hänelle kaikki Kiitos ja Kunnia, ilman häntä meitä on monta naista,
jotka emme olisi enää olemassakaan.

Kysyn nyt, millä oikeudella uskon varjolla saa hallita heikommassa osassa olevia
ihmisiä? Onko se Raamatun opetusta, onko se sitä evankeliumia, mitä
meille surkeille pitää julistaa?
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 10. Marras 2014 15:48

Kyllä miehenkin pitää olla kiltti, samoin kuin naisenkin. Molempien tulee olla toisilleen ystävällisiä.

Naisen alamaisuus miehelleen on vapaaehtoista, siihen ei voi väkisin pakottaa, vaan Jumalan tulisi vaikuttaa tämä.

Jos mies yrittää väkisin ja voimalla pakottaa naisen alamaiseksi, hän ei saa nauttia aitoa ja oikeaa arvostusta vaan saa osakseen pakolla aiheutetun esityksen missä nainen ei ole mukana kuin vain esityksen tasolla eli sitä ei oikeasti ole olemassa se on vain showta ja valhetta.

Ei tässä ole mitään positiivista.

Jos taas mies käyttäytyy arvonsa mukaisesti ja kantaa vastuunsa vaikuttaa Jumala naisessa ajankanssa nämä asiat kuntoon.

Myös miehen tulee kantaa perheenpään vastuut mallikkaasti ja olla hyvä aviomies niin kuin Raamattu opettaa, perheenpäänä oleminen ei ole etuoikeuksia ja kunnioitusta ilman että kannetaan se vastuu joka pakettiin kuuluu.

Kuitenkin on selvää , että saatana tahtoo tuhota tämän Jumalan säätämän järjestyksen niin että nainen kohoaisi perheen pääksi ja mies alamaiseksi naiselle, tällöin Jumalan säätämys on saatu kumottua ja vastustajan tahto eikä Jumalan tahto tapahtuu avioliitossa tältä osin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Markareetta » 11. Marras 2014 11:43

Kuitenkin on selvää , että saatana tahtoo tuhota tämän Jumalan säätämän järjestyksen niin että nainen kohoaisi perheen pääksi ja mies alamaiseksi naiselle, tällöin Jumalan säätämys on saatu kumottua ja vastustajan tahto eikä Jumalan tahto tapahtuu avioliitossa tältä osin.


Vain siitä pelostako, ettei uskovainen vaimo alistaisi uskovaista miestään,
uskovaiset miehet saavat pahoinpidellä uskovaisia vaimojaan?
Eihän nainen ole mikään tahdoton kotieläin, jonka järjenkäytönkin
aviomies määrää! Pikemminkin on niin, että moni aviomies hakkaa
niitten omien traumojensa takia ja omaa alemmuuden tuntoaan,
kuin alistamisen pelosta ja kun ei osata puhua siitä mistä pitäisi,
kun ei ole koskaan opittu puhumaan asioista ja tunteista, niin sitten lyödään.

Kyllä se Aviomiehen ja Isän kunnioittaminen tulee arjen tietä, kuinka kohdellaan
perhettä, jos perhe on vain elätettävä lauma, niin ei se kunnioitus vaatimalla ja
haukkumisella tai hakkaamalla tule. Vai onko jonkun kohdalla tullut?
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 11. Marras 2014 11:51

Markareetta kirjoitti:
Kuitenkin on selvää , että saatana tahtoo tuhota tämän Jumalan säätämän järjestyksen niin että nainen kohoaisi perheen pääksi ja mies alamaiseksi naiselle, tällöin Jumalan säätämys on saatu kumottua ja vastustajan tahto eikä Jumalan tahto tapahtuu avioliitossa tältä osin.


Vain siitä pelostako, ettei uskovainen vaimo alistaisi uskovaista miestään,
uskovaiset miehet saavat pahoinpidellä uskovaisia vaimojaan?
Eihän nainen ole mikään tahdoton kotieläin, jonka järjenkäytönkin
aviomies määrää! Pikemminkin on niin, että moni aviomies hakkaa
niitten omien traumojensa takia ja omaa alemmuuden tuntoaan,
kuin alistamisen pelosta ja kun ei osata puhua siitä mistä pitäisi,
kun ei ole koskaan opittu puhumaan asioista ja tunteista, niin sitten lyödään.

Kyllä se Aviomiehen ja Isän kunnioittaminen tulee arjen tietä, kuinka kohdellaan
perhettä, jos perhe on vain elätettävä lauma, niin ei se kunnioitus vaatimalla ja
haukkumisella tai hakkaamalla tule. Vai onko jonkun kohdalla tullut?


Sinulla on minulle uusi tapa kirjoittaa.

En ole varma kysytkö vilpittömästi minulta asioita vai syytätkö minua jostain.

Selvyyden vuoksi vastaan omastapuolestani, ettei kukaan saa koskaan eikä missään yhteydessä harjoittaa väkivaltaa toista ihmistä kohtaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kiltit ihmiset

ViestiKirjoittaja Markareetta » 11. Marras 2014 12:46

En ole varma kysytkö vilpittömästi minulta asioita vai syytätkö minua jostain.



Nämä ovat minulle hyvin tärkeitä asioita,
vilpittömästi kysyn kaikilta! En syytä Sinua, enkä
ketään toista, vaan tahtoisin saada keskustelua, tästä päivän polttavasta asiasta.
Sillä uskovaisinakin olemme vain ihmisiä, emme enkeleitä, emmekä ole täältä
vielä lopullisesti pelastuneet, vaan olemme vielä matkalla.

Uskon, että ennen kaikkea Jumala haluaa pelastaa meidät ihmiseksi sitten vasta
uskoviksi. Jos ei meistä ole tavallisiksi ihmisiksi tavallisten ihmisten joukkoon, että näemme
lähimmäisemme, mihin meistä silloin on? Perhekunta on se vaikein paikka,
sillä ne naamarit riisutaan, siellähän se pitäisi alkaa, hiljainen ja hidas
ihmiseksi tuleminen. Mitä ajattelette?
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron