Vapauteen Kristus vapautti meidät.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vapauteen Kristus vapautti meidät.

ViestiKirjoittaja Hansu » 23. Loka 2014 11:59

Gal. 5 sanoo
1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

Mitä mieltä olette, onko katollinen kirkko mielestänne uskonnollisineen perinnesäätöineen
sitova ies uskovan elämässä?

Onko katollinen kirkko sitonut uskovat omaan ikeeseensä, josta tulisi irtisanoutua?

Jos näin on niin onko mielestänne Jumalalla tarkoitus vapauttaa omansa katollisen kirkon alaisuudesta.

Jos miettii nykyistä kristillisyyttä niin elämme kaiken aikaa Rooman vallan alla (Roomalais Katollisen kirkon) esim. viikonpäivät, lepopäivä sunnutaina (auringon palvonta päivä sunday) ja juhlapyhät ovat sieltä lähtöisin.

2. Kor. 6
14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? 
15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? 
16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani". 
17. Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani 
18. ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias". 


Tälläistä tänään miettii hän. :crazy:

Ps. Olen monen mielestä lakihenkinen, kun näitä pohdin. :roll:
Hansu
 

Re: Vapauteen Kristus vapautti meidät.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Loka 2014 16:30

Ei kai pohtiminen sentään lakihenkistä ole ;)
Olin tuossa vähän aikaa sitten myöhäisellä lounaalla ja siellä ravintolassa odotellessani selailin tämän päivän Iltalehteä (vaikka olenkin paasannut kyseistä lehteä vastaan ja paasaan yhä :D ). Lehdessä oli kuitenkin juttua siitä, että katolinen kirkko on julkaissut manaamiseen liittyvän kirjan..
Mutta siis kaikki tuollaiset sunnuntain vietot ja muut sitoo vain jos ne sitoo. Itse en edes huomaa, että onko sunnuntai vai maanantai. No ehkä joskus havaitsen sunnuntaisin lasten olevan päivällä kotona, mutta harvoin, koska useimmiten olen töissä.
Juhlapyhiä voi mielestäni viettää tai olla viettämättä. Itse en pidä niitä minään pyhinä, mutta vietän joitain kuitenkin, koska haluan. Jos olisin väkisin viettämättä jotain ihanaa joulua, niin silloin sitoisin itseni johonkin ylimääräiseen ikeeseen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vapauteen Kristus vapautti meidät.

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Loka 2014 16:37

Rooman evankeliumi on kirkon sakramenttien ja oman suorittamisen evankeliumi, ei Jeesuksen Kristuksen pelastava evankeliumi. Ne jotka RKK:ssa pelastuvat, pelastuvat kirkosta huolimatta, eivät sen ansiosta. Pidän vanhasta katolilaisesta kirkosta periytyviä tapoja ja juhlia turhina, mutten vahingollisina. (Pahin hapautshan siivottiin pois jo uskonpuhdistuksen aikoihin - Marian ja pyhimysten rukoilu, Messu-uhrit kuolleille ja kiirastulioppi esim.)

Mitä tulee viikonpäiviin ym. niin sellaisella pohdinnalla ei kannata itseään rasittaa. Lepopäivä laitettiin Sunnuntaille, koska varhaiset katolilaiset (eivät roomalaiskatolilaiset!) tahtoivat erottautua juutalaisista. Juhlapyhiähän ei ole mikään pakko viettää, ja sapattiakin pystyy pitämään lauantaisin, jos tahtoo. Emme ole Rooman tai edes Lutterin alla, koska valtio tai kirkko ei pakota ketään mihinkään.

(viikonpäivistä muuten, esim. torstain nimihän ei tule edes kirkolta, vaan pohjoisten pakanoiden ukkosenjumalasta...)
JHK
 

Re: Vapauteen Kristus vapautti meidät.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 23. Loka 2014 21:03

Tuosta lakihenkisyydestä ;) en muista montako kertaa minuakin on syytetty samasta ;) vaikka asialla ei olis mitää tekemistä lain kanssa saati jos pohtii asioita yleensä.Hyvä kun pohtii sillä itsensä ja asioiden tutkinta kuuluu kristitylle .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa

cron