Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja paa » 20. Loka 2014 22:15

Joo hyvä ajatus tuo, että luettaisiin kokouksissa Raamattua ääneen! En muista oliko kyseessä roomalais- vai heprealaiskirje, mutta taisi olla Luther jonka mielestä oli hyvä osata ulkoa koko kirje :thumbup:

Mutta jotenkin tuntuu vähän epäreilulta, että ennenkö Raamattu suunnilleen saatiin kasaan, ei uskovilla ollut välttämättä ollenkaan mahdollisuutta sen lukemiseen/kuuntelemiseen. Minä en voisi kuvitella elämääni ilman Raamattua.. mitenköhän ne ihmiset pärjäsivät.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Loka 2014 07:23

Lutherin mielestä varmaan roomalaiskirje oli se ykkösjuttu. Tosin sama tyyppi myös kirjoitti natsi-Saksan aikana hyvinkin tunnetun teoksen 'Juutalaisista ja heidän valheistaan'.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja JHK » 21. Loka 2014 14:52

Lutherin kirjoitukset "uudelleenkastajia" eli anabaptisteja vastaan aikanaan edessauttoivat tuhansien sellaisten veljien ja sisarten tappamista polttamalla/hukuttamalla, joiden ainoa synti oli lapsikasteen ym. vanhojen harhaoppien vastustaminen. Luther kannatti tätä, ja kirjoitti sen puolesta. Myöhemmin elämässään hän ilmeisesti muutti mieltään, mutta vahinko oli jo tehty. Hänen raivonpurkauksensa juutalaisia vastaan sai aikanaan samanlaista tuhoa aikaisiksi.
JHK
 

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja Juha » 21. Loka 2014 15:58

Eihän Luther tuota kirjaansa kirjoittanut natsi-Saksan aikana kun hänhän eli paljon aikaisemmin? Taisi pieni ajatusvirhe siis tulla :D
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Loka 2014 16:05

Niinpä. Siis natsi-Saksan filosofialle toimi innoittajana muiden muassa tämä Lutherin kirja.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja Juha » 21. Loka 2014 17:07

Aamu-Usva kirjoitti:Niinpä. Siis natsi-Saksan filosofialle toimi innoittajana muiden muassa tämä Lutherin kirja.


Joo mäkin oon vastaavasta kuullu. Tosin, Hitlerhän paheksui muitakin kuin vain juutalaisia, mielenkiintoista olisi tietää mistä hän sai kaikki ajatuksensa.

Netin ateismipalstoilla ateistit tykkäävät tituleerata Hitleriä kristityksi ja sen kautta haukkua kristinuskoa. Hitler sai käsittääkseni katolisen kasvatuksen, mutta eipä se ihmisestä uskovaa tee. Olen jostain lukenut että Hitler arvosti kirkkoa yleisenä moraalin ylläpitäjänä, mutta että hänen todellinen tavoitteensa olisi ollut nostaa jotkin muinaiset germaaniset epäjumalat loistoonsa taas.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja JHK » 21. Loka 2014 17:35

Lutherin mielestä varmaan roomalaiskirje oli se ykkösjuttu. Tosin sama tyyppi myös kirjoitti natsi-Saksan aikana hyvinkin tunnetun teoksen 'Juutalaisista ja heidän valheistaan'.


Tässä on oiva tilaisuus huomata jälleen tekstin selittämiseen liittyvä pointti. Mille osalle tekstia laitetaan painotus? Lukija, joka arvelee, että kirjoittaja tietää ettei Hitler elänyt natsi-Saksassa, tulkitsee tekstin aiotun merkityksen:

Luther kirjoitti teoksen, joka oli natsi-Saksan aikana hyvin tunettu.

Mutta jos ajatellaan, että tekstin kirjoittaja on tehnyt virheen, silloin tekstin tulee helposti tulkinneeksi:

Tosin sama tyyppi myös kirjoitti natsi-Saksan aikana hyvinkin tunnetun teoksen

Suomen kielioppi sallii kummankin tulkinna, mutta mikä on aiottu merkitys? :)
JHK
 

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Loka 2014 17:45

JHK kirjoitti:
Lutherin mielestä varmaan roomalaiskirje oli se ykkösjuttu. Tosin sama tyyppi myös kirjoitti natsi-Saksan aikana hyvinkin tunnetun teoksen 'Juutalaisista ja heidän valheistaan'.


Tässä on oiva tilaisuus huomata jälleen tekstin selittämiseen liittyvä pointti. Mille osalle tekstia laitetaan painotus? Lukija, joka arvelee, että kirjoittaja tietää ettei Hitler elänyt natsi-Saksassa, tulkitsee tekstin aiotun merkityksen:

Luther kirjoitti teoksen, joka oli natsi-Saksan aikana hyvin tunettu.

Mutta jos ajatellaan, että tekstin kirjoittaja on tehnyt virheen, silloin tekstin tulee helposti tulkinneeksi:

Tosin sama tyyppi myös kirjoitti natsi-Saksan aikana hyvinkin tunnetun teoksen

Suomen kielioppi sallii kummankin tulkinna, mutta mikä on aiottu merkitys? :)


Minä ymmärsin mitä sanoit. Uskon että moni muukin ymmärsi. Luther kirjoitti teoksen, joka oli natsi-Saksan aikana hyvinkin tunnettu teos, tarkoittaa, että Lutherin kirja oli natsi-Saksassakin tunnettu teos, ei että Luther olisi kirjoittanut teoksen natsi-Saksan aikana.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja paa » 21. Loka 2014 18:15

No tuli vaan Raamatun ääneenlukemisesta mieleen se, että Lutherin mielestä joku kirje oli hyvä osata ulkoa. Tämä nyt ei millään lailla liittynyt Lutherin mielipiteeseen juutalaisista.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Loka 2014 20:02

Väärinymmärrysten vaara on aina olemassa :D Voisi kirjoittaa selvemmin, että Luther kirjoitti teoksen, joka oli hyvin tunnettu natsi-Saksan aikana. Vai onko se noinkin ihan samalla lailla kahdella tavalla ymmärrettävissä...?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa

cron