Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Loka 2014 08:44

Anna yhden esimerkin, missä fundamentalistinen luentatapa menee pieleen, jos lukija ei tunne historiaa:

Danielin kirja luku 2
31. Sinä näit, kuningas, katso, oli iso kuvapatsas. Se kuvapatsas oli suuri, ja sen kirkkaus oli ylenpalttinen. Se seisoi sinun edessäsi, ja se oli hirvittävä nähdä.
32. Kuvan pää oli parasta kultaa, sen rinta ja käsivarret hopeata, sen vatsa ja lanteet vaskea.
33. Sen sääret olivat rautaa, sen jalat osaksi rautaa, osaksi savea.
34. Sinun sitä katsellessasi irtautui kivilohkare - ei ihmiskäden voimasta - ja iski kuvapatsasta jalkoihin, jotka olivat rautaa ja savea, ja murskasi ne.
35. Silloin musertuivat yhdellä haavaa rauta, savi, vaski, hopea ja kulta, ja niiden kävi kuin akanain kesäisillä puimatantereilla: tuuli vei ne, eikä niistä löydetty jälkeäkään. Mutta kivestä, joka oli kuvapatsaan murskannut, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maan.
36. Tämä oli se uni, ja nyt sanomme kuninkaalle sen selityksen.
37. Sinä, kuningas, olet kuningasten kuningas, jolle taivaan Jumala on antanut vallan, voiman, väkevyyden ja kunnian
38. ja jonka käteen hän on antanut ihmiset, missä ikinä heitä asuu, ja kedon eläimet ja taivaan linnut, asettaen sinut kaikkien niiden valtiaaksi: sinä olet se kultainen pää.
39. Mutta sinun jälkeesi nousee toinen valtakunta, joka on halvempi kuin sinun; ja sitten kolmas valtakunta, joka on vaskea ja joka hallitsee kaikkea maata.
40. Ja neljäs valtakunta on tuleva, luja kuin rauta; niinkuin rauta musertaa ja särkee kaiken, niinkuin rauta murskaa, niin se on musertava ja murskaava ne kaikki.
41. Ja että sinä näit jalkain ja varvasten olevan osittain savenvalajan savea, osittain rautaa, se merkitsee, että se on oleva hajanainen valtakunta; kuitenkin on siinä oleva raudan lujuutta, niinkuin sinä näit rautaa olevan saven seassa.


Tiedämme historian valossa, ettei Baabelin kuningas hallinnut ihmisiä "missä ikinä heitä asuu", vaikka teksti kyllä ihan kirjaimellisesti tässä niin sanoo. Samaten tiedämme kolmannen valtakunnan olevan Aleksanteri suuren Kreikka, joka ei sekään hallinnut "kaikkea maata". (92-raamattu kääntää "koko maailmaa"). Oikein rankka fundamentalisti tietysti torjuisi tämän, ja sanoisi että historia on ihmistietoa, raamattu taas 100% totuutta, ja sanoisi minun olevan väärässä; "koska Jumalan sana opettaa muuta". Teksti on kuitenkin paljon loogisempaa ja järkevää tulkita tarkoittamaan oman aikansa tunnettua maailmaa, jolloin "missä ikinä heitä asuu" on hitusen liioiteltua, ja "kaikkea maata" likimain totta. Raamatun aikana sana "kaikki" merkitsi ennemmin "useimmat" tai "melkein kaikki" kuin kaikkia sanan absoluuttisessa merkityksessä. (vrt. evankeliumit "mitä me teemme? Kaikki maailma juoksee hänen perässään!") Fundamentalistin suurin ongelma onkin juuri tässä - jos Jumala on suoraan sanonut kaiken, mitä on raamatussa, "missä ikinä heitä asuu"/ "kaikkea maata"" on absoluuttinen totuus Jumalan suusta. Millä perusteella kukaan uskaltaa muuntaa sitä inhimillisen tiedon pohjalta muuksi?
Viimeksi muokannut JHK päivämäärä 19. Loka 2014 08:51, muokattu yhteensä 1 kerran
JHK
 

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Loka 2014 08:50

Hyvä esimerkki, JHK :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Loka 2014 09:58

Tuosta vois saada myös sen käsityksen että sama henki joka vaikuttaa baabelin kuninkaassa liikkuu ja vaikuttaa koko maailmassa samoin kuin Jumalan Henki on kaikkialla ja vaikuttaa joka paikassa??

Mä näin unen jossa olin ulosottomiehen juttusilla :-P hän pisti mun asiat kuntoon ja antoi vielä kourallisen kolikoita jolla pärjätä.Olin menossa kauppaan ja näin raha-automaatin...ajattelin laittaa kolikot sinne siinä toivossa että ne poikis vähän lisää.Eräs heppu meni koneen taa ja lisäs vähän "vaikeusastetta" .Peli antoi kuvion joka oli erittäin vaikea ja huomasin menettäneeni kaiken :?

Tämä oli siis vain uni jonka näin toissa yönä ennenkö törmäsin tuohon psalmin kohtaan josta kirjoitin.
Mietin että ihan kuin Jeesus joka laittoi mun asiat kuntoon ja antoi vielä kolikoita mukaan ja kun lähdin pelaamaan niin sielunvihollinen lisäs vaikeusastetta jolloin menetin rahat.Ja kun olin sitä miettiny niin huomasin että tänne oli avattu uus keskustelu joka vähän viittais tuohon mitä luin ja mietin :)
systeri
 

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Loka 2014 10:04

Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen ilmoituksena ja Raamattua voi ymmärtää vain Pyhässä Hengessä oikealla tavalla. Raamattu itse sanoo, että Jumalan sanaa on tutkittava hengellisesti, koska luonnollinen ihminen (oman älynsä kautta) ei voi ymmärtää sitä oikealla tavalla.

Dan 2 luku tulee ymmärtää myös hengellisesti. Missä ikinä heitä asuu tarkoittaa niitä ihmisiä, jotka asuivat Babylonin kuninkaan valtakunnan ja hänen valloittamien valtakuntien sisällä, ei koko maailmaa.

Nämä Raamatun sanat: Sinä, kuningas, olet kuningasten kuningas, jolle taivaan Jumala on antanut vallan, voiman, väkevyyden ja kunnian ja jonka käteen hän on antanut ihmiset

Edellä oleva Raamatun kohta tulee ymmärtää, että Babylonin kuninkaan kädessä, eli hänen valtaansa annetut ihmiset asuivat hänen valtakunnassaan, missä ikinä heitä asuukin hänen valtakunnassaan, ei koko maailmassa.

Mutta sinun jälkeesi nousee toinen valtakunta, joka on halvempi kuin sinun; ja sitten kolmas valtakunta, joka on vaskea ja joka hallitsee kaikkea maata.

Tässäkin kohtaa hallitsee kaikkea maata tarkoittaa kaikkea maata kolmannen valtakunnan alueella, ei koko maailmaa.

Kaikki sana tarkoitti siis kaikkea, joka oli kuitenkin rajattu kolmannen valtakunnan sisälle.

Se on totta, ettei kaikki sana aina tarkoita kaikkea, mutta se myös tarkoittaa sitä sekä kaikkea, joka on tietyllä tavalla rajattu kuten äsken tuli esille.

Tänään minulla on kiire etten ehdi tästä aiheesta tämän enempää kirjoittamaan, mutta koska tämä aihe on todella tärkeä, niin pyrin kirjoittamaan lisää heti kun ehdin, jos Herra suo ja elämme.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Loka 2014 10:29

Kyllä..mutta tänä aamuna lukiessani vanhaa testamenttia ajattelin että kuinka rikasta ja tärkeää on nähdä se mitä elämä oli ennen Jeesuksen maanpäälle tuloa ja taas mitä elämä oli/on nyt kun Jeesus on mennyt pois ja lähettänyt Pyhän Hengen maan päälle uskovien avuksi.Tämän päivän kristittynä ei jokaisen tarvitse tietää ihan kaikkea kirjaimellisesti.Mutta hyvä tietää esim. että antikristuksen henki vaikuttaa kaikkialla ja kaikessa ja edelleen tarvittais niitä Hiskian kaltaisia kuninkaita jotka poistavat uhrikukkuloita ja "patsaita" ,niin ehkä Herra armahtais ja saatais kokea siunauksia :)
systeri
 

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 19. Loka 2014 18:58

Kokonaisuus tulee hallita ja sen kokonaisuuden paljastaa Pyhä Henki ja kuinka ymmärrys lisääntyy sekin on Jumalan hallussa se tieto.Se avautuminen on erilaista kuin muistin varassa eri kohtien avautuminen ..se on jotain erikoista ja ihmeellistä...näin asian täällä ymmärrän .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Loka 2014 21:46

Eräs nyttemmin pitkälti unholaan vaipunut tulkintamenetelmä on ns. Allegorinen koulukunta. Koulukunta liitetään joskus toisella vuosisadalla eläneeseen "apostoliseen isään" Origenekseen. Origenes oli alkujaan filosofi, ja oli omaksunut kreikkalaisilta filosofeilta uskonnollisten tekstien allegorisen lukutavan. Allegoria tarkoittaa sitä, että teksti ei suoraan puhu aiheesta, jota käsittelee, vaan puhuu siitä verhotusti, vertausten, symbolien ja hämärien viittausten kautta. (Jos joku on joskus lukenut Orwellin "eläinten kapinan", niin kyseinen teos on allegorinen versio neuvostoliiton historiasta, sijoitettuna maatilalle, jossa maatilan eläimet nousevat kapinaan tilan isäntää vastaan). Monet kreikkalaiset filosofit olivat (aivan oikein!) sitä mieltä, että kreikkalaiset jumaltarut olivat naurettavia, ja tulkitsivat ne allegorisesti, jotta ne sopivat heidän älylliseen maailmankuvaansa.

Allegorisen koulukunnan mukaan raamatulla on toisaalta pintamerkitys - israelilaisten vaellus erämaassa oli fyysinen tapahtuma. Toisaalta tekstillä on myös "hengellinen"/salattu merkitys - israelilaisten vaellus erämaassa kuvaa symbolisesti niitä vaaroja, jotka uhkaavat uskovia tiellä taivaaseen. Tällaisen tulkinnan voi perustella raamatulla: 1.kor 10:
1. Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
5. Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
6. Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
7. Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: "Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään".
8. Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.
9. Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
10. Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
11. Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.

Tähän asti kaikki on vielä ihan hyvin. Allegorista tulkintaa vaanii kuitenkin sama vaara, kuin ensimmäistä, eli ilmestyskeskeistä koulukuntaa. Joskus nämä allegoriset/symboliset spekuloinnit lähtevät aivan vallattomiin suuntiin, ja tuottavat mitä ihmeellisimpiä tulkintoja raamatun kertomuksista. Mainio esimerkki tästä on roomalaiskatolilaisten kummallinen ajatus siitä, että Hesekielin kirjan luvun 46 "suljettu portti" Jerusalemissa tarkoittaa Marian ikuista neitsyyttä. Tällaisella logiikalla voi perustella ihan mitä hyvänsä!
Eräs tuntemani entinen pastori ehdotti aikoinaan noille jo mainituille Hesekielin kirjan temppeliä käsitteleville luvuille symbolista tulkintaa - temppeliä ei varsinaisesti koskaan tulisikaan, vaan temppeli kuvasti hengellisesti Jeesuksen paluuta. Vastustin ajatusta seuraavin argumentein:
• Miksi rakennuksesta annettaisiin yksityiskohtaiset mitat, jos se ei olisi todellinen, fyysinen rakennus? Huoneiden mitat, ovien yksityiskohdat, ikkunat – mikä on niiden symbolinen merkitys, jos ne eivät ole konkreettisia yksityiskohtia. Raamattu ei tietääkseni sisällä yhtään vastaavaa kuvausta rakennuksesta, joka pitäisi ymmärtää (pelkästään) symbolisesti.
• Hesekiel näkee luvussa 42 Jumalan kunnian saapuvan temppeliin, samalla tavoin kun hän näki sen lähtevän aiemmasta temppelistä, joka oli ihan oikea, fyysinen rakennus. Minusta on outoa jos jälkimmäinen temppeli nyt olisikin jokin symbolinen vertauskuva seurakunnasta tms.
• Miten tarkalleen ottaen tulkitaan symbolisesti ne yksityiskohtaiset ohjeet joita temppelipalveluksesta annetaan?
• Jos temppelissä uhrattavat uhrit, syntiuhri, ruokauhri ja vikauhri, eivät ole konkreettisia uhreja, niin mitä ne sitten symbolisesti ovat? Koska karitsa on kristuksen symboli, ja sen uhraaminen hänen uhrinsa kuva, niin mitä ihmettä ne tässä sitten symbolisesti ovat? Symbolin symboleja?
• Mitä nämä sukukuntien maa-alueiden jaot ovat symbolisesti? Yleensä raamattu selittää itse omat symbolinsa, antamalla vastaavia tapauksia esimerkeiksi (Kuten Danielin kirjan tapaus verraten ilmestyskirjaan). Symbolien tulkinnalle ei ole mielestäni hyviä lähtökohtia.

Joskus siis allegorisen luentatavan käyttäjät torjuvat kokonaan tekstin kirjaimellisen merkityksen, ja vaativat, että teksti tulee lukea yksinomaan hengellisesti. Mielestäni tällainen lähestymistapa horjuttaa maailmankuvamme perustuksia, ja johtaa vaaralliselle tielle kohti subjektivismia ja post-modernia relativismia (teksti tarkoittaa ihan mitä vain tahdot sen tarkoittavan.)

Olen valmis käyttämään allegorista lukutapaa tekstin varsinaisen merkityksen rinnalla, ja silloinkin erittäin varovaisesti ja kurinalaisesti. Tuolla Jeesus profetioitten ketjussa tulkitsin Joosefin tarinan sisältävän allegorisen profetian Jeesuksesta. En siis vastusta allegorista lukutapaa silloin, kun sillä ei syrjäytetä tekstin alkuperäistä merkitystä. Raamattu kertoo myös näyistä, jotka ilman muuta tulee tulkita hengellisesti, mutta se ei varsinaisesti liity allegoriseen koulukuntaan, joka näkee hengellisiä merkityksiä kaikkialla.

Ilmestyskirja on luonteeltaan vahvasti allegorinen ja symbolinen kirja, jolle on historian saatossa tarjottu kasapäin tulkintoja - toiset hyviä, toiset huonoja. Joidenkin mielestä kirja kertoo vain aivan viimeisten päivien tapahtumista. Toisten mielestä se kertoo kristittyjen vainosta Rooman imperiumin aikoihin. Joidenkin mielestä se kertoo sekä menneistä että tulevista vainoista. Toiset sanovat sen olevan täysin hengellinen/symbolinen teos, joka puhuu vähän kaikesta, muttei tarkalleen ottaen mistään. Jotkut näkevät siinä kristikunnan historian etukäteen ennustettuna. Kun oikein katsoo, löytyy sieltä Luther, ja reformaatio, ja Hitler, ja Napoleon. :D
Viimeksi muokannut JHK päivämäärä 26. Loka 2014 21:54, muokattu yhteensä 1 kerran
JHK
 

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 20. Loka 2014 08:48

Tuossa opissa on kyllä täydet eksytyksen mausteet ,että lähes joka asia nähdään kerroksina ja voidaan omanmielen mukaan tulkita ,miten huvittaa ja samasta asiayhteydestä voi olla vaikka minkälaisia versioita ja kerroksia ,joita voidaan taas jatkossa tulkita ja tulkita .........sanoisin edesmennyttä appiukkoa lainaten......Joutavilla jotain ;) Tarkoittanee Suomeksi ,että kun ihminen on jouten eikä hänellä ole mitään mielekästä tekemistä niin ihminen alkaa itse keksia asioita ja viihdykettä ,joka saa itsensä mielenkiinnon heräämään ja pahimmassa tapauksessa ihminen itse uskoo omiin sepostuksiinsa.
No uskonkannalta ja Raamatun kannalta tuollainen ...joutavilla jotain on jopa karmeaa.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja paa » 20. Loka 2014 16:33

Mä taas olen ajatellut monesti sitä, että nykyajan kristityt ovat paljon paremmassa asemassa Raamatun suhteen, kuin joskus vuonna x, kun Raamattu ei vielä ollut kasassa, sellaisena kuin me sen nyt tunnemme. Tavallaan helppohan meidän on lukea sitä, mutta mitä ihmiset tekivät ennen.. miten he oppivat tuntemaan Jumalan? On vaan niin outoa, että me luemme ns. valmista Raamattua, kun ennen ei ollut kuin korkeintaan joku Mooseksen laki. Eikä sekään kauheasti lämmittänyt niitä ihmisiä, jotka elivät vaikka Jeesuksen kuoleman jälkeen ja heille sanottiin että älä nyt ainakaan lakia lue, vaan uskot vaan Jeesukseen. Tajuan kyllä ateisteja, jotka meuhkaavat siitä, että Raamattu on vaan ihmisten keksimää, koska tuntuu liian etuoikeutetulta lukea Raamattua, kun kaikkien uskovien aikana sitä ei ollut tällaisenaan edes olemassa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Raamatuntulkinta/selitys eli eksegeesi.

ViestiKirjoittaja JHK » 20. Loka 2014 17:45

Meille on tosiaan suotu valtava rikkaus siinä, että pyhät kirjoitukset ovat kaikki yksissä kansissa, jaenumeroilla ja luvuilla varustettuina, aina valmiina käytettäväksi! Jos ajatellaan vaikkapa joitakin keskiajan anabaptisteja, joilla oli luettavanaan jonkun saksaksi kääntämä apostolien teot ja muutama Paavalin kirje, niin eiväthän he ole voineet olla opillisesti kaikessa samalla kannalla meidän kanssamme, ihan vain siitä syystä, ettei heillä ollut kaikkea sitä tietoa, joka meillä oli. Jotkut köyhät kristityt apostolien jälkeisessä ajassa kreikkaa saattoivat henk.koht. omistaa ainoastaan yhden evankeliumin, didakhen, tai kirjeen kopion. Heidän kokoontumisissaa luettiin pyhiä kirjoja, ja pitkän ajan kuluessa he oppivat isoja osia niistä ulkoa. Minusta olisi hienoa, jos nykyiset kokouksetkin omistaisivat paljon isomman osan aikaa ihan vain sille, että kuuntelisimme sanaa luettavan ääneen. Monin paikoin pastori lukee pari jaetta, ja pitää tunnin puheen siitä, mitä jakeesta tulee hänelle henk.koht. mieleen!
JHK
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa