Eräs nyttemmin pitkälti unholaan vaipunut tulkintamenetelmä on ns.
Allegorinen koulukunta. Koulukunta liitetään joskus toisella vuosisadalla eläneeseen "apostoliseen isään" Origenekseen. Origenes oli alkujaan filosofi, ja oli omaksunut kreikkalaisilta filosofeilta uskonnollisten tekstien allegorisen lukutavan. Allegoria tarkoittaa sitä, että teksti ei suoraan puhu aiheesta, jota käsittelee, vaan puhuu siitä verhotusti, vertausten, symbolien ja hämärien viittausten kautta. (Jos joku on joskus lukenut Orwellin "eläinten kapinan", niin kyseinen teos on allegorinen versio neuvostoliiton historiasta, sijoitettuna maatilalle, jossa maatilan eläimet nousevat kapinaan tilan isäntää vastaan). Monet kreikkalaiset filosofit olivat (aivan oikein!) sitä mieltä, että kreikkalaiset jumaltarut olivat naurettavia, ja tulkitsivat ne allegorisesti, jotta ne sopivat heidän älylliseen maailmankuvaansa.
Allegorisen koulukunnan mukaan raamatulla on toisaalta pintamerkitys - israelilaisten vaellus erämaassa oli fyysinen tapahtuma. Toisaalta tekstillä on myös "hengellinen"/salattu merkitys - israelilaisten vaellus erämaassa kuvaa symbolisesti niitä vaaroja, jotka uhkaavat uskovia tiellä taivaaseen. Tällaisen tulkinnan voi perustella raamatulla: 1.kor 10:
1. Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
5. Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
6. Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
7. Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: "Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään".
8. Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.
9. Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
10. Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
11. Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.
Tähän asti kaikki on vielä ihan hyvin. Allegorista tulkintaa vaanii kuitenkin sama vaara, kuin ensimmäistä, eli
ilmestyskeskeistä koulukuntaa. Joskus nämä allegoriset/symboliset spekuloinnit lähtevät aivan vallattomiin suuntiin, ja tuottavat mitä ihmeellisimpiä tulkintoja raamatun kertomuksista. Mainio esimerkki tästä on roomalaiskatolilaisten kummallinen ajatus siitä, että Hesekielin kirjan luvun 46 "suljettu portti" Jerusalemissa tarkoittaa Marian ikuista neitsyyttä.
Tällaisella logiikalla voi perustella ihan mitä hyvänsä! Eräs tuntemani entinen pastori ehdotti aikoinaan noille jo mainituille Hesekielin kirjan temppeliä käsitteleville luvuille symbolista tulkintaa - temppeliä ei varsinaisesti koskaan tulisikaan, vaan temppeli kuvasti hengellisesti Jeesuksen paluuta. Vastustin ajatusta seuraavin argumentein:
• Miksi rakennuksesta annettaisiin yksityiskohtaiset mitat, jos se ei olisi todellinen, fyysinen rakennus? Huoneiden mitat, ovien yksityiskohdat, ikkunat – mikä on niiden symbolinen merkitys, jos ne eivät ole konkreettisia yksityiskohtia. Raamattu ei tietääkseni sisällä yhtään vastaavaa kuvausta rakennuksesta, joka pitäisi ymmärtää (pelkästään) symbolisesti.
• Hesekiel näkee luvussa 42 Jumalan kunnian saapuvan temppeliin, samalla tavoin kun hän näki sen lähtevän aiemmasta temppelistä, joka oli ihan oikea, fyysinen rakennus. Minusta on outoa jos jälkimmäinen temppeli nyt olisikin jokin symbolinen vertauskuva seurakunnasta tms.
• Miten tarkalleen ottaen tulkitaan symbolisesti ne yksityiskohtaiset ohjeet joita temppelipalveluksesta annetaan?
• Jos temppelissä uhrattavat uhrit, syntiuhri, ruokauhri ja vikauhri, eivät ole konkreettisia uhreja, niin mitä ne sitten symbolisesti ovat? Koska karitsa on kristuksen symboli, ja sen uhraaminen hänen uhrinsa kuva, niin mitä ihmettä ne tässä sitten symbolisesti ovat? Symbolin symboleja?
• Mitä nämä sukukuntien maa-alueiden jaot ovat symbolisesti? Yleensä raamattu selittää itse omat symbolinsa, antamalla vastaavia tapauksia esimerkeiksi (Kuten Danielin kirjan tapaus verraten ilmestyskirjaan). Symbolien tulkinnalle ei ole mielestäni hyviä lähtökohtia.
Joskus siis allegorisen luentatavan käyttäjät torjuvat kokonaan tekstin kirjaimellisen merkityksen, ja vaativat, että teksti tulee lukea
yksinomaan hengellisesti.
Mielestäni tällainen lähestymistapa horjuttaa maailmankuvamme perustuksia, ja johtaa vaaralliselle tielle kohti subjektivismia ja post-modernia relativismia (teksti tarkoittaa ihan mitä vain tahdot sen tarkoittavan.)
Olen valmis käyttämään allegorista lukutapaa tekstin varsinaisen merkityksen
rinnalla, ja silloinkin erittäin varovaisesti ja kurinalaisesti. Tuolla Jeesus profetioitten ketjussa tulkitsin Joosefin tarinan sisältävän allegorisen profetian Jeesuksesta. En siis vastusta allegorista lukutapaa silloin, kun sillä ei syrjäytetä tekstin alkuperäistä merkitystä. Raamattu kertoo myös näyistä, jotka ilman muuta tulee tulkita hengellisesti, mutta se ei varsinaisesti liity allegoriseen koulukuntaan, joka näkee hengellisiä merkityksiä
kaikkialla.Ilmestyskirja on luonteeltaan vahvasti allegorinen ja symbolinen kirja, jolle on historian saatossa tarjottu kasapäin tulkintoja - toiset hyviä, toiset huonoja. Joidenkin mielestä kirja kertoo vain aivan viimeisten päivien tapahtumista. Toisten mielestä se kertoo kristittyjen vainosta Rooman imperiumin aikoihin. Joidenkin mielestä se kertoo sekä menneistä että tulevista vainoista. Toiset sanovat sen olevan täysin hengellinen/symbolinen teos, joka puhuu vähän kaikesta, muttei tarkalleen ottaen mistään. Jotkut näkevät siinä kristikunnan historian etukäteen ennustettuna. Kun oikein katsoo, löytyy sieltä Luther, ja reformaatio, ja Hitler, ja Napoleon.
Viimeksi muokannut JHK päivämäärä 26. Loka 2014 21:54, muokattu yhteensä 1 kerran